Ongevraagde gast met kerstmis

17-10-2018 16:36 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

De titel is veel dramatischer dan de werkelijkheid, maar ik ben benieuwd hoe jullie over onderstaande situatie denken.

De afgelopen jaren heb ik mijn ouders altijd met kerst of oud en nieuw uitgenodigd en vonden zij telkens weer dat mijn oom hierbij aanwezig moet zijn. Hij is vrijgezel, woont 1, 5 uur rijden van ons allen vandaan en zelf zie ik hem dan ook gemiddeld slechts drie keer per jaar tijdens een verjaardag. Ik heb weinig met hem te bespreken, hij is vrij stil en ondanks dat ik mijn best doe komt er ook weinig gespreksstof uit. Ik heb vandaag bij mijn moeder aangegeven dat ik het ook wel eens leuk zou vinden om een keer kerst te vieren met slechts mijn ouders. Mijn moeder geeft aan dat ze mijn oom niet alleen willen laten en dus mee zullen nemen. Ik stelde voor om het dan samen te vieren op de dag dat hij er niet is maar ze willen ook een dag samen zijn en vinden dit dus geen optie.
Nu is het absoluut geen wereldramp wanneer hij er bij is en zal ik er ook dit jaar verder niet moeilijk over doen. Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie daar over denken en of het een gekke gedachte is dat ik het ook een keer alleen met ouders wil vieren. Niemand wil ik alleen met kerst laten zijn, maar er zijn ook nog andere familieleden waar hij altijd welkom is en standaard een dag kerst viert.

Kortom, geen wereldramp, maar ik voel me wel altijd verplicht tot iets wat ik eigenlijk anders voor ogen had. Hoe zien jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben normaal erg van het zelf bepalen en hou mijn ouders qua bemoeienis zoveel mogelijk op afstand, maar ik zou hier totaal geen probleem mee hebben. Sommige mensen zijn echt best eenzaam (moeilijk voor te stellen als je een heel vol en druk leven hebt) en wat is nou de moeite om 1x per jaar hem erbij te hebben met kerst. Dit zijn nou net de kleine dingen die je kan doen (en die weinig moeite kosten) om de wereld net wat fijner te maken voor mensen in je eigen omgeving.
redbulletje schreef:
17-10-2018 16:49
Ach kom nou toch! Als die man het hele jaar al alleen zit, waarom zou hij zich dan precies op de kerstdagen opdringen? Dan kan hij toch ook gewoon met 'n zak borrelnoten op schoot netflixen? Ik vind het aanstelleritus dat hij precies die dagen niet alleen wil zijn en dus de kerstviering van ouders en dochter verstoort.
Waar heb je gelezen dat die man dat allemaal wil? In de OP staat dat de ouders van TO hem er bij willen. Wat hij hier van vindt staat nergens.
sneeuwwitje80 schreef:
17-10-2018 16:59
En als hij dan zegt ja dat vind ik erg?
Dan weet ze dat hij het daar wel gezellig vind, kan ook zo maar zijn he.
Alle reacties Link kopieren
Als je je ouders graag een keer alleen spreekt, nodig je ze uit om een keer te komen eten of ga je met ze lunchen op een willekeurig ander moment in het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Bizar eigenlijk dat niemand met kerst alleen mag zijn. Dat drammerige alleen al staat mij fors tegen. Opbokken met die kut oom ;-D
sneeuwwitje80 schreef:
17-10-2018 16:55
De eerste reactie op de Op was wat ik ook wilde zeggen: Denk aan de kerstgedachte

Hoe hadden je ouders dit bij hem moeten aanvliegen eigenlijk. Joh we nemen je dit jaar niet mee en gaan zonder je?
Sowieso zou het die ouders sieren als ze het dan bij hen thuis vieren. Dan kunnen ze uitnodigen wie ze willen.
Maar ik kan me heel goed voorstellen dat TO het alleen met haar ouders wil vieren. Misschien 'ns een keer 'n paar dagen samen weg gaan? Dan is het logisch dat oom niet mee genomen wordt.

Vind het gewoon heel raar dat mensen die een heel jaar prima alleen kunnen zijn er met kerst opeens bij betrokken worden 'want de kerstgedachte'.
Alle reacties Link kopieren
Het zou me niet verbazen als oom er zelf niet eens zin in heeft maar zich verplicht voelt juist door de ouders van TO...

en ik heb inderdaad geen moeite met het maken en uitvoeren van statements, het leven is geen populariteitswedstrijd
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-10-2018 16:49
Ach kom nou toch! Als die man het hele jaar al alleen zit, waarom zou hij zich dan precies op de kerstdagen opdringen? Dan kan hij toch ook gewoon met 'n zak borrelnoten op schoot netflixen? Ik vind het aanstelleritus dat hij precies die dagen niet alleen wil zijn en dus de kerstviering van ouders en dochter verstoort.
Dat dus. En zouden ze alleen met 'de kerst' met oom op sjouw gaan? Hebben ze daarbuiten niet ook de nodige dagen met hem?
Ja ja, de 'kerstgedachte' - iedereen is welkom, blabla- maar kan me van TO goed voorstellen dat je ook wel eens kerst wilt vieren zonder aanhang van zogenaamd zielige oom, gewoon met je ouders. Sjonge, het is een volwassen man die blijkens ook welkom is bij andere familie. Mag het een keer anders, dat TO samen met haar ouders alleen Kerst viert? Ik snap die ouders niet zo goed, dat ze dat niet van TO snappen.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Alle reacties Link kopieren
Ik nodig mijn vrijgezelle oom altijd uit, hij vindt het leuk bij ons en ik wil niet dat hij met kerst alleen is. Maar mijn oom is erg gezellig, je kan enorm met hem lachen. Dus ik vind het ook helemaal niet erg.
florita schreef:
17-10-2018 16:59
Ik ben normaal erg van het zelf bepalen en hou mijn ouders qua bemoeienis zoveel mogelijk op afstand, maar ik zou hier totaal geen probleem mee hebben. Sommige mensen zijn echt best eenzaam (moeilijk voor te stellen als je een heel vol en druk leven hebt) en wat is nou de moeite om 1x per jaar hem erbij te hebben met kerst. Dit zijn nou net de kleine dingen die je kan doen (en die weinig moeite kosten) om de wereld net wat fijner te maken voor mensen in je eigen omgeving.
Ik heb geen vol en druk leven en zit het grootste deel van 't jaar alleen. Zou het juist belachelijk vinden als ik dan met de kerst opeens ga piepen dat ik toch zo alleen zit terwijl mensen het al druk genoeg hebben met hun directe naasten op die dagen. Ook zou ik het niet waarderen om de kerst die ik met mijn ouders vier opeens opgezadeld te worden met randfamilie. Als ze die persé willen te eten willen uitnodigen doen ze dat maar een ander weekend.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind iemand buiten sluiten niet sympathiek en je hebt er ook geen goede reden voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hadewychh schreef:
17-10-2018 16:59
Waar heb je gelezen dat die man dat allemaal wil? In de OP staat dat de ouders van TO hem er bij willen. Wat hij hier van vindt staat nergens.
Hij zal het wel goed vinden, anders zou hij hier geen gebruik van maken en uit zichzelf tegen haar ouders zeggen dat hij wel 'n andere dag langskomt.
Alle reacties Link kopieren
Ach laat die man toch gewoon komen je hebt er toch verder geen last van.
Het is wel de broer van je vader/moeder.
redbulletje schreef:
17-10-2018 16:49
Ach kom nou toch! Als die man het hele jaar al alleen zit, waarom zou hij zich dan precies op de kerstdagen opdringen? Dan kan hij toch ook gewoon met 'n zak borrelnoten op schoot netflixen? Ik vind het aanstelleritus dat hij precies die dagen niet alleen wil zijn en dus de kerstviering van ouders en dochter verstoort.
Kijk en met deze gedachte zou ik liever alleen thuis blijven dan achter af commentaar krijgen van het was verplicht een uitnodiging dus het verplicht gezellig doen..
Nee ik blijf wel thuis verstoor ik niemand z'n kerstgedachtes..
Pak ik wel een borrel er bij of doe wel een extra rondje met de hond.
Laat familie maar lekker kerstvieren.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn ouders hem graag meebrengen dan zou ik het er niet verder meer over hebben; hij kan gerust meekomen. Wel is het zo dat als hij me op een of andere manier irriteert, ik me niet met hem zal bemoeien, op enige beleefdheden na. Dat laat ik dan over aan degenen met wie hij mee is gekomen. Mits hij niet echt hinderlijk gaat doen zoals het eten afkraken, ruziemaken en dergelijke.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
redbulletje schreef:
17-10-2018 17:05
Hij zal het wel goed vinden, anders zou hij hier geen gebruik van maken en uit zichzelf tegen haar ouders zeggen dat hij wel 'n andere dag langskomt.
Het goed vinden is heel wat anders dan zich opdringen
Die man denkt waarschijnlijk dat hij welkom is.
Niet dus...
viva-amber schreef:
17-10-2018 17:05
Ik vind iemand buiten sluiten niet sympathiek en je hebt er ook geen goede reden voor.
Het gewoon in eigen kring willen vieren is reden genoeg. Ik heb niet zoveel met datums en als ouders er op staan dat oom 25-26 bij hen is, zou ik ze veel plezier wensen en zeggen dat wij dan het weekend ervoor wel lekker gaan eten met z'n drietjes.
Hadewychh schreef:
17-10-2018 17:07
Het goed vinden is heel wat anders dan zich opdringen
Die man denkt waarschijnlijk dat hij welkom is.
Niet dus...
Volgens redbulletje heeft hij zich dan jaren lang opgedrongen om de kerst te verzieken.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft t over oom maar inhoudelijk gaat dit om moeder. Moeder vind het belangrijk om haar broer dus mee te brengen. Optie een ga het gesprek aan en probeer dmv open vragen te ontdekken vanuit welke gedachten of gevoel je moeder dat zo belangrijk vind. Misschien kun je het dan beter plaatsen.

Optie twee respecteer dat het belangrijk is voor je moeder en maak het gezellig met oom erbij

Optie drie zeg dat je dan op een andere manier kerst viert maar dat lijkt mij vrij kwetsend voor je ouders.

Persoonlijk zou ik er geen probleem van maken. Als het belangrijk is voor mijn moeder prima dan is hij er bij.
where ever you go, go with your heart
Hadewychh schreef:
17-10-2018 17:07
Het goed vinden is heel wat anders dan zich opdringen
Die man denkt waarschijnlijk dat hij welkom is.
Niet dus...
Ja, dat vind ik pas een nare gedachte.

Als oom zou ik er voor passen. Maar goed, hij is zich van geen kwaad bewust.
Of doe het totaal anders huur een huisje voor de kerstdagen en nodig daar je ouders uit.
Skawa schreef:
17-10-2018 17:09
Iedereen heeft t over oom maar inhoudelijk gaat dit om moeder. Moeder vind het belangrijk om haar broer dus mee te brengen. Optie een ga het gesprek aan en probeer dmv open vragen te ontdekken vanuit welke gedachten of gevoel je moeder dat zo belangrijk vind. Misschien kun je het dan beter plaatsen.

Optie twee respecteer dat het belangrijk is voor je moeder en maak het gezellig met oom erbij

Optie drie zeg dat je dan op een andere manier kerst viert maar dat lijkt mij vrij kwetsend voor je ouders.

Persoonlijk zou ik er geen probleem van maken. Als het belangrijk is voor mijn moeder prima dan is hij er bij.
Voor TO is het belangrijk kerst met haar ouders alleen te vieren, zonder die ongewenste 'derde'. Waarom moet de moeder geen respect hebben voor TO's wens?
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je voorbeeld uit mijn jeugd. Daar "moesten" mijn oma's zus en de buurvrouw altijd mee omdat ze anders sielug alleen zaten. Als mijn ouders hier iets van zeiden ging mijn oma huilen en voelden ze zich uiteindelijk toch verplicht.
Zus van oma was een pinnig takkewijf en buurvrouw rookte 10 sigaretten in een uur.
Ik had zo nooooooit mijn oma eens voor mezelf (zo ook neefjes en nichtjes niet) dus vanuit dit jeugdtraumaatje zeg ik tegenwoordig dikke doei tegen dit soort dingen.

Los daarvan: ik zie dat beide partijen hierin ook niet en elkaar investeren (zowel TO niet als de oom niet, geen verwijt maar constatering) dus wat heeft oom dan persé met kerst daar ineens te zoeken?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik nodig ook mijn vrijgezelle tante uit. Die zie ik drie keer per jaar, maar het is heel gezellig als ze er is. Wat boeit dat nou? Het is Kerst en je hebt je ouders het hele jaar voor jezelf.
BEGINT DIT NU AL ? :@@:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven