Ouderschapsplan en dreigende ex

17-02-2019 11:17 54 berichten
Een goede bekende heeft haar relatie verbroken. Die ging al lang slecht, veel pogingen ondernomen, therapie etc. Ze is op zoek naar een andere woning en er moet een ouderschapsplan worden gemaakt voor hun kind van 5. Haar ex is heel boos, ze had vorig jaar beloofd het nog een tijdje te proberen en nu trekt ze alsnog de stekker eruit. Hij stelt haar nu voor de keuze om af te zien van kinderalimentatie ‘anders gaat hij het haar heel moeilijk maken, want hij heeft ook gezag.’ Ik ken de man, en weet hoe hij met een eerdere ex omgaat, en dat is geen loos dreigement. Ik vermoed echter dat afzien van alimentatie niet gaat helpen in de omgang en communicatie.
Dus wat is wijsheid? Ik vind het heel lastig om te adviseren, omdat ik zelf misschien zou denken dat hij zijn 50 euro mag houden en ophoepelen (hij heeft al zoveel kinderen waarvoor hij betaalt, dat er weinig overblijft voor alimentatie).
je kan niet afzien van kinderalimentatie, kinderalimentatie is een wettelijk recht van het kind
Zorg ervoor dat dit soort dreigementen opgenomen worden, zodat er t.z.t. een eenzijdig gezag kan komen.
Die alimentatie is het punt niet, maar wel de mate waarin hij straks alle vakanties kan saboteren, schoolkeuzes, verhuizingen etc.
Alle reacties Link kopieren
Maar ziet hij dan ook af van een eventuele bezoekregeling? In dat geval zou ik lekker zeggen toedeloe.
Geen mediation, maar een advocaat en via hem/haar alle communicatie laten verlopen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
17-02-2019 11:19
Zorg ervoor dat dit soort dreigementen opgenomen worden, zodat er t.z.t. een eenzijdig gezag kan komen.
Die alimentatie is het punt niet, maar wel de mate waarin hij straks alle vakanties kan saboteren, schoolkeuzes, verhuizingen etc.

Precies dit,
waarom een ouderschapsplan?
De meeste advocaten raden dit af TO.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
-jolijn- schreef:
17-02-2019 11:19
Zorg ervoor dat dit soort dreigementen opgenomen worden, zodat er t.z.t. een eenzijdig gezag kan komen.
Die alimentatie is het punt niet, maar wel de mate waarin hij straks alle vakanties kan saboteren, schoolkeuzes, verhuizingen etc.
Dat is inderdaad het lastige. Zijn andere ex moet voor iedere vakantie naar de rechter, dikke ellende is dat. Maar ik denk niet dat eenhoofdig gezag zo makkelijk is om te verkrijgen. Ik weet ook niet of hij wel of geen omgang wil. Hij werkt nu vaak schooltijden, dus anders heeft zij dat allemaal op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Laat haar een dagboek bijhouden waarin ze alle dreigementen noteert en verzamelt het liefst met bewijs. Dus de telefoon op opnemen wanneer er een gesprek is of hij langs komt. Elke gesprek waar je aan deel neemt mag je zonder toestemming opnemen. Volgens ga je langs bij een goede advocaat en je bespreekt het.

Het maakt niet uit hoe hij met zijn exen omgaat. Het gaat nu om haar en we zijn niet allemaal hetzelfde.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
17-02-2019 11:19
Zorg ervoor dat dit soort dreigementen opgenomen worden, zodat er t.z.t. een eenzijdig gezag kan komen.
Die alimentatie is het punt niet, maar wel de mate waarin hij straks alle vakanties kan saboteren, schoolkeuzes, verhuizingen etc.

Precies. Vanaf nu de dictafoon er bij houden en hem zoveel mogelijk van dit soort dingen op app of mail laten zetten.
Mocht het zover komen dat hij straks van alles gaat dwarsbomen met zijn gezag dan kan je bewijzen dat het kwade opzet is van hem.
Ze wist waar ze aan begon en mijn mening? Je kan je er beter niet mee bemoeien.
Olina schreef:
17-02-2019 11:22
Precies dit,
waarom een ouderschapsplan?
De meeste advocaten raden dit af TO.
Ik las dat dat verplicht is voor samenwoners met gezag. Ik weet nog niet wat haar ideeën zijn. Ze stuurde me een app maar bellen of afspreken is lastig voor haar omdat hij alles in de gaten houdt.
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 11:26
Ik las dat dat verplicht is voor samenwoners met gezag. Ik weet nog niet wat haar ideeën zijn. Ze stuurde me een app maar bellen of afspreken is lastig voor haar omdat hij alles in de gaten houdt.
Waarom is het erg als hij weet dat jullie contact hebben?
Olina schreef:
17-02-2019 11:22
Precies dit,
waarom een ouderschapsplan?
De meeste advocaten raden dit af TO.

Een ouderschapsplan is verplicht. Zonder ouderschapsplan geen scheiding.

Hier betaalt ex ook geen alimentatie. Dat hebben wij zo samen afgesproken en vastgelegd. Je kan er dus zeker wel vanaf zien, ook al is het het recht van het kind. Ik voorzie daar prima zelf in. Daar heb ik ex niet voor nodig. Hij betaalt momenteel niks. Alleen eten en drinken wanneer de kinderen bij hem zijn.

Ik zou dit niet via mediation uitvechten maar via advocaten.
Theamuts schreef:
17-02-2019 11:27
Waarom is het erg als hij weet dat jullie contact hebben?
Ik wil niet dat hij denkt dat ik partijdig ben. En voor haar, dat ze weer een hoop geschreeuw krijgt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... schapsplan
https://rechtwijzer.nl/uit-elkaar/kinde ... schapsplan
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 11:31
26.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
17-02-2019 11:19
Zorg ervoor dat dit soort dreigementen opgenomen worden, zodat er t.z.t. een eenzijdig gezag kan komen.
Die alimentatie is het punt niet, maar wel de mate waarin hij straks alle vakanties kan saboteren, schoolkeuzes, verhuizingen etc.
Eenzijdig gezag krijg je zomaar niet.
Minke schrijft dat een eerdere ex voor elke vakantie naar de rechter moet en ook over die kinderen houdt hij het gezag.

Probleem is gewoon dat je tegen kwaad willende exen helemaal niets kan beginnen.

Vroeger raakte bij een scheiding g de vader het gezag kwijt. Daar is destijds door een aantal moeders misbruik van gemaakt.

Nu houden beide ouders het gezag en zijn al heel veel moeders en kinderen de dupe geworden van treiterende exen. Maar zowel de hulpverlening en de rechters in Nederland doen daar niets aan.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 11:26
Ik las dat dat verplicht is voor samenwoners met gezag. Ik weet nog niet wat haar ideeën zijn. Ze stuurde me een app maar bellen of afspreken is lastig voor haar omdat hij alles in de gaten houdt.
Ah, dan nog alles opnemen er staan genoeg adviezen hieronder.
En wat betreft dat appen, heeft hij losse handjes, mag ze nu ook niet meer met bekende praten?
Zorgelijke situatie.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 11:24
Dat is inderdaad het lastige. Zijn andere ex moet voor iedere vakantie naar de rechter, dikke ellende is dat. Maar ik denk niet dat eenhoofdig gezag zo makkelijk is om te verkrijgen. Ik weet ook niet of hij wel of geen omgang wil. Hij werkt nu vaak schooltijden, dus anders heeft zij dat allemaal op te lossen.

Dan kies je ervoor om een keer in NL op vakantie te gaan en niet naar het buitenland. Je kunt het jezelf zo moeilijk en zo makkelijk maken als dat je wilt.

Kinderalimentatie is wettelijke geregeld.

En wat voor eikel hij misschien ook is, het is wel de vader van het kind. En voor het kind is het belangrijk dat er goed contact is tussen vader en kind.

De moeder heeft willens en wetens een kind met deze man gekregen. Zijn gedrag uit het verleden moet toch bekent zijn geweest. Iets met billen en blaren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-02-2019 11:31
Nu houden beide ouders het gezag en zijn al heel veel moeders en kinderen de dupe geworden van treiterende exen.
Vaders ook hoor.
hamerhaai schreef:
17-02-2019 11:33

De moeder heeft willens en wetens een kind met deze man gekregen. Zijn gedrag uit het verleden moet toch bekent zijn geweest. Iets met billen en blaren.
dit
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 11:30
Ik wil niet dat hij denkt dat ik partijdig ben. En voor haar, dat ze weer een hoop geschreeuw krijgt.
Maar als je tips/advies geeft ben je partijdig.
Alle reacties Link kopieren
Ouderschapsplan is verplicht. Scheiden zonder een ouderschapsplan kan niet.

Als je als samenwoonden een relatie met kinderen verbreekt ben je ook verplicht een ouderschapsplan te hebben.

Verschil is alleen dat niemand dat controleert. Maar als ze dus in de toekomst naar de rechter stapt om een vakantie af te dwingen zullen ze door de rechter naar een ouderschap na scheiden traject worden gestuurd of naar een meduliator om alsnog een ouderschapsplan te maken.
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 11:30
Ik wil niet dat hij denkt dat ik partijdig ben. En voor haar, dat ze weer een hoop geschreeuw krijgt.
Zolang jullie voor hem kruipen zal deze man blijven brallen.
Theamuts schreef:
17-02-2019 11:37
Zolang jullie voor hem kruipen zal deze man blijven brallen.

En als je tegenin gaat? Wat gebeurt er dan? Moeten ze dat uitproberen?
hamerhaai schreef:
17-02-2019 11:33
Dan kies je ervoor om een keer in NL op vakantie te gaan en niet naar het buitenland. Je kunt het jezelf zo moeilijk en zo makkelijk maken als dat je wilt.

Kinderalimentatie is wettelijke geregeld.

En wat voor eikel hij misschien ook is, het is wel de vader van het kind. En voor het kind is het belangrijk dat er goed contact is tussen vader en kind.

De moeder heeft willens en wetens een kind met deze man gekregen. Zijn gedrag uit het verleden moet toch bekent zijn geweest. Iets met billen en blaren.
Een keer? Een keer? Je ex bepaalt dan dus dat je 12 jaar lang voortaan mag kiezen tussen Apeldoorn of Drenthe voor je vakanties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven