Opnieuw ontrouw na relatietherapie, huwelijk nog te redden?

24-01-2020 09:26 392 berichten
Een jaar geleden kwam ik erachter dat mijn man een maandenlange affaire had. Hij had spijt van het vreemdgaan en ik wilde hem na 23 jaar(!) samen niet kwijt. Daarom gingen we in relatietherapie. In het afgelopen jaar zijn we weer naar elkaar toegegroeid. Ik dacht echt dat we op weg waren om er samen sterker uit te komen, zoals je wel vaker hoort (en op dit forum leest) na het ontdekken van vreemdgaan. Helaas ben ik er sinds een paar weken achter dat hij zijn affaire ondanks de therapie en onze verbeterde relatie heeft doorgezet. We wonen nu tijdelijk apart, hebben nog wel contact vanwege de kinderen. Hij heeft opnieuw veel spijt en wil alles doen om het goed te maken. De affaire is nu echt definitief beëindigd zegt hij en hij is in therapie gegaan. Ik geloof dat zijn berouw oprecht is en ondanks alles hou ik nog steeds van hem (hij zegt dat hij ook van mij houdt), maar ik weet niet of het vertrouwen ooit nog terug kan komen. Zijn er 'lotgenoten' die zich in dit verhaal herkennen en die het samen gered hebben en er echt sterker uit zijn gekomen? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik weet dat het heel vaak fout gaat maar diep in mijn hart hoop ik dat het bij ons toch goed komt… Wie steekt mij een hart onder de riem?
YagaBaba schreef:
12-02-2020 09:22
Of je man buiten dit te vertrouwen is weet ik niet. Jij weet het ook niet. Kan jij daarmee leven ?
Dat is dus het hele punt... Het vreemdgaan op zich is al heel pijnlijk maar het glashard daarover kunnen liegen en nu zoveel spijt hebben… Ik krijg het niet rechtgebreid. Heb intussen veel verschillende topics over dit onderwerp gelezen en het lijkt me vreselijk om er nu (weer) al mijn liefde en energie in te steken om er vervolgens na een jaar (of jaren) achter te komen dat hij me weer heeft belogen en bedrogen. Hij bezweert me dat het noooooit meer zal gebeuren en ik weet dat hij dat meent. Maar of hij het ook volhoudt? We weten allemaal hoe het tussen twee bekende BN-ers alsnog is misgelopen…
Alle reacties Link kopieren
En zei hij dat ook niet al een keer eerder?!
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
12-02-2020 10:05
En zei hij dat ook niet al een keer eerder?!
Inderdaad.

Het lijkt mij dat hij wel bewezen heeft dat zijn woord echt heel weinig waard is.
Misschien dat hij nu wel heel mooie voornemens heeft, maar dat komt omdat hij nu zijn huwelijk voelt wegglippen en dat op dit moment veel zwaarder weegt. Als dat straks weer op orde is en weer iets gewoner voelt en hij komt weer in de verleiding dan lijkt de kans mij heel groot dat hij weer zijn impuls volgt. En daar dan ook weer glashard over liegt.

De enige manier waarop dit volgens mij kans van slagen heeft is als hij volledig eerlijk is daarover en jij ermee kan leven dat je hem in de relatie niet voor jezelf hebt - en dan ook écht ermee kan leven, dus niet alleen omdat je je huwelijk niet op wil geven.
Anders lijkt me dat je je echt op glad ijs begeeft. Het lijkt me vreselijk als je hem uiteindelijk weer vertrouwt en hij belazert je voor de derde keer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik geloof direct dat hij spijt heeft. Vooral spijt dat hij jou gekwetst heeft vermoed ik en hij heeft spijt dat hij zijn eigen glazen ingegooid heeft.

Mijn ex had ook spijt als haren op zijn hoofd, de eerste keer dat ik hem betrapte op winkelen buiten de deur. We kenden elkaar net en hij bleek zich in de swingers scene te begeven. Richting mij was hij ziekelijk jaloers.

Achteraf was het een graadmeter voor zijn gedrag tijdens en ook na ons huwelijk. Achterbaks en schijnheilig. Als het beeld naar de buitenwereld maar in stand bleef. Enfin, ik, jong en naïef als ik was, geloofde zijn jankverhaal. Zelfs toen hij weg ging geloofde ik dat er echt geen ander was.

Jouw man ging na een cruciaal beslismoment en tijdens jullie therapie vrolijk verder. Op zijn zachtst gezegd opmerkelijk voor iemand die oprecht spijt heeft van zijn misstap, en die zegt er alles voor over te hebben om het goed te laten komen.

Hij houdt vast van je, wil je ook heus niet kwijt maar of zijn spijt betekent dat hij het nooit meer doet? Ik zou mijn geld er niet op inzetten.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil gewoon zijn leven behouden en spijt duurt maar zo lang is mijn ervaring en dan is het wachten op. Hij heeft reeds eerder zijn vingers gebrand en er onvoldoende van geleerd, zelfs tijdens relatietherapie. Ik herken het wel, spijt als haren op de hoofd en zelf ook wel weten dat hij eigenlijk niet weg wil. Maar zo gauw de storm geluwd is en het gewone leven weer doorgaat, vervallen ze weer in oude gewoontes. Het is ook een soort recht hebben op lijkt wel op dat moment, omdat het werk niet leuk is, omdat jij een dag moppert, omdat...., omdat..... Ik kan je wel zeggen, dat naarmate het meer gebeurt het vertrouwen meer een tik krijgt. Je veert wel een keer terug, misschien 2 keer, maar ergens houdt het op. Dan wordt je cynisch en kleurt het je leven.
blauwe_emmer wijzigde dit bericht op 15-02-2020 10:05
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En hij heeft nu geleerd nog beter op te letten....
Iets met een vos..
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik denk er net zo over als de posts hierboven... :-[
Sorry, ik denk niet dat ik het zou kunnen opbrengen zoiets maar te blijven vergeven, mijn hart is daartoe niet in staat, geen enkele man is ZO bijzonder dat hij dát waard is, want het kost jou ontzettend veel!
Ik zou het teveel vinden wat er dan van je gevraagd wordt. Ook al zou ik het willen, ik zou het niet kúnnen.
Mijn eer en trots zouden opspelen en in jouw plaats was ik allang ontploft.
Nee, mij meerdere keren bedriegen dan is het gewoon klaar. Over. Uit. Afgelopen. Vertrouwen voorgoed weg.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu met je TO?
Wat lief dat je ernaar vraagt. Ik weet nog steeds niet welke kant het opgaat. Probeer me nu vooral op mezelf te richten maar er is nog steeds veel verdriet en boosheid.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gedraagt je man zich nu...?
Ik denk dat het ook te snel is om het allemaal al heel zeker te kunnen weten.
:hug:
contact verloopt moeizaam (vooral vanuit mij) maar hij stelt zich berouwvol op. Het is inderdaad nog te vroeg om conclusies te trekken of besluiten te nemen. Niet alleen vanuit mij maar ook vanuit hem. Hij probeert er met hulp van een psycholoog achter te komen waarom hij er een dubbelleven op heeft nagehouden. Dat is voor mij ook een voorwaarde om evt een doorstart te maken met ons huwelijk...
Al dat psychologische verklaringen zoeken voor het doodsimpel feit dat hij zijn pik achterna liep omdat hij dacht er mee weg te kunnen komen. Ik verbaas me daar echt over. Iemand die dit doet is egoïstisch en geil.
nick88 schreef:
29-02-2020 18:47
contact verloopt moeizaam (vooral vanuit mij) maar hij stelt zich berouwvol op. Het is inderdaad nog te vroeg om conclusies te trekken of besluiten te nemen. Niet alleen vanuit mij maar ook vanuit hem. Hij probeert er met hulp van een psycholoog achter te komen waarom hij er een dubbelleven op heeft nagehouden. Dat is voor mij ook een voorwaarde om evt een doorstart te maken met ons huwelijk...
Omdat hij haar niet op wilde geven en omdat hij dacht dat hij er toch wel mee weg zou komen.

Is geen hogere wiskunde hoor. Nu blijkt zijn inschatting verkeerd en blijkbaar wil hij ook niet scheiden. Dat was namelijk niet de intentie.
Ovh vreselijk dat gepsychologiseer. En dan moet jij straks ook een proces van vergeving en verandering in omdat jij deel bent van de dynamiek waarom die arme ziel vreemdging... 🤮
Alle reacties Link kopieren
Een voorwaarde voor relatietherapie is dat het vreemdgaan per direct stopt. En dat er sprake is van eerlijkheid. Dit was niet het geval. Hij heeft dus geen enkele moeite gedaan. Terwijl jij met de grootste moeite hem weer in vertrouwen hebt genomen. Als ik het zo hoor ben je geen voorstander van een open relatie. Scheiden is niet makkelijk, maar wellicht wel de manier om je eigenwaarde weer terug te vinden. Ik weet niet of dit voor jou geldt, maar ik kan me voorstellen dat dit een enorme deuk op heeft gelopen. Of inderdaad op de koop toe nemen dat je hem nooit kunt vertrouwen. Dat je - ook al heb je een relatie- in die zin toch alleen bent. Beide zijn geen makkelijke keuze, en kunnen wij ook niet voor je maken. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.
starbright schreef:
29-02-2020 23:07
Ovh vreselijk dat gepsychologiseer. En dan moet jij straks ook een proces van vergeving en verandering in omdat jij deel bent van de dynamiek waarom die arme ziel vreemdging... 🤮
Dat dus. Bah.
Dinedi schreef:
01-03-2020 00:05
Een voorwaarde voor relatietherapie is dat het vreemdgaan per direct stopt. En dat er sprake is van eerlijkheid. Dit was niet het geval. Hij heeft dus geen enkele moeite gedaan. Terwijl jij met de grootste moeite hem weer in vertrouwen hebt genomen. Als ik het zo hoor ben je geen voorstander van een open relatie. Scheiden is niet makkelijk, maar wellicht wel de manier om je eigenwaarde weer terug te vinden. Ik weet niet of dit voor jou geldt, maar ik kan me voorstellen dat dit een enorme deuk op heeft gelopen. Of inderdaad op de koop toe nemen dat je hem nooit kunt vertrouwen. Dat je - ook al heb je een relatie- in die zin toch alleen bent. Beide zijn geen makkelijke keuze, en kunnen wij ook niet voor je maken. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.
Dankjewel Dinedi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven