Partner met kort lontje

19-11-2020 09:39 267 berichten
Hallo iedereen, ik heb de moed samen geraapt om zelf een topic te plaatsen.. Ik ben 16 jaar samen met een partner met kort lontje. Hij werkt veel, helpt in het huishouden maar ontploft als er hem iets nie zint, en affectie kan hij moeilijk geven. Hij knuffelt amper tenzij ik hem bijna dwing, en communicatie na een conflict kan hij niet, hij sluit zich emotioneel af. .. Bv gisteren had ik zijn bord eten en drinken klaargezet na zijn werk, en was hij boos omdat ik de mayo nie op tafel gezet had en hij doet dan dan met het nodige lawaai.. Net tzelfde als het deksel van het toilet niet dicht is, een deur nie goed dicht is enz.. Alle dagen kritiek.. Ook vraagt hij nooit aan mij of ons dochter hoe onze dag geweest is, altijd gaat t over zijn dag, zijn interesses.. Als er iets fout loopt is het ook meestal mijn fout..sinds vorige week ben ik er 40 geworden en sta ik bij alles stil.. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik zou zo graag ontsnappen uit mn situatie maar ik kan het precies niet..
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:12
Ja hij is altijd al zo geweest, net zoals zijn broer en vader. Het feit dat hij veel werkt, tijd met ons wil spenderen, me helpt in t huishouden deed me elke keer twijfelen..
En nu...?
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:12
Ja hij is altijd al zo geweest, net zoals zijn broer en vader. Het feit dat hij veel werkt, tijd met ons wil spenderen, me helpt in t huishouden deed me elke keer twijfelen..
Ik mag toch hopen dat je partner (!) tijd met jou en zijn kind wil (!) besteden, zijn huis (!) ook op orde wil houden (niet hélpen dus)...Dat is namelijk normaal.
Oh en stoppen met wiet lost dus ook niks op. En je dochter wordt hierdoor wel beschadigt want zij leert dat je niet voor jezelf mag opkomen en dat je geen grenzen mag hebben en dat relaties waarin je op je tenen loopt normaal zijn. Dat je niet voor jezelf kiest en dat het prima is om over jezelf heen te laten lopen. Ookal doet hij aardiger tegen haar, zij leert van jou hoe een relatie werkt. Dus je leert haar net zo’n relatie te vinden als jij nu hebt
Ik weet niet wat ik lees.... het klinkt alsof jij het allemaal nog vrij normaal vindt ook!
'Hij helpt bij het huishouden'?? En jij moet zijn bord en mayonaise voor hem klaarzetten of zijn boosheid wordt getriggerd??
Ben je een soort van jaren-30 dienstmeisje in jullie huishouden of is er nog íets gelijkwaardigs daar bij jullie thuis?
En wil je je 14-jarige dochter niet liever in vrijheid opvoeden, met een beeld van hoe mensen niet alles hoeven te pikken omdat ze toevallig als vrouw geboren zijn?

Ga zo snel mogelijk aan de slag met een exitplan en zorg ervoor dat dit allemaal niet lang meer duurt.
Alle reacties Link kopieren
Deetje, ik herken het en heb het ook meegemaakt. Dit komt niet goed. Ga weg en ga goed voor jezelf en je dochter zorgen! Ik ben ook weggegaan en dat is zo'n opluchting. Het is niet makkelijk, maar de vrijheid om in je eigen huis te kunnen zijn wie je wil zijn en je dochter vrij te zien, is alles waard!

Heel veel sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 10:35
Ik probeer al jaren erover te communiceren, meestal zucht hij en gaat hij het uit de weg of zegt dat dit nu eenmaal zn karakter is. Heel soms luistert hij, gaat het enkele dagen goed en hervalt hij. Zijn vader en broers zijn ook zo.

Dus hij wil niet veranderen, want hij is nou eenmaal zo. Bovendien heeft hij hier geen probleem mee, hij krijgt toch wat hij wil? Een vrouw die voor hem kruipt.

Dan is het aan jou je conclusies te trekken. Hier kun en wil jij toch niet mee leven? Je loopt continu op je tenen en nog doe je het niet goed.

En als hij 'helpt' in het huishouden, vinden jullie kennelijk allebei dat het huishouden jouw verantwoordelijkheid is? Tot en met de juiste saus klaarzetten bij z'n bord?
Later is nu
Waar je zin in hebt. Echt waarom?
Ga weg en zsm, leert je kind ook meteen dat het niet oke is, nu denkt zij dat een relatie zo hoort te zijn.

Dat je al volwassene zin hebt in zulk drama moet jij weten maar voor je kinderen, wees dan de enige wel goede ouder en vertrek.
Alle reacties Link kopieren
Dit is kindermishandeling. Het houdt niet op, niet vanzelf....
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik had vooral schrik voor het financiële en een verkeerde beslissing te nemen. Ik hoor mannen die bedriegen of constant op café zitten en was al blij dat hij dit allemaal niet doet. Al 16 jaar probeer ik mn relatie recht te houden door te kijken naar de positieve dingen maar het lukt me steeds minder. Ik merk dat mijn dochter naar boven vlucht als hij thuis komt in een slechte bui, dit doet mij het meeste pijn.. Ik weet t soms allemaal niemeer wat kan en wat niet kan, overdrijf ik of niet, vandaar deze topic, om de mening te horen van andere..
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 10:35
Ik probeer al jaren erover te communiceren, meestal zucht hij en gaat hij het uit de weg of zegt dat dit nu eenmaal zn karakter is. Heel soms luistert hij, gaat het enkele dagen goed en hervalt hij. Zijn vader en broers zijn ook zo.
Familietrekje dus. Dit is een slopend, energieslopende relatie, maar er is een minderjarig kind hierbij betrokken die last van kan overhouden.
Hoe is je financiele situatie? Ben je financieel onafhankelijk van hem? Is er mogelijkheid dat je ergens wat kan huren of tijdelijk intrek bij familie of vrienden?
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:38
Ik had vooral schrik voor het financiële en een verkeerde beslissing te nemen. Ik hoor mannen die bedriegen of constant op café zitten en was al blij dat hij dit allemaal niet doet. Al 16 jaar probeer ik mn relatie recht te houden door te kijken naar de positieve dingen maar het lukt me steeds minder. Ik merk dat mijn dochter naar boven vlucht als hij thuis komt in een slechte bui, dit doet mij het meeste pijn.. Ik weet t soms allemaal niemeer wat kan en wat niet kan, overdrijf ik of niet, vandaar deze topic, om de mening te horen van andere..
En wat hoor je nu in de reacties? Wat lees jij als je de reacties leest?
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:38
Ik had vooral schrik voor het financiële en een verkeerde beslissing te nemen. Ik hoor mannen die bedriegen of constant op café zitten en was al blij dat hij dit allemaal niet doet. Al 16 jaar probeer ik mn relatie recht te houden door te kijken naar de positieve dingen maar het lukt me steeds minder. Ik merk dat mijn dochter naar boven vlucht als hij thuis komt in een slechte bui, dit doet mij het meeste pijn.. Ik weet t soms allemaal niemeer wat kan en wat niet kan, overdrijf ik of niet, vandaar deze topic, om de mening te horen van andere..
Ow, gelukkig doet hij dit niet...
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 10:55
Ja, ik geef hem aan dat ik het daar moeilijk mee heb maar hij zegt dat het mijn fout is. Ik moet maar zo slordig of nonchalant nie zijn, dan heeft hij geen reden tot boos zijn.. Heel soms ziet hij het in en is hij paar dagen rustig en lief maar hervalt weer. Das niet elke dag zo maar hij kan van lief naar boos gaan op 1 minuut zonder enige goeie aanleiding. Het is enorm onvoorspelbaar. Hij is verslaafd aan weed sinds zijn 14 jaar, ik heb al gedacht dat dit de reden is maar hij wil niet stoppen..
Vraag hem of hij ook zo doet tegen een slordige/irritante/luie collega of baas. Nee? Dan kan hij er dus wel iets aan doen.

Je noemt zelfs in dit kleine berichtje al een paar kenmerken van iemand die foute boel is:

-Slachtoffer de schuld geven
-Onvoorspelbaarheid (zodat jij op je tenen moet lopen)
-Verslaafd.

Ik heb maar 1 advies voor je: wegwezen.

Dus geen therapie, geen gesprekken meer, geen andere pogingen. Hij is een hele nare man.
zonmuis wijzigde dit bericht op 19-11-2020 11:43
7.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je overdrijft niet, ik denk wel dat jij een verkeerd beeld hebt van mannen en inmiddels ook een laag zelfbeeld. Tuurlijk zijn er mannen (en ook vrouwen!) die bedriegen en altijd in de kroeg zitten. Maar de meesten doen dat niet. De meesten doen samen het huishouden, doen samen de zorg voor de kinderen enz.. Was jouw vader ook vaak weg?

Je dochter vlucht nu nog naar boven, binnenkort vlucht ze naar buiten en gaat zelf op zoek naar een veilige haven. Een plek die ze thuis niet vindt.

Onderneem vandaag nog actie. Doe het in ieder geval voor je dochter,
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:38
Ik had vooral schrik voor het financiële en een verkeerde beslissing te nemen. Ik hoor mannen die bedriegen of constant op café zitten en was al blij dat hij dit allemaal niet doet. Al 16 jaar probeer ik mn relatie recht te houden door te kijken naar de positieve dingen maar het lukt me steeds minder. Ik merk dat mijn dochter naar boven vlucht als hij thuis komt in een slechte bui, dit doet mij het meeste pijn.. Ik weet t soms allemaal niemeer wat kan en wat niet kan, overdrijf ik of niet, vandaar deze topic, om de mening te horen van andere..
Google eens op de term gaslighting.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Hij is ook zo tov collega's en vrienden, ze kennen hem allemaal zo. Hij is iets extremer tov mij, maar doet t ook tov anderen. Hij raakt me nooit fysiek aan, is enkel verbaal. Ik praat veel met mijn dochter, ze ziet gelukkig in dat dit geen normaal gedrag is. Ik voel me ook schuldig tov haar, elke keer ik denk aan weggaan krijg ik een soort van angst.. Het helpt me wel om jullie reacties te horen
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:38
Ik hoor mannen die bedriegen of constant op café zitten en was al blij dat hij dit allemaal niet doet.
Je moet niet met een man zijn. Zelfs in de middeleeuwen waren er vrouwen die liever het klooster ingingen dan trouwen. Nu hoeft dat helemaal al niet meer.

Ik snap soms niet waarom er nu nog vrouwen zijn die denken dat je een relatie moet hebben. Alhoewel, we worden wel bekogeld met plaatjes van Disney Prinsessen die hun sprookjeshuwelijk krijgen etc als we jong zijn. Dat bestaat echter niet. Misschien is het zelfs een truucje om vrouwen te overhalen dat trouwen heel belangrijk is, zelfs als je dat met een zwijn doet.
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:47
Hij is ook zo tov collega's en vrienden, ze kennen hem allemaal zo. Hij is iets extremer tov mij, maar doet t ook tov anderen. Hij raakt me nooit fysiek aan, is enkel verbaal. Ik praat veel met mijn dochter, ze ziet gelukkig in dat dit geen normaal gedrag is. Ik voel me ook schuldig tov haar, elke keer ik denk aan weggaan krijg ik een soort van angst.. Het helpt me wel om jullie reacties te horen
Serieus? Hij gaat met deuren slaan bij collega's?
Zou die bij de meeste bedrijven echt niet hoeven doen. Dat soort mensen worden vierkant uitgelachen en zitten zo in de problemen.
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:47
Hij is ook zo tov collega's en vrienden, ze kennen hem allemaal zo. Hij is iets extremer tov mij, maar doet t ook tov anderen. Hij raakt me nooit fysiek aan, is enkel verbaal. Ik praat veel met mijn dochter, ze ziet gelukkig in dat dit geen normaal gedrag is. Ik voel me ook schuldig tov haar, elke keer ik denk aan weggaan krijg ik een soort van angst.. Het helpt me wel om jullie reacties te horen
Verbaal geweld is minstens zo schadelijk als fysieke mishandeling. Zeker voor kinderen. Juist omdat het onzichtbaar is.

Bel Veilig thuis, ga naar de huisarts, doe iets. Verbeter de situatie van je dochter. Of ben je van België? Daar hebben ze ook hulpinstanties.
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:47
Hij is ook zo tov collega's en vrienden, ze kennen hem allemaal zo. Hij is iets extremer tov mij, maar doet t ook tov anderen. Hij raakt me nooit fysiek aan, is enkel verbaal. Ik praat veel met mijn dochter, ze ziet gelukkig in dat dit geen normaal gedrag is. Ik voel me ook schuldig tov haar, elke keer ik denk aan weggaan krijg ik een soort van angst.. Het helpt me wel om jullie reacties te horen
Hoe vaak heeft hij moeten wisselen van baan?

Verbaal doet ook ontzettend veel pijn toch? Een uitbarsting omdat je de mayo niet op tafel zet?? Hoe volwassen is dat dan? En jij die dan klein wordt en jezelf verwijt dat je de mayo niet op tafel hebt gezet. Hoe dom je was om dat te vergeten? Dát kruipt in je ziel. Dat je voor hij thuis komst obsessief door het huis gaat om te zien of alles klopt volgens hoe hij het wil en verwacht. Dat je bij thuiskomst kijkt hoe zijn humeur is, hoe zijn pet staat. Dat jij daar direct je eigen gedrag op aanpast.

Je bent niet jezelf in je eigen huis!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Zo’n relatie heb ik ook gehad en 6 jaar volgehouden met heel veel kansen en afspraken en beloftes. Van beide kanten, ook hoor.
Uiteindeljk al 2,5 jaar uit elkaar en goede verstandhouding opgebouwd. Ook voor ons kind.
Mijn ex is nu een heel ander mens. Ook hij zat niet lekker in zijn vel en op de een of andere manier kwamen we er samen niet uit of hadden we niet de juiste uitwerking op elkaar. Hij heeft zich kunnen ontwikkelen tot een leuker mens dat minder zwaar in het leven staat. Zijn constante kritiek kwam door enorme ontevredenheid over zichzelf, daarnaast kampte hij met veel bagage van vroeger.
We hebben beiden een nieuwe liefde gevonden en zijn nog steeds goede vrienden. Maar samen zijn werkte voor ons niet.

Ik denk daarom dat het soms gewoon beter is om niet met elkaar verder te gaan, maar elkaar de kans te geven afzonderlijk eigen problemen op te lossen of beter voor zichzelf te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je nooit bij hem weggegaan?
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat er je een angst bekruipt, benoem die eens. Ontleed ze eens. Waar ben je precies bang voor?
Het financiële? Wat is je situatie nu, is je angst gegrond? Zijn er mogelijkheden om dit te verbeteren? Zijn er tussenscenario's, zijn er mensen bij wie je terechtkan?

Wat zijn verder nog angsten?

Ik ben ervan overtuigd dat als je je angsten zo helemaal ontleedt en daar antwoorden op formuleert, eventueel met hulp van hier, dat je zal zien dat dat allemaal oplosbare dingen zijn.

Je bent niet gedoemd tot een leven met deze man.
Alle reacties Link kopieren
Poloppie schreef:
19-11-2020 12:10
Je zegt dat er je een angst bekruipt, benoem die eens. Ontleed ze eens. Waar ben je precies bang voor?
Het financiële? Wat is je situatie nu, is je angst gegrond? Zijn er mogelijkheden om dit te verbeteren? Zijn er tussenscenario's, zijn er mensen bij wie je terechtkan?

Wat zijn verder nog angsten?

Ik ben ervan overtuigd dat als je je angsten zo helemaal ontleedt en daar antwoorden op formuleert, eventueel met hulp van hier, dat je zal zien dat dat allemaal oplosbare dingen zijn.

Je bent niet gedoemd tot een leven met deze man.
Heel goede tip! Daag die angstige gedachten eens uit! Misschien blijkt het achteraf niet meer dan koudwatervrees te zijn geweest!
Poloppie schreef:
19-11-2020 12:10
Je zegt dat er je een angst bekruipt, benoem die eens. Ontleed ze eens. Waar ben je precies bang voor?
Het financiële? Wat is je situatie nu, is je angst gegrond? Zijn er mogelijkheden om dit te verbeteren? Zijn er tussenscenario's, zijn er mensen bij wie je terechtkan?

Wat zijn verder nog angsten?

Ik ben ervan overtuigd dat als je je angsten zo helemaal ontleedt en daar antwoorden op formuleert, eventueel met hulp van hier, dat je zal zien dat dat allemaal oplosbare dingen zijn.

Je bent niet gedoemd tot een leven met deze man.
Vooral angst dat ik spijt zal hebben nadien want ik zie hem nog graag. Moest ik kunnen ik draai deze knop om..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven