partner is geen familiemens/wil vaak niet mee naar feestjes

18-08-2018 14:23 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Mijn partner en ik zijn bijna 6 jaar samen. Ik ben een enorm familiemens en kom ook uit een familie, waar familie belangrijk is. Dus feestjes, samen eten, grote BBQs van verschillende familieleden en iedereen wordt uitgenodigd. Dit is ook voor mij erg belangrijk. Maar mijn partner heeft hier niet zoveel mee. Hij ziet het altijd als een verplichting en gaat het liefst niet mee. Vaak doet hij dat dan ook niet. Doet hij eht wel een keer, dan hoef ik de keer erna er niet op te rekenen dat hij mee gaat, want dan voelt hij zich gedwongen. Ik snap dat je geen familiemens kunt zijn, al vind ik dat erg lastig. Maar het punt is, dat wanneer we ergens heen zouden gaan(nu bijvoorbeeld een BBQ, dat is elk jaar eigenlijk een soort van traditie rond deze tijd) met erna gezamenlijk een optocht bekijken en erna naar een leuk feest met muziek. Een paar uur van te voren zegt meneer ineens, ik ga niet mee heb geen zin en heb geen zin in een verplichting, ga zelf maar. Ik voel me dan altijd zo rot en in de steek gelaten(ik weet dat ik mezelf dingen wat snel aantrek) ik kan er totaal niet tegen dat hij het vaak op de laatste paar uurtjes ervoor ineens af laat weten.
Vind het ook altijd ronduit zaad om dan op een verjaardag of een feestje aan te komen zonder hem, terwijl ze hem wel verwachten.
Daarbij zou ikzelf altijd klaarstaan om met hem naar zulke aangelegenheden te gaan van zijn familie, want ik vind dat normaal. Nu zijn die er zo'n beetje niet, omdat hij een kleine familie heeft die totaal niet close met elkaar is, maar gewoon het idee. Ik heb dat wel voor hem over, al zou ik er geen zin in hebben.

Wat vinden jullie hiervan? Stel ik mezelf misschien wel gewoon erg aan? Partner verwijt mij dat ik hem dingen verplicht als ik er van uit ga dat het normaal is dat hij mee gaat.
Nee hoor, is helemaal niet per se normaal om mee te gaan, dat is jouw mening.
Alle reacties Link kopieren
Zo normaal vind ik het opzich niet, ik vind ook als je niet zo een persoon ben je het beter niet kan verwachten.
Je zult in dit geval beter je verwachtingspatroon kunnen aanpassen want het gaat al zes jaar zo....
Je verwacht te veel van hem hierin.
Dus.......wat jij normaal vindt geldt, maar wat hij normaal vindt geldt niet en daarom moet hij zich gedragen zoals jij normaal vindt?


Dat op het laatste moment afzeggen zou ik ook niet tof vinden. Zelf heb ik dat ook heel lang gedaan. Dan zei ik ergens ja tegen om op het laatste moment af te zeggen. Tegenwoordig zeg ik heel vaak "daar denk ik even over na". Dan geef ik mezelf de ruimte om een goede keuze te maken. Daardoor gebeurt dat afzeggen op het laatste moment nauwelijks nog. Misschien kun je dat met je partner bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap hem wel. Ben er zelf ook helemaal niet van. Gelukkig hebben we maar eens in de zoveel tijd zoiets en dan ga ik wel mee, omdat ik weet dat hij dat fijn vindt. Kerst, Pasen en een paar verjaardagen, dan houdt het wel op. Als mijn man zijn familie en vrienden heel vaak zoiets zouden hebben, zou ik ook echt niet elke keer meegaan. Andersom gaat mijn man ook niet elke keer mee naar verjaardagen van mijn nichtjes en zo.

Spreek met hem af dat hij óf eens in de 3 maanden of zo meegaat naar de dingen die voor jou het belangrijkst zijn, of dat hij 4x per jaar meegaat en dat hij zelf kiest waarheen. En dat hij dan dus niet op het laatste moment toch afzegt. Daar zou ik ook boos om worden.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 18-08-2018 14:39
3.11% gewijzigd
Star² schreef:
18-08-2018 14:35
Nee hoor, is helemaal niet per se normaal om mee te gaan, dat is jouw mening.
Eens met Star. Ik ben een enorme introvert en ik zou helemaal gek worden van al die familiebijeenkomsten. Ik zou ook zo geen zin hebben in EN een BBQ EN een optocht EN een feest daarna. Voor mij is dat echt de hel en een enorme opgave. Ik hou echt echt echt niet van groepen en feestjes. Liever onderga ik een wortelkanaaltje zonder verdoving. Gelukkig is mijn partner hetzelfde. Mijn vorige partner niet, maar die maakte er echt geen punt van dat ik vaak niet mee ging. De partners van zijn broer en zus zagen dat ook vaak niet zitten.

Ik zou een paar keer per jaar meegaan naar echt belangrijke dingen. Dus verjaardagen schoonouders en zwagers/schoonzussen en niet naar de rest. Ik heb niets met ooms en tantes of hun verjaardageb ed. Ik zou geen tijd meer voor mezelf meer over hebben.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 18-08-2018 14:44
19.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je vindt het ronduit zaad? Wat is dat?

Ik vind dat hij ook niet altijd mee moet, maar als hij van tevoren heeft aangegeven dat hij komt, kan hij niet een uur van tevoren toch zeggen dat hij geen zin heeft als mensen op hem rekenen.
Stel je verwachting bij en bedenk dat jij je evenmin aan hem wil aanpassen en voor hem thuis wil blijven terwijl er allerlei dingen gevierd worden in jouw familie. Dus ga voortaan in principe gewoon alleen en zeur niet aan z'n kop om 'm over te halen. Die 1 of 2 keer per jaar dat hij uit zichzelf met jou meegaat zul je het des te meer waarderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook helemaal geen familiemens. Moest ik door mijn partner verplicht worden om naar elk feestje mee te gaan dan beëindig ik die relatie. Heb dit al eerder gedaan om die reden. Ik ga zelf niet naar de familiefeesten in mijn familie, laat staan naar die van een ander zijn familie.
Vind het dan wel jammer dat hij de dag dan zegt dat hij niet mee gaat. Ik zou dat wel van in het begin aangeven dat ik niet mee ga, zodat ze ook weten dat ze voor mij geen eten of plaats moeten voorzien.
Voor mij zou het ook niet hoeven al dat familiegedoe. Ik snap hem dus heel goed. Accepteer dat hij af en toe meegaat en niet altijd.
Je verwacht te veel. Ik weet niet hoe vaak je je familie ziet, maar denk je eens in dat jij elk weekend of om het weekend iets moet doen waar je geen zin in hebt? Ik zou misschien uitspreken dat ik het wel heel fijn zou vinden als hij mee zou gaan naar belangrijke gebeurtenissen (bruiloften, begrafenissen, de verjaardag van je moeder), maar het verder bij hem laten. Ik ken wel meer stellen waarbij de partner vaker niet dan wel naar familiefeesten komt.

Daarnaast: Hoe leuk heb jij het als je vanuit de ooghoek ziet dat je vriend weer met een lang gezicht naast ome Gerrit zit?
Orangetree schreef:
18-08-2018 14:39
Eens met Star. Ik ben een enorme introvert en ik zou helemaal gek worden van al die familiebijeenkomsten. Ik zou ook zo geen zin hebben in EN een BBQ EN een optocht EN een feest daarna. Voor mij is dat echt de hel en een enorme opgave. Liever onderga ik een wortelkanaaltje zonder verdoving.
Dit ja! Afschuwelijk!

Denk dat dat afzeggen op 't laatste moment komt omdat TO zo zeurt dat hij mee moet en hij tegen z'n wil toezegt en als puntje bij paaltje komt hij het echt niet aan kan. Dus gewoon niets eisen/verwachten, zeker niet dit soort poppenkast.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, het is niet normaal om altijd mee te gaan. Maar ik zou het wel niet leuk vinden als hij een paar uur op voorhand zou afzeggen. Als er op hem gerekend wordt (eten, drank,...), dan zou ik dat vervelend vinden.
Life is short. Eat dessert first.
Ik ben ook geen familiemens, mijn grootste nachtmerrie is een familieweekend. Gelukkig lijken mijn man en ik daarbij op elkaar dus daar hebben we geen gedoe over.

Je partner zal zich niet veranderen (net zoals jij jezelf ook niet zal veranderen) dus: laat het los!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het egoisitisch. Ook al heb ik geen zin, ga ik toch mee voor mijn man, hij vindt het fijn dat ik erbij ben. En andersom ook.
Alleen naar het bier en haringfestijn gaat hij alleen, ik lust geen bier en geen haring :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Dat op het laatste moment afzeggen is wel irritant, maar waarschijnlijk wil hij de discussie uit de weg gaan en op het laatste moment wil hij echt niet. Als je gewoon niet op hem rekent qua meegaan, is dat ook opgelost.
Orangetree schreef:
18-08-2018 14:39
Eens met Star. Ik ben een enorme introvert en ik zou helemaal gek worden van al die familiebijeenkomsten. Ik zou ook zo geen zin hebben in EN een BBQ EN een optocht EN een feest daarna. Voor mij is dat echt de hel en een enorme opgave. Ik hou echt echt echt niet van groepen en feestjes. Liever onderga ik een wortelkanaaltje zonder verdoving. Gelukkig is mijn partner hetzelfde. Mijn vorige partner niet, maar die maakte er echt geen punt van dat ik vaak niet mee ging. De partners van zijn broer en zus zagen dat ook vaak niet zitten.

Ik zou een paar keer per jaar meegaan naar echt belangrijke dingen.
Dus verjaardagen schoonouders en zwagers/schoonzussen en niet naar de rest. Ik heb niets met ooms en tantes of hun verjaardageb ed. Ik zou geen tijd meer voor mezelf meer over hebben.

Dit. Af en toe iets doen voor je partner waar je geen zin in hebt hoort er ook wel een beetje bij. Dus als opa dood is, kan je niet zeggen geen zin in de crematie te hebben.
Ik snap hem ook goed. En natuurlijk is het makkelijk gezegd van jou dat jij dat ook voor hem/bij hem zou doen als het in zijn familie ook gebruikelijk was, maar jij bent iemand die daar plezier aan beleeft. Hij (en zijn familie) hechten daar kennelijk geen waarde aan. En moet je voorstellen dat er in zijn familie ook allerlei gelegenheden zouden zijn, dan ben je bijna elke week bezig met familiebezigheden.

Voor mijn vrouw is het ook belangrijker dan voor mij en nu ga ik op zich eigenlijk altijd wel mee. Een aantal dingen zijn al gereduceerd en/of worden in een kleiner gezelschap gehouden. Maar ik snap ontzettend goed dat iemand zegt: Ga zelf maar, ik heb er geen behoefte aan.
Madeliefjees schreef:
18-08-2018 14:44
Ik vind het egoisitisch. Ook al heb ik geen zin, ga ik toch mee voor mijn man, hij vindt het fijn dat ik erbij ben. En andersom ook.
Alleen naar het bier en haringfestijn gaat hij alleen, ik lust geen bier en geen haring :-D

Mag je in een relatie ineens niet meer aan jezelf denken dan?
Star² schreef:
18-08-2018 14:47
Mag je in een relatie ineens niet meer aan jezelf denken dan?

Nope. Verplicht baren als je geen kinderen meer wil, verplicht seks (inclusief anaal, rimmen etc) omdat je partner anders volkomen terecht vreemdgaat, verplicht mee naar alle feestjes en fuiven waar je je niet prettig bij voelt. Maar.....dan heb je wel een relatie, dus daar moet je verder niet over zeuren.
anoniem_369988 wijzigde dit bericht op 18-08-2018 14:50
6.24% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
18-08-2018 14:44
Ik vind het egoisitisch. Ook al heb ik geen zin, ga ik toch mee voor mijn man, hij vindt het fijn dat ik erbij ben. En andersom ook.
Ik zou mezelf niet op m'n gemak voelen als ik wist dat mijn partner zich stierlijk zou zitten vervelen, dus ik zou hem juist thuis laten blijven. Dat is dan win-win, want dan hoef ik ook niet mee naar zijn dingen. Dat je wel gaat bij 'n belangrijk overlijden of 'n 50-jarige trouwdag vind ik overigens logisch, maar alle normale verjaardagen en familiefeestjes zou ik voor passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me over de reacties. Ik vind het namelijk heel raar dat hij niet meegaat, ik heb er ook niet altijd zin in maar zoiets hoort er wel bij. Vind ik:)
Ik zou het dus niet waarderen als mijn vriend structureel niet mee zou gaan. Hij is ook gewoon onderdeel van de familie
Alle reacties Link kopieren
Een paar uur van tevoren afzeggen zou ik niet relaxt vinden, maar verder kan ik me de houding van je vriend heel goed voorstellen. Zeker als je zelf niet zo’n familiemens bent, lijkt het me verschrikkelijk om voor elk wissewasje op te moeten komen draven en weer de hele middag/avond met dezelfde ooms/tantes/neven/nichten te zitten. Moet er bij m’n eigen familie al niet aan denken, laat staan bij de schoonfamilie.
Jij kent ze, jij bent niet anders gewend en je vindt het leuk, maar respecteer dat het voor je vriend heel anders is en dwing hem vooral niet elke keer met je mee te gaan. En ga niet pruilen als hij geen zin heeft, dat is zijn goed recht.
Wat hierboven al meer gezegd wordt: maak samen (!) afspraken hoe vaak hij mee gaat, bij welke gelegenheden wel/niet etc, en accepteer/respecteer dat.
Elza84 schreef:
18-08-2018 14:50
Ik verbaas me over de reacties. Ik vind het namelijk heel raar dat hij niet meegaat, ik heb er ook niet altijd zin in maar zoiets hoort er wel bij. Vind ik:)
Ik zou het dus niet waarderen als mijn vriend structureel niet mee zou gaan. Hij is ook gewoon onderdeel van de familie
Structureel is wat anders dan af en toe niet mee. Verjaardagen en kerst vind ik eigenlijk wel zo netjes. Maar een optocht kijken, een bbq tussendoor of zoals hier bijv een markt, kermis, Pinksteren etc. Snap dat iemand dat skipt.
Elza84 schreef:
18-08-2018 14:50
Ik verbaas me over de reacties. Ik vind het namelijk heel raar dat hij niet meegaat, ik heb er ook niet altijd zin in maar zoiets hoort er wel bij. Vind ik:)
Ik zou het dus niet waarderen als mijn vriend structureel niet mee zou gaan. Hij is ook gewoon onderdeel van de familie

Dus? Ik ga niet eens naar elke verjaardag van mijn eigen familie. Dat betekent nu helemaal niets voor mij, dat het familie is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven