Particuliere begeleiding verstandelijk gehandicapte man

13-11-2024 12:57 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hou de omschrijving een beetje vaag ivm eventuele herkenning. Maar mocht er iets niet duidelijk zijn, vraag gerust.

Sinds 3 jaar zijn mijn partner en ik samen curator/mentor van een familielid ivm zijn verstandelijke handicap. Dit is een man van in de 50. Hij woont in een woongroep. Dat wil zeggen dat hij zijn eigen appartementje heeft maar wel gebruikt maakt van de gemeenschappelijke eetmomenten en de woonkamer (als hij zin heeft). Er wonen op deze manier zo een 12 mensen in het pand. Allemaal volwassen mensen met een beperking. Mijn familielid is 1 van de personen met de hoogste indicatie.

Zijn verstandelijke beperking houdt in dat hij verbaal niet kan communiceren. Hij kan wel goed 'Nee' zeggen als hij iets echt niet wil maar de vraagstelling moet kort en duidelijk zijn en in verschillende vormen voor je echt weet of hij akkoord is of 'Nee' bedoelt. Hij zoekt vooral nabijheid van mensen en dan het liefst in kleine groepen ivm prikkelverwerking.
Hij kan goed wandelen, fietsen en kan ook kleuren, potje pesten, mens erger je niet of op basisschoolniveau schooltaakjes maken (tot een ongeveer 7 jaar).
Zijn IQ is met de laatste meting rond de 40 gesteld. Met sommige dingen zie je dat duidelijk maar andere dingen snapt hij wel goed.

Hij gaat 4x per week naar een dagbesteding, waar hij het wel naar zijn zin heeft, maar aan hij wordt er wel heel moe van. Daarom is er jaren geleden besloten, dat hij op woensdag thuis blijft, om even bij te tanken. Vroeger hadden de begeleiders tijd om 1 op 1 dingen met hem te doen. Dat is nu, eigenlijk sinds de coronatijd, niet meer aan de orde. De begeleiders doen het per dag met 1 begeleider minder dan voorheen, terwijl al het werk hetzelfde is gebleven. Op woensdag wordt er dus helemaal niks met hem gedaan en verveelt hij zich.
In het verleden zijn er diverse oproepjes gedaan voor vrijwilligers maar eigenlijk komen er nooit aanmeldingen binnen. De begeleiders van de woning weten het ook niet zo goed wat ze nog kunnen doen met hem binnen hun tijdsbestek. Vaak zit hij bij 1 van hun op kantoor en kijkt mee terwijl zij de administratie doen oid.

Mijn vraag, ik kom er zelf niet helemaal uit met google:
Is of zijn er platforms waar je begeleiders kunt inhuren als particulier voor een paar uurtjes spelletjes, fietsen, wandelen oid voor dit soort mensen? Dus betaald en op structurele basis?
Hebben jullie nog ideeën waar we misschien nog niet aan hebben gedacht?

Handig om te weten: Wij werken beiden fulltime en halen hem elke zaterdag of zondag op. Daarnaast mantelzorg ik ook bij mijn ouders en probeer ik ook nog ergens tijd voor mijzelf en onszelf te vinden om leuke dingen te doen en op te laden. Dus de woensdag kunnen wij zelf niet oplossen.
Fietsmaatje?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Al op de MBO’s en Hogescholen briefjes gehangen?
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Senior Service? Is eigenlijk voor ouderen maar misschien is er toch een match.
Ik had een klant die werkte als betaalde mantelzorger. Ze ging dan mee naar bijvoorbeeld de huisarts of het ziekenhuis en maakte aantekeningen of hielp met het stellen van de juiste vragen. Of mee de stad in om bijvoorbeeld kleding te kopen. Ze had ook een achtergrond in de verzorging, waardoor ze hier ook heel geschikt voor was.

Of anders iets van https://www.maatjesgezocht.nl/ dit is via het Oranjefonds.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Saaraan huis.nl, Marthazorgt.nl
Zoeken op betaalde mantelzorg.
Ah dank! Nu al nuttige tips :heart:

Fietsmaatjes kende ik nog niet en ook niet aan betaalde mantelzorg gedacht.
Misschien een maatje via Humanitas?
Zorgmaatje aan huis, zorgmies, er zijn best wat organisaties te vinden. In een vergelijkbare situatie waar ik dichtbij sta is zorgmies ingezet. Hoe dat betaald wordt weet ik niet.

Is er een WLZ indicatie? Wellicht dat het daaruit betaald kan worden.

Ik vind dat je heelveel doet voor deze man, zorg alsjeblieft goed voor jezelf.
Home instead wellicht. Is meer gericht op ouderen, maar informeren kan altijd
Ik ken een paar mensen die dit doen, die krijgen betaald uit een persoonsgebonden budget van die cliënten.

Ik heb geen verstand van PGB en hoe dat werkt verder met indicaties.
Ik lees dat hij thuisblijft omdat hij moe is en moet bijkomen. Ook kan hij moeilijk omgaan met prikkels. Is het dan nodig dat hij alsnog wat gaat doen met iemand? Een dag in zijn woning blijven en bijvoorbeeld tv kijken, kleuren en uitrusten is ook prima toch? Er is 24/7 hulpverlening die dagelijks bij hem achter de deur kijken en hem kunnen aansturen als iets niet lukt. Kan hij plaatjes begrijpen op een bord? Of speciale pratende wekkers etc die hem helpen met structuur.

Anders zou ik kijken naar betaalde mantelzorg. Dit lijkt erg intensief voor een vrijwilliger.
Het verhaal leest alsof hij een WLZ indicatie heeft. Daarin valt de dagbesteding, of dat nou op de woning is of op de afdeling "dagbesteding". Dit zou dus moeten worden opgepakt door de instelling. Zeggen dat ze een personeelslid minder hebben en er "dus" niet meer voor kunnen zorgen is wel heel kort door de bocht. Je kan ze daarop aanspreken.
Als ze een vrijwilliger regelen, hebben ze het ook geregeld, het hoeft niet te gaan om een betaalde kracht. Natuurlijk, als zij het niet voor elkaar krijgen en jij wel een van die organisaties kunt inschakelen (en betalen waarschijnlijk, ik denk niet dat de instelling er een vergoeding voor gaat geven), dan is het probleem van meneer natuurlijk wel opgelost! Succes!
Wat ik mij nog afvraag, hij heeft best een drukke week. Hoe erg is het dat hij zich op woensdag verveelt? Heeft dat bijvoorbeeld negatieve invloed op zijn gedrag? Kan hij een hele dag alleen blijven?
https://www.handjehelpen.nl/over-ons/werkgebied

Bij ons zijn er vaste begeleiders die zich - op vaste basis - laten inhuren om 1 op 1 iets te doen met cliënten. Ik heb geen idee hoe dat gebudgetteerd wordt : vakantie/ zakgeld ? Pgb ?
Je zou natuurlijk ook een student kunnen zoeken die - betaald - met hem naar de film wil, een rondje wil wandelen, etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Misschien een oproepje op Facebook?
Flashy schreef:
13-11-2024 13:44
Misschien een maatje via Humanitas?
Is een paar keer naar gezocht, helaas zonder succes. Geldt eigenlijk voor alle vrijwilligersinitiatieven.
Dahlia74 schreef:
13-11-2024 14:08
Zorgmaatje aan huis, zorgmies, er zijn best wat organisaties te vinden. In een vergelijkbare situatie waar ik dichtbij sta is zorgmies ingezet. Hoe dat betaald wordt weet ik niet.

Is er een WLZ indicatie? Wellicht dat het daaruit betaald kan worden.

Ik vind dat je heelveel doet voor deze man, zorg alsjeblieft goed voor jezelf.
Hij heeft inderdaad een WLZ-indicatie.
Ik ga kijken naar je opties, dank.

En hij is heel leuk dus we doen graag. We letten goed op ons zelf :-) . Lief dat je het zegt
evelien2010 schreef:
13-11-2024 14:28
Ik lees dat hij thuisblijft omdat hij moe is en moet bijkomen. Ook kan hij moeilijk omgaan met prikkels. Is het dan nodig dat hij alsnog wat gaat doen met iemand? Een dag in zijn woning blijven en bijvoorbeeld tv kijken, kleuren en uitrusten is ook prima toch? Er is 24/7 hulpverlening die dagelijks bij hem achter de deur kijken en hem kunnen aansturen als iets niet lukt. Kan hij plaatjes begrijpen op een bord? Of speciale pratende wekkers etc die hem helpen met structuur.

Anders zou ik kijken naar betaalde mantelzorg. Dit lijkt erg intensief voor een vrijwilliger.
Het probleem is dat hij geen activiteiten doet zonder aansporing. Hij loopt dus de hele dag heen en weer van zijn woning naar de gemeenschappelijke ruimte. Kijkt 5 minuten (als het er al 5 zijn) tv, staat op en loopt weer weg. Dus zonder begeleiding, heeft hij juist geen rust. Hij hoeft ook niet de hele dag vermaakt te worden maar helemaal niks, is eigenlijk ook niet goed voor hem. Dus we zoeken eigenlijk iets voor 2 of 3 uurtjes met wat afwisselende activiteiten. Bijvoorbeeld een rondje fietsen of wandelen en samen een ijsje/oliebol eten in de stad, een spelletje of samen kleuren.

Ze hebben in het verleden geprobeerd om met plaatjes te communiceren maar daar snapt hij de bedoeling niet van.
Ook als je vraagt 'wil je fietsen of wil je wandelen?' Dan zegt hij wandelen. Vraag je wil je wandelen of fietsen? Dan zegt hij fietsen. Hij herhaalt altijd het laatste woord wat je zegt. Als je hij geen zin heeft, dan zegt hij gewoon nee en loopt weg. Dus we gaan er dan maar vanuit dat het hem niet uitmaakt.

Ik denk dat je conclusie klopt, vandaar dat we gewoon iemand willen betalen hiervoor. En structureel.
Je kan begeleiding van vakanties en uitstapjes begroten. Daar kun je begeleiding van betalen, die 1 op 1 iets met hem gaan doen.
Irma_3110 schreef:
13-11-2024 14:36
Het verhaal leest alsof hij een WLZ indicatie heeft. Daarin valt de dagbesteding, of dat nou op de woning is of op de afdeling "dagbesteding". Dit zou dus moeten worden opgepakt door de instelling. Zeggen dat ze een personeelslid minder hebben en er "dus" niet meer voor kunnen zorgen is wel heel kort door de bocht. Je kan ze daarop aanspreken.
Als ze een vrijwilliger regelen, hebben ze het ook geregeld, het hoeft niet te gaan om een betaalde kracht. Natuurlijk, als zij het niet voor elkaar krijgen en jij wel een van die organisaties kunt inschakelen (en betalen waarschijnlijk, ik denk niet dat de instelling er een vergoeding voor gaat geven), dan is het probleem van meneer natuurlijk wel opgelost! Succes!
Klopt, hij heeft een WLZ. Het stukje dat de instelling hier voor verantwoordelijk is, vermoed ik ook, maar ik kan er nergens iets over terug vinden. Ik heb al wel eerder een hele discussie gehad over het schoonmaken van zijn woning. Zij vonden dat wij maar iemand via marktplaats moesten zoeken. Maar daar was ik het niet mee eens. Hij heeft een bepaalde CIZ-indicatie en daaruit krijgen zij geld. En in de beoordeling staat ook duidelijk dat hij niet zelf zijn appartement kan schoonmaken. Het heeft een heel gedoe opgeleverd, maar het is nu wel geregeld. Ik denk ook dat dit een beetje hetzelfde is he?

We hebben binnenkort weer zorgoverleg staan en ik ga het nog eens bespreken, desnoods met een niveau boven de teamleider van de woning. En anders gaan we het zelf regelen. Geld is niet zo een probleem. Liever dat hij zijn geld opmaakt aan zichzelf dan dat het maar op zijn rekening blijft staan.

Dank je wel iig!
blijfgewoonbianca schreef:
13-11-2024 14:39
https://www.handjehelpen.nl/over-ons/werkgebied

Bij ons zijn er vaste begeleiders die zich - op vaste basis - laten inhuren om 1 op 1 iets te doen met cliënten. Ik heb geen idee hoe dat gebudgetteerd wordt : vakantie/ zakgeld ? Pgb ?
Je zou natuurlijk ook een student kunnen zoeken die - betaald - met hem naar de film wil, een rondje wil wandelen, etc.
Dat zou echt perfect zijn. Maar hij woont net niet in die omgeving. Maar ik ga wel zoeken of er een vergelijkbaar iets is. Dank je wel!
SEM72 schreef:
13-11-2024 15:30
Je kan begeleiding van vakanties en uitstapjes begroten. Daar kun je begeleiding van betalen, die 1 op 1 iets met hem gaan doen.
Geld is niet het probleem maar de geschikte begeleiders vinden wel.
Swampie ik heb je een berichtje gestuurd.

Geen idee of hier de omgeving genoemd mag worden.
Je kan de criteria voor de indicatie hier bekijken: https://wetten.overheid.nl/BWBR0036014/ ... /#BijlageA. Tip: zoek eerst even het juist zorgprofiel op waarvoor hij geïndiceerd is, anders is het een oneindig stuk droge tekst!
Algemeen criterium voor een WLZ indicatie is de noodzaak voor continu toezicht en zorg in de nabijheid.

Als je uiteindelijk het idee hebt dat meneer niet de zorg/begeleiding krijgt die hij nodig heeft en waar hij recht op heeft, dan kan je eventueel contact opnemen met het zorgkantoor in de regio waar hij woont. Zie voor de adressen: https://zorgkantoor.nl/zoek-uw-zorgkantoor. Het gaat om een zorgverzekering, die in de betreffende regio de taak zorgkantoor heeft. Kijk dus niet naar welke zorgverzekering hij heeft, maar echt naar de regio waar hij woont.
irma_3110 wijzigde dit bericht op 13-11-2024 16:08
Reden: Aanvulling
40.14% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven