Op de hoogte van vreemdgaan - vertellen of niet?

17-05-2024 21:41 183 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit met een moreel dilemma en weet niet goed wat te doen. Ik heb een kennis, in het verleden is er regelmatig geflirt en kort gedate (>10 jaar geleden), maar nooit serieus. Door de jaren heen hebben we af en aan contact gehouden, veelal op zijn initiatief.

Sinds een aantal jaar heeft kennis een vriendin, maar sinds het begin gaat hij regelmatig vreemd (dit weet ik zeker, maar kan door herkenbaarheid geen details geven). Ik ben hiervan op de hoogte, maar omdat ik hem sporadisch spreek en vriendin verder niet ken, heb ik me hier nooit echt mee bezig gehouden.

De laatste tijd is er een ontwikkeling die me dwarszit. Sinds een jaar ben ik weer single en de avances van kennis zijn terug. Ik krijg regelmatig ongepaste seksueel expliciete berichten, die ik altijd afhoud en duidelijk maak dat ik geen interesse op die manier heb. Ook zoek ik geen contact meer vanuit mezelf en denk ik er zelfs over hem overal te blokkeren. Kennis vertelde me toen de avances weer begonnen, dat zijn relatie niet lekker liep en het hoogstwaarschijnlijk snel voorbij zou zijn. Voor mij maakte dat niet uit, omdat ik toch geen interesse in iets anders dan vriendschappelijk contact heb.

Maar nu ben ik er onlangs achter gekomen dat ze inmiddels verloofd zijn en bezig om zwanger te worden en nu begint er iets aan me te knagen. Als ik de verloofde zou zijn, zou ik absoluut willen weten dat mijn vriend zo vaak vreemd gaat, voordat ik een serieuze commitment als deze aan ga. Maar mijn vriendinnen zeggen allemaal dat ik me er niet in moet mengen.

Wat zouden jullie doen? Het haar vertellen, met bewijs en eventueel anoniem of kennis blokkeren en verder niet mengen in de relatie? En als ik het vertel, hoe pak ik dat dan het beste aan?
OzempicFace schreef:
23-05-2024 20:01
Jaloezie. Toen zijn relatie slecht was, maakte het niet uit. De aandacht was toen nog wel leuk en het vreemdgaan niet zo erg. Met het slecht spreken over zijn relatie en vriendin had je blijkbaar ook geen moeite.

Nu het allemaal koek en ei is en meneer blijkbaar 'gelukkig' gaat worden heb je ineens moraal.
Zo dan, dat is nogal wat?
OzempicFace schreef:
Jaloezie. Toen zijn relatie slecht was, maakte het niet uit. De aandacht was toen nog wel leuk en het vreemdgaan niet zo erg. Met het slecht spreken over zijn relatie en vriendin had je blijkbaar ook geen moeite.

Nu het allemaal koek en ei is en meneer blijkbaar 'gelukkig' gaat worden heb je ineens moraal.
Eens.
Eerst boeit t je niet en nu opeens een moreel dilemma? Hou toch op.
Verschil is dat de bedrogen partner bezig is om zwanger te worden en dan nog meer aan hem vast zit. Jaloezie lees ik er niet in. Voordat ik een kind zou krijgen met zo’n gast, zou ik het wel willen weten.
Alleen is dat niet aan TO, ze is geen vriendin. Blokkeren en vandaan blijven.
Ja hoor, zij gaat een onbekende vrouw om wie zij tot op heden niets gaf redden omdat zij in het roddelcircuit heeft gehoord dat zij misschien ooit zwanger wil worden.
je haalt de (zich aangesproken voelende) mannen er zo tussenuit :lol:
To, ga je niet verdedigen. Laat ze lekker lullen. Ze willen jouw verhaal onderuit halen omdat ze een mede-man denken te moeten verdedigen. Gebeurt zo vaak.
To, ik zou de appjes doorsturen. En erbij vertellen dat je, nu je gehoord hebt dat het wél een serieuze relatie is, in tegenstelling tot wat pipo vertelde (met zwanger willen worden en al), het niet langer wil verzwijgen voor haar.

En verder is het aan haar of ze verder wil met hem of niet. Maar nu heeft ze een keuze en weet ze het tenminste (zeker?) dat haar vriend een vreemdgaande dickhead is.
Raver schreef:
24-05-2024 08:30
je haalt de (zich aangesproken voelende) mannen er zo tussenuit :lol:
Ja, het lijkt op projectie (man of vrouw daargelaten). Hoezo zou zij jaloers zijn?
OzempicFace schreef:

Ik snap dat lezen moeilijk is. Maar ze geeft aan dat het haar niet om hem te doen is, maar om het voorkomen van een gezinsdrama.

Bijzondere gedachtengang heb je als je denkt dat het om jaloezie gaat. Misschien werkt jouw brein zo die alleen maar kan denken in handelen vanuit jaloezie. Maar ik kan me prima inleven in to waar iets ineens wel een probleem wordt onder gewijzigde omstandigheden, waar het dat voorheen minder was.
Omstandigheden dragen echt veel bij aan hoe we acties be en veroordelen. De meeste mensen kijken niet puur en alleen naar de handeling, maar naar de context ervan.

Mocht je idd een gezinsdrama willen voorkomen to, zou ik niet te lang wachten. Een kind is verwekt binnen een paar minuten en als jij op de hoogte bent van die kinderwens, is die ook niet pas gisteren ontstaan. Met andere woorden, handel snel of handel niet. Maar hier nog heel lang over dimdammen gaat niks bijdragen.
Ik ben geen man. Een hypothetisch nog niet bestaand gezinsdrama. Je moet op zich al erg van drama houden om deze man jaren in je leven te houden, laat staan dat je je er echt mee gaat bemoeien.

Zij kan haar tijd ook steken in andere positieve zaken en mensen. Deze man niet zo belangrijk maken.
OzempicFace schreef:
24-05-2024 14:43
Ik ben geen man. Een hypothetisch nog niet bestaand gezinsdrama. Je moet op zich al erg van drama houden om deze man jaren in je leven te houden, laat staan dat je je er echt mee gaat bemoeien.

Zij kan haar tijd ook steken in andere positieve zaken en mensen. Deze man niet zo belangrijk maken.
Dat laatste.
Wat maakt dat TO die man zo belangrijk maakt? En waarom nú opeens?
Bij TO wordt iets getriggerd. De vraag is wat dat is. En of TO zo eerlijk durft te zijn om daarnaar te kijken.

De morele dilemma kaart trekken kan, maar lijkt niet de uitkomst te zijn van een grondig zelfonderzoek.
smorre schreef:
24-05-2024 18:43
Dat laatste.
Wat maakt dat TO die man zo belangrijk maakt? En waarom nú opeens?
Bij TO wordt iets getriggerd. De vraag is wat dat is. En of TO zo eerlijk durft te zijn om daarnaar te kijken.

De morele dilemma kaart trekken kan, maar lijkt niet de uitkomst te zijn van een grondig zelfonderzoek.

Volgens mij heeft TO heel precies verwoord wat de trigger is.

Bewijs versturen, die man blokken en doorrrrr. Mijn gedachte na grondig zelfonderzoek.
Such fun!1
Maar waarom moet ze dat bewijs sturen? Wat gaat het haar aan?

Met je laatste zin ben ik het eens trouwens.
er bestaan mensen met voortschrijdend inzicht en empathisch vermogen. En iedereen kan verzinnen dat de kans heel groot is dat dit hypothetische dus nog niet bestaande gezin dat de kans zeer aanwezig als dit stel geen hypothetisch gezin meer is,dat er een kind daar mogelijkerwijs schade van zal kunnen ondervinden met alle gevolgen van dien als naderhand blijkt dat de dan niet hypothetische moeder het misschien toch niet zo tof, vind dat de dan niet hypothetische vader zich een gat in rondte wipt en besluit dat het dan niet hypothetische huwelijk te ontbinden. En sommigen gaan dan uit dat ze zelf graag een keuze zal willen hebben of je met desbetreffende persoon een gezin wil stichten en gezellig de rest van je leven op de bank wil zitten en deze mensen geven aan zoals to dat zelf ook aangeeft dat ze het zelf ook zal willen weten.
Dus ik vermoed dat na zeer grondig zelfonderzoek dat er dit speelt. Ik weet niet hoor, maar dat is geloof ik mijn hypothese na de berichten grondig onderzocht te hebben.
TO gaat er niet over.
Punt.
Komma,

@ TO, heb je de berichten al doorgestuurd en hem geblokkeerd?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
smorre schreef:
24-05-2024 19:42
TO gaat er niet over.
Punt.
To mag zelf weten wat ze doet met uitroepteken!

Verder als iedereen zo zal denken dan kunnen ze instellingen als veilig thuis ook wel opdoeken. Geen enkele morele verplichting om iets als buitenstaander te melden, want andermans zaken.
En klokkenluiders kunnen ook meteen wel stoppen om zaken te melden. Want ja gaat verder dan betrokkenen niets aan.
smorre schreef:
24-05-2024 19:42
TO gaat er niet over.
Punt.
Fout. To beoordeelt haar eigen morele kompas. Dus als zij meent dat ze hier iets over wil zeggen, ben jij noch ik degene die dat kan tegenhouden. En ik vind het zeer begrijpelijk dat ze het overweegt en zou het zelf ook doen.
Punt.
Het is een gedrag van een co-dependent. Die vrouw die zij niet eens kent is verantwoordelijk voor haar partnerkeuze, die man is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.

Waneer je alles in de wereld de hele tijd wil rechttrekken, zelfs voor niet bestaande baby's dan word je een soort Don Quichot. Iemand die vecht tegen windmolens.

Je bent zelf ook niet perfect en je hebt niet het perfecte leven, dat een ander kiest voor een niet zo perfect leven moeten zij zelf weten: je gaat daar niet over.

Ook wanneer je bewijs doorstuurt en daarna de boel blokkeert dan gaat dit bij je terugkomen. Je hebt die man met zijn gezeur over zijn slechte relatie, zijn vreemdgaan en geflirt al veel te lang je tijd en aandacht geschonken.

Ik kan je op een briefje geven dat jij er niet als de grote redder uit gaat komen wanneer dit onploft, als dat al gebeurt want het kan best zijn dat zij hem accepteert met al zijn plussen en minnen. Dat heb jij zelf immers ook een groot deel van de tijd gedaan, niet als parter maar wel vriend.
Fietsbel schreef:
24-05-2024 20:03
To mag zelf weten wat ze doet met uitroepteken!

Verder als iedereen zo zal denken dan kunnen ze instellingen als veilig thuis ook wel opdoeken. Geen enkele morele verplichting om iets als buitenstaander te melden, want andermans zaken.
En klokkenluiders kunnen ook meteen wel stoppen om zaken te melden. Want ja gaat verder dan betrokkenen niets aan.
Eh sorry?
Veilig thuis houdt zich bezig met strafbare zaken dan wel met zaken waar de ontwikkeling van kinderen in t gedrang komt.
Wat heeft dat te maken met vreemdgaan?

Dat is echt appels met peren vergelijken.
OzempicFace schreef:
24-05-2024 20:43
Het is een gedrag van een co-dependent. Die vrouw die zij niet eens kent is verantwoordelijk voor haar partnerkeuze, die man is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.

Waneer je alles in de wereld de hele tijd wil rechttrekken, zelfs voor niet bestaande baby's dan word je een soort Don Quichot. Iemand die vecht tegen windmolens.

Je bent zelf ook niet perfect en je hebt niet het perfecte leven, dat een ander kiest voor een niet zo perfect leven moeten zij zelf weten: je gaat daar niet over.

Ook wanneer je bewijs doorstuurt en daarna de boel blokkeert dan gaat dit bij je terugkomen. Je hebt die man met zijn gezeur over zijn slechte relatie, zijn vreemdgaan en geflirt al veel te lang je tijd en aandacht geschonken.

Ik kan je op een briefje geven dat jij er niet als de grote redder uit gaat komen wanneer dit onploft, als dat al gebeurt want het kan best zijn dat zij hem accepteert met al zijn plussen en minnen. Dat heb jij zelf immers ook een groot deel van de tijd gedaan, niet als parter maar wel vriend.
Nou en? Waarvan wil je haar overtuigen? Ze heeft al aangegeven dat het niet aan haar is wat de vriendin ermee doet. Het enige wat ze wil meegeven is de kans op een keuze met dit als kennis. Er is geen gevecht en ook geen windmolen. Jij maakt dat ervan.

Mensen maken altijd zelf keuzes, gebaseerd op wat ze weten. Dat kan dus ook het negeren van de feiten zijn. To weet echt wel dat haar invloed zich beperkt tot het delen van informatie, dus weet niet waar je zo over doordraaft. En weet ook niet waarom je haar zoveel macht toedicht of waar je zo heftig op aanslaat.

Gelukkig is perfectie geen eis voor de wereld of to. Als je imperfect bent, mag je nog steeds iets van dingen vinden en daar naar handelen. Wie weet, misschien vindt de vriendin van die man zijn vreemdgaan zeer perfect. Ook dat mag.
Ik zeg ook niet dat het niet mag.

Ik zeg dat niet slim is om je bezig te houden met het niet bestaande drama van een ander.
OzempicFace schreef:
25-05-2024 06:33
Ik zeg ook niet dat het niet mag.

Ik zeg dat niet slim is om je bezig te houden met het niet bestaande drama van een ander.
Ben t helemaal met je eens.

Ben verder echt verbaasd over alle reacties hier (en nee, ik ben zelf geen man). Er wordt gedaan alsof de man in kwestie een potentiële moordenaar is :@@:

Het is gewoon een eikel. En denk dat TO dat inmiddels ook vindt en ervan baalt dat ze dat niet eerder inzag.
smorre schreef:
25-05-2024 09:00
Ben t helemaal met je eens.

Ben verder echt verbaasd over alle reacties hier (en nee, ik ben zelf geen man). Er wordt gedaan alsof de man in kwestie een potentiële moordenaar is :@@:

Het is gewoon een eikel. En denk dat TO dat inmiddels ook vindt en ervan baalt dat ze dat niet eerder inzag.
Het is zeker een eikel. Het was nog een beetje de ver van haar bed show. Maar nu valt hij TO lastig met zijn gezeik. En hij liegt ook nog vreselijk. Ze is boos en ze is het zat.

Grote kans dat hij straks tegen zijn vriendin zegt dat TO een ex date is die hem niet los kan laten. En die vriendin gaat dat geloven. Ik denk niet dat TO die vriendin gaat redden of zelfs maar helpen. Voor TO is het denk ik beter om die vent haar leven uit te kieperen. Blokkeren en geen woorden meer aan vuil maken.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
25-05-2024 09:40
Het is zeker een eikel. Het was nog een beetje de ver van haar bed show. Maar nu valt hij TO lastig met zijn gezeik. En hij liegt ook nog vreselijk. Ze is boos en ze is het zat.

Grote kans dat hij straks tegen zijn vriendin zegt dat TO een ex date is die hem niet los kan laten. En die vriendin gaat dat geloven. Ik denk niet dat TO die vriendin gaat redden of zelfs maar helpen. Voor TO is het denk ik beter om die vent haar leven uit te kieperen. Blokkeren en geen woorden meer aan vuil maken.
+1 goed verwoord.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven