Oneerlijke verdeling financiën

25-09-2017 20:15 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend zijn ongeveer 4 jaar samen en hebben inmiddels een zoontje van 8 maanden. We werken allebei, hij iets meer uren dan ik. (40-29)
Ik vind persoonlijk om zijn salaris het dubbele is dan dat van mij dat hij ook iets meer moet betalen. Onze vaste lasten liggen ten opzichte van mijn salaris erg hoog en ik hou zo'n 100 euro per maand over voor mezelf. Mijn vriend kan wel sparen. Ook is het zo dat het huis van hem is en ik als het ware bij hem inwoon en we betalen dus ieder 50/50. Vinden jullie dat dit heel normaal is of moet ik meer voor mezelf opkomen en een betere verdeling maken?
anoniem_355334 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 20:40
Reden: Spelfout
0.74% gewijzigd
Wij hebben beiden iedere maand hetzelfde bedrag aan 'eigen' geld en storten de rest op de gezamenlijke rekening.

Ons uurloon is gelijk maar ik werk parttime (32 uur) en hij fulltime. 29 uur is trouwens gewoon parttime in mijn ogen.
anoniem_292773 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 20:18
35.07% gewijzigd
het staat al in je Op: oneerlijk
Je vriend werkt fulltime time, jij niet

En ja kom voor jezelf op , deze verdeling klopt niet. Wat is er tav huis geregeld mocht hij overlijden?
Hij werkt bijna het dubbele en verdient dus ook meer. Dat is logisch, maar het is niet logisch dat hij meer moet betalen omdat hij meer verdient door de extra uren die hij maakt ten opzichte van jou.
Je hebt het slecht voor jezelf geregeld. Zeker als jullie samen een kind hebben is naar rato betalen veel eerlijker, jij zorgt tenslotte meer voor het kind (neem ik aan). Als hij een koophuis heeft moet je ook zeker niet meebetalen aan aflossing. Hebben jullie wel iets geregeld voor het geval jullie uit elkaar zouden gaan, of sta jij dan gewoon zonder geld op straat?
Alle reacties Link kopieren
Waarom betaal je 50/50 als het zijn huis is? En waarom werk jij minder?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb dit niet geregeld en zou dus op straat staan. Mijn vriend heeft zijn huis kunnen behouden na zijn scheiding met behulp van geld van zijn ouders. Zijn vader is onlangs overleden en hij heeft hem gezegd dat hij het huis voor zichzelf moet houden. Dus hij wil hier absoluut niks over weten. We hebben hier nu steeds ruzie over en ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt inderdaad van geen kant.

Ik heb makkelijk praten, bij ons gaat alles op de grote hoop, ik werk sinds een jaar 30uur, daarvoor altijd fulltime, maar hij heeft toch altijd minstens de helft meer als ik verdiend.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Is het kind van jullie samen? Wat zegt hij daarover dan, als hem wat gebeurt en jullie staan samen op straat?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind naar rato eerlijker. En 29 uur is niet fulltime. En je vriend is niet erg flexibel en meedenkend, wel?
Alle reacties Link kopieren
Sorry niet goed gelezen...jullie kind dus, daar moet hij het toch ook goed voor willen regelen, dat deed zijn vader ook voor hem.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Ik werk minder omdat ik net een nieuwe baan heb en er niet meer uren inzitten. Ik werk van 9 tot 16.30 uur en heb een middag vrij op dinsdag om boodschappen te doen en het huishouden.
Dansmarietje schreef:
25-09-2017 20:22
Nee ik heb dit niet geregeld en zou dus op straat staan. Mijn vriend heeft zijn huis kunnen behouden na zijn scheiding met behulp van geld van zijn ouders. Zijn vader is onlangs overleden en hij heeft hem gezegd dat hij het huis voor zichzelf moet houden. Dus hij wil hier absoluut niks over weten. We hebben hier nu steeds ruzie over en ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.
Dat snap ik ook wel weer, maar dan zou hij jou wel moeten helpen om het voor jou ook goed te regelen. Dus voor de zekerheid inschrijven bij de woningbouw en zorgen dat jij kunt sparen. Dat is ook in het belang van zijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Als het zijn huis is moet hij het betalen. De gezamenlijke vaste lasten betaal je gezamenlijk naar ratio. Is hij het daar niet mee eens? Laat hem dan lekker 29 uur gaan werken, kan jij mooi 40 uur carrière maken.
attribuutje schreef:
25-09-2017 20:25
Is het kind van jullie samen? Wat zegt hij daarover dan, als hem wat gebeurt en jullie staan samen op straat?
Kind erft dan huis neem ik aan.
Het klopt inderdaad niet. Als jij minder bent gaan werken om meeste zorg voor kind te doen hoort hij sowieso naar rato in te leggen.
Als het zijn koophuis is en er staat niks op jouw naam dan nog minder bijdrage van jou.

Ik zou de opvangkosten voorrekenen aan hem want als jij ook weer 40 uur gaat werken dan is hij daar ook de helft aan kwijt.

En dingen als pensioen en aow (wat je nu minder opbouwt) omdat jij dat doet en hij niet... en ik zou op woonkosten alleen de gebruikerskosten betalen, niet mee aan de hypotheek zelf, niet aan onderhoud of opstal en niet aan rente.

En daarnaast zou ik ook meteen zorgen dat hij evenredig aan zorg en huishoudelijke taken op zich neemt. Wil hij dat niet dan zou ik een schoonmaaktarief gaan berekenen. Ik kan zo niet tegen dit soort mannen.

Ik zou helemaal het heel anders doen als er kinderen zijn maar als hij niet een pot wil maken en ieder een gelijk bedrag over laten houden, dan maar zo.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 20:31
14.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dansmarietje schreef:
25-09-2017 20:22
Nee ik heb dit niet geregeld en zou dus op straat staan. Mijn vriend heeft zijn huis kunnen behouden na zijn scheiding met behulp van geld van zijn ouders. Zijn vader is onlangs overleden en hij heeft hem gezegd dat hij het huis voor zichzelf moet houden. Dus hij wil hier absoluut niks over weten. We hebben hier nu steeds ruzie over en ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.
Dus jij bent met een nét gescheiden man al een kind aan het kweken. Ik vind het niet vreemd dat hij het zo wil wat het huis betreft. Wel dat jij de helft betaald.

Latten een idee?
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, we moeten bij de notaris dit nog vastleggen. Het gaat mij erom hoe ik hiermee om moet gaan. Hij wil er niets van weten en ik heb dit al zo vaak aangehaald. Nu praat hij al twee dagen niet tegen me en hij zit beneden en ik boven en hij houdt stug zijn mond en kijkt de hele tijd boos.
Dansmarietje schreef:
25-09-2017 20:29
Ja klopt, we moeten bij de notaris dit nog vastleggen. Het gaat mij erom hoe ik hiermee om moet gaan. Hij wil er niets van weten en ik heb dit al zo vaak aangehaald. Nu praat hij al twee dagen niet tegen me en hij zit beneden en ik boven en hij houdt stug zijn mond en kijkt de hele tijd boos.
Fijne gelijkwaardige relatie dus
Dan zou ik eens goed nadenken of je überhaupt verder wil met zo'n man.

Waarom hebben jullie het niet goed geregeld vóór er een kind kwam?
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat alleen al. Dat vind ik zo kinderachtig! Hij klinkt niet echt als een leuke man, sorry.
Oneerlijk.
Alle reacties Link kopieren
je kunt je beter alvast inschrijven voor een woning(woningnet), als het fout gaat heb je dus helemaal niks meer. Dan kun je beter alvast ingeschreven staan en elke woning tot beschikking hebben.
Wat een ellende weer.
Echt, ik ben te ouderwets voor deze shizzle.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven