Opnieuw ontrouw na relatietherapie, huwelijk nog te redden?

24-01-2020 09:26 392 berichten
Een jaar geleden kwam ik erachter dat mijn man een maandenlange affaire had. Hij had spijt van het vreemdgaan en ik wilde hem na 23 jaar(!) samen niet kwijt. Daarom gingen we in relatietherapie. In het afgelopen jaar zijn we weer naar elkaar toegegroeid. Ik dacht echt dat we op weg waren om er samen sterker uit te komen, zoals je wel vaker hoort (en op dit forum leest) na het ontdekken van vreemdgaan. Helaas ben ik er sinds een paar weken achter dat hij zijn affaire ondanks de therapie en onze verbeterde relatie heeft doorgezet. We wonen nu tijdelijk apart, hebben nog wel contact vanwege de kinderen. Hij heeft opnieuw veel spijt en wil alles doen om het goed te maken. De affaire is nu echt definitief beëindigd zegt hij en hij is in therapie gegaan. Ik geloof dat zijn berouw oprecht is en ondanks alles hou ik nog steeds van hem (hij zegt dat hij ook van mij houdt), maar ik weet niet of het vertrouwen ooit nog terug kan komen. Zijn er 'lotgenoten' die zich in dit verhaal herkennen en die het samen gered hebben en er echt sterker uit zijn gekomen? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik weet dat het heel vaak fout gaat maar diep in mijn hart hoop ik dat het bij ons toch goed komt… Wie steekt mij een hart onder de riem?
Alle reacties Link kopieren
CL2 schreef:
24-01-2020 10:58

Ik zou enorm afknappen op het gelieg en gedraai en het schijt aan jou hebben. Hij weet hoe jij in het huwelijk staat, hij heeft je eerder bedrogen, jullie hebben relatietherapie gevolgd en je dacht samen te vechten voor jullie huwelijk.

In de praktijk heeft hij dus gewoon schijt aan jouw visie, jouw normen en jullie huwelijk. Hij heeft je na het eerste bedrog en de hele heisa erna gezien, gehoord, begrepen over hoe jij dit vond. En desondanks is hij gewoon doorgegaan met het bedrog, heeft als de eerste de beste toneelspeler relatietherapie met je gevolgd en 'gevochten' voor jullie huwelijk.

Het was één groot toneelspel en het interesseert hem geen reet wat dit met jou doet. Zijn spijt en beloften zijn in mijn ogen dus ook toneelspel, anders had hij na die eerste keer bedrog echt zijn best gedaan.

Hij weet nu zeker dat hij ermee weg komt als jij bij hem blijft en dus kun je voorspellen hoe je toekomst wordt.

Ik wens je sterkte.
Helemaal mee eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk dat ik het slappe gelul tijdens jullie relatietherapie nog het ergste zou vinden.
Dat jij daar zit om de relatie te redden die hij kapot heeft gemaakt en je best doet en dat hij daar dan zit met z’n uitgestreken kop terwijl hij weet dat hij je wéér belazerd.
Ik zou hem absoluut geen kans meer geven en om heel eerlijk te zijn zou het al mijn wilskracht kosten om niet zijn garderobe in de fik te steken met zijn auto erbij. Ik vind het echt erg voor je, wat een lul.
Alle reacties Link kopieren
Twee dingen vallen me op in de OP:

Na 23 jaar (!) en de hoop dat het goed komt.

Hoe zelfstandig ben je eigenlijk?? Ik bedoel, stel dat mijn man zoiets zou doen, dan zou ik hem buitengooien, de scheiding in gang zetten, het huis te koop zetten en een appartementje zoeken. Ik ben een beetje een type zoals Scarlett in Gejaagd door de wind: het leven komt zoals het komt en we maken er het beste van.

Maar als ik die twee zinnen combineer vraag ik me af of jij je huwelijk wil voortzetten omdat het al 23 jaar duurt of dat je echt zo ontzettend veel van hem houdt dat je er alles aan wil doen om het te behouden.

Wat je reden ook is; realiseer je dat JIJ een beslissing moet nemen. Wat je doet is aan jou. Maar accepteer dan ook de consequenties van je keuze.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Hij wil geen monogame relatie. Hij zegt dat alleen omdat hij jou niet kwijt wil. Als jij het prima vind dat hij het met een ander doet laat hem dan zijn gang gaan. Als je dat niet prima vind stop dan met deze relatie.
Je moet niet aan een dood paard trekken.
Alle reacties Link kopieren
Het komt niet goed als je bedoelt dat je wilt dat je man niet meer vreemdgaat. Je weet nu dat hij niet genoeg heeft aan jou alleen. Liegen heeft hij ook geen moeite mee en spijt weet hij de betekenis niet van.
Je zal moeten accepteren dat je man vreemdgaat. En dat wil blijven doen. Kan je daar niet meer leven dan houdt het op.
En dat er sterker uitkomen bestaat niet. Dat wordt meestal door mensen gezegd die zichzelf voor de gek houden. Om het voor zichzelf goed te praten dat ze bij iemand blijven. Het wordt ook altijd gezegd door de persoon die bedrogen is. Allemaal show zo’n opmerking.
Dus, terwijl jullie hard aan jullie relatie werkte, gaat hij gewoon door met jou besodemieteren? Die man heeft spijt dat hij betrapt is. Niet dat hij jou heeft bedrogen. Onbegrijpelijk dat er ook maar één hersencel van je is die met hem verder wil en hem nog gelooft ook.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
24-01-2020 09:46
Waarom wil jij vechten voor jullie huwelijk terwijl hij zijn reet ermee afveegt? Zo'n vent is toch de allergrootste afknapper die er is? Hij is een leugenaar en hij heeft je nu wel genoeg voor lul gezet. Hou de eer aan jezelf TO.
Ik sluit me hierbij aan.
Je bent toch echt wel meer waard dan dit.
En hij niet. Wegwezen met hem!!!
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
24-01-2020 11:24
Ik denk dat ik het slappe gelul tijdens jullie relatietherapie nog het ergste zou vinden.
Dat jij daar zit om de relatie te redden die hij kapot heeft gemaakt en je best doet en dat hij daar dan zit met z’n uitgestreken kop terwijl hij weet dat hij je wéér belazerd.
Ik zou hem absoluut geen kans meer geven en om heel eerlijk te zijn zou het al mijn wilskracht kosten om niet zijn garderobe in de fik te steken met zijn auto erbij. Ik vind het echt erg voor je, wat een lul.
Dit inderdaad. Totáál geen respect voor jou! Hij doet je willens en wetens heel erg veel pijn. Als het hem iets interesseerde, was hij allang gestopt, sterker nog: was hij er helemaal niet aan begonnen. Dat je er überhaupt over nadenkt hem nog een kans te geven :-?
CL2 schreef:
24-01-2020 10:58
Ik denk anders over monogamie, dus dat laat ik even buiten beschouwing.

Ik ook. Op zich vind ik monogamie niet het allerbelangrijkste. Maar....

Ik zou enorm afknappen op het gelieg en gedraai en het schijt aan jou hebben. Hij weet hoe jij in het huwelijk staat, hij heeft je eerder bedrogen, jullie hebben relatietherapie gevolgd en je dacht samen te vechten voor jullie huwelijk.

In de praktijk heeft hij dus gewoon schijt aan jouw visie, jouw normen en jullie huwelijk. Hij heeft je na het eerste bedrog en de hele heisa erna gezien, gehoord, begrepen over hoe jij dit vond. En desondanks is hij gewoon doorgegaan met het bedrog, heeft als de eerste de beste toneelspeler relatietherapie met je gevolgd en 'gevochten' voor jullie huwelijk.


Niet alleen dat . Hij heeft ongetwijfeld ook nog verteld waarom hij niet gelukkig was en wat hij van jou nodig had een blabla. Jij hebt je in bochten gewrongen om naar jezelf te kijken. Terwijl hij in de tussentijd vrolijk verder ging, omdat er eigenlijk met jou niets wezenlijks mis was.

Het was één groot toneelspel en het interesseert hem geen reet wat dit met jou doet. Zijn spijt en beloften zijn in mijn ogen dus ook toneelspel, anders had hij na die eerste keer bedrog echt zijn best gedaan.

Hij weet nu zeker dat hij ermee weg komt als jij bij hem blijft en dus kun je voorspellen hoe je toekomst wordt.

Ik wens je sterkte.
Inderdaad één groot toneelspel. Deze man verandert niet. Die andere vrouw was niet de eerste en het zal ook niet de laatste zijn. En wat nog veel erger is, jouw man is zelfs in een zwaar traject als relatietherapie nog onbetrouwbaar.
Nick88,

Ik wil je heel erg veel sterkte wensen met dit vreselijke verdrietige rouwproces. Maar weet dat je al een jaar in rouw bent, je enorm hard gewerkt hebt en dan laat hij je nog zien dat hij onbetrouwbaar is. Gelogen heeft toen jij huilend op die bank zat. Hij vervolgens met jou naar buiten loopt en haar een uur later apt of ze af konden spreken.
In Mijn ogen een mega thrill seaker. Zoekt hij vaker spanning op? Ooit getest op adhd toevallig?
Ik kan mij vinden in de post van francien2019. Lees die nog maar eens.

Je kunt zeker verder leven met hem als je je gezin in stand wil houden. Dat betekent wel dat je dan je focus niet meer op je huwelijk moet gaan leggen maar alleen en dan ook maar alleen op jezelf en je kinderen.
Gedachtes over vreemd gaan en waar hij uithangt moet verbannen. In een open relatie bijvoorbeeld, maar zonder iets van elkaar te weten.

Hij heeft namelijk laten zien wie hij is. En als iemand heeft laten zien wie hij is geloof hem dan. Compleet onbetrouwbaar. In moeilijke tijden ook.

En helaas ben ik ervaringsdeskundige. Mijn man was meerdere malen ontrouw in een monogame relatie. Maar wat Ik het aller ergste vond is het gelieg. Ik heb nu enorm hard aan mezelf gewerkt. Voor mijzelf duidelijk gesteld dat ik hem nooit geen tweede kans meer ga geven. Eigenlijk is het meer een gehecht zijn aan dan echte liefde. En Ik herken dat uit je post.
Heb je dat zelf ook in de gaten als je dar zo leest over wat je post?
Mijn gedachte is dan ook nu na de uitkomst, doe wat je niet kunt laten maar hij weet de conseqentie als hij liegt. Want dat vind ik het pijnlijkst.

Normaal ben ik voor scheiden kan altijd nog, maar in jou geval heb je wel al meer gedaan dan íemand anders zou kunnen.

Willie, jij ook heel veel sterkte. Mijn haren gaan omhoog staan als ik je post lees. :hug:
Allereerst dank voor al jullie reacties! Ik ga ze vanavond nog eens rustig nalezen. Als ik dit verhaal over een ander had gehoord had ik precies zo verontwaardigd gereageerd als de meesten van jullie. Simpel: direct buiten schoppen! Maar nu ik er zelf midden in zit voel ik zoveel emoties door elkaar. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ondanks alle woede, ongeloof, verdriet voel ik ook nog steeds liefde voor hem. Maar misschien hou ik mezelf voor de gek en ben ik inderdaad bang om het oude vertrouwde los te laten. Ik ben nog steeds benieuwd of er lotgenoten zijn die in dezelfde situatie hebben gezeten als ik. En nee, ik denk niet dat een niet-monogame relatie voor mij zal werken.
Niet bij mij.

Maar waar je zin in hebt.
Alle reacties Link kopieren
Liefde houdt ook niet ineens op. Het heeft geen aan-/uitknop. Daarom moet je vooral bekijken wat jij kunt en wilt, op basis van feiten. En misschien wel op basis van wat je in deze situatie tegen iemand anders zou zeggen.

Zou je tegen een vriendin zeggen "je bent gek dat je nog bij hem bent", dan zou je voor jezelf eens kunnen nagaan, waarom jij alsnog wel bij hem blijft. Maar wanneer je zoals Impala zou zeggen "waarom zou je bij hem weg gaan" sta je er dus zelf kennelijk ook anders in.

Ik geloof zelf niet echt in dé liefde van je leven. En als deze man jou zoveel verdriet geeft en zo weinig z'n best lijkt te doen om voor jou te kiezen, terwijl jij dat wel van hem vraagt, kun je je afvragen of hij de beste man is voor jou. EN of je zonder hem niet gelukkiger zou zijn dan met. Aan de andere kant was je dat wél, toen je nog niets wist van zijn affaire. Het enige dat verandert is, is dat je ervan weet. Maar je leven met hem is nog hetzelfde. Gebaseerd op een leugen, zullen velen zeggen (ik ook) maar wat als het geen leugen meer is.

Ja, ik zou het niet kunnen, anderen weer wel. Aan jou de keus. En.. als je niet in een niet-monogame relatie kunt zitten, en dat weet hij ook, heeft hij die keuze eignelijk al voor je gemaakt. Alleen.. ga je zelf akkoord met de consequenties, die je er zelf ooit aan verbond.

Sterkte
:hug:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
nick88 schreef:
24-01-2020 13:56
Allereerst dank voor al jullie reacties! Ik ga ze vanavond nog eens rustig nalezen. Als ik dit verhaal over een ander had gehoord had ik precies zo verontwaardigd gereageerd als de meesten van jullie. Simpel: direct buiten schoppen! Maar nu ik er zelf midden in zit voel ik zoveel emoties door elkaar. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ondanks alle woede, ongeloof, verdriet voel ik ook nog steeds liefde voor hem. Maar misschien hou ik mezelf voor de gek en ben ik inderdaad bang om het oude vertrouwde los te laten. Ik ben nog steeds benieuwd of er lotgenoten zijn die in dezelfde situatie hebben gezeten als ik. En nee, ik denk niet dat een niet-monogame relatie voor mij zal werken.
Ik denk inderdaad dat het komt doordat het zo vertrouwd is met hem en je je geen leven zonder hem kunt voorstellen. Maar echt, waarom zou je samen willen blijven met iemand die je dit aangedaan heeft? Hij heeft je eerst maandenlang bedrogen en is er daarna nog een jaar (!) mee doorgegaan! Waar is je zelfrespect? Ik hoop dat je dat nog kunt terugvinden, want híj heeft geen respect voor je.
Bij een misstap mag je iemand best een tweede kans geven, maar hij heeft die nu zó ontzettend verspeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er dan weer niet op kunnen vertrouwen dat hij het nooit weer zal doen en dat hij nu echt monogaam blijft. Zijn recht op dat vertrouwen heeft hij ruim verspeeld. De vorige keer heeft hij je zelfs bij de therapeut glashard voor zitten liegen.
Later is nu
Ik denk dat buiten liefde ,vertrouwen toch zeker bovenaan de relatie lijst moet staan. Kan je hem nog vertrouwen? Bedenk dat soms liefde niet genoeg is. ik begrijp dat je het eng vind om in t diepe te springen. Sommige hebben liever het rotte bekende als het nieuwe onbekende. Denk om jezelf TO.
Alle reacties Link kopieren
Mooi gezegd Dreamer, liefde houdt niet ineens op. Vertrouwen, respect en geloof in elkaar wel. En dat zijn toch voor mij essentiële dingen om van iemand onbevangen te kunnen houden. En nu is het zaak dat jij van jezelf gaat houden, dat jij je zelfrespect weer terug vindt.
'Happiness is only real when shared'.
Alle reacties Link kopieren
Dit is denk ik te stuk om te repareren tot iets leefbaars .

Gun jezelf beter.
Alle reacties Link kopieren
En dat ongeloof kun je wel loslaten. Je hebt een onbetrouwbare, leugenachtige en gewetenloze vreemdgaander als man.
Laat de woede maar toe, dat verdiend hij namelijk.
Daarna uithuilen en door. Gun je zelf wat beters dan dit! Als hij net zo van jou hield als jij van hem, dan had hij dit nooit gedaan.

Heel veel sterkte! :hug:
Alle reacties Link kopieren
https://www.vreemdgaan-therapeut.nl/blo ... -loslaten/


Jij hebt hem de eerste keer betrapt, neem ik aan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Enigszins ervaring. Anderhalf jaar geleden op verzoek van man relatietherapie. Ging inderdaad niet zo geweldig tussen ons dus prima. Half jaar therapie gedaan. Hij kwam tot de ontdekking dat hij ook dingen fout deed en het ging beter tussen ons. Toen tot de ontdekking gekomen dat hij wat zaken deed die niet door de beugel konden. Voor de tweede keer in onze relatie. In eerste instantie riep ik oké dit is voorbij maar na lang denken en twintigduizend sorry’s toch besloten nog een poging te doen. Drie maanden later tot de ontdekking gekomen dat alles een leugen was. Hij ging gewoon al jaren vreemd en was ook niet gestopt.
En toch wonen we nog samen. Maar een echt huwelijk nee dat hebben we niet meer. Vanwege redenen wonen we nog samen. Maar naar mij idee komt het vertrouwen nooit meer terug. Daarbij wil ik hem dat vertrouwen ook niet meer geven. Hij maakt het alleen maar kapot.
Alle reacties Link kopieren
Emma73 schreef:
24-01-2020 14:41
Enigszins ervaring. Anderhalf jaar geleden op verzoek van man relatietherapie. Ging inderdaad niet zo geweldig tussen ons dus prima. Half jaar therapie gedaan. Hij kwam tot de ontdekking dat hij ook dingen fout deed en het ging beter tussen ons. Toen tot de ontdekking gekomen dat hij wat zaken deed die niet door de beugel konden. Voor de tweede keer in onze relatie. In eerste instantie riep ik oké dit is voorbij maar na lang denken en twintigduizend sorry’s toch besloten nog een poging te doen. Drie maanden later tot de ontdekking gekomen dat alles een leugen was. Hij ging gewoon al jaren vreemd en was ook niet gestopt.
En toch wonen we nog samen. Maar een echt huwelijk nee dat hebben we niet meer. Vanwege redenen wonen we nog samen. Maar naar mij idee komt het vertrouwen nooit meer terug. Daarbij wil ik hem dat vertrouwen ook niet meer geven. Hij maakt het alleen maar kapot.

Wat een rotsituatie. Wat zijn jullie nu van elkaar? Huisgenoten? Vrienden? FWB?
Alle reacties Link kopieren
:hug:
Waarom wonen jullie nog samen?
Als je er mee kan leven dat hij het ook buiten de deur zoekt kan je natuurlijk prima in dit huwelijk blijven. Als je trouw van hem verlangt dan ga je je neus weer stoten uiteraard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven