Partner met kort lontje

19-11-2020 09:39 267 berichten
Hallo iedereen, ik heb de moed samen geraapt om zelf een topic te plaatsen.. Ik ben 16 jaar samen met een partner met kort lontje. Hij werkt veel, helpt in het huishouden maar ontploft als er hem iets nie zint, en affectie kan hij moeilijk geven. Hij knuffelt amper tenzij ik hem bijna dwing, en communicatie na een conflict kan hij niet, hij sluit zich emotioneel af. .. Bv gisteren had ik zijn bord eten en drinken klaargezet na zijn werk, en was hij boos omdat ik de mayo nie op tafel gezet had en hij doet dan dan met het nodige lawaai.. Net tzelfde als het deksel van het toilet niet dicht is, een deur nie goed dicht is enz.. Alle dagen kritiek.. Ook vraagt hij nooit aan mij of ons dochter hoe onze dag geweest is, altijd gaat t over zijn dag, zijn interesses.. Als er iets fout loopt is het ook meestal mijn fout..sinds vorige week ben ik er 40 geworden en sta ik bij alles stil.. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik zou zo graag ontsnappen uit mn situatie maar ik kan het precies niet..
Deetje80 schreef:
19-11-2020 10:32
Mijn dochter is 14 jaar, tov haar houdt hij hem in, is vooral tov mij. Is ook heel verwarrend want hij helpt me in het huishouden, wil uitstapjes doen enz, hij doet alles wat hoort, mr hij is explosief. Gisteren bv met het nodige lawaai de saus op tafel gezet, met de deur geslaan omdat ik die niet hoed dicht gedaan heb en hij was boos dat de droogkast verzet was terwijl ik er niet aan ben geweest. Hij verwijt me dan dat ik slordig ben en dat alles sneller vuil wordt als hij niet thuis is. Hij heeft graag controle over alles waardoor ik me soms voel als zijn dochter
Knap dat je het al 16jaar volhoudt. Dus eigenlijk heeft hij gewoon schijt aan jou? Hij kan zich wel inhouden als dochter erbij is. Ik heb een ex met precies het zelfde gedrag, ik kon er niet tegen en aangezien hij niets wilde veranderen was ik er snel klaar mee. Zo niet aantrekkelijk zulk gedrag.
Ik krijg echt de rillingen van jouw verhaal TO. Je laat jezelf totaal onderdrukken. Ik snap dat dit het voorbeeld is wat zowel jij als hij hebben gehad, maar dat betekent niet dat het oké is?!
Alle reacties Link kopieren
Zo'n vader had ik ook. Andere verslaving, zelfde gedrag, oke nog een klein beetje erger. Wat nou als hij eigenlijk door zijn verslaving iedere dag eigenlijk brak is? En het niks met de mayo te maken heeft, maar gewoon dat ie zich afreageert op jou, omdat je het toelaat?
Maar wil je echt dat je dochter nu scheiden oke vindt, maar als je blijft, het je over 2,3 jaar gaat smeken? Ik heb mijn moeder jarenlang gevraagd of ze alsjeblieft bij hem eeg wilde gaan. Er was niks meer van haar over, ze heeft het nooit gedaan.

Nu kun je het nog een beetje voorbereiden en organiseren, maar je gelooft toch niet echt dat zijn gedrag nu nog gaat verbeteren? Verergeren is meer waarschijnlijk. Want dat lichaam kan steeds slechter tegen de drugs. Als veilig thuis trouwens weet van een minderjarige met een verslaafde ouder waarbij jij niet wegwil dus het faciliteert, heb jij ook een probleem.
Jullie zijn meer waard dan dit maar te ondergaan. En als je het niet voor jezelf kunt, wil je dit echt aan je dochter meegeven? Dat dit haar voorbeeld van een relatie is?
Alle reacties Link kopieren
Je partner komt niet over als iemand die in staat is om op korte termijn zijn gedrag te kunnen veranderen, ook al zou de wil vanuit hem wel aanwezig zijn.

Boos worden om een fles mayo is echt iets voor psychisch onstabiele personen.

Soms hebben mensen een intrinsieke weerbaarheid tegen de nabijheid van zulke personen en kunnen ze ermee leven oftewel het beïnvloed hen en hun levenspad niet of weinig.

Als jij en of dochter niet tot deze categorie horen of los daarvan gewoon vinden recht te hebben op een gezelliger huishouden, dan moet je wegwezen.
Alle reacties Link kopieren
TO noemde ergens dat ze zich zorgen maakte over het financiële deel.

Vermoed dat daar een grote drempel zit om in deze ongezonde situatie te blijven met haar dochter.
Alle reacties Link kopieren
Peertjes schreef:
20-11-2020 14:11
TO noemde ergens dat ze zich zorgen maakte over het financiële deel.

Vermoed dat daar een grote drempel zit om in deze ongezonde situatie te blijven met haar dochter.
TO werkt 30 uur, en misschien is ze ook voor de helft eigenaar van het huis?
Misschien kan TO meer uren aanvragen op haar werk?
Ze kan zich inschrijven als woningzoekende, en met een scheidingsadvocaat onderzoeken waar ze recht op heeft na een scheiding, daar zal ook kinderalimentatie bijkomen.

De drempel is meer uit deze situatie stappen die al 16 jaar voortduurt.
De toekomst is niet meer wat het was
je bent hieraan gewend en heb vroeger thuis niet veel anders gezien. En daarnaast heeft hij leuke kanten. Ik snap wel dat het een grote stap is om weg te gaan. Maar je hoeft niet morgen weg.

Ik denk dat de realiteit een beetje doordringt nu je ziet dat je dochter wegvlucht voor haar vader.
Bij mij was dat toen ik mezelf hoorde zeggen tegen zoon "doe dat maar niet als papa thuis is". Of "papa komt zo en hij is vast moe dus doen maar rustig". Toen viel bij mij het kwartje dat ik op eieren aan het lopen was , net zoals ik dat als kind deed voor mijn vader. Toen besefte ik ook dat ik niet wil dat mijn zoon zijn hele puberteit op eieren moet lopen.

Ga de dingen op een rijtje zetten voor jezelf.
Hoe zit het met wonen? Woon je koop of huur? Sta je ergens ingeschreven? Zou je recht hebben op huurtoeslag? Ik denk dat je uit België komt, ik weet niet hoe het daar zit.
Wat verdien je met 30 uur? Misschien kun je er wel van rondkomen? Misschien krijg je wel toeslagen oid als je alleen woont? Ik kan hier wel leven van 32 uur. Ik krijg nu kindgebonden budget, dat kreeg ik niet toen we samenwoonden. Misschien kun je meer werken. Missschien een andere baan zoeken bij je familie in de buurt?

Wat kun je nu al doen? Zijn er nog dingen die je echt wilt proberen in je relatie voor je weggaat? Iedereen hier roept dat je meteen weg moet, en ik denk ook dat je weg moet maar ik kan me ook voorstellen dat je nog relatietherapie wilt proberen ofzo. Als je 1x weg bent dan ben je weg, ik zelf wilde wel zeker weten dat ik alles had geprobeerd voor ik ging. Je moet wel vrede hebben met je eigen beslissing.

Je kunt ook vast beslissen om bepaalde dingen niet meer te doen voor hem of niet meer te pikken van hem.

Je kunt het. Velen zijn je voor gegaan en is het ook gelukt. Zolang je er nog inzit, zorg er dan voor dat je goed feeling houdt met je dochter. Dat zij weet dat het niet aan haar ligt en dat er een einde aan gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
Peertjes schreef:
20-11-2020 14:11
TO noemde ergens dat ze zich zorgen maakte over het financiële deel.

Vermoed dat daar een grote drempel zit om in deze ongezonde situatie te blijven met haar dochter.
Kan, hoewel ze wel 30 uur werkt, dus geheel afhankelijk zal ze niet zijn, tenzij ze misschien minimum loon heeft.
Maar dan nog, er zijn ook vrouwen zonder inkomen die vertrekken.

TO, of gaat het erom dat je dan je status verliest van een mooi huis en het 'perfecte gezinnetje'?
Lijkt mij ook niet, want mensen uit de omgeving kennen hem ook als moeilijk, dus ik denk niet dat mensen denken dat je het zo geweldig getroffen hebt.
Alle reacties Link kopieren
To schrijft dat ze zich zorgen maakte over het financiële deel.
Toen hij bij haar kwam om de situatie rondom het huis te bespreken (terwijl ze hadden afgesproken zij in het huis mocht blijven) werd ze hysterisch en heeft hem toen hysterisch gebeld (neem je me dit ook nog af) terwijl ze wist dat hij bij zijn vriendin was.

En toen werd er weer toenadering gezocht door haar man naar haar.
Alle reacties Link kopieren
Jij zou de ideale droomvrouw zijn voor menig man :rose:
Welkom in de tropen
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
19-11-2020 11:47
Hij is ook zo tov collega's en vrienden, ze kennen hem allemaal zo. Hij is iets extremer tov mij, maar doet t ook tov anderen. Hij raakt me nooit fysiek aan, is enkel verbaal. Ik praat veel met mijn dochter, ze ziet gelukkig in dat dit geen normaal gedrag is. Ik voel me ook schuldig tov haar, elke keer ik denk aan weggaan krijg ik een soort van angst.. Het helpt me wel om jullie reacties te horen
Het is haar vader. Dit is haar huis. Ze kan wel zeggen dat ze beseft dat het geen normaal gedrag is maar zij groeit hier op. Dit is haar voorbeeld. Rationeel kan ze zeggen dat ze beseft dat het geen normaal gedrag is maar zo werkt dat niet.
Het financiële aspect houdt mij niet tegen, het enige wat me tegenhoudt zijn zijn goeie kanten, de gewoonte ook vooral. Al 16 jaar focus ik mij op zijn goeie kanten en laat ik die slechte momenten aan mij voorbijgaan, want naast t feit hij snel geïrriteerd is kan hij ook grappig zijn en aangenaam. Mijn dochter gaat soms nr boven als ze ziet dat hij vies loopt mr heeft ook grappige of goeie momenten met hem en net deze momenten maakt t moeilijk.
Ow, zijn goede kanten. Nou gelukkig heeft die die dan ook nog. :wtf: :bonk:


En wat is vies lopen?
Alle reacties Link kopieren
Wegen zijn goede kanten en leuke momenten echt op tegen het op je tenen lopen de hele tijd als hij thuis is? Alles tot in perfectie willen doen, omdat hij anders boos wordt. Hém op z'n wenken bedienen en zelf de voetveeg zijn?
En zo nog jaren en jaren door, tot en met jullie pensioen? Zie je jezelf écht oud worden met zo'n man? Of niet?
Later is nu
Deetje80 schreef:
21-11-2020 09:21
Het financiële aspect houdt mij niet tegen, het enige wat me tegenhoudt zijn zijn goeie kanten, de gewoonte ook vooral. Al 16 jaar focus ik mij op zijn goeie kanten en laat ik die slechte momenten aan mij voorbijgaan, want naast t feit hij snel geïrriteerd is kan hij ook grappig zijn en aangenaam. Mijn dochter gaat soms nr boven als ze ziet dat hij vies loopt mr heeft ook grappige of goeie momenten met hem en net deze momenten maakt t moeilijk.
Het tekent je dochter zoals jouw ouders dat bij jou hebben gedaan. Gun je haar geen gezondere relaties met een partner?
Alle reacties Link kopieren
Die grappige momenten kan ze nog steeds met haar vader hebben. Ze jan nog gewoon bij hem langs en er komt ongetwijfeld een regeling voor haar.

Zorg voor haar, dagelijks hiermee geconfronteerd worden beschadigd haar.
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
21-11-2020 09:21
Het financiële aspect houdt mij niet tegen, het enige wat me tegenhoudt zijn zijn goeie kanten, de gewoonte ook vooral. Al 16 jaar focus ik mij op zijn goeie kanten en laat ik die slechte momenten aan mij voorbijgaan, want naast t feit hij snel geïrriteerd is kan hij ook grappig zijn en aangenaam. Mijn dochter gaat soms nr boven als ze ziet dat hij vies loopt mr heeft ook grappige of goeie momenten met hem en net deze momenten maakt t moeilijk.
Serieus? Dit is echt geen normale manier van denken.

Heb je al een afspraak met de huisarts?

Je zet je dochter niet op nummer 1, alleen jezelf en je romantische dromen over een man die echt niet leuk is, maar naar.
Alle reacties Link kopieren
Dat je je kind dit aandoet. Ik vind het degoutant dat je uit gemakszucht maar bij hem blijft. Als je zelf op de tippen van je tenen wil lopen de rest van je leven, doe maar, maar dat je je dochter hetzelfde aandoet, bah.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Valentine schreef:
21-11-2020 12:03
Dat je je kind dit aandoet. Ik vind het degoutant dat je uit gemakszucht maar bij hem blijft. Als je zelf op de tippen van je tenen wil lopen de rest van je leven, doe maar, maar dat je je dochter hetzelfde aandoet, bah.
degoutant = walgelijk

Ik moest het opzoeken en misschien TO ook. Dus vandaar maar even de vertaling.
Later is nu
Dreamer schreef:
21-11-2020 12:40
degoutant = walgelijk

Ik moest het opzoeken en misschien TO ook. Dus vandaar maar even de vertaling.
Ik vermoed dat TO Belgisch is en daar is het een heel normaal woord.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat zou kunnen, ik had er echt nog nooit van gehoord :mrgreen:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Je dochter beseft dat het gedrag van haar vader niet normaal is en wordt door haar leeftijd gedwongen om in die situatie te wonen.... Denk je nou echt dat ze daar gelukkig van wordt? Als je er voor kiest om uit elkaar te gaan dan kan je dochter nog steeds leuke dingen doen met vader, met als belangrijk verschil dat ze kan vertrekken op het moment dat hij weer “niet normaal” doet. Dat lijkt me veel gezonder voor haar!
Alle reacties Link kopieren
Als jullie uit elkaar gaan, heeft dochter juist de mogelijkheid om een betere relatie met haar vader op te bouwen.
Ze maakt dan alleen de grappige momenten mee, en niet de momenten waarop ze naar boven vlucht en hoopt dat haar moeder de scheiding aanvraagt.

Hoe denk je dat de verhouding met je dochter zich in de toekomst ontwikkelt?
Ze kan het je kwalijk nemen.

Wil je dat je dochter een man tegenkomt die op haar vader lijkt en haar kleineert en bang maakt?

Neem een eerste stap en praat met de huisarts.
De toekomst is niet meer wat het was
mdh schreef:
21-11-2020 15:06
Als jullie uit elkaar gaan, heeft dochter juist de mogelijkheid om een betere relatie met haar vader op te bouwen.
Ze maakt dan alleen de grappige momenten mee, en niet de momenten waarop ze naar boven vlucht en hoopt dat haar moeder de scheiding aanvraagt.

Hoe denk je dat de verhouding met je dochter zich in de toekomst ontwikkelt?
Ze kan het je kwalijk nemen.


Wil je dat je dochter een man tegenkomt die op haar vader lijkt en haar kleineert en bang maakt?

Neem een eerste stap en praat met de huisarts.
+1
Niks meer aan toe te voegen.
Alle reacties Link kopieren
Deetje80 schreef:
21-11-2020 09:21
Het financiële aspect houdt mij niet tegen, het enige wat me tegenhoudt zijn zijn goeie kanten, de gewoonte ook vooral. Al 16 jaar focus ik mij op zijn goeie kanten en laat ik die slechte momenten aan mij voorbijgaan, want naast t feit hij snel geïrriteerd is kan hij ook grappig zijn en aangenaam. Mijn dochter gaat soms nr boven als ze ziet dat hij vies loopt mr heeft ook grappige of goeie momenten met hem en net deze momenten maakt t moeilijk.
Dat is onzin. Je ging over de rooie naar hem toe toen hij voorstel had gedaan omtrent het huis.
Je schreef dat je wist dat hij bij zijn vriendin was toen je hem belde, maar dat maakte je toen niets uit. 'Wil je me dit ook nog afnemen' heb je hem gezegd toen aan de telefoon.

Kan je je financieel redden? Jullie hebben blijkbaar een koopwoning samen. Dat kan je neem ik aan verkopen zonder schuld?
Sta je ingeschreven?

Je hebt je prioriteiten niet helder. Je prioriteit moet je dochter zijn, niet je financiële zekerheid en je woning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven