Partner met kort lontje

19-11-2020 09:39 267 berichten
Hallo iedereen, ik heb de moed samen geraapt om zelf een topic te plaatsen.. Ik ben 16 jaar samen met een partner met kort lontje. Hij werkt veel, helpt in het huishouden maar ontploft als er hem iets nie zint, en affectie kan hij moeilijk geven. Hij knuffelt amper tenzij ik hem bijna dwing, en communicatie na een conflict kan hij niet, hij sluit zich emotioneel af. .. Bv gisteren had ik zijn bord eten en drinken klaargezet na zijn werk, en was hij boos omdat ik de mayo nie op tafel gezet had en hij doet dan dan met het nodige lawaai.. Net tzelfde als het deksel van het toilet niet dicht is, een deur nie goed dicht is enz.. Alle dagen kritiek.. Ook vraagt hij nooit aan mij of ons dochter hoe onze dag geweest is, altijd gaat t over zijn dag, zijn interesses.. Als er iets fout loopt is het ook meestal mijn fout..sinds vorige week ben ik er 40 geworden en sta ik bij alles stil.. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik zou zo graag ontsnappen uit mn situatie maar ik kan het precies niet..
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 12:25
Vooral angst dat ik spijt zal hebben nadien want ik zie hem nog graag. Moest ik kunnen ik draai deze knop om..
Dus een man die jou en jouw dochter psychisch mishandelt blijf je graag zien? Een man die blijvende schade toebrengt aan jouw dochter? JE dochter geeft jou veel signalen en jij lijkt daar niets mee te doen.

Ja, het onbekende is eng. En de eerste periode voor jou waarschijnlijk niet leuker. Voor je dochter wel, wat zal zij opgelucht zijn als zij uit die situatie weg is. Maar zoek hulp. Huisarts, familie, vrienden etc. etc..
Alle reacties Link kopieren
Ok, angst dat je spijt gaat krijgen. Want er zijn dingen die je positief vindt aan hem. Draai het eens om. Waar ga je geen spijt van krijgen? Dat je dochter vlucht, als hij thuiskomt. Dat je niet weet wat de bui van je man is binnen een minuut. Dat je weer eens iets niet goed hebt gedaan en daarvoor afgestraft wordt door verbale agressie. Vul dit lijstje aan met alles waar je zo op kan komen.

Heb je nu dan geen spijt dat je al zo lang gebleven bent?

En weet je, ik heb ook wel eens een relatie beëindigd met het idee dat ik er mogelijk spijt van zou krijgen, maar ik bedacht mij toen dat ik die beslissing toen nam, op basis van de situatie zoals ze toen was. Dan kan ik mijzelf toch helemaal niets kwalijk nemen? En hoef ik toch helemaal geen spijt te hebben? Dat geldt ook voor jou he; Dit is geen situatie om in te blijven zitten en je beslissing om deze situatie te beëindigen is volledig terecht. Als je later spijt krijgt (wat ik dus ten zeerste betwijfel), is dat een emotie van dat moment en die heeft geen plaats in dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 12:25
Vooral angst dat ik spijt zal hebben nadien want ik zie hem nog graag. Moest ik kunnen ik draai deze knop om..
je zult hem nog tegenkomen hoor, misschien wel meer dan je lief is
Jullie hebben samen een kind
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en het mag ook hoor een relatie beëindigen met iemand die je graag ziet. Dat kan ook gewoon samen gaan. Betekent niet dat je een relatie met hem hoeft te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:47
Hij is ook zo tov collega's en vrienden, ze kennen hem allemaal zo. Hij is iets extremer tov mij, maar doet t ook tov anderen. Hij raakt me nooit fysiek aan, is enkel verbaal. Ik praat veel met mijn dochter, ze ziet gelukkig in dat dit geen normaal gedrag is. Ik voel me ook schuldig tov haar, elke keer ik denk aan weggaan krijg ik een soort van angst.. Het helpt me wel om jullie reacties te horen

Jij krijgt een soort van angst....je dochter hééft al angst want vlucht naar boven voor vaderlief.
Hoe haal je het in je hoofd nog te blijven.

Maar echt.
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Je dochter hoort je eerste prioriteit te zijn, niet of je hem nog 'graag ziet'
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, TO: was er bij je ouders een soortgelijk patroon?
Zonmuis schreef:
19-11-2020 12:56
Je dochter hoort je eerste prioriteit te zijn, niet of je hem nog 'graag ziet'
Nou inderdaad.
Je dochter zal ooit mogelijk met zo'n man thuis komen, want dat is haar normaal geworden.
Deetje80 schreef:
19-11-2020 10:55
Ja, ik geef hem aan dat ik het daar moeilijk mee heb maar hij zegt dat het mijn fout is. Ik moet maar zo slordig of nonchalant nie zijn, dan heeft hij geen reden tot boos zijn.. Heel soms ziet hij het in en is hij paar dagen rustig en lief maar hervalt weer. Das niet elke dag zo maar hij kan van lief naar boos gaan op 1 minuut zonder enige goeie aanleiding. Het is enorm onvoorspelbaar. Hij is verslaafd aan weed sinds zijn 14 jaar, ik heb al gedacht dat dit de reden is maar hij wil niet stoppen..
Doe normaal TO, Dit is ongezond.
Verslaafden zit zowieso geen toekomst in.
Klinkt als een lekker gevalletje psychiatrie waar je mee woont.
Vlucht
Alle reacties Link kopieren
Angst voor spijt:
Ik denk dat je nog moet inzien dat je meer spijt moet hebben voor elke dag zonder angst dat je jouw dochter en jezelf ontneemt.
En niet spijt moet hebben voor elke 'gemiste' dag dat jouw dochter moet zien hoe haar moeder (jij dus) psychologische mishandeld wordt en hoe haar moeder het maar pikt (geen mooi voorbeeld).

Als je iets wil doen aan je financiële angsten:
- Heb je een baan?
- Hoeveel alimentatie zou je van je man kunnen krijgen?
- Heb je een huurhuis of eigen woning? Is er sprake van overwaarde?
- Schrijf je (eventueel) alvast in voor een (sociale) huurwoning.

Kan je iemand in vertrouwen nemen die je goed kan ondersteunen? Waar je misschien een tijdje kan logeren (even op adem komen)? Je eigen ouders (zogenaamd ouders helpen)?
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 19-11-2020 13:31
0.64% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Het is menseigen om situaties goed te praten als je geen andere opties ziet.
Je gaat andere keuzes maken dan bij hem blijven als je inziet dat je ook andere opties hebt.

Je hebt het al 16 jaren volgehouden met zijn mishandeling. Ga je dit nog een keer 16 jaren gelukkig en tevreden volhouden? Ga je voor de 20/30/40 jarige jubileum?
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Ik heb samen met hem een huis, ik werk 30 uur in de week en kan nergens naartoe, mijn familie woont 100 km verderop en vrienden nu lastig vallen wil ik ook nie doen. De enige mogelijkheid is hier blijven tot ik iets anders gevonden heb en meer uren werken. Ik wil jullie ook bedanken voor jullie eye openers...
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 13:30
Ik heb samen met hem een huis, ik werk 30 uur in de week en kan nergens naartoe, mijn familie woont 100 km verderop en vrienden nu lastig vallen wil ik ook nie doen. De enige mogelijkheid is hier blijven tot ik iets anders gevonden heb en meer uren werken. Ik wil jullie ook bedanken voor jullie eye openers...
Maar je dochter lijdt nu, dus maak die tussenperiode zo kort mogelijk
Zoek een vakantiehuis ergens, dat kan echt
Alle reacties Link kopieren
En hoe snel vindt je iets anders?

Niet wachten tot je een ander adres hebt, tot je meer uren werk maar hebt maar nu! Vertel het je vrienden, het zal je echt helpen. Goede vrienden helpen je, denken mee in oplossingen. Grijp die hulp aan.

Was de relatie tussen jouw ouders ook zo?
dahlia74 wijzigde dit bericht op 19-11-2020 13:55
Reden: tekst aangepast ivm persoonlijk verhaal.
24.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het valt natuurlijk niet mee om te ontsnappen, als je geen directe ondersteuning en plan paraat hebt.
Met name dat plan is belangrijk.
Zie dit ook als een kans om een nieuw gelukkig leven op te bouwen.

Jij zou je alvast kunnen inschrijven voor (sociale) huurwoning om punten verzamelen, zodat je niet te lang hoef te wachten op een woning.
Je dochter zou dit ook kunnen doen, bijvoorbeeld als ze wil studeren elders en dat je dan met haar meeverhuist. etc, etc. je kan zelf plannen maken.

Maar natuurlijk zou je vandaag al willen en moeten weggaan.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Mijn moeder werkte niet, zij zorgde dat het huishouden draaiend bleef en diende mn vader op zijn wenken. Mijn vader was niet zozeer explosief mr wel vrij controlerend. Hoe sta jij nu tov je moeder?
anoniem_63b7dd36466bd wijzigde dit bericht op 19-11-2020 14:16
Reden: Wijziging
60.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is al vele jaren geleden op veel te jonge leeftijd overleden, met mijn vader heb ik nu een goede band. Mijn vader werd ook gewoon milder in de loop der tijd. Hij had geen verslaving, dat is wel een groot verschil. Mijn ouders zijn niet gescheiden, maar dat had vooral ook te maken met dat dit in in een heel andere tijd speelde. Toen werd er sowieso in het algemeen veel minder over dit soort zaken gepraat. Er waren slechts 2 TV zenders en de krant qua media. De band met mijn moeder was altijd heel goed.

Maar deze vragen moet je je eigenlijk niet afvragen. Je wilt toch gewoon een goede moeder voor haar zijn? Zorg dan dat zij zich veilig voelt, elke dag eerder is beter.

Je hebt mij geqoute, wil je dat weghalen?
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 13:46
Mijn moeder werkte niet, zij zorgde dat het huishouden draaiend bleef en diende mn vader op zijn wenken. Mijn vader was niet zozeer explosief mr wel vrij controlerend. Hoe sta jij nu tov je moeder? Is ze gescheiden van je vader of was het gans uw jeugd zo?
Wil je mijn qoute weghalen, heb de tekst aangepast nu je het gelezen hebt.
Dahlia74 schreef:
19-11-2020 13:55
Wil je mijn qoute weghalen, heb de tekst aangepast nu je het gelezen hebt.
Wat bedoel je met quote en hoe haal ik dit weg? Ik ben compleet nieuw hier, heb geen idee, mijn excuses
Alle reacties Link kopieren
Ga naar je bericht van 13.46 en klik op het rechthoekige vlakje met pen rechtsboven dat bericht. Het is het icoontje naast het loepje. Je kan nu je tekst wijzigen en dus de quote weghalen.

Quoten kan je wel, dat doe je met de aanhalingstekens. En dat doe je dus steeds ;-). De tekst waarop jij reageert, dat is een quote.
Ik denk dat het gelukt is die quote weg te halen
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 14:12
Ik denk dat het gelukt is die quote weg te halen
Nee is niet gelukt.

Haal heel mijn tekst weg en zet alleen jouw tekst er neer. Je hebt nu alleen het woord quote weggehaald ;-) en niet de inhoudelijk tekst.
Heb je mensen die je steunen in je omgeving?
Als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik beginnen iemand in vertrouwen nemen. De situatie waarin je zit is niet makkelijk, dan is het fijn steun te hebben.

Als je weggaat, heb je een vermoeden hoe hij zal reageren? Niet dat je je daardoor moet laten tegenhouden.

Soms zit je zo vast in alle ellende dat je geen uitweg ziet, maar die is er wel. Het is zeker niet makkelijk, maar je leven nu is ook niet makkelijk. Ik vind dat je te veel hebt geslikt, en je bent echt meer waard dan aan zo'n man te blijven hangen.

Ook al wil hij uitstapjes doen, dat zegt niet alles. Misschien is dat voor het plaatje, misschien wil hij dat niet alleen.
Dahlia74 schreef:
19-11-2020 14:14
Nee is niet gelukt.

Haal heel mijn tekst weg en zet alleen jouw tekst er neer. Je hebt nu alleen het woord quote weggehaald ;-) en niet de inhoudelijk tekst.
Gelukt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven