Opnieuw ontrouw na relatietherapie, huwelijk nog te redden?

24-01-2020 09:26 392 berichten
Een jaar geleden kwam ik erachter dat mijn man een maandenlange affaire had. Hij had spijt van het vreemdgaan en ik wilde hem na 23 jaar(!) samen niet kwijt. Daarom gingen we in relatietherapie. In het afgelopen jaar zijn we weer naar elkaar toegegroeid. Ik dacht echt dat we op weg waren om er samen sterker uit te komen, zoals je wel vaker hoort (en op dit forum leest) na het ontdekken van vreemdgaan. Helaas ben ik er sinds een paar weken achter dat hij zijn affaire ondanks de therapie en onze verbeterde relatie heeft doorgezet. We wonen nu tijdelijk apart, hebben nog wel contact vanwege de kinderen. Hij heeft opnieuw veel spijt en wil alles doen om het goed te maken. De affaire is nu echt definitief beëindigd zegt hij en hij is in therapie gegaan. Ik geloof dat zijn berouw oprecht is en ondanks alles hou ik nog steeds van hem (hij zegt dat hij ook van mij houdt), maar ik weet niet of het vertrouwen ooit nog terug kan komen. Zijn er 'lotgenoten' die zich in dit verhaal herkennen en die het samen gered hebben en er echt sterker uit zijn gekomen? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik weet dat het heel vaak fout gaat maar diep in mijn hart hoop ik dat het bij ons toch goed komt… Wie steekt mij een hart onder de riem?
Alle reacties Link kopieren
Zo groot was zijn spijt dus blijkbaar niet nadat die affaire de eerste keer was uitgekomen. Ik snap dat je het toen nog een kans hebt gegeven, maar hij heeft nu toch wel heel duidelijk bewezen dat hij door en door onbetrouwbaar is?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wil je HEM nog echt? Hij besodemietert je, is respectloos, zet je voor schut. Hij heeft al veel geluk dat je hem een tweede kans gegeven hebt, maar ook nog een derde?? Hij had beter moeten weten. Ik geloof niet dat ik mijn partner nog óóit zou kunnen vertrouwen! Want hij heeft laten zien dat hij onbetrouwbaar is! En ik wil geen relatie zonder vertrouwen!

Of ben je bang voor de toekomst? Onbekend, alleen, niet weten wat het je brengen zal? Dat kan ik me nl wel voorstellen. Maar geloof me, dat komt allemaal wel goed! Je vindt hier je weg wel in, en over een jaartje weet je niet beter. Je kunt het echt zelf! (En wie weet wat voor leuke kerel er nog op je pad komt!)
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
24-01-2020 10:03
Ik zou de conclusie trekken dat hij niet monogaam wil/kan zijn. En op basis van die conclusie een beslissing maken. Hoe belangrijk is monogamie voor jou?
Dit. Volgens mij kan je alleen gelukkig verder als je 'vertrouwen' niet langer koppelt aan 'trouw zijn'. Mij zou dat nooit lukken. Ik vind het dan ook afschuwelijk voor TO.
Fool me once shame on you
Fool me twice shame on me

Oftewel een fout maken hoe kut ook is nog eventueel te doen in mijn mening maar als je al zó hard over je hart strijkt in therapie gaat en die lamlul ondertussen nog gewoon een ander wijf neukt dan is die hele therapie bullshit en 1 groot rookgordijn en ik zou de rest van zijn miezerige leven geen flikkerstraal meer geloven van welk woord er dan ook nog uit zijn waffel komt. Wat een dikke klap in iemands gezicht en hoe oneerbiedig.

Echt.

Gooi hem eruit. Dit valt voor mij beetje in de categorie vreemdgaan terwijl je vrouw hoogzwanger is. Soort hoogverraad. Wegwezen.
Na zoveel bedrog? nee, ik zou de stekker eruit trekken.
1 keer een fout zou ik kunnen vergeven, de tweede keer, zou ik het niet eens WILLEN vergeven, dan is iemand je tijd aan het verknoeien, en dan ook nog onder valse voorwendselen braaf naar therapie gaan? wat een lul man.
Doen jullie het wel veilig? zo nee, heeft hij dus ook nog eens schijt aan jouw gezondheid, met z'n "buitendedeurgeneuk", en dan lijkt het me verstandig om een soa-test te doen.

Wel een hart onder de riem, misschien niet zoals jij het zoekt TO, maar je redt je echt, als je voor jezelf kiest, daar heb je hem niet voor nodig.
Misschien is een leven zonder deze bedrieger uiteindelijk veel fijner, en zeker een stuk rustiger.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
*ik* schreef:
24-01-2020 10:12
en dan ook nog onder valse voorwendselen braaf naar therapie gaan?
Precies. Ik zou me echt dubbel belazerd voelen. Dat hij daar met een schijnheilig gezicht zogenaamd heeft zitten knokken voor zijn relatie, terwijl hij achter mijn rug om doodleuk doorgaat met dat waarvoor we in therapie zijn gegaan. Ik zou me echt voor gek gezet voelen. Hij heeft gewoon schijt aan je gehad al die tijd. je willens en wetens laten geloven dat jullie met zijn tweeën aan het vechten waren.

Voor mij zou dit echt onvergeeflijk zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook eigenlijk niet dat je hem nog terug wil. Wil jij echt altijd in onrust leven omdat je hem niet meer vertrouwd? Dat hij niet te vertrouwen is heeft hij al lang bewezen. Meid, trap er niet meer in!
Dus jij hebt je hebben en houden in het herstel van jullie huwelijk gestopt, therapie en de héle mikmak. En in die tijd voelde je dat jullie weer closer werden. En ál die tijd, terwijl jij moeite deed, ging hij door met het liegen, bedriegen en n*uken met die andere vrouw. Het enige wat hij in die tijd gedaan heeft is beter leren liegen. Waarom wil je in godsnaam nog door met deze man?
als je kan accepteren dat je man onbetrouwbaar is en jullie relatie gelijkwaardigheid en respect niet als basis hebben, dan kan het. Hoe je zo’n relatie noemt weet ik niet
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
24-01-2020 10:03
Ik zou de conclusie trekken dat hij niet monogaam wil/kan zijn. En op basis van die conclusie een beslissing maken. Hoe belangrijk is monogamie voor jou?
Dit. Als jij bij hem wil blijven, is dat ook prima.
Wat wij daarvan vinden maakt niet uit.
Maar ga jezelf niet wijs maken dat hij verandert. Je weet hoe hij is. Aan jou of je daarmee wil/kan leven.
-
Het huwelijk is alleen eenzijdig te redden. Alle moeite en aanpassing moet van jou kant komen. Hij heeft namelijk geen huwelijk maar hij leeft alsof hij een open relatie heeft. Als jij accepteert dat hij niet zonder seks met andere vrouwen kan én daarover blijft liegen tegen jou (want het lijkt me zo’n type voor wie liegen een noodzakelijk onderdeel is van de spanning) dan kan het ‘huwelijk’ behouden blijven. Denk goed na over wat je wilt voor jezelf en wat haalbaar is voor jou. Wat wil jij in een relatie ?

Weten de andere vrouwen ook dat hij getrouwd is en een gezin heeft ? Of liegt hij ook tegen zijn scharrels ?

Ik wil er nog graag aan toevoegen dat het goed is dat hij in therapie is. Dit gedrag ligt namelijk niet aan jou of aan jullie huwelijk. Het zit in hem. Er is in hem een gemis of een gebrek of een verlangen wat nooit voldoende gevoed kan worden. Een soort bodemloze put die hij steeds moet vullen met de aandacht en bewondering van steeds weer andere vrouwen.
De mate waarin jullie huwelijk te redden is hangt af van de mate waarin hij in staat is of bereid is dit gat in hem te repareren. Als hij niet anders wil of niet anders kan, dan geldt wat ik hierboven schreef, alle aanpassing zal dan van jou kant moeten komen.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 24-01-2020 10:53
41.36% gewijzigd
Ik zou het ook hele moeilijk vinden om hem nog te vertrouwen juist omdat hij behalve het vertrouwen ook het 'werkend aan vertrouwen' heeft beschadigd.

Maar anderzijds is zijn vreemdgaan waarschijnlijk ook een proces van jaren? Dan is 'het ontdekken' ervan wel een keerpunt in het werken aan een oplossing, maar niet de oplossing zelf; dat is ook weer een heel proces. Hij is niet de dag na de ontdekking een gelouterd man die de ontwikkelingen in jullie relatie in de afgelopen jaren van zich heeft afgeschud.

Ik denk dat jullie relatietherapie misschien heeft laten zien waar het vandaan is gekomen? Kan je dan voor jezelf inschatten of het door een langdurige proces in jullie relatie veroorzaakt is of door het maken van de verkeerde keuze op een bepaald moment?
Alle reacties Link kopieren
Wat heftig TO. Dit is iets waar je zelf over moet beslissen. Ik ken de gevoelens die bij de eerste keer komen kijken. En heb toen ook aangegeven dat ik dit niet nog een tweede keer wil doormaken. Vond het nogal heftig en het was nogal een gok vooral voor mij. Bloed, zweet en tranen kostte het en ik moest maar afwachten of hij zijn belofte zou houden (waar ik inmiddels weer helemaal op vertrouw). Ik kan mij dus enigzins voorstellen hoe jij je moet voelen nu. Op de bank tijdens de therapie was jij dus schijnbaar de enige die eerlijk was en haar best deed het te doen slagen. Voor de tweede keer bedrogen...wat een eikel.
Alle reacties Link kopieren
Vrouw, gun jezelf eens wat meer dan zo'n lelijke schoenzool die jou niet respecteert. Dus met andere woorden, nee je moet dit niet willen laten goed komen, want daarmee doe jij jezelf tekort. Niet bang zijn voor het alleen zijn, niet bij elkaar blijven vanwege de kinderen, maar kiezen voor de gezondste oplossing voor jou.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft alleen spijt dat hij weer betrapt is. En nee, iemand waar je echt van houdt, die bedrieg je niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
"Ik ken de gevoelens die bij de eerste keer komen kijken"

Ja ik ook, en ik wil dat nooit meer voelen,
Als iemand ooit weer zo'n gevoel bij mij teweeg brengt, ben ik vertrokken.
Het is al dat verdriet niet waard.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
24-01-2020 10:03
Ik zou de conclusie trekken dat hij niet monogaam wil/kan zijn. En op basis van die conclusie een beslissing maken. Hoe belangrijk is monogamie voor jou?

Mee eens. Ik zou bedenken of ik liever samen ben wetende dat het niet monogaam is of dat ik dan liever mijn eigen weg ga. Want ook maar een greintje vertrouwen hebben dat hij niet meer vreemd zal gaan terwijl hij keihard vreemdging en loog terwijl 'we' hard aan onze relatie aan het werken waren is uitgesloten. Als je daar nog hoop op of vertrouwen in hebt dan ben jij jezelf nóg harder voor de gek aan het houden dan hij jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk anders over monogamie, dus dat laat ik even buiten beschouwing.

Ik zou enorm afknappen op het gelieg en gedraai en het schijt aan jou hebben. Hij weet hoe jij in het huwelijk staat, hij heeft je eerder bedrogen, jullie hebben relatietherapie gevolgd en je dacht samen te vechten voor jullie huwelijk.

In de praktijk heeft hij dus gewoon schijt aan jouw visie, jouw normen en jullie huwelijk. Hij heeft je na het eerste bedrog en de hele heisa erna gezien, gehoord, begrepen over hoe jij dit vond. En desondanks is hij gewoon doorgegaan met het bedrog, heeft als de eerste de beste toneelspeler relatietherapie met je gevolgd en 'gevochten' voor jullie huwelijk.

Het was één groot toneelspel en het interesseert hem geen reet wat dit met jou doet. Zijn spijt en beloften zijn in mijn ogen dus ook toneelspel, anders had hij na die eerste keer bedrog echt zijn best gedaan.

Hij weet nu zeker dat hij ermee weg komt als jij bij hem blijft en dus kun je voorspellen hoe je toekomst wordt.

Ik wens je sterkte.
Ontzettend heftig en nog meer moedig van jou om te strijden voor jullie, je man, je gezin. We weten allemaal dat veel mensen vreemdgaan en dat zijn heus niet allemaal puur evil klootzakken (m/v) Echt niet. Dingen gebeuren met een reden.

Maar zoals anderen al reageerden, ik zou het heel moeilijk vinden om te dealen met het feit dat hij dit opnieuw deed terwijl jij hard aan het werk was om jullie samenzijn en het vertrouwen te herstellen. Zou voor mij onvergeeflijk zijn. Het toont zo totaal geen respect voor jouw tijd, moeite en loyaliteit voor hem. Ik vraag me daarom af of hij in de toekomst nog wel ècht kan investeren in jou.

Stel dat je ervoor kiest om samen te blijven; kun je dan ooit nog ontspannen en je volledig gewenst en gedragen voelen? De vraag is of jij dat leven kunt en wilt dragen.

Veel succes met je beslissing, kies voor jezelf, wat je ook doet :hug:
Alle reacties Link kopieren
Als je accepteert dat hij naast jou nog een vrouw heeft of meerdere dan kan je prima doorgaan met je huwelijk totdat hij uiteindelijk wil scheiden voor die andere vrouw.

Spijt is wat de koe schijt.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
24-01-2020 10:40
Ik zou het ook hele moeilijk vinden om hem nog te vertrouwen juist omdat hij behalve het vertrouwen ook het 'werkend aan vertrouwen' heeft beschadigd.

Maar anderzijds is zijn vreemdgaan waarschijnlijk ook een proces van jaren? Dan is 'het ontdekken' ervan wel een keerpunt in het werken aan een oplossing, maar niet de oplossing zelf; dat is ook weer een heel proces. Hij is niet de dag na de ontdekking een gelouterd man die de ontwikkelingen in jullie relatie in de afgelopen jaren van zich heeft afgeschud.

Ik denk dat jullie relatietherapie misschien heeft laten zien waar het vandaan is gekomen? Kan je dan voor jezelf inschatten of het door een langdurige proces in jullie relatie veroorzaakt is of door het maken van de verkeerde keuze op een bepaald moment?

Op zich geen vreemde gedachte. Toch vind ik dan enerzijds dat hij dat had moeten bespreken in die therapiesessies en anderzijds zijn ze al een jaar verder hè, een jaar na het ontdekken. Al die tijd is hij gewoon verder gegaan met vreemdgaan terwijl er op andere vlakken verbetering van de relatie was.
Maar je hebt nog steeds in principe gelijk en ik ben benieuwd naar TO's antwoorden op jouw vragen.
noumoe2019 schreef:
24-01-2020 11:01
Ontzettend heftig en nog meer moedig van jou om te strijden voor jullie, je man, je gezin. We weten allemaal dat veel mensen vreemdgaan en dat zijn heus niet allemaal puur evil klootzakken (m/v) Echt niet. Dingen gebeuren met een reden.

Maar zoals anderen al reageerden, ik zou het heel moeilijk vinden om te dealen met het feit dat hij dit opnieuw deed terwijl jij hard aan het werk was om jullie samenzijn en het vertrouwen te herstellen. Zou voor mij onvergeeflijk zijn. Het toont zo totaal geen respect voor jouw tijd, moeite en loyaliteit voor hem. Ik vraag me daarom af of hij in de toekomst nog wel ècht kan investeren in jou.

Stel dat je ervoor kiest om samen te blijven; kun je dan ooit nog ontspannen en je volledig gewenst en gedragen voelen? De vraag is of jij dat leven kunt en wilt dragen.

Veel succes met je beslissing, kies voor jezelf, wat je ook doet :hug:
Moedig?
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
24-01-2020 11:04
Moedig?
Waarom niet?
Lillybit schreef:
24-01-2020 11:04
Moedig?
Ja moedig, in boosheid meteen alles opgeven in mijn ogen echt de makkelijkste oplossing. Iedereen, hier, haar omgeving waarschijnlijk ook, heeft dat advies voor haar. Vind het dus moedig van haar om iets anders te kiezen.

Maar hee, just an opinion✌🏼
Ren weg meid snap niet hoe mensen een kerel na 1 x vreemdgaan nog verder gaan met de relatie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven