Oneerlijke verdeling financiën

25-09-2017 20:15 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend zijn ongeveer 4 jaar samen en hebben inmiddels een zoontje van 8 maanden. We werken allebei, hij iets meer uren dan ik. (40-29)
Ik vind persoonlijk om zijn salaris het dubbele is dan dat van mij dat hij ook iets meer moet betalen. Onze vaste lasten liggen ten opzichte van mijn salaris erg hoog en ik hou zo'n 100 euro per maand over voor mezelf. Mijn vriend kan wel sparen. Ook is het zo dat het huis van hem is en ik als het ware bij hem inwoon en we betalen dus ieder 50/50. Vinden jullie dat dit heel normaal is of moet ik meer voor mezelf opkomen en een betere verdeling maken?
anoniem_355334 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 20:40
Reden: Spelfout
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dansmarietje schreef:
25-09-2017 20:29
Ja klopt, we moeten bij de notaris dit nog vastleggen. Het gaat mij erom hoe ik hiermee om moet gaan. Hij wil er niets van weten en ik heb dit al zo vaak aangehaald. Nu praat hij al twee dagen niet tegen me en hij zit beneden en ik boven en hij houdt stug zijn mond en kijkt de hele tijd boos.

Volwassen O_o
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Ik hoop dat je alvast ingeschreven staat bij de woningbouw?

Vaste kosten betaal je 50/50.
Zijn huis, zijn probleem. Daar betaal je dus niet aan mee.
Dan kan je gelijk ook iets apart zetten voor als het straks uitgaat.
Dansmarietje schreef:
25-09-2017 20:22
Nee ik heb dit niet geregeld en zou dus op straat staan. Mijn vriend heeft zijn huis kunnen behouden na zijn scheiding met behulp van geld van zijn ouders. Zijn vader is onlangs overleden en hij heeft hem gezegd dat hij het huis voor zichzelf moet houden. Dus hij wil hier absoluut niks over weten. We hebben hier nu steeds ruzie over en ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.

Dat is prima maar dan hoef jij daar verder niks aan mee te betalen. Dus ik zou per direct stoppen met mee betalen aan onderhoud, verzekeringen, woz belastingen en rente en aflossingen, levensverzekeringen ect.

Dat geld kan jij dan voor je eigen spaarrekening gebruiken.

En hij moet naar rato inleggen voor alle andere kosten.
Want jij bent nu schoonmaker en kinderoppas en loopt aow en pensioen mis en een flink deel salaris en dat allemaal gratis voor hem. En je betaald dan ook nog aan alles mee...Dat klopt van geen kant.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 20:36
2.22% gewijzigd
Ik zal het nooit begrijpen: wel een kind samen krijgen maar het nog steeds over mijn en zijn geld hebben...

Kan je verder niet helpen: hier ging en gaat alles op de grote hoop, het heeft nooit uitgemaakt wie meer werkte, meer verdiende of met meer spaargeld begon. We dragen beiden op andere manieren bij aan ons gezin, huis etc.

Eerlijk is het bij jullie in elk geval niet verdeeld. Wat zijn zijn argumenten?
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 20:38
0.61% gewijzigd
Tornacense schreef:
25-09-2017 20:34
Ik hoop dat je alvast ingeschreven staat bij de woningbouw?

Vaste kosten betaal je 50/50.
Zijn huis, zijn probleem. Daar betaal je dus niet aan mee.
Dan kan je gelijk ook iets apart zetten voor als het straks uitgaat.
Waarom? Dat klopt toch ook niet?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje nina, een kind "kweken" nog wel.

Maar jullie moeten dus nog naar de notaris, het is niet gek dat hij het huis voor zichzelf wil houden, zeker als hij al gescheiden is. Maar jij zou daar dan niet aan mee moeten hoeven betalen. Ja, naar rato de vaste laten.

En op je vrije middag het huishouden doen....wat doet hij in zijn vrije weekend?
die ik wilde bestaat al...
Wat ik zou voorstellen:
- praten met financieel adviseur wat voor hypotheek jullie op basis van inkomen kunnen krijgen
- huis verkopen en je laten voorlichten hoe deze waarde veilig voor hem kan blijven
- samen nieuw huis kopen.


Tot die tijd:
- vaste lasten excl hypotheek optellen en ervoor zorgen dat jullie beiden evenveel per maand overhouden
- verder niks meer betalen, je hebt zijn zak genoeg gespekt. Hij wil zijn vaders wens eerbiedigen, dat hoeft niet te zeggen dat jij maar hoeft te lappen.

Daarnaast vind ik de weinige info niet zo lekker klinken. Hij moet maar door iedereen gered en voorgelicht worden ten koste van jouw portemonnee. Logisch dat hij zijn ouders geld beschermt maar tegen de moeder van zijn eigen kind? En kan hijzelf niet nadenken in jouw belang?
Alle reacties Link kopieren
Een verdeling naar rato is het eerlijkst maar daar wil je man niet aan begrijp ik. Tja, dan kan jij dus niet in zijn huis blijven wonen want daar heb je niet genoeg geld voor toch? Eens kijken wat hij daarvan vindt. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat jij het leeuwendeel in de verzorging van jullie kind doet en het huishouden. Daar moest je maar eens een salaris voor vragen, voor niets gaat de zon op en je bent niet zijn vrijwilliger. Altijd zo apart, de kosten 50/50 maar het huishouden uiteraard niet want jij werkt toch parttime en dat moet dan ook nog gratis want zo hoort dat. Dat is meten met 2 maten.
Creativity is intelligence having fun
Fee-de-Goede schreef:
25-09-2017 20:36
Waarom? Dat klopt toch ook niet?
Omdat het nu al mot is rond het huis.
Eerst maar es stap voor stap gaan. En stoppen met meebetalen aan zijn huis.

Eventueel kun je dan over een aantal maanden beginnen over de ongelijke uren-verdeling versus de vaste kosten en kosten eten.
En dat een 60/40-verdeling eerlijker is.

Als er tegen dan nog een relatie is.
Wat fijn voor hem dat jij zomaar bijdraagt aan zijn spaarpotje (=huis).
Hoe kun je in vredesnaam vier jaar samen zijn en nu op dit punt belandt zijn? Wat hebben jullie hierover afgesproken voor je ging samenwonen, voor je zwanger werd, toen jullie kind er eenmaal was en toen jij van baan veranderde?

Dat is wat me blijft verbazen van dit soort topics, dit komt toch niet uit de lucht vallen?
Alle reacties Link kopieren
Als het op deze manier moet kun je toch net zo goed alleen verder gaan? Hou je nog meer geld over ook.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Betaal jij 50/50 incl de kosten van het huis? Hypotheek, verzekeringen, onderhoud, etc? Als het huis van hem is zijn die kosten voor hem.
FiIee schreef:
25-09-2017 20:18
Hij werkt bijna het dubbele en verdient dus ook meer. Dat is logisch, maar het is niet logisch dat hij meer moet betalen omdat hij meer verdient door de extra uren die hij maakt ten opzichte van jou.
.
Dubbele?
4:3 of 100%/75%. Dubbel is 40/20 maar TO werkt op een uur na 30 uur.
Tornacense schreef:
25-09-2017 20:39
Omdat het nu al mot is rond het huis.
Eerst maar es stap voor stap gaan. En stoppen met meebetalen aan zijn huis.

Eventueel kun je dan over een aantal maanden beginnen over de ongelijke uren-verdeling versus de vaste kosten en kosten eten.
En dat een 60/40-verdeling eerlijker is.

Als er tegen dan nog een relatie is.
Als er al mot is ( of niet) nu gewoon doorzetten en dat in een keer goed regelen. Je gaat nu toch niet een beetje pappen en nathouden en dan hopen dat je over een paar maanden misschien een beetje meer eerlijkere verdeling kan krijgen.
Dansmarietje schreef:
25-09-2017 20:29
Ja klopt, we moeten bij de notaris dit nog vastleggen. Het gaat mij erom hoe ik hiermee om moet gaan. Hij wil er niets van weten en ik heb dit al zo vaak aangehaald. Nu praat hij al twee dagen niet tegen me en hij zit beneden en ik boven en hij houdt stug zijn mond en kijkt de hele tijd boos.
.
Hoewel ik altijd vind dat je de financiën goed moet regelen lijkt dat nu eigenlijk ineens niet je belangrijkste probleem.
Dus je gaat zonder ook maar íets te regelen en vast te leggen een kind op de wereld zetten met een net-gescheiden man?
Tja, het is natuurlijk super-oneerlijk hoe het gaat, maar dit is ook wel ontzettend dom.
Alle reacties Link kopieren
Hij vind dat ik hetzelfde moet betalen en er anders maar een baan moet bij zoeken als ik wat meer eigen geld wil. Ik zit hier met een brok in mijn keel en voel me machteloos en alleen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan bijdragen aan het aflossen van een hypotheek die niet van jou is (daar wil hij zelfs niks over horen).
Dansmarietje schreef:
25-09-2017 20:51
Hij vind dat ik hetzelfde moet betalen en er anders maar een baan moet bij zoeken als ik wat meer eigen geld wil. Ik zit hier met een brok in mijn keel en voel me machteloos en alleen.

Dan zou ik dat gaan doen. Tot die tijd zou ik kinderopvangkosten en schoonmaakkosten in rekening brengen bij hem. Ik zou niet meer koken en geen cent betalen aan zijn huis.

Klinkt echt niet oke dit.
Dansmarietje schreef:
25-09-2017 20:51
Hij vind dat ik hetzelfde moet betalen en er anders maar een baan moet bij zoeken als ik wat meer eigen geld wil. Ik zit hier met een brok in mijn keel en voel me machteloos en alleen.
Maar vindt hij het écht normaal dat jij mee betaalt aan een huis dat nooit van jou zal zijn???

Over die 50/50 aan rekeningen voor water-gas-elektra zou voor mijn part nog te praten zijn.
Maar dat huis en alle kosten er rond: No way!

Als hij het wel normaal vindt dat je meebetaalt aan ZIJN huis, dan zou ik uitgepraat zijn.
En het gaan hebben over een verblijfsregeling voor kind.
Ik zou nav dit gemok gewoon even ern paar dagen weggaan met je baby.
Je bent de moeder van zijn kind zeg.
Als er iemand pruilend zou mogen rond lopen ben jij dat, jij hebt zijn toch al zijn (door zijn ouders gesponsorde) geld gespekt.
Ik vind het zielig voor je kind maar ik persoonlijk zou hier geen tijd of geld meer instoppen.
Dit heeft weinig met liefde te maken vanuit hem.
Alle reacties Link kopieren
Jeumig hij kan wel zo veel vinden. Wat nu als jij gewoon stopt met bijdragen aan zijn hypotheek?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor, je hebt niet goed nagedacht toen je een relatie met deze parel begon en een kind was ook niet handig maar nu moet je toch je verstand gebruiken. Dit is niet goed, je wordt gebruikt als inkomen. Zonder jouw bijdrage houdt hij ook geen euro over. En aangezien je er al meerdere keren over hebt gepraat en er niets verandert, zal de verandering bij jou vandaan moeten komen.
Creativity is intelligence having fun
Dansmarietje schreef:
25-09-2017 20:51
Hij vind dat ik hetzelfde moet betalen en er anders maar een baan moet bij zoeken als ik wat meer eigen geld wil. Ik zit hier met een brok in mijn keel en voel me machteloos en alleen.
.
En wat vind jij? Oneerlijk is niet zo'n goede onderhandelingsterm. Kom met iets dat met concreet is.

Niet naar ons op Viva-forum maar naar hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven