Partner (M60) kiest na 18 jaar voor ‘vrijheid’ en manne
vrijdag 6 maart 2026 om 18:51
Hoe ga je om met de verwarring?
Hoi allemaal,
Na een LAT-relatie van 18 jaar heeft mijn partner (60) onlangs onze relatie beindigd. De reden? Hij heeft ontdekt dat hij ook seksuele verlangens naar mannen heeft en wil dit nu 'vrij' kunnen ontdekken. Hij wisselde nogal eens van motief, van spannend, verlangen, fijne sex, mannen zijn anders tot de laatste: contact met mannen is eenvoudiger, directer. Hij noemt het zelf een nieuw pad, maar voor mij voelt het als een sabbatical van onze verbinding. Uit hoop dat het een tijdelijke fase is?
Wat het zo moeilijk maakt:
Waar in een gezonde relatie autonomie en verbinding in balans zijn, is hij vooral erg gericht op hoe hij het zelf wel en niet wil (hyperautonoom) waarbij hij te weinig empathie heeft voor mijn gevoelens. Hij heeft moeite met het uiten van zijn emoties, zoekt niet de verbinding maar loopt vaak letterlijk weg van het probleem (waardoor ik dus vaak niet weet wat hem dwars zit). Een relatie vindt hij iets ingewikkelds, duidelijk maken waar je behoefte aaan hebt, en invoelen wat de ander van je nodig heeft. Mijn gevoel is dat dat verlangen naar mannen, en die eenvoud die hij noemt, een vlucht is voor wat hem werkelijk dwars zit.
We kennen elkaar vanuit de sport en doen (deden) enorm veel leuke dingen samen. Waar we samen ook echt van genoten. Met eerst allebei ook nog kinderen thuis, en hij een onregelmatig werkrooster, leek een lat relatie een goede oplossing, en elk ook zo onze eigen dingen doen, beviel ook lang goed. Totdat we allebei meer tijd kregen, en het begon te ‘rammelen’.
Hij wil nu liever 'bijzondere vrienden' blijven. We doen weer leuke dingen samen (lunchen, bios, stedentrip), appen veel, hij zoekt fysieke nabijheid (praten over fysieke intimiteit, samen liggen) en noemt ons nog steeds 'ons'.
Hij lijkt de 'benefits' van onze band (mijn zorg, diepgang en gezelligheid) graag te houden, maar hij neemt geen verantwoordelijkheid voor de onrust die dit bij mij veroorzaakt.
Ik slinger tussen hoop (hij ziet in wat hij weggooit) en diepe somberheid (ik voel me een emotionele back-up terwijl hij elders 'eenvoud' zoekt). Ik herken de 'lieve man' in hem nog steeds, maar ik word uitgeput door het gissen naar zijn koers.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een partner die op latere leeftijd een 'vrij' pad kiest en daarbij de vertrouwde partner als emotioneel vangnet blijft gebruiken?
Ik heb (te) lang meebewogen omdat ik eerst dacht dat hij misschien merkte dat hij homosexueel was, hem echt gesteund in zijn zoektocht, meegedacht over opties, maar het bleek dat hij vooral verwachtte dat ik mee zou bewegen in waar hij behoefte aan had.
En ik merk dat ik nog steeds mee probeer te bewegen omdat ik onze relatie niet kwijt wil en mis. Alles wat we samen deelden is mij toch veel waard. Mensen ervaring met deze periode en de manieren om hier mee om te gaan? Zijn er stellen waar het uiteindelijk echt op een “sabbatical” uitdraaide, en elkaar erna toch beter, wellicht in een andere vorm, vonden? Als je op je 60e een nieuwe relatie zoekt, weet je ook niet hoe degene echt is en die heeft misschien wel veel meer ‘’verkend’
.
Hoi allemaal,
Na een LAT-relatie van 18 jaar heeft mijn partner (60) onlangs onze relatie beindigd. De reden? Hij heeft ontdekt dat hij ook seksuele verlangens naar mannen heeft en wil dit nu 'vrij' kunnen ontdekken. Hij wisselde nogal eens van motief, van spannend, verlangen, fijne sex, mannen zijn anders tot de laatste: contact met mannen is eenvoudiger, directer. Hij noemt het zelf een nieuw pad, maar voor mij voelt het als een sabbatical van onze verbinding. Uit hoop dat het een tijdelijke fase is?
Wat het zo moeilijk maakt:
Waar in een gezonde relatie autonomie en verbinding in balans zijn, is hij vooral erg gericht op hoe hij het zelf wel en niet wil (hyperautonoom) waarbij hij te weinig empathie heeft voor mijn gevoelens. Hij heeft moeite met het uiten van zijn emoties, zoekt niet de verbinding maar loopt vaak letterlijk weg van het probleem (waardoor ik dus vaak niet weet wat hem dwars zit). Een relatie vindt hij iets ingewikkelds, duidelijk maken waar je behoefte aaan hebt, en invoelen wat de ander van je nodig heeft. Mijn gevoel is dat dat verlangen naar mannen, en die eenvoud die hij noemt, een vlucht is voor wat hem werkelijk dwars zit.
We kennen elkaar vanuit de sport en doen (deden) enorm veel leuke dingen samen. Waar we samen ook echt van genoten. Met eerst allebei ook nog kinderen thuis, en hij een onregelmatig werkrooster, leek een lat relatie een goede oplossing, en elk ook zo onze eigen dingen doen, beviel ook lang goed. Totdat we allebei meer tijd kregen, en het begon te ‘rammelen’.
Hij wil nu liever 'bijzondere vrienden' blijven. We doen weer leuke dingen samen (lunchen, bios, stedentrip), appen veel, hij zoekt fysieke nabijheid (praten over fysieke intimiteit, samen liggen) en noemt ons nog steeds 'ons'.
Hij lijkt de 'benefits' van onze band (mijn zorg, diepgang en gezelligheid) graag te houden, maar hij neemt geen verantwoordelijkheid voor de onrust die dit bij mij veroorzaakt.
Ik slinger tussen hoop (hij ziet in wat hij weggooit) en diepe somberheid (ik voel me een emotionele back-up terwijl hij elders 'eenvoud' zoekt). Ik herken de 'lieve man' in hem nog steeds, maar ik word uitgeput door het gissen naar zijn koers.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een partner die op latere leeftijd een 'vrij' pad kiest en daarbij de vertrouwde partner als emotioneel vangnet blijft gebruiken?
Ik heb (te) lang meebewogen omdat ik eerst dacht dat hij misschien merkte dat hij homosexueel was, hem echt gesteund in zijn zoektocht, meegedacht over opties, maar het bleek dat hij vooral verwachtte dat ik mee zou bewegen in waar hij behoefte aan had.
En ik merk dat ik nog steeds mee probeer te bewegen omdat ik onze relatie niet kwijt wil en mis. Alles wat we samen deelden is mij toch veel waard. Mensen ervaring met deze periode en de manieren om hier mee om te gaan? Zijn er stellen waar het uiteindelijk echt op een “sabbatical” uitdraaide, en elkaar erna toch beter, wellicht in een andere vorm, vonden? Als je op je 60e een nieuwe relatie zoekt, weet je ook niet hoe degene echt is en die heeft misschien wel veel meer ‘’verkend’
annekassei wijzigde dit bericht op 08-03-2026 21:30
Reden: Tekst aangepast
Reden: Tekst aangepast
27.14% gewijzigd
zaterdag 7 maart 2026 om 15:56
Volgens ai:
Hyperautonoom" (vaak aangeduid als hyper-onafhankelijkheid of hyper-independence) in een relatie betekent dat iemand een extreme vorm van zelfredzaamheid heeft ontwikkeld, waarbij ze emotionele verbinding, hulp of steun van een partner vermijden. Het is een overlevingsmechanisme, vaak geworteld in trauma of hechtingservaringen, waarbij de persoon onbewust gelooft dat alleen op zichzelf vertrouwen de enige veilige optie is.
Wanneer iemand te veel op zichzelf gericht is en hyperautonoom handelt, kan dit de relatie ernstig schaden. Hier zijn de belangrijkste kenmerken en gevolgen:
Kenmerken van een hyper-autonome partner:
Hulp weigeren: Ze doen alles liever zelf en ervaren hulp vragen als een zwakte.
Moeite met kwetsbaarheid: Ze laten emotioneel zelden de teugels vieren, waardoor er een emotionele afstand ontstaat.
Extreem eigen leven: Ze onderhouden een strikt eigen leven met eigen regels, vrienden en doelen, waarin de partner weinig betrokken wordt.
Verantwoordelijkheid vermijden (emotioneel): Ze nemen vaak geen verantwoordelijkheid voor de emotionele behoeften van de partner
Gevolgen voor de relatie:
Gebrek aan intimiteit: De ander voelt zich vaak eenzaam of onnodig, omdat de hyper-autonome partner geen 'ruimte' maakt voor verbinding.
Muur optrekken: Ze bouwen muren om zich heen om kwetsbaarheid te voorkomen, wat leidt tot een gebrek aan echte diepgang.
Controlebehoefte: Vaak willen ze controle over elke situatie om pijn of teleurstelling te voorkomen.
Imbalance: Er ontstaat een ongezonde balans in "geven en nemen", waarbij de partner vaak op de tweede plaats komt.
Het is belangrijk te begrijpen dat dit gedrag vaak voortkomt uit een dieper liggende angst om gekwetst te worden, en niet per definitie uit kwaadwillendheid. Echter, zonder bewuste inzet om te leren 'leunen' op de ander, kan dit leiden tot een relatiebreuk
Hyperautonoom" (vaak aangeduid als hyper-onafhankelijkheid of hyper-independence) in een relatie betekent dat iemand een extreme vorm van zelfredzaamheid heeft ontwikkeld, waarbij ze emotionele verbinding, hulp of steun van een partner vermijden. Het is een overlevingsmechanisme, vaak geworteld in trauma of hechtingservaringen, waarbij de persoon onbewust gelooft dat alleen op zichzelf vertrouwen de enige veilige optie is.
Wanneer iemand te veel op zichzelf gericht is en hyperautonoom handelt, kan dit de relatie ernstig schaden. Hier zijn de belangrijkste kenmerken en gevolgen:
Kenmerken van een hyper-autonome partner:
Hulp weigeren: Ze doen alles liever zelf en ervaren hulp vragen als een zwakte.
Moeite met kwetsbaarheid: Ze laten emotioneel zelden de teugels vieren, waardoor er een emotionele afstand ontstaat.
Extreem eigen leven: Ze onderhouden een strikt eigen leven met eigen regels, vrienden en doelen, waarin de partner weinig betrokken wordt.
Verantwoordelijkheid vermijden (emotioneel): Ze nemen vaak geen verantwoordelijkheid voor de emotionele behoeften van de partner
Gevolgen voor de relatie:
Gebrek aan intimiteit: De ander voelt zich vaak eenzaam of onnodig, omdat de hyper-autonome partner geen 'ruimte' maakt voor verbinding.
Muur optrekken: Ze bouwen muren om zich heen om kwetsbaarheid te voorkomen, wat leidt tot een gebrek aan echte diepgang.
Controlebehoefte: Vaak willen ze controle over elke situatie om pijn of teleurstelling te voorkomen.
Imbalance: Er ontstaat een ongezonde balans in "geven en nemen", waarbij de partner vaak op de tweede plaats komt.
Het is belangrijk te begrijpen dat dit gedrag vaak voortkomt uit een dieper liggende angst om gekwetst te worden, en niet per definitie uit kwaadwillendheid. Echter, zonder bewuste inzet om te leren 'leunen' op de ander, kan dit leiden tot een relatiebreuk
zaterdag 7 maart 2026 om 17:02
Wat haal jij uit jullie contact?
Als dat alleen 'hoop op iets anders' is, dan zou ik het helemaal afkappen.
Ergens is hij vrij duidelijk in wat hij wel en niet wil. Het lijkt erop dat jij een vriendschap of zoiets op die voorwaarden helemaal niet fijn vindt. Dan denk ik dat je er goed aan doet om je eigen grenzen vooral zelf te gaan respecteren en afstand van hem te nemen.
Als dat alleen 'hoop op iets anders' is, dan zou ik het helemaal afkappen.
Ergens is hij vrij duidelijk in wat hij wel en niet wil. Het lijkt erop dat jij een vriendschap of zoiets op die voorwaarden helemaal niet fijn vindt. Dan denk ik dat je er goed aan doet om je eigen grenzen vooral zelf te gaan respecteren en afstand van hem te nemen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
zaterdag 7 maart 2026 om 17:35
Ik zou helemaal geen zin hebben om zo'n type te begrijpen, eerlijk gezegd, of had jij de hoop dat je hem kon genezen of zo?AnneKassei schreef: ↑07-03-2026 15:56
Het is belangrijk te begrijpen dat dit gedrag vaak voortkomt uit een dieper liggende angst om gekwetst te worden, en niet per definitie uit kwaadwillendheid.
zaterdag 7 maart 2026 om 17:48
TO, in plaats van hem te overanalyseren kun je je beter op de feiten focussen; hij heeft jullie relatie eenzijdig beëindigd. Je mag nog wel als asseccoire opdraven als het hem uitkomt. Dat is verdrietig voor jou, maar het is wat het is. Hem allerlei psychische toestanden die voor jou zijn gedrag kunnen verklaren geeft aan dat je, heel begrijpelijk, nog niet met de situatie kunt dealen. Toch zou ik beginnen met verwerken en hem uit je leven bannen. Wat hij gaat doen gaat jou anders nog meer kwetsen. Bespaar dat jezelf.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 07-03-2026 23:38
0.10% gewijzigd
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
zondag 8 maart 2026 om 07:08
Je hoeft geen reden te bedenken waarom hij handelt zoals hij doet. Een label (officieel gediagnosticeerd of niet) is geen reden je zo te mogen gedragen en het als partner te moeten accepteren.
Maar als hij zich gedraagt zoals in jouw AI stuk TO vraag ik me af waarom je überhaupt een relatie met deze man bent aangegaan en het zolang hebt volgehouden. Wees blij dat je er vanaf bent.
Maar als hij zich gedraagt zoals in jouw AI stuk TO vraag ik me af waarom je überhaupt een relatie met deze man bent aangegaan en het zolang hebt volgehouden. Wees blij dat je er vanaf bent.
zondag 8 maart 2026 om 08:36
Helemaal eens. De achterliggende reden is totaal onbelangrijk.
Je bent zelf ook niet meer de jongste to, is dit hoe jij het leven voor jezelf in gedachten had?
zondag 8 maart 2026 om 22:07
Mee eens.cognac schreef: ↑07-03-2026 07:55Moeilijk TO. Ik zie het wat minder definitief dan wat ik de meesten hier zie schrijven, voor mij zou het geen radicale breuk hoeven zijn. Het scheelt denk ik wel dat jullie niet samenwonen want zou idd wel zeggen dat je, jullie allebei, je eigen ruimte nodig hebt nu, letterlijk. Je hoeft niet alles van de anders' doen en laten mee te krijgen. Ook zou ik het idee loslaten dat je een stel bent of liefdespartners van elkaar.
Maar verder zou iemand met wie je 18 jaar hebt gedeeld niet per direct van het toneel hoeven te verdwijnen, kun je nog steeds ook leuke dingen blijven doen en zal praten over gevoelens of emotionele steun misschien wel weer beter gaan als je het idee van een relatie samen kunt loslaten.
En kun jij ook weer open staan om dat eventueel met een ander op te bouwen. Ik zie hem in elk geval niet als een eikel die jou aan het lijntje houdt of alleen de lusten wil zonder de lasten, maar denk in het algemeen denk ik wel wat anders over relaties dan anderen.
Ik heb met mijn drie eerdere relaties allemaal nog goed contact, ook al zit daar soms ook jaren tussen. Elke relatie is toch gekoppeld aan een deel van mijn leven, in dit geval 18 jaar. Als het nodig om uit elkaar te gaan, dan doe ik dat wel graag zo goed mogelijk. Bovendien in ons geval, in een dorp, met veel overlappende activiteiten, voel ik me er echt beter bij als we in elk geval een gemeenschappelijk en voor beiden reeel beeld van de breuk hebben.
In dit geval heb ik echter ruim twee jaar met volle inzet mijn best gedaan hem te begrijpen en steunen in zijn zoektocht, en geprobeerd onze eigen relatie onder de aandacht te krijgen: waaraan hebben we allebei behoefte, wat vinden we belangrijk in onze relatie, wat kan de betekenis van zijn zoektocht zijn? Hij kreeg ook een burn-out en fysieke klachten. Maar zo’n gesprek werd al snel “ ik weet niet wat ik wil”, “jij weet wel wat je wil, en ik weet dat niet”, “ik ben niet geschikt voor een relatie, ligt niet aan jou, is iets in mijn hoofd”, “dat verlangen naar een man popt steeds weer op, maar ik wil jou ook niet kwijt”.
Omdat ik hierdoor steeds onzekerder werd, en me eerst bijna twee jaar op hem had gericht, begon ik toen ook aandacht voor mijn kant te vragen. Realiseerde me toen pas hoe veel ik eerst steeds met hem mee had bewogen. Probeer het maar een keertje uit etc. Maar BI sexueel gaan voelen en dat tweezijdig willen gaan invullen, dat voelde voor mij voor iemand die al moeilijk zn gevoelens uit, eerder als een vluchtroute: “ als ik me weer fijn wil, dan ga ik wel naar een man, dat communiceert wel zo eenvoudig. Maar nu hij naar die “ideale man” wil speuren, ken ik hem ook wel weer voldoende, dat hij - waarschijnlijk - toch niet zo ideaal zal zijn als hij in gedachte heeft.
Afin een hoop geslinger in mijn gevoelens. Vandaar mijn hoop misschien reacties te krijgen van mensen die dit herkennen uit een eigen situatie.
Maar, ook dank voor alle andere reacties, en de moeite die jullie nemen om te reageren!
zondag 8 maart 2026 om 22:26
Ik ben benieuwd welke herkenning je precies zoekt.
Omgaan met iemand die homoseksuele of biseksuele gevoelens blijkt te hebben en hoe je dat evt nog in een relatie laat passen, is een ander vraagstuk dan iemand die veel aandacht voor zijn eigen zoektocht nodig heeft en daarbij geen ruimte heeft voor het zijn van een leuke gelijkwaardige partner voor jou.
Ik denk dat de meeste reacties gaan over het laatste. Er zijn genoeg mensen die - ook later in een lange relatie - ervaring hebben met een partner die weinig te geven heeft en zich behoorlijk egocentrisch gedraagt. Een bodemlozeput waar je liefde een aandacht in kan gooien, maar waar je zelf uiteindelijk leeg en uitgeput bij achterblijft.
Het is echt aan jou om je éígen grenzen te gaan respecteren.
Omgaan met iemand die homoseksuele of biseksuele gevoelens blijkt te hebben en hoe je dat evt nog in een relatie laat passen, is een ander vraagstuk dan iemand die veel aandacht voor zijn eigen zoektocht nodig heeft en daarbij geen ruimte heeft voor het zijn van een leuke gelijkwaardige partner voor jou.
Ik denk dat de meeste reacties gaan over het laatste. Er zijn genoeg mensen die - ook later in een lange relatie - ervaring hebben met een partner die weinig te geven heeft en zich behoorlijk egocentrisch gedraagt. Een bodemlozeput waar je liefde een aandacht in kan gooien, maar waar je zelf uiteindelijk leeg en uitgeput bij achterblijft.
Het is echt aan jou om je éígen grenzen te gaan respecteren.
zondag 8 maart 2026 om 23:02
Hallo zoccellia,
Ik bedoel toch wel het laatste, de echte zoektocht.
Ontdekken dat je je aangetrokken kan voelen tot mannen en vrouwen, hoeft nog niet te betekenen dat je dit tegelijk wilt praktiseren, en ook niet dat je daarvoor je partner verlaat. Een keertje uitproberen kon ik me nog voorstellen. Mijn beeld is alleen maar versterkt dat hij ‘zoekt’ maar nog niet echt weet wat hij zoekt. Ergens is hij ontevreden, maar in elk geval zoals hij zelf zegt onzeker en onrustig in hem zelf. Heeft van vroeger uit het gevoel altijd alles zelf te moeten regelen en zoals ik begreep daarmee ook niet echt ondervinden wat emotionele steun krijgen en geven betekent.
Mijn dochter had eerst een vriend, en nu een vriendin waar ze samen erg gelukkig mee is. Zij voelt zich BI, maar is erg verontwaardigd dat hij dat gevoel aangrijpt om het dan maar allebei te willen beleven. En dat heb ik ook al van twee andere bi-mensen gehoord. Gevoel kun je hebben, maar dat kan ook een andere plaats krijgen.
Ontdekken dat je je aangetrokken kan voelen tot mannen en vrouwen, hoeft nog niet te betekenen dat je dit tegelijk wilt praktiseren, en ook niet dat je daarvoor je partner verlaat. Een keertje uitproberen kon ik me nog voorstellen. Mijn beeld is alleen maar versterkt dat hij ‘zoekt’ maar nog niet echt weet wat hij zoekt. Ergens is hij ontevreden, maar in elk geval zoals hij zelf zegt onzeker en onrustig in hem zelf. Heeft van vroeger uit het gevoel altijd alles zelf te moeten regelen en zoals ik begreep daarmee ook niet echt ondervinden wat emotionele steun krijgen en geven betekent.
Mijn dochter had eerst een vriend, en nu een vriendin waar ze samen erg gelukkig mee is. Zij voelt zich BI, maar is erg verontwaardigd dat hij dat gevoel aangrijpt om het dan maar allebei te willen beleven. En dat heb ik ook al van twee andere bi-mensen gehoord. Gevoel kun je hebben, maar dat kan ook een andere plaats krijgen.
zondag 8 maart 2026 om 23:28
Het is lastig dat je het gevoel hebt dat je de ander beter lijkt te kennen dan hijzelf doet.
Je kunt hem proberen te dwingen tot (jouw) inzicht te komen, maar ergens denk ik dat het gezond is dat je hem dat zelf laat uitzoeken. Net als dat je eigenlijk bijna geen voorwaarden kan verbinden aan het verbreken van een relatie (goed uit elkaar gaan).
Frusterend. Maar helaas ligt wat een ander doet en voelt niet binnen jouw invloedssfeer. Hoe onnodig ook, als hij de relatie met jou niet goed onderhoudt, dan raakt hij die relatie kwijt. Dat is niet wat jij wil, maar híj doet het.
Misschien helpt een lat-relatie?
Je kunt hem proberen te dwingen tot (jouw) inzicht te komen, maar ergens denk ik dat het gezond is dat je hem dat zelf laat uitzoeken. Net als dat je eigenlijk bijna geen voorwaarden kan verbinden aan het verbreken van een relatie (goed uit elkaar gaan).
Frusterend. Maar helaas ligt wat een ander doet en voelt niet binnen jouw invloedssfeer. Hoe onnodig ook, als hij de relatie met jou niet goed onderhoudt, dan raakt hij die relatie kwijt. Dat is niet wat jij wil, maar híj doet het.
Misschien helpt een lat-relatie?
zondag 8 maart 2026 om 23:59
We hadden een lat-relatie.
Het is mij niet gelukt hem naar de mogelijke achterliggende oorzaken te laten kijken. Ja, deels, hij heeft wel steeds geluisterd naar wat ik als mogelijke oorzaken zag, maar hij heeft lang geen aandacht gehad voor de impact van zijn (nieuwe) gedrag op mij. Dat ik zo onzeker werd, vond hij weer lastig .
Hij zou nog wel tot ander inzicht kunnen komen door uitproberen en ervaren hoe het leven zonder mij(n partnerschap) is.
Vandaar de vraag of mensen ervaringen hebben met een “ sabbatical “ van de relatie. Ik merk trouwens nu we elkaar twee maanden weinig hebben gezien, wel berichtjes hebben gestuurd, hij nu in de derde maand al veel ontvankelijker wordt in gesprek, en zich nu meer realiseert wat onze relatie wel gaf. We hadden daar gisteravond een goed gesprek over. Soms ervaar je pas wat je had als je het niet meer hebt.. Maar ik moet ook realistisch blijven, een type met bindingsangst schijnt op z’n 60e niet meer zo veel kans van slagen te hebben om nog echt te veranderen.
Maar ook voor de vriendenoptie is voldoende begrip en inleving voor elkaar nodig, maar biedt natuurlijk veel meer individuele ruimte en de ene periode zie je elkaar dan weer meer dan in een andere.
Het is mij niet gelukt hem naar de mogelijke achterliggende oorzaken te laten kijken. Ja, deels, hij heeft wel steeds geluisterd naar wat ik als mogelijke oorzaken zag, maar hij heeft lang geen aandacht gehad voor de impact van zijn (nieuwe) gedrag op mij. Dat ik zo onzeker werd, vond hij weer lastig .
Hij zou nog wel tot ander inzicht kunnen komen door uitproberen en ervaren hoe het leven zonder mij(n partnerschap) is.
Vandaar de vraag of mensen ervaringen hebben met een “ sabbatical “ van de relatie. Ik merk trouwens nu we elkaar twee maanden weinig hebben gezien, wel berichtjes hebben gestuurd, hij nu in de derde maand al veel ontvankelijker wordt in gesprek, en zich nu meer realiseert wat onze relatie wel gaf. We hadden daar gisteravond een goed gesprek over. Soms ervaar je pas wat je had als je het niet meer hebt.. Maar ik moet ook realistisch blijven, een type met bindingsangst schijnt op z’n 60e niet meer zo veel kans van slagen te hebben om nog echt te veranderen.
Maar ook voor de vriendenoptie is voldoende begrip en inleving voor elkaar nodig, maar biedt natuurlijk veel meer individuele ruimte en de ene periode zie je elkaar dan weer meer dan in een andere.
maandag 9 maart 2026 om 00:01
Het is tekenend dat je reactie alleen maar over hem en zijn zoektocht gaat.AnneKassei schreef: ↑08-03-2026 23:02Hallo zoccellia,
Volgens mij bedoelde Zoccellia vooral te zeggen dat er geen ruimte is voor jou en jouw behoeftes. Aan je reacties te lezen geef je jezelf die ruimte ook niet echt. Je blijft maar doorgaan over zijn gedrag en waar het vandaan komt. Ik zou bijna zeggen "boeien". Het is gewoon geen leuk gedrag en jij gaat eraan onderdoor.
maandag 9 maart 2026 om 00:03
Als mijn partner zou 'toestaan' dat ik het 'een keertje probeer', maar verder niet praktiseer zou ik mijn relatie ook verlaten. Hij heeft deze gedachten waarschijnlijk al héél lang, altijd weggestopt, bang om jou daarmee kwijt te raken. Nu heeft hij besloten dat hij zich niet langer daardoor wil laten beperken. Het hoeft allemaal niet het einde van een relatie te betekenen.AnneKassei schreef: ↑08-03-2026 23:02Ontdekken dat je je aangetrokken kan voelen tot mannen en vrouwen, hoeft nog niet te betekenen dat je dit tegelijk wilt praktiseren, en ook niet dat je daarvoor je partner verlaat. Een keertje uitproberen kon ik me nog voorstellen.
Tsja, dat kan je dochter en andere mensen vinden, en dat is heel erg jammer voor hen dat hij zich niet aan "hun" regels houdt. Die zijn er helemaal niet, er is geen vastomlijnd stramien waarin bepaald wordt hoe relaties zijn, wat wel of niet mag. Er is qua seksualiteit een veel grotere variatie mogelijk.AnneKassei schreef: ↑08-03-2026 23:02
Mijn dochter [...] is erg verontwaardigd dat hij dat gevoel aangrijpt om het dan maar allebei te willen beleven. En dat heb ik ook al van twee andere bi-mensen gehoord. Gevoel kun je hebben, maar dat kan ook een andere plaats krijgen.
Ik gun jullie beiden dat jullie relatie het uiteindelijk overleeft en dat iedereen helemaal kan zijn wat hij en zij is, zonder schaamte en beperkingen.
maandag 9 maart 2026 om 06:06
Het is goed dat je deze kant ook aangeeft. En als je zo samen een relatie in gaat, dan klinkt dat ook prima. Maar zo was het 15 jaar niet.Natsuro schreef: ↑09-03-2026 00:03Als mijn partner zou 'toestaan' dat ik het 'een keertje probeer', maar verder niet praktiseer zou ik mijn relatie ook verlaten. Hij heeft deze gedachten waarschijnlijk al héél lang, altijd weggestopt, bang om jou daarmee kwijt te raken. Nu heeft hij besloten dat hij zich niet langer daardoor wil laten beperken. Het hoeft allemaal niet het einde van een relatie te betekenen.
Tsja, dat kan je dochter en andere mensen vinden, en dat is heel erg jammer voor hen dat hij zich niet aan "hun" regels houdt. Die zijn er helemaal niet, er is geen vastomlijnd stramien waarin bepaald wordt hoe relaties zijn, wat wel of niet mag. Er is qua seksualiteit een veel grotere variatie mogelijk.
Ik gun jullie beiden dat jullie relatie het uiteindelijk overleeft en dat iedereen helemaal kan zijn wat hij en zij is, zonder schaamte en beperkingen.
We doen al heel veel apart. Ik gun mijn partner veel, maar het is toch wel wat anders of hij afstemt of hij zijn lang gedroomde lange tocht kan maken en of we daardoor dit jaar korter samen op vakantie kunnen gaan, dan al samen weinig tijd doorbrengen, en die verbindende en ook intieme tijd ook nog eens te moeten delen met iemand anders. Hij heeft al zo veel tijd voor zichzelf nodig. En mijd het als m dingen dwars zitten. Een relatie heeft ook onderhoud nodig, het is niet alleen consumeren maar ook investeren. Als je relatie en de ander je dierbaar is, dan houd je graag rekening met elkaar. Dan kan toch niet alles wat in je opkomt. En dan kun je zeggen, stop er dan zelf gewoon mee als je onvoldoende ontvangt, maar dat vind ik na zo veel jaar samen ontzettend zwaar omdat we wel nog steeds van elkaar houden en enorm kunnen genieten wat we wel allemaal samen doen en daar maakt het gezamenlijk beleven van intimiteit ook zeker deel van uit.
maandag 9 maart 2026 om 06:47
Dit is denk ik ook het grootste probleem. Er is te weinig aandacht voor mij en mijn behoeftes. En daardoor ga ik zo op onderzoek uit waardoor hij daar zo’n moeite mee heeft en hoe/of dat te veranderen is. Het is geen onwil, er zit veel onmacht in. En dat leidt aan beide kanten tot veel frustratie.Vivalafete25 schreef: ↑09-03-2026 00:01Het is tekenend dat je reactie alleen maar over hem en zijn zoektocht gaat.
Volgens mij bedoelde Zoccellia vooral te zeggen dat er geen ruimte is voor jou en jouw behoeftes. Aan je reacties te lezen geef je jezelf die ruimte ook niet echt. Je blijft maar doorgaan over zijn gedrag en waar het vandaan komt. Ik zou bijna zeggen "boeien". Het is gewoon geen leuk gedrag en jij gaat eraan onderdoor.
Een relatie vraagt ook om emotionele volwassenheid, dat je zelf mag zijn wie je bent, maar de ander ook, je zult dus voor beiden moeite moeten en willen doen, en aan issues die ontstaan samen invulling willen geven.
Maar de vraag, wat is voor jou nu echt belangrijk in je leven en in een relatie, en met elkaar bespreken hoe je daar samen het beste inhoud aan kunt geven, daar gaat het volgens mij om.
Issues samen het hoofd kunnen bieden.
En mijn beeld is dat er onder verlangens die er zijn of ontstaan, iets onder zit wat je werkelijk mist. En dat is volgens mij zijn zoektocht. Ik had die zoektocht graag samen gemaakt, want ook kan daar, als persoon en als partner, in groeien.
Mijn hoop is nu eigenlijk nog, doordat hij nu het gevoel heeft vrij zelf te kunnen ontdekken wat hij nu zoekt, hij dit ook echt ontdekt - en als dat toch blijkt te matchen bij wat wij samen kunnen hebben en beleven, dat we toch een soort van relatie 2.0 in kunnen gaan.
Ik was daar graag ook samen voor in relatietherapie gegaan. Ik heb gevraagd of hij dit toch nog wil overwegen, al was het maar dat voor ons beiden duidelijk wordt waardoor wij niet kunnen matchen als partners, en beter weten hoe we dat in een volgende relatie anders willen oppakken.
We hebben beiden niet de beleving dat er al te veel kapot is gemaakt, het is vooral het samen niet goed genoeg in contact kunnen komen en uitvinden of we blijvend op verschillende verdiepingen (blijven) zitten.
Daar zullen toch veel meer mensen mee zitten, hoe je daar, als je wel van elkaar houdt en tot elkaar aangetrokken blijft voelen, achter komt en mee om kunt gaan.
Dank voor je input.
maandag 9 maart 2026 om 07:31
Ik hoop het eerlijk gezegd niet.
maandag 9 maart 2026 om 07:44
Wat een egoïst. Deze man kost alleen maar energie. Voor mij zou dit al reden genoeg zijn geweest om het te beëindigen.
Zijn seksuele voorkeur is bovendien een enorme afknapper. Ik heb geen behoefte aan die zweverigheid of ziektes.
Hij haalt je aan en duwt je af. Gun jezelf meer! Het is je ex, hij is duidelijk geweest. Blokkeren en negeren
Zijn seksuele voorkeur is bovendien een enorme afknapper. Ik heb geen behoefte aan die zweverigheid of ziektes.
Hij haalt je aan en duwt je af. Gun jezelf meer! Het is je ex, hij is duidelijk geweest. Blokkeren en negeren
maandag 9 maart 2026 om 08:20
Het kan zomaar zijn dat hij nog helemaal geen idee heeft, en als jij dan heel erg betrokken wilt worden hij het gevoel heeft dat hij al antwoorden moet hebben. Terwijl hij om zich heen kijkt van 'waar moet ik heen' sta jij als het ware te prikken en te duwen 'en, en, ben je er al, waarom ga je die kant op, wat is daar'. Je behoefte tot relatie therapie is misschien nog te vroeg, dat kan pas als hij helderder omlijnt heeft hoe en wat voor hem.
Verder wil ik je complimenteren met hoe je erin staat, hoe je begrip hebt voor het jezelf ontdekken, wie je ook bent. Het niet afwijzen lijkt mij de grootste kans om een nieuwe vorm samen te vinden.
Wie weet heb je wat aan het verhaal van Renée https://www.bd.nl/den-bosch/liefde-over ... ~aec20c96/?
Verder wil ik je complimenteren met hoe je erin staat, hoe je begrip hebt voor het jezelf ontdekken, wie je ook bent. Het niet afwijzen lijkt mij de grootste kans om een nieuwe vorm samen te vinden.
Wie weet heb je wat aan het verhaal van Renée https://www.bd.nl/den-bosch/liefde-over ... ~aec20c96/?
maandag 9 maart 2026 om 12:43
Ergens vind ik hem juist wel vrij duidelijk in hoe hij zich naar jou opstelt. Niet geschikt voor een relatie, zelf die vrijheid in handen willen houden. Hij stelt zich iig niet op als de klassieke partner en voor wie dit alleen maar eventjes wat tussendoor of om te onderzoeken is.
Ik snap de kritische opmerking van je dochter wel. Die hoor je vaker. Waarom zou je als bi(seksueel) wel zoveel ruimte moeten nemen terwijl iemand die hetero is misschien ook nieuwsgierig kan zijn naar eens een heel andere vrouw of man. Toch denk ik dat het vooral emotioneel wel iets is dat iemand echt dwars kan gaan zitten als je er niks mee doet. En zeker de bi(seksueel) die op het oog een heel klassiek heteronormatief leven leidt. Ik vermoed dat ik dat in een heterorelatie ook gehad zou hebben en dan niet eens om seksueel te willen onderzoeken. Terwijl ik daar in mijn v/v relatie nauwelijks over nadenk, het soms wel makkelijk vind zo.
Ik snap de kritische opmerking van je dochter wel. Die hoor je vaker. Waarom zou je als bi(seksueel) wel zoveel ruimte moeten nemen terwijl iemand die hetero is misschien ook nieuwsgierig kan zijn naar eens een heel andere vrouw of man. Toch denk ik dat het vooral emotioneel wel iets is dat iemand echt dwars kan gaan zitten als je er niks mee doet. En zeker de bi(seksueel) die op het oog een heel klassiek heteronormatief leven leidt. Ik vermoed dat ik dat in een heterorelatie ook gehad zou hebben en dan niet eens om seksueel te willen onderzoeken. Terwijl ik daar in mijn v/v relatie nauwelijks over nadenk, het soms wel makkelijk vind zo.
maandag 9 maart 2026 om 18:18
Dank voor je compliment en aanmoediging. Ik begrijp best dat mensen aan de zijlijn zeggen, gewoon kappen, maar ik wil zelf ook graag leren van deze periode en niet 18 jaar “weggooien”. Ik denk dat er nog mogelijkheden zijn om van elkaar te leren en samen te groeien als we elkaar werkelijk willen zien. En als we niet meer tot elkaar komen, dat we dan elk gevoel respectvol uit elkaar gaan en dat beiden kunnen verwerken.Natsuro schreef: ↑09-03-2026 08:20Het kan zomaar zijn dat hij nog helemaal geen idee heeft, en als jij dan heel erg betrokken wilt worden hij het gevoel heeft dat hij al antwoorden moet hebben. Terwijl hij om zich heen kijkt van 'waar moet ik heen' sta jij als het ware te prikken en te duwen 'en, en, ben je er al, waarom ga je die kant op, wat is daar'. Je behoefte tot relatie therapie is misschien nog te vroeg, dat kan pas als hij helderder omlijnt heeft hoe en wat voor hem.
annekassei wijzigde dit bericht op 09-03-2026 22:31
0.08% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in