Ook drama in men-only groepen?

21-02-2021 16:18 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een topic over mannen en relaties, I know. Maar hee, ik lig al 3 maanden met #LongCovid in bed te balen (top tip: krijg het NIET), dus dan heeft de mens tijd voor Velerlei Afvragingen.

Anywezels, iemand vertelde mij over het meest recente drama in een bestuursclubje waar ze in zit, en toen riep ik: ja, ja, groepen = drama, it's the law.

Maar later ging ik toch nadenken over dit sweeping statement. Uit ervaring weet ik (vrouw), dat groepen met alleen vrouwen of gemengde groepen inderdaad onvermijdelijk drama voortbrengen.

Maar hoe zit dat met clubjes, besturen, studentenhuizen, werkplekken etc met alleen maar mannen? Is daar helemaal geen drama? Of ziet t er heel anders uit dan gemengd/wijven drama? Of komt er pas drama zodra er een vrouw in de mix komt (Yoko Ono effect) ?

Ik ben razend benieuwd naar jullie ervaringen en theorieën :-)
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
Nog even verder filosoferend...ergens lijkt het ook wel een beetje op het concept wat rondwaart van: "vrouwen zeggen te vaak sorry, is onnodig, wees meer als mannen en zeg gewoon wat je wilt."

Op het eerste gezicht lijkt dat heel stoer en feministisch, maar je zou je ook kunnen afvragen waarom vrouwen naar de mannelijke maat toe moeten ipv andersom.

Puur omdat mannen historisch vaak de leiding hadden (en nog) hebben we "leiderschap" en "(cliché) mannelijke manier van communiceren" synoniem gemaakt, maar dat hoeft veel minder een natuurwet te zijn dan we misschien denken.

Kortom: een rondleiding langs de spannende valkuilen van onbewust sexisme....
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
De dynamiek binnen een groep is idd enorm belangrijk. Als nieuweling is het uitvogelen van die dynamiek een enorme klus.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
NowThen schreef:
21-02-2021 18:29
Nog even verder filosoferend...ergens lijkt het ook wel een beetje op het concept wat rondwaart van: "vrouwen zeggen te vaak sorry, is onnodig, wees meer als mannen en zeg gewoon wat je wilt."

Op het eerste gezicht lijkt dat heel stoer en feministisch, maar je zou je ook kunnen afvragen waarom vrouwen naar de mannelijke maat toe moeten ipv andersom.

Puur omdat mannen historisch vaak de leiding hadden (en nog) hebben we "leiderschap" en "(cliché) mannelijke manier van communiceren" synoniem gemaakt, maar dat hoeft veel minder een natuurwet te zijn dan we misschien denken.

Kortom: een rondleiding langs de spannende valkuilen van onbewust sexisme....
Maar waarom zou je onnodig sorry zeggen? Voor mij persoonlijk benadruk je dan je gebrek aan zelfvertrouwen en professionaliteit.
valentinamaria wijzigde dit bericht op 21-02-2021 18:41
0.52% gewijzigd
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
@valentinamaria: Ja idd, en dat vind ik dus erg lastig. Ik kan me niet goed aanpassen aan een groep. Bewust én onbewust.
Ik geloof ook zeker in verschillende soorten persoonlijkheden en hoe die zich tot elkaar verhouden. Zou heel fijn zijn als iedereen zich hierin zou verdiepen, dat scheelt veel gedoe denk ik. Het geeft inzicht, en zelfkennis is volgens mij sowieso heel belangrijk, te vaak plaatsen we het probleem in communicatie bij die ander.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
21-02-2021 18:40
@valentinamaria: Ja idd, en dat vind ik dus erg lastig. Ik kan me niet goed aanpassen aan een groep. Bewust én onbewust.
Ik geloof ook zeker in verschillende soorten persoonlijkheden en hoe die zich tot elkaar verhouden. Zou heel fijn zijn als iedereen zich hierin zou verdiepen, dat scheelt veel gedoe denk ik. Het geeft inzicht, en zelfkennis is volgens mij sowieso heel belangrijk, te vaak plaatsen we het probleem in communicatie bij die ander.
Struggles blijf je altijd houden binnen een groep. Als je de pijnpunten kent hou je daar rekening mee.
wij slapen nooit.
Anna2208 schreef:
21-02-2021 18:19
Waar mensen zijn is drama, en het zal je verbazen maar zowel mannen als vrouwen zijn mensen. Het gaat altijd om degene willen zijn die beslissingen neemt/ bepaalt, dat willen mannen ook zijn.
Natuurlijk gaat het hierom, als iedereen het prima zou vinden dat een ander bepaalt dan zou er geen drama zijn. Maar nee, iedereen vindt de eigen ideeën het beste en wil die doordrukken. Dat heeft niets met mannen of vrouwen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe het analoog gaat, want als vrouw kom ik niet binnen in mannenclubjes, maar in online omgevingen waar minstens 90% man was (sommige games, fora etc) stikte het van de gekrenkte ego's en persoonlijke vendetta's die jaren en jaren duurden. Er werden dan screenshots van wat iemand tien jaar geleden had gezegd gepost als er weer eens gezeik tussen wat haantjes uitbrak. Gezeik waar geen vagina en paar tieten ooit bij betrokken was geweest.

En in roddelen over elkaar waren ze ook een kei.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
21-02-2021 18:16
@Roseaux: Om het even voor te zijn, ik realiseer me heel goed dat ik voor sommige mensen een rare vogel ben. Als je me ontmoet dan kan ik te aanwezig zijn, te direct, teveel over mezelf blootgeven (op het eerste gezicht). Wat dat betreft snap ik ongeschreven regels dus niet goed, wat afwachtender zijn in het begin lukt mij gewoon slecht. Dat wordt mij voor mannen makkelijker 'vergeven' dan door vrouwen. Dat kan ook komen omdat ik een vrouw ben.
Ja jij bent een unieke sneeuwvlok en er zijn geen vrouwen te vinden die er zo in staan als jij.
Alle reacties Link kopieren
Wojak schreef:
21-02-2021 18:49
Geen idee hoe het analoog gaat, want als vrouw kom ik niet binnen in mannenclubjes, maar in online omgevingen waar minstens 90% man was (sommige games, fora etc) stikte het van de gekrenkte ego's en persoonlijke vendetta's die jaren en jaren duurden. Er werden dan screenshots van wat iemand tien jaar geleden had gezegd gepost als er weer eens gezeik tussen wat haantjes uitbrak. Gezeik waar geen vagina en paar tieten ooit bij betrokken was geweest.

En in roddelen over elkaar waren ze ook een kei.
Ja, het roddelen van mannen onderling ben ik ook wel gefascineerd door. Zijn het meer "mededelingen" of hoor je het verlekkerde sensationalisme er toch ook wel aan af?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
NowThen schreef:
21-02-2021 17:34
Kijk, dit zijn de interessante inkijkjes, dankjewel :-)


En waarom is deze ene post nu juist voor jou een interessant inkijkje? Omdat je graag die bevestiging hebt? Ik ken ze dan weer helemaal niet, mannen uit mijn omgeving die zo denken, juist het tegenovergestelde. Die zelfs na een half jaar of jaar geen contact nog steeds een uitnodiging zouden sturen, maar wat zegt dat nou?
anoniem_22918 wijzigde dit bericht op 21-02-2021 19:08
Reden: Typo
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
21-02-2021 16:39
Maar goed, de theorie?
Mijn theorie is dat er bij vrouwen altijd drama is omdat we het alleen bij vrouwen drama noemen. Als mannen onenigheid hebben, hebben ze onenigheid. En krijgen ze een medialle omdat ze daarna samen bier drinken. Als vrouwen onenigheid hebben heet dat drama. En is het de bedoeling dat we uitgebreid stilstaan bij het feit dat er drama is bij vrouwen. En we negeren dat ze tussen de onenigheid door bier drinken met elkaar, of wijn.

Het is gewoon good old seksisme. Meer niet.
Precies. In mijn ervaring waren het juist vaak mannengroepen die het gedrag vertonen wat wij associeren met "vrouwendrama", dus het ligt echt net aan de groepen die je kent. Ik heb ook gemerkt dat heel veel mannen een bepaald idee hebben hoe het er in "vrouwengroepjes" aan toe gaat en zelf totaal niet doorhebben dat het dus helemaal niet altijd zo gaat en al helemaal niet vrouw eigen is.
Mensen blijven mensen en het onderscheid maken vind ik ook achterhaalt :)
Feit is gewoon dat een mannenbrein heel anders is en werkt dan een vrouwenbrein. Heeft niets met seksisme te maken, maar wetenschappelijk bewezen.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
21-02-2021 19:03
Wn waarom is deze ene post nu juist voor jou een interessant inkijkje? Omdat je graag die bevestiging hebt? Ik ken ze dan weer helemaal niet, mannen uit mijn omgeving die zo denken, juist het tegenovergestelde. Die zelfs na een half jaar of jaar geen contact nog steeds een uitnodiging zouden sturen, maar wat zegt dat nou?
Omdat ik denk dat mannen en vrouwen in de basis precies hetzelfde zijn, en ik me dus niet kon voorstellen dat hun onderlinge sociale dynamiek nou echt zo radicaal anders zou zijn, zowel de goede kanten áls de slechte kanten. Maar omdat ik nooit de kans heb gehad om een "vrouwloze-club" op die manier van dichtbij mee te maken hoopte ik dat er hier mensen zouden zijn die mij wel dat inkijkje zouden kunnen geven.

Dus ja, ik heb idd mss graag de bevestiging dat mannen net zo "leuk" én "stom" als vrouwen zijn...
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
NowThen schreef:
21-02-2021 18:29
Nog even verder filosoferend...ergens lijkt het ook wel een beetje op het concept wat rondwaart van: "vrouwen zeggen te vaak sorry, is onnodig, wees meer als mannen en zeg gewoon wat je wilt."

Op het eerste gezicht lijkt dat heel stoer en feministisch, maar je zou je ook kunnen afvragen waarom vrouwen naar de mannelijke maat toe moeten ipv andersom.

Puur omdat mannen historisch vaak de leiding hadden (en nog) hebben we "leiderschap" en "(cliché) mannelijke manier van communiceren" synoniem gemaakt, maar dat hoeft veel minder een natuurwet te zijn dan we misschien denken.

Kortom: een rondleiding langs de spannende valkuilen van onbewust sexisme....
Ik volgde laatst een webinar over hoe vrouwen zich succesvoller kunnen profileren bij het solliciteren. Er volgden allemaal voorbeelden wat vrouwen geneigd zijn te doen en te zeggen met daarachteraan "Mannen doen dat niet hoor!". Op een gegeven moment ging ik me daaraan ergeren. Ik kreeg het gevoel dat vrouwen mislukte mannen zijn en als we nu maar zoveel mogelijk als een man zouden denken en handelen dan zouden we wél succesvol zijn. Dat mannen en vrouwen verschillend zijn geloof ik meteen, maar ik geloof niet dat alléén de punten waarop mannen een voorsprong hebben waardevol zijn voor een bedrijf. Ik denk dat we nog een lange weg te gaan hebben voordat vrouwelijke kwaliteiten net zo hoog gewaardeerd worden en dat je als bedrijf een mix van beiden nodig hebt.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
21-02-2021 19:12
Ik volgde laatst een webinar over hoe vrouwen zich succesvoller kunnen profileren bij het solliciteren. Er volgden allemaal voorbeelden wat vrouwen geneigd zijn te doen en te zeggen met daarachteraan "Mannen doen dat niet hoor!". Op een gegeven moment ging ik me daaraan ergeren. Ik kreeg het gevoel dat vrouwen mislukte mannen zijn en als we nu maar zoveel mogelijk als een man zouden denken en handelen dan zouden we wél succesvol zijn. Dat mannen en vrouwen verschillend zijn geloof ik meteen, maar ik geloof niet dat alléén de punten waarop mannen een voorsprong hebben waardevol zijn voor een bedrijf. Ik denk dat we nog een lange weg te gaan hebben voordat vrouwelijke kwaliteiten net zo hoog gewaardeerd worden en dat je als bedrijf een mix van beiden nodig hebt.
PRECIES DIT.
En daarbij, waar mensen bovenaan ook al een beetje aan refereren: de intra-sexe verschillen (dus tussen mannen (of vrouwen) onderling) zijn vele malen groter dan de inter-sexe verschillen (gemiddelde man vs gemiddelde vrouw). Dus dat idee van "dit is succesvol gedrag" is niet alleen stom voor vrouwen, maar óók beperkend voor mannen zelf, omdat mss maar 10% van de mannen echt zo zijn, en de rest zich met wisselend succes en een grote berg angst en frustraties aan probeert te passen aan dat ideaal (en hetzelfde geld natuurlijk voor "echte vrouw").
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Alle reacties Link kopieren
@Roseaux, net zo uniek als jij.
Ik heb weinig vriendinnen, meer vrienden, maar de vriendinnen die ik heb daar heb ik veel herkenning mee. Zijn ook vrouwen die verder weinig vriendinnen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet alleen dat de beste groepjes zo gemeleerd mogelijk zijn, dus op het gebied van leeftijd, sekse en achtergrond. Dan trekt het elkaar een beetje recht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een voorbeeld van bijzonder (vrouwen) gedoe. Ik heb een half jaar een collega ingewerkt. Dat ging prima, ze mocht me zo ongeveer 24/7 bellen voor bijstand en ging goed vooruit. Ze liet wel vaak merken dat ze zich nog onzeker voelde en nog zeker niet zelfstandig wilde werken. Dan zei ik dat ze daar echt wel aan toe was. Anyway :) Op een bepaald moment werd ik uitgenodigd voor een gesprek met haar en haar leidinggevende. Daar werd ze helemaal emotioneel want ze had het gevoel dat ik van haar af wilde en geen tijd voor haar had, en ze kon het echt nog niet alleen. Dus ze had maar alvast afspraken gemaakt met iemand anders om haar verder in te werken. En nee, dat lag echt niet aan mij maar helemaal bij haar zelf en haar onzekerheid.
WTF?!
Ik ben dan wel weer een ‘echte’ vrouw, want de eerste vraag die ik stel is wat ik anders had kunnen doen.
valentinamaria schreef:
21-02-2021 18:31
De dynamiek binnen een groep is idd enorm belangrijk. Als nieuweling is het uitvogelen van die dynamiek een enorme klus.
Ik vind dat als nieuweling en dus buitestaander een dynamiek juist heel snel kan doorzien. Ik werk al jaren als freelancer en heb me al talloze keren als nieuweling in een (ook vrouw-only) team begeven. Ik heb meestal vrij snel door wat de dynamiek is. Zeker als het team in een kantoortuin zit.
Mensen bij elkaar zetten levert gezeik op
loisnvt schreef:
21-02-2021 19:09
Feit is gewoon dat een mannenbrein heel anders is en werkt dan een vrouwenbrein. Heeft niets met seksisme te maken, maar wetenschappelijk bewezen.
Het gedrag is geen seksisme. De waarde of naam die het krijgt wel.

Bij hetzelfde gedrag is een man lekker duidelijk en een vrouw een bitch. Echt, breek me de bek niet open over seksisme in taal.
kindrebel schreef:
21-02-2021 21:18
Bij hetzelfde gedrag is een man lekker duidelijk en een vrouw een bitch. Echt, breek me de bek niet open over seksisme in taal.
Ik zat net hetzelfde te denken over het woord 'drama'. We weten toch allemaal wel dat groepen mannen geenszins altijd in harmonie met elkaar bestaan maar dan noemen we het misschien eerder 'ruzie' of 'oorlog' of zo
Mensen zijn vaak stom en ook vaak leuk. Wat ze in hun broekje hebben is daarbij niet zo relevant voor mij.
Mijn man zit in zo'n vriendengroep, wielrennen, skiën, de kroeg. Mannen hebben het over dezelfde dingen als vrouwen en mijn man heeft er dan een mening over en dat lijkt verdacht op roddelen. Ik moet er altijd om gniffelen.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
21-02-2021 16:39
Maar goed, de theorie?
Mijn theorie is dat er bij vrouwen altijd drama is omdat we het alleen bij vrouwen drama noemen. Als mannen onenigheid hebben, hebben ze onenigheid. En krijgen ze een medialle omdat ze daarna samen bier drinken. Als vrouwen onenigheid hebben heet dat drama. En is het de bedoeling dat we uitgebreid stilstaan bij het feit dat er drama is bij vrouwen. En we negeren dat ze tussen de onenigheid door bier drinken met elkaar, of wijn.

Het is gewoon good old seksisme. Meer niet.
Helemaal mee eens.

Wat noemen we die relschoppers van een paar weken terug dan? Waren ook grotendeels mannen.

Zag echter niemand iets zeggen over dat hun man zijn in verbintenis stond met hun rare gedrag. Als het vrouwen waren geweest, dan had de pers er vol mee gestaan.

Stel je maar voor wat voor verhalen er zouden zijn gekomen:

Wat maakt een vrouw tot relschopper?
Wat is er misgegaan met de Nederlandse vrouw?
Vrouwen zouden ook niet naar buiten mogen.

Nu het vooral jongens/mannen waren, kreeg je met name dingen als: "Ze hebben niks met elkaar gemeen." "wat bezielt deze mensen?" Niks over het geslacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven