Ouderschapsplan en dreigende ex

17-02-2019 11:17 54 berichten
Een goede bekende heeft haar relatie verbroken. Die ging al lang slecht, veel pogingen ondernomen, therapie etc. Ze is op zoek naar een andere woning en er moet een ouderschapsplan worden gemaakt voor hun kind van 5. Haar ex is heel boos, ze had vorig jaar beloofd het nog een tijdje te proberen en nu trekt ze alsnog de stekker eruit. Hij stelt haar nu voor de keuze om af te zien van kinderalimentatie ‘anders gaat hij het haar heel moeilijk maken, want hij heeft ook gezag.’ Ik ken de man, en weet hoe hij met een eerdere ex omgaat, en dat is geen loos dreigement. Ik vermoed echter dat afzien van alimentatie niet gaat helpen in de omgang en communicatie.
Dus wat is wijsheid? Ik vind het heel lastig om te adviseren, omdat ik zelf misschien zou denken dat hij zijn 50 euro mag houden en ophoepelen (hij heeft al zoveel kinderen waarvoor hij betaalt, dat er weinig overblijft voor alimentatie).
Jake99 schreef:
17-02-2019 11:40
En als je tegenin gaat? Wat gebeurt er dan? Moeten ze dat uitproberen?
Ze hoeven er toch niet tegenin te gaan als ze naar hun eigen eer en geweten handelen?
-jolijn- schreef:
17-02-2019 11:40
Een keer? Een keer? Je ex bepaalt dan dus dat je 12 jaar lang voortaan mag kiezen tussen Apeldoorn of Drenthe voor je vakanties.
Even serieus, die nieuwe ex wist van de oude ex hoe de regelingen liepen en dan nog gewoon aan kinderen beginnen ook. Ook wist de nieuwe ex af van de rechtzaken van de oude ex over vakanties.
( zin klopt niet helemaal zie ik :proud: )
Theamuts schreef:
17-02-2019 11:42
Ze hoeven er toch niet tegenin te gaan als ze naar hun eigen eer en geweten handelen?

Ze kruipen ook niet voor hem. Ze spreken elkaar gewoon alleen op hun manier en handelen dus naar eer en geweten.

Met een ex als deze is het de kunst om alles te plannen en vooruit te denken. Ga verschillende scenario’s af en bedenk daarvoor oplossingen en wees hem altijd 1 stap voor. Altijd eerlijk blijven en niet valsspelen. Geen stap verkeerd zetten.
2019 schreef:
17-02-2019 11:43
Even serieus, die nieuwe ex wist van de oude ex hoe de regelingen liepen en dan nog gewoon aan kinderen beginnen ook. Ook wist de nieuwe ex af van de rechtzaken van de oude ex over vakanties.
( zin klopt niet helemaal zie ik :proud: )
Dat wist ze niet toen ze zwanger werd. Het kan een heel aardige man zijn, als alles in zijn straatje gaat en hij niet gestrest raakt.
waarom gaan die ex vrouwen niet samen werken?
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-02-2019 11:36
Ouderschapsplan is verplicht. Scheiden zonder een ouderschapsplan kan niet.

Als je als samenwoonden een relatie met kinderen verbreekt ben je ook verplicht een ouderschapsplan te hebben.

Verschil is alleen dat niemand dat controleert. Maar als ze dus in de toekomst naar de rechter stapt om een vakantie af te dwingen zullen ze door de rechter naar een ouderschap na scheiden traject worden gestuurd of naar een meduliator om alsnog een ouderschapsplan te maken.
Dit klopt in mijn situatie niet. Hier een rechter die niets ziet in een ouderschapsplan omdat dit de rechtszaken is stand gaat houden. Je kunt geen plan maken dat 10 jaar mee gaat, een kind van 15 heeft echt andere afspraken nodig dan eentje van 5 jaar.
Echte communicatie wordt gelukkig veel belangrijker gevonden. En wat baalt mijn ex hiervan, nu moet hij gaan investeren.
2019 schreef:
17-02-2019 11:35
Maar als je tips/advies geeft ben je partijdig.
Ik ben in principe niet partijdig. Ik heb hem ook geadviseerd bij rechtszaken met zijn andere ex. Als ik echter zeg dat ik haar gedachtengang ook kan volgen, gaat hij tegen mij heftig doen. Hij zal me niets aandoen, maar kan wel dreigend overkomen.
delicious35 schreef:
17-02-2019 11:47
Dit klopt in mijn situatie niet. Hier een rechter die niets ziet in een ouderschapsplan omdat dit de rechtszaken is stand gaat houden. Je kunt geen plan maken dat 10 jaar mee gaat, een kind van 15 heeft echt andere afspraken nodig dan eentje van 5 jaar.
Echte communicatie wordt gelukkig veel belangrijker gevonden. En wat baalt mijn ex hiervan, nu moet hij gaan investeren.
Ik vind ook niet dat er dingen als haardracht, zakgeld of sporten in dat ouderschapsplan moeten. Maar omgang en financiën moeten wel geregeld zijn, met eventueel evaluatiemomenten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 11:48
Ik ben in principe niet partijdig. Ik heb hem ook geadviseerd bij rechtszaken met zijn andere ex. Als ik echter zeg dat ik haar gedachtengang ook kan volgen, gaat hij tegen mij heftig doen. Hij zal me niets aandoen, maar kan wel dreigend overkomen.
Ik zou toch eens heroverwegen of je iemand die dit soort gedrag laat zien wel in je directe omgeving wilt hebben. Ik zou dit heel snel op een heel laag pitje zetten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 11:48
Ik ben in principe niet partijdig. Ik heb hem ook geadviseerd bij rechtszaken met zijn andere ex. Als ik echter zeg dat ik haar gedachtengang ook kan volgen, gaat hij tegen mij heftig doen. Hij zal me niets aandoen, maar kan wel dreigend overkomen.


Met zo’n figuur ga je toch niet om? Wat tokkie allemaal. Ik zou het contact met hem verbreken/vermijden en haar vanaf de zijlijn steunen als ze echt een goede vriendin is. Maar ik zou er zeker niet tussenin gaan zitten!
Alle reacties Link kopieren
Een ouderschapsplan werkt alleen als de communicatie goed is en je grotendeels overeenkomt over de inhoud.

Die indruk krijg ik niet van je posts. Dan is het beter om ieder een eigen advocaat te regelen en naar de rechter te gaan.
Bedjeindezon schreef:
17-02-2019 11:54
Met zo’n figuur ga je toch niet om? Wat tokkie allemaal. Ik zou het contact met hem verbreken/vermijden en haar vanaf de zijlijn steunen als ze echt een goede vriendin is. Maar ik zou er zeker niet tussenin gaan zitten!
Dat is het gekke. Het is op het oog een heel leuke intelligente man, maar er is dus wel wat aan de hand. Haar wil ik wel helpen, ze heeft verder niet zoveel mensen.
Alle reacties Link kopieren
De man is boos en verdrietig en daarbij emotioneel onvolwassen. Ik verbaas me er altijd over dat er zoveel vrouwen met emotioneel onvolwassen mannen aan kinderen beginnen, maar dat terzijde.
Ga met hem om zoals je dat met boze en verdrietige kinderen zou doen:
-wees consequent en duidelijk
-toon begrip voor zijn emotie, benoem het, maar ga er niet in mee
-probeer zelf wel emotioneel volwassen te zijn (niet zelf boos of verdrietig worden in zijn bijzijn).

Het is geen garantie voor succes, maar op deze manier is de kans het grootste dat er op lange termijn een werkbare relatie ontstaat.
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
17-02-2019 11:30
Een ouderschapsplan is verplicht. Zonder ouderschapsplan geen scheiding.

Hier betaalt ex ook geen alimentatie. Dat hebben wij zo samen afgesproken en vastgelegd. Je kan er dus zeker wel vanaf zien, ook al is het het recht van het kind. Ik voorzie daar prima zelf in. Daar heb ik ex niet voor nodig. Hij betaalt momenteel niks. Alleen eten en drinken wanneer de kinderen bij hem zijn.

Ik zou dit niet via mediation uitvechten maar via advocaten.
Scheiden zonder ouderschapsplan kan zeker wel.....
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-02-2019 12:02
Dat is het gekke. Het is op het oog een heel leuke intelligente man, maar er is dus wel wat aan de hand. Haar wil ik wel helpen, ze heeft verder niet zoveel mensen.

Maar je weet toch allang dat hij niet spoort? Je weet toch van zijn ex? Daar heb je hem nota bene bij geholpen zeg je.
En wil je haar helpen omdat ze verder niemand heeft of omdat ze echt een goede vriendin is?

Ik krijg de indruk dat je al dat drama ook wel interessant vindt. Of snel in de zorgrol stapt, ten koste van..?

Wat kan je sowieso doen om haar echt te helpen? Je kan haar adviseren alles op te nemen en naar een advocaat te gaan en verder af en toe een schouder bieden om op uit te huilen, meer toch niet?
Bedjeindezon schreef:
17-02-2019 12:28
Maar je weet toch allang dat hij niet spoort? Je weet toch van zijn ex? Daar heb je hem nota bene bij geholpen zeg je.
En wil je haar helpen omdat ze verder niemand heeft of omdat ze echt een goede vriendin is?

Ik krijg de indruk dat je al dat drama ook wel interessant vindt. Of snel in de zorgrol stapt, ten koste van..?

Wat kan je sowieso doen om haar echt te helpen? Je kan haar adviseren alles op te nemen en naar een advocaat te gaan en verder af en toe een schouder bieden om op uit te huilen, meer toch niet?
Nee, zo ligt het niet. Door omstandigheden is het contact verwaterd, ik ben helemaal geen zorger maar wil iemand wel op weg helpen.
Hij houdt kennelijk van controle. Kan ze hem i.p.v. geld niet vragen de sportclub en sportkleding te betalen en als ze een nieuwe fiets nodig heeft dat hij dit regelt.
Noem maar wat
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
17-02-2019 12:41
Hij houdt kennelijk van controle. Kan ze hem i.p.v. geld niet vragen de sportclub en sportkleding te betalen en als ze een nieuwe fiets nodig heeft dat hij dit regelt.
Noem maar wat
Ja dat kan.
En dan krijgt hij een nieuwe vriendin die gaat klagen. Kan dat kind niet op een goedkopere sport. Heeft hij die andere fiets echt nodig.

Ik wil niet dat je zoveel geld aan je ex besteed.

Een alimentatie bedrag wat is vastgelegd kan je laten innen door het LBIO.

Daar kan je niet terecht als je ex had beloofd een nieuwe fiets te betalen.
sugarmiss schreef:
17-02-2019 12:59
Ja dat kan.
En dan krijgt hij een nieuwe vriendin die gaat klagen. Kan dat kind niet op een goedkopere sport. Heeft hij die andere fiets echt nodig.

Ik wil niet dat je zoveel geld aan je ex besteed.

Een alimentatie bedrag wat is vastgelegd kan je laten innen door het LBIO.

Daar kan je niet terecht als je ex had beloofd een nieuwe fiets te betalen.
I know maar ze vond 50 euro niet de moeite waard voor een rechtszaak. Zo sleep je er nog wat uit.
Persoonlijk liet ik hem betalen en op vakantie kun je ook wel zonder toestemming. Dat hij wat problemen heeft met zijn emotieregulatie zou niet mijn probleem zijn. Hij is ouder en hij betaalt gewoon voor zijn kind.
Castor1975 schreef:
17-02-2019 12:24
Scheiden zonder ouderschapsplan kan zeker wel.....

Hier kon het echt absoluut niet, aldus de rechter...
Jane Doe schreef:
17-02-2019 13:07
I know maar ze vond 50 euro niet de moeite waard voor een rechtszaak. Zo sleep je er nog wat uit.
Persoonlijk liet ik hem betalen en op vakantie kun je ook wel zonder toestemming. Dat hij wat problemen heeft met zijn emotieregulatie zou niet mijn probleem zijn. Hij is ouder en hij betaalt gewoon voor zijn kind.

Het wordt toch al een rechtszaak.

Deze man heeft genoeg ego om TO het leven zuur te maken.
Jake99 schreef:
17-02-2019 13:12
Het wordt toch al een rechtszaak.

Deze man heeft genoeg ego om TO het leven zuur te maken.
Tijdens een rechtszaak misschien maar uiteindelijk wordt het wel rustiger.
Persoonlijk zou ik helemaal niet beginnen aan dossiers opbouwen ed maar de rode draad vasthouden en regelen wat je moet regelen. Die 7 jaar tot haar 12de zijn zo voorbij.
Vergeet niet te genieten, de jeugd is maar 1x ,dat was in het verleden de beste tip die ik heb gekregen en daar ben ik mijn toenmalige advocaat nog altijd dankbaar voor.
Jane Doe schreef:
17-02-2019 13:18
Tijdens een rechtszaak misschien maar uiteindelijk wordt het wel rustiger.
Persoonlijk zou ik helemaal niet beginnen aan dossiers opbouwen ed maar de rode draad vasthouden en regelen wat je moet regelen. Die 7 jaar tot haar 12de zijn zo voorbij.
Vergeet niet te genieten, de jeugd is maar 1x ,dat was in het verleden de beste tip die ik heb gekregen en daar ben ik mijn toenmalige advocaat nog altijd dankbaar voor.

Niet alle exen zijn zoals jouw ex. Niet overal is het alleen tijdens de rechtszaak zo en wordt het daarna rustiger, helaasch.

Gelukkig gaat het hier ook tien keer beter dan toen hoor maar ik ken een stel... 🙄
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
17-02-2019 13:22
Niet alle exen zijn zoals jouw ex. Niet overal is het alleen tijdens de rechtszaak zo en wordt het daarna rustiger, helaasch.

Gelukkig gaat het hier ook tien keer beter dan toen hoor maar ik ken een stel... 🙄
Zo'n stel heb ik ook in mijn geving. Tijdens de rechtszaken en bij hulpverleners stelt hij zich heel coöperatief en meewerkend op.

Maar in het dagelijkse leven zit hij zijn ex zoveel mogelijk dwars en lapt alle afspraken aan zijn laars.
sugarmiss schreef:
17-02-2019 13:32
Zo'n stel heb ik ook in mijn geving. Tijdens de rechtszaken en bij hulpverleners stelt hij zich heel coöperatief en meewerkend op.

Maar in het dagelijkse leven zit hij zijn ex zoveel mogelijk dwars en lapt alle afspraken aan zijn laars.
Doet mijn ex ook. In de rechtbank zeer coöperatief , daarnaast is hij ook goed opgeleid met een goede functie, zeer redelijk en vooral een betrokken vader(in de rechtbank dan). Hij probeert me ook nog steeds te dwarsbomen, komt niet opdagen brengt kinderen niet naar feestjes,komt beloftes niet na en in feite valt het opvoeden met hem op de achtergrond niet mee. Maar toch hebben wij(ook de kids) er een weg in gevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven