partner uit twijfels over planmatige vaardigheden

17-04-2026 10:36 136 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik en mijn vriendin zijn enkele maanden samen. Ik ben angstig gehecht, zij kent bindingsangst. We kunnen zeer goed communiceren met elkaar , intimiteit zit zeer goed... We versterken elkaar op een aantal capaciteiten. Zetten elkaar in een kracht.
Zij heeft 2 kindjes en heeft een gezin dat wel wat gedragen moet worden vindt ze, wat ik ook begrijp, ik voel me er ook veilig bij.

Zij houdt van natuur, verrassingen enz. Afgelopen weekend had ik haar meegenomen op trip naar het Eifelgebied, dat was redelijk last minute, ik koos voor een rustig huisje in de natuur omdat ik ook voelde dat haar prikkels overbelast waren, en natuur misschien zou deugd doen. Top, 3 dagen er even tussenuit. Was op zich fijn, maar op het einde ben ik er in geslaagd om de sleutels van het huisje kwijt te spelen, hierdoor behoorlijk in stressmodus, 2 uur zoeken om ze uiteindelijk in een bar vlakbij te vinden, waar we de dag daarvoor zaten.

Ik weet van mezelf dat het planmatige echt aandacht verdient, ik durf soms dingen te vergeten, kom nog te vaak te laat, heb al eens eurostar gemist... al werk ik er hard aan door ruim om voorhand te plannen. Het is beter dan vroeger, maar het overkomt me nog te vaak. Soms ook dingen onafgewerkt laten. Uiteindelijk lukt het wel, ik krijg dingen uiteindelijk wel voltooid. Adhd is wrs niet uitgesloten.

Ze sprak uit dat ze heel veel kwaliteiten in mij ziet, nog nooit zo wist te verbinden, maar tegelijkertijd ook haar twijfels omdat ik soms steken laat vallen (organisatie…), en het gevoel heeft dat ik organisatorisch haar niet zou kunnen dragen. Dat is iets waar ik zelf ook mee worstel, waar ik in wil groeien. Ik doe mijn best, maar ik merk dat ik nog te vaak dingen vergeet, details niet nakijk…
Dat stuk doet haar ook nogal denken aan haar ex, die waarschijnlijk ook adhd heeft. Allergie?

Ik zoek naar handvaten. Voor mezelf, maar ook voor ons. Het is voor mij de eerste keer in m’n leven dat ik een vrouw als deze ervaar, in mijn ogen ligt hier een hele mooie opportuniteit maar wil ze ook serieus opnemen. Hoe?
wispel wijzigde dit bericht op 17-04-2026 17:49
0.05% gewijzigd
Wat bedoel je met
Zij heeft 4 kindjes en heeft een gezin dat wel wat gedragen moet worden vindt ze, wat ik ook begrijp, ik voel me er ook veilig bij.
En
Ze sprak uit dat ze heel veel kwaliteiten in mij ziet, nog nooit zo wist te verbinden, maar tegelijkertijd ook haar twijfels omdat ik soms steken laat vallen (organisatie…), en het gevoel heeft dat ik organisatorisch haar niet zou kunnen dragen.
Wat bedoel je (of zij) met ‘dragen’?
Dat ze iemand zoekt die haar gaat helpen met haar gezin.
Ik vind het helemaal niet gezond dat jij haar en haar kinderen moet 'dragen'. Natuurlijk moet jij geen 5e kind zijn, maar ondanks je chaotische kant functioneer je gewoon goed. Als ze van jou verwacht dat je een opvoeder wordt die ook verantwoordelijkheden van haar overneemt dan zou ik hier héél goed over nadenken. Zeker na enkele maanden is dat veel teveel gevraagd. Zoekt ze een partner, of heeft ze iemand nodig om deze behoeften in te vullen?
We kunnen zeer goed communiceren met elkaar
Het klinkt mij meer als een functioneringsgesprek in de oren dan als een goed gesprek tussen partners.
Sjaantje37 schreef:
17-04-2026 10:48
Dat ze iemand zoekt die haar gaat helpen met haar gezin.
Ja dat dacht ik ook meteen, bij het lezen. Dat 'dragen' is wel wat vreemd.
Of is het vlaams en interpreteer ik (Nederlands) het verkeerd?
Molshoop schreef:
17-04-2026 10:53
Ja dat dacht ik ook meteen, bij het lezen. Dat 'dragen' is wel wat vreemd.
Of is het vlaams en interpreteer ik (Nederlands) het verkeerd?
Vlaams inderdaad

= aankunnen

Er zijn en in mannelijkheid staan
Ik begrijp wel dat ze niet het gevoel wil krijgen een extra kind te hebben op organisatorisch vlak. Zo te lezen vindt ze je geweldig. Maar een partner waarvoor je in de regel- en nadenkmodus moet voelt ergens toch niet gelijkwaardig. De druk die ze waarschijnlijk al voelt met vier kinderen, zal al behoorlijk op haar schouders te voelen zijn. En hoe geweldig ze je ook vindt, nog meer moeten dragen in zaken overzien en regelen zal haar opbreken, nu of in de toekomst. Dat is wat ik uit jouw verhaal haal. Hoe zie jij dat?
Als organisatie je zwakke plek is, dan zou je kunnen nadenken en bespreken met haar hoe je haar kunt ontlasten zodat ze jouw aanwezigheid toch als een meerwaarde voelt. Misschien is dat een opening naar verbondenheid en toch verder kunnen gaan?
Wat een wazig verhaal.

Tjah, volgens mij accepteert ze jou niet zoals je bent.
Zelf zou ik niet een relatie willen met iemand die mij niet accepteert zoals ik ben.
Of jij dat wel wil, moet je zelf bepalen.

Maar er zijn genoeg mensen die - achteraf - gewoon lachen om het kwijtraken van sleutels en hun leuke, romantische weekendje weg erdoor niet laten verpesten.
zeemeermin84 wijzigde dit bericht op 17-04-2026 10:57
4.80% gewijzigd
Sorry maar wat een enorme over-analyserende zweverigheid.

Ik zoek naar handvaten voor mij, voor ons, voor deze opportuniteit zodat ik haar organisatorisch kan dragen maar ik worstel er nog mee dat ik hier in wil groeien ...

Je moet gewoon je sleutels in je zak stoppen zodat je ze niet vergeet.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 17-04-2026 10:59
3.13% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ik bedoel overigens niet dat je taken van de kinderen op je moet nemen. Maar bijv een filmavond regelen.
Waitingforthenight schreef:
17-04-2026 10:51
Ik vind het helemaal niet gezond dat jij haar en haar kinderen moet 'dragen'. Natuurlijk moet jij geen 5e kind zijn, maar ondanks je chaotische kant functioneer je gewoon goed. Als ze van jou verwacht dat je een opvoeder wordt die ook verantwoordelijkheden van haar overneemt dan zou ik hier héél goed over nadenken. Zeker na enkele maanden is dat veel teveel gevraagd. Zoekt ze een partner, of heeft ze iemand nodig om deze behoeften in te vullen?
Lijkt mij ook. En niet zo boeiend ook, jullie wonen naar ik aanneem niet samen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
KooktMetKnoflook schreef:
17-04-2026 10:55
Sorry maar wat een enorme over-analyserende zweverigheid.

Ik zoek naar handvaten voor mij, voor ons, voor deze opportuniteit zodat ik haar organisatorisch kan dragen maar ik worstel er nog mee dat ik hier in wil groeien ...

Je moet gewoon je sleutels in je zak stoppen zodat je ze niet vergeet.
God, het zijn maar sleutels. Die raakt een mens zo vaak kwijt. Meerdere keren per week. Dat het bij een vakantiehuisje gebeurt is balen maar het is nou ook weer niet zo onoverkomelijk dat je daar enorm van hoeft te gaan lopen stressen. Hooguit ben je een beetje meer tijd kwijt aan het zoeken. Ze liggen niet opeens in de vijver ofzo...
wispel schreef:
17-04-2026 10:54
Vlaams inderdaad

= aankunnen

Er zijn en in mannelijkheid staan
Wat heeft dat met organisatorische vaardigheden te maken?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Je kunt niet overal goed in zij he....je kunt haar gezin aanvullen met wie je bent maar dragen? Wat betekent dat?

Sommige mensen zijn nou eenmaal chaotisch en anderen weer gestructureerd.
Staande mannelijkheid klinkt wel heel onsmakelijk.
En ik ben blij (en mijn partner al helemaal) dat hij mij niet hoeft te dragen. Zou die arme man een hernia opleveren.

Maar goed, ik kan ook niet zoveel met dit type formuleringen en ik denk dat je in het begin van een relatie niet al heel zwaar moet gaan zitten doen. Heb je zelf last van je planningscapaciteiten? Dan zou ik er zeker iets aan doen. Lijkt me voor jezelf ook lastig. En of dit de relatie voor jou is? Dat zou ik gaan uitzoeken. Dat kan volledig los staan van werken aan je eigen zwakke punten, lijkt me.
Si abra la puerta hay lobos.
.
Si abra la puerta hay lobos.
In mannelijkheid staan??
Wat is dat dan toch?

Verder vind ik dat dat sleutelincindent wel enorm opgeblazen wordt.
Ik zou daar persoonlijk niet twee uur naar gaan zoeken. Kwijt is kwijt en ze zullen vast nog wel een reservesleutel hebben. En een flinke rekening sturen. Jammer dan.

Je neemt haar een weekendje mee, je hebt daar tijd, geld en moeite ingestoken en jullie hebben het fijn gehad. Dan is dankjewel op z’n plaats en geen kritiek.

‘Draagt’ zij jou ook?
apiejapie schreef:
Ik begrijp wel dat ze niet het gevoel wil krijgen een extra kind te hebben op organisatorisch vlak. Zo te lezen vindt ze je geweldig. Maar een partner waarvoor je in de regel- en nadenkmodus moet voelt ergens toch niet gelijkwaardig. De druk die ze waarschijnlijk al voelt met vier kinderen,
Met kerst waren het nog maar 2 kinderen; is dit weer een andere vrouw?
Terugrekenen is een geweldige manier om timings goed te krijgen. Voorbeeld:

Om 12.20 vertrekt je Eurostar, aanwezig op perron om 12.10, dan om 12.05 aankomst station, lopen vanaf bus duurt 5 minuten en bus 20, dus om 11.40 bus, enz enz. Alles meerekenen. Ook 5 minuten voor jas en schoenen, enz enz

Visualiseren om in beeld te krijgen wat je mee moet nemen enz. Visualiseer elk onderdeel van je route of dag en zorg dat je voor elk deel alles meehebt. Zie voor je wat je nodig hebt.

Het is echt te leren het planmatige.
Maak een lijst van te voren. Laat dingen niet aankomen op waar je toevallig aan denkt in het moment. Het kost wat mentale kracht maar dan heb je ook wat.
walnootje wijzigde dit bericht op 17-04-2026 11:45
15.40% gewijzigd
walnootje schreef:
17-04-2026 11:34
Terugrekenen is een geweldige manier om timings goed te krijgen. Voorbeeld:

Om 12.20 vertrekt je Eurostar, aanwezig op perron om 12.10, dan om 12.05 aankomst station, lopen vanaf bus duurt 5 minuten en bus 20, dus om 11.40 bus, enz enz. Alles meerekenen.

Visualiseren om in beeld te krijgen wat je mee moet nemen enz. Visualiseer elk onderdeel van je route of dag en zorg dat je voor elk deel alles meehebt. Zie voor je wat je nodig hebt.

Het is echt te leren het planmatige.
Maak een lijst van te voren. Laat dingen niet aankomen op waar je toevallig aan denkt in het moment. Het kost wat mentale kracht maar dan heb je ook wat.
dankje, zeer helpend dit!
apiejapie schreef:
Ik begrijp wel dat ze niet het gevoel wil krijgen een extra kind te hebben op organisatorisch vlak. Zo te lezen vindt ze je geweldig. Maar een partner waarvoor je in de regel- en nadenkmodus moet voelt ergens toch niet gelijkwaardig. De druk die ze waarschijnlijk al voelt met vier kinderen, zal al behoorlijk op haar schouders te voelen zijn. En hoe geweldig ze je ook vindt, nog meer moeten dragen in zaken overzien en regelen zal haar opbreken, nu of in de toekomst. Dat is wat ik uit jouw verhaal haal. Hoe zie jij dat?
Als organisatie je zwakke plek is, dan zou je kunnen nadenken en bespreken met haar hoe je haar kunt ontlasten zodat ze jouw aanwezigheid toch als een meerwaarde voelt. Misschien is dat een opening naar verbondenheid en toch verder kunnen gaan?
Zo te lezen wil zij het andere uiterste.

Hij is in eerste instantie haar partner, niet degene die het gezin draagt. Ik krijg vooral het gevoel dat ze heel veel van hem verwacht op dat vlak, van iemand die het niet gewend is een gezin te hebben, en dan nog klaagt dat het niet meteen perfect gaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ze wil heel veel van jou, maar wat geeft zijzelf?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ook: leer jezelf eenvoudige koppelingen aan door mentaal bewust te herhalen: als ik wegga waarvandaan dan ook: altijd checken of ik sleutels heb. Weggaan -> sleutel -> check. of welke koppeling je ook maar wilt maken. Vraag je af hoe jij leert. In woorden? Beelden? Kleuren?

Zie of hoor dan de woorden voor je of de beelden van wat belangrijk is.

Ook: mocht er iets fout gaan, neem de moeite om te traceren in de tijd die eraan vooraf ging waar je een steek hebt laten vallen, maak een mentale notitie en zie voor je hoe je het wel had moeten doen. Elke volgende keer is de kans groter dat alles smooth gaat.
walnootje wijzigde dit bericht op 17-04-2026 11:47
6.80% gewijzigd
Staat zij in haar vrouwelijkheid?
Draagt ze jou?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven