Onderdanig tijdens ruzie [Geen OP]

02-04-2020 17:59 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-04-2020 13:48
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
...
kathy1994 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 12:48
Reden: Geen nood meer aan reacties
99.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kathy1994 schreef:
02-04-2020 18:53
Niet vaak is bij mij 2-3x per jaar op deze manier.. de andere kleine discussies zijn na een uurtje ook weer opgelost en dan lachen we erover. Mijn huidige ruzie gaat er eigenlijk om dat ik hem meer zou willen zien en dat ik graag een huis met hem wil kopen. Hij wil ook kopen maar twijfelt omwille van het financiële aspect aangezien hij in zijn huidige thuissituatie ziet hoe moeilijk het eraan toe gaat.
thuissituatie??
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt als zijn moeder die hem wil heropvoeden, veranderen en modeleren tot hij wel goed genoeg is. Van een ouder-kind relatie wordt je relatie ongelijkwaardig.
Het probleem is dat jullie een patroon hebben waarbij de één steeds boven de ander wil staan ipv naast elkaar, naar elkaar luisteren en elkaar respecteren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen enkele relatie is perfect, maar een ongelijkwaardigheid is niet goed. Hij die jou manipuleert en jij die dan onderdanig wordt. Afhankelijkheid over en weer.
Hier gaat echt het een en ander mis. Je vergelijking gaat niet op. Er zijn gelukkige relaties waarin partners niet vreemdgaan en waar geen vreselijke ruzies of raar gedrag spelen. Jij gaat ervan uit dat er onder het mooie oppervlak van iedere relatie wel iets lelijks zal schuilen. Dat is jou aanname en jou mindset en het klopt niet. Verder zeg je steeds dat hij fout zit. Jij niet dan ? Ben je slachtoffer van hem ? Kan hoor, maar iets zegt me dat niet het hele plaatje is.
Je neemt ook nogal wat aan over zijn gevoelens. Dat hij onzeker is en dat hij je mist en dat hij stiekem toch een SMS verwacht als hij net heeft gezegd dat hij rust wil. Je projecteert je eigen behoeften op hem, het zijn niet persé zijn behoeften.
Tot slot zeg je dat hij de enige is die jou gelukkig kan maken. Weer mis. JIJ bent de enige die jou gelukkig kan maken.
Het klinkt allemaal heel complex en het lijkt erop dat jullie allebei issues hebben en elkaar gevangen houden in een disfunctionele, destructieve relatie.

Oh, en wat een goede relatie is ? Een goede relatie gaat vanzelf, zonder gedoe, zonder wegcijferen, zonder ruimte op te moeten eisen. Je bent heel af en toe boos op elkaar maar dat spreek je rustig uit, zonder de ander te kleineren, dood te zwijgen of te claimen. Zonder manipulatie en onderdanigheid nodig te hebben. Je praat vervolgens samen als twee volwassen mensen. Je behandeld elkaar met respect en raakt niet in paniek wanneer de ander vraagt om rust. De relatie staat bij beiden centraal. Je zorgt er allebei voor alsof het je kind is.
anoniem_396000 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 19:23
5.68% gewijzigd
lilalinda schreef:
02-04-2020 19:11
thuissituatie??
Cliffhanger...
Alle reacties Link kopieren
Mijn man deed dit in het begin van onze relatie ook, tot ik er beter in werd als hij. het staat of valt bij communiceren, ik barstte vroeger bij een ruzietje altijd uit in huilen, niemand vindt het leuk kritiek te krijgen. En daar gingen de eerste ruzietjes ook altijd over, domme dingen als altijd de afwas moeten doen terwijl je dat in het begin altijd samen deed, makkelijk voor hem, dus waarom zou hij er over beginnen, moeilijk voor mij omdat erover beginnen vaak weer leidde tot aanspraken op wat je zelf niet goed doet of deed en de waterlanders dan weer kwamen...

Ik zou nu voet bij stuk houden, laat hem maar beginnen en heb dan het "goede" gesprek hier over.
die ik wilde bestaat al...
Charlotte2020 schreef:
02-04-2020 19:20
Hier gaat echt het een en ander mis. Je vergelijking gaat niet op. Er zijn gelukkige relaties waarin partners niet vreemdgaan en waar geen vreselijke ruzies of raar gedrag spelen. Jij gaat ervan uit dat er onder het mooie oppervlak van iedere relatie wel iets lelijks zal schuilen. Dat is jou aanname en jou mindset en het klopt niet. Verder zeg je steeds dat hij fout zit. Jij niet dan ? Ben je slachtoffer van hem ? Kan hoor, maar iets zegt me dat niet het hele plaatje is.
Je neemt ook nogal wat aan over zijn gevoelens. Dat hij onzeker is en dat hij je mist en dat hij stiekem toch een SMS verwacht als hij net heeft gezegd dat hij rust wil. Je projecteert je eigen behoeften op hem, het zijn niet persé zijn behoeften.
Tot slot zeg je dat hij de enige is die jou gelukkig kan maken. Weer mis. JIJ bent de enige die jou gelukkig kan maken.
Het klinkt allemaal heel complex en het lijkt erop dat jullie allebei issues hebben en elkaar gevangen houden in een disfunctionele, destructieve relatie.

Oh, en wat een goede relatie is ? Een goede relatie gaat vanzelf, zonder gedoe, zonder wegcijferen, zonder ruimte op te moeten eisen. Je bent heel af en toe boos op elkaar maar dat spreek je rustig uit, zonder de ander te kleineren, dood te zwijgen of te claimen. Zonder manipulatie en onderdanigheid nodig te hebben. Je praat vervolgens samen als twee volwassen mensen. Je behandeld elkaar met respect en raakt niet in paniek wanneer de ander vraagt om rust. De relatie staat bij beiden centraal. Je zorgt er allebei voor alsof het je kind is.
Scheelt mij weer typen.
Lees Charlotte dr post een aantal keer en dan morgen nog eens.
Hebben jullie 'maar' 2 tot 3 keer per jaar zo'n ruzie omdat je de rest van het jaar op je tenen loopt?
Alle reacties Link kopieren
Indien hij moe is vanwege late/nachtdienst en hij wil daarom alleen het weekend afspreken en jij elk moment bij hem zijn desnoods tot middernacht dan liggen jullie wensen wel erg ver uit elkaar. Het is niet raar dat er ruzies ontstaan door vermoeidheid en omdat de grens en wens van de ander niet wordt gerespecteerd.

Waarom is jouw wens om altijd bij elkaar te zijn belangrijker dan zijn behoefte aan rust in de weken van zijn nachtdienst?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft een heel relaas. Met één enter.

Voor die enter staat de: Hij is zo lief en onze relatie is sterk. Je hebt het zelf over bewondering van anderen. Ik vraag me af of ze dat niet tegen je zeggen op de momenten dat anderen je troosten.

Na de enter komt de rest van het relaas. En niet zomaar een relaas maar de omschrijving van een patroon binnen jullie relatie. Dat het een patroon is, komt omdat het steeds zo gaat. Ik vraag me af hoe vaak.

Jullie relatie klinkt niet sterk, maar slecht en labiel. Er lijkt geen begrip en geen communicatie te zijn. Hij heeft meer behoefte aan rust. Dat zou je hem kunnen geven. Jij hebt meer behoefte aan bevestiging. Die kun je jezelf geven.

Als ik dit schrijf, dan bedoel ik niet de schuld in je schoenen te schuiven. Het valt me alleen op tijdens het typen van het antwoord dat jij in de eerste alinea praat over wat je wil. En in de tweede over hoe het is. En dat strookt niet met elkaar.

Alleen jij kunt daar een verandering in brengen.
Alle reacties Link kopieren
...
kathy1994 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 12:49
Reden: Geen nood meer aan reacties
99.39% gewijzigd
Niet iedereen heeft behoefte aan zo veel mogelijk contact. Ook niet via de app.
Ook niet als hij of zij je verder wel super leuk vindt en normaal kan doen.
Die behoefte kan gewoon heel erg verschillen.
Denk zeg dat maar even, blijkbaar is dat niet bekend bij jou.


Je hebt geen sterke relatie en jij kan jezelf niet zijn. En jij wil ook dat hij zichzelf niet is. En hem overtuigen dat niet alleen jouw schuld is? Echt?

Het is ook voornamelijk jouw schuld, jij blijft bij hem vrijwillig.
En past je aan. Je kan daar ook gewoon mee stoppen. En zou zeker niet gaan samenwonen ooit. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem niet veranderen. Je kunt wel je eigen reactie op hem veranderen.

Wanneer jij de ander niet respecteert en verstikt dan wordt de ander boos of trekt hij zich terug. Dat komt wellicht dominant over maar wat jij doet met verstikken en maar argumenten blijven geven waarom jouw mening beter is dan die van hem is net zo goed een vorm van passief agressief gedrag.

Je kunt best in een relatie zitten met verschillende meningen zolang men elkaars verschillen respecteert ipv steeds de ander de eigen mening te willen opdringen en opleggen. Geen welles nietes spelletjes spelen...zoals je hier ook niet.
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-04-2020 19:38
5.42% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kathy1994 schreef:
02-04-2020 18:53
Niet vaak is bij mij 2-3x per jaar op deze manier.. de andere kleine discussies zijn na een uurtje ook weer opgelost en dan lachen we erover. Mijn huidige ruzie gaat er eigenlijk om dat ik hem meer zou willen zien en dat ik graag een huis met hem wil kopen. Hij wil ook kopen maar twijfelt omwille van het financiële aspect aangezien hij in zijn huidige thuissituatie ziet hoe moeilijk het eraan toe gaat.
Waarom niet eerst samen huren en eerst eens kijken hoe het samenwonen gaat, alvorens verdergaande én vergaande financiële verplichten aan te gaan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
...
kathy1994 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 12:49
Reden: Geen nood meer aan reacties
98.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat rot voor jou. Heb je daar hulp bij?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
pejeka schreef:
02-04-2020 19:35
Waarom niet eerst samen huren en eerst eens kijken hoe het samenwonen gaat, alvorens verdergaande én vergaande financiële verplichten aan te gaan?
Of gewoon ( nog) niet gaan huren/samenwonen in welke vorm dan ook?
Alle reacties Link kopieren
Kathy1994 schreef:
02-04-2020 19:36
Ik heb op jonge leeftijd mijn mams verloren. Dit sleep ik nog steeds erg mee. Daardoor ben ik erg bang om alleen te zijn en achtergelaten te worden. Daarmee denk ik meteen dat hij me niet meer graag ziet indien hij eens tijd voor zijn eigen nodig heeft. En dit is ook erg fout van mij, dit probeer ik zo wat in evenwicht te brengen. Dus ja. Het leven zit nu eenmaal niet makkelijk in elkaar daarmee dat ik mijn gedrag hier ook in wil veranderen waardoor op zijn beurt zijn gedrag ook zal veranderen.
Je WILT het wel veranderen, maar je verandert het niet. Waarom niet? Ieder mens heeft zijn eigen narigheid in het leven, en dat is geen excuus om niet te veranderen wat moet veranderen, of om je op een bepaalde manier te gedragen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
...
kathy1994 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 12:50
Reden: Geen nood meer aan reacties
98.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je maakt het zo wel heel zwaar en redder-slachtoffer is ook een vorm van ongelijkwaardigheid. Je vriend is niet je therapeut.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
...
kathy1994 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 12:51
Reden: Geen nood meer aan reacties
98.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kathy1994 schreef:
02-04-2020 19:07
Ik vraag mij gewoon even af wat jullie dan verstaan onder een goede en gladde relatie? Ik kan mij niet voorstellen dat een relatie altijd perfect is. Het eerste halfjaar begrijp ik nog maar na een aantal jaar is het wel normaal dat je je gaat storen aan bepaalde dingen. Dit is HELEMAAL niet om het goed te spreken, want hij is ook wel degelijk fout! Maar zo zijn er koppels die nooit ruzie hebben maar elkaar wel bedriegen met de halve stad. Ik begrijp jullie reacties en het is heel moeilijk om een goed beeld te scheppen als jullie zoiets lezen. Maar dit is natuurlijk een fractie van boosheid op een tijdspanne van 2x per jaar. De bedoeling van deze topic is vooral om aan mezelf ook wat te werken en dat ik hem niet constant de pap in mond geef want dat maakt het voor hem natuurlijk erg makkelijk. Hij is echt wel een trouwe loyale hond die zijn hart op tafel zou leggen voor eender wie. Alleen tijdens een ruzie kan hij eens doordraaien en ik vrees dat dit uit angst en onzekerheid is want indien hij zegt dat ik hem met rust moet laten vraagt hij achteraf wel waarom ik niets meer van mij liet weten dus ik veronderstel dat hij innerlijk wel op een sms'je wacht. Het is nogal moeilijk om hem hier neer te kaarten op een bepaalde manier. Maar begrijp jullie reacties. Dit is niet om hem weer een hand boven het hoofd te houden maar hij is de enige die mij terug blij kan maken als ik droevig ben en mij uit de put kan trekken als ik het soms moeilijk heb
Jullie kregen ruzie omdat jij een gesprek opende over dat je hem vaker wil zien en een volgende stap wil nemen in jullie relatie samenwonen. Een redelijk normaal onderwerp na 5 jaar een relatie te hebben met deze man. Het eindresultaat van dit gesprek is dat het eindigde in een ruzie waarin jij je totaal vernederd voelt en nu genegeerd wordt door hem.

Volgens mij moet jij je realiseren dat deze man niet zo’n toekomst met jou wil of beter gezegd helemaal geen toekomst met jou wil.

Wat ik ook echt erg vind om te lezen is dat jij de hele week toeleeft naar het weekend omdat je hem dan eindelijk mag zien van hem. Verschrikkelijk meisje dat jij jezelf dit aan laat doen.
Want hoeveel tijd besteden jullie nu werkelijk aan elkaar in een week. Ziet hij wel zijn vrienden doordeweeks?
Alle reacties Link kopieren
Een sterke relatie? je noemt meer nadelen dan voordelen op in deze relatie?? wat als jullie kinderen hebben? jaloers op jullie relatie? hoe dan?? schoon langs de buitenkant, slaande deuren in de binnenkant?
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
02-04-2020 18:59
Pushen tot praten werkt averechts. Respecteer dat ruimte geven eens, dan geef ik je meer kans dat het tot een redelijk gesprek komt.
Eens. Je claimt hem op momenten dat hij tijd voor zichzelf nodig heeft. Hij reageert daar lullig op. Ik denk echt wel dat je daar samen uit kan komen, maar dan moet er wel eerst serieus en zonder verwijten naar elkaar geluisterd worden. Dat doen jullie nu allebei niet, en dan komt er natuurlijk nooit een middenweg waar jullie allebei blij mee kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven