Polyamorie/open relatie; wie is er bekend mee?

11-06-2017 08:55 193 berichten
Hoi iedereen,

Zoals de titel al zegt: wie is polyamoreus of heeft een open relatie of kent iemand die dit heeft? Hoe wordt dit ervaren? Wat zijn de voor- en de nadelen?

Ik vraag dit omdat ik momenteel single ben maar open relaties en polyamorie hebben me altijd al aangesproken. Het liefst zou ik in een eventuele volgende relatie dit onderzoeken maar ben ook bang dat ik daar een eventueel leuke man mee wegjaag, er hangt nogal een taboe op en ik ken weinig mensen die hier voor open staan.
Het lijkt mij nu, zo single zijnde, heel fijn om van meerdere mannen te mogen houden en daar seks mee te hebben, maar misschien is het in de praktijk ook hartstikke moeilijk en verwarrend.

Daarom zoek ik naar ervaringen van mensen, of misschien hebben jullie wel lees- of kijktips mbt dit onderwerp..
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
11-06-2017 11:24
Het idee alleen al maakt me misselijk, ik gun haar alles maar wel met mij aan haar zij. Zou het niet verdragen als ik zou weten dat ze bij een andere man is. Dus knap dat je dat kan. Ik zou het vreselijk vinden.
Voor mij is er niks knaps aan, ik vind het knap van mijn partner dat hij zich ervoor open heeft gesteld, want hij voelde het net als jij. En nu heeft hij ervaren dat je inderdaad van meer mensen tegelijk kunt houden en dat dat geen afbraak doet aan je liefde voor elkaar. Daar heb ik diep respect voor.
Alle reacties Link kopieren
Geïnteresseerd dus ik lees mee.
Kortdurende relatie gehad met man die vanaf date 1 aangaf hoe hij erin zat (niet monogaam). Wist dus waar ik aan begon.
Werd verliefd. En toen ging het erg pijn doen. Mee gestopt.
Blijf geïnteresseerd en heb het boek Verslaafd aan Liefde van Jan Geurtz aangeschaft.
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
11-06-2017 09:06

:$
pokkewijf wijzigde dit bericht op 11-06-2017 14:23
37.93% gewijzigd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
11-06-2017 12:46
Voor mij is er niks knaps aan, ik vind het knap van mijn partner dat hij zich ervoor open heeft gesteld, want hij voelde het net als jij. En nu heeft hij ervaren dat je inderdaad van meer mensen tegelijk kunt houden en dat dat geen afbraak doet aan je liefde voor elkaar. Daar heb ik diep respect voor.
En hoe heb je hem overgehaald?
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
11-06-2017 14:19
En hoe heb je hem overgehaald?
Ik blijf jouw woordkeus heel bijzonder vinden. Overgehaald? Alsof ze een weldoordachte campagne heeft gevoerd om hem van gedachten te laten veranderen.

Nou ja, ik was er niet bij dus misschien is het wel zo gegaan ;-)
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze zijn monogamie gewoon accepteerde en respecteerde, en hij uit zichzelf zich er verder in is gaan verdiepen en zich open heeft gesteld voor haar gevoel er bij.

Zal vast mijn persoonlijke irritatie zijn, maar ik word er een beetje flauw van dat kinksters/swingers/poly's nogal eens bezien worden als de verspreiders van het kwaad/onzedelijke. Alsof het besmettelijk is, alsof omgaan met "dat soort mensen" een risico op hersenspoeling inhoudt en dat "ze" altijd zullen proberen je over te halen. En dat als een Nilla (niet-kinkster) interesse gaat tonen en/of dingen gaat proberen dat wel MOET komen door de verderfelijke invloed van kinksters, dat er altijd dwang en/of emotionele chantage bij komt kijken als zoiets in een relatie gebeurt.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Sweet_Concubine schreef:
11-06-2017 14:57
Ik blijf jouw woordkeus heel bijzonder vinden. Overgehaald? Alsof ze een weldoordachte campagne heeft gevoerd om hem van gedachten te laten veranderen.

Nou ja, ik was er niet bij dus misschien is het wel zo gegaan ;-)
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze zijn monogamie gewoon accepteerde en respecteerde, en hij uit zichzelf zich er verder in is gaan verdiepen en zich open heeft gesteld voor haar gevoel er bij.

Zal vast mijn persoonlijke irritatie zijn, maar ik word er een beetje flauw van dat kinksters/swingers/poly's nogal eens bezien worden als de verspreiders van het kwaad/onzedelijke. Alsof het besmettelijk is, alsof omgaan met "dat soort mensen" een risico op hersenspoeling inhoudt en dat "ze" altijd zullen proberen je over te halen. En dat als een Nilla (niet-kinkster) interesse gaat tonen en/of dingen gaat proberen dat wel MOET komen door de verderfelijke invloed van kinksters, dat er altijd dwang en/of emotionele chantage bij komt kijken als zoiets in een relatie gebeurt.


En ik word er een beetje moe van dat de open relatie mensen vinden dat ze beter lief hebben. Ze gunnen hun partner 'dingen' enzo.
Ik ben niet jaloers en niet onzeker en toch hoef ik geen open relatie. Omdat ik mij daar niet prettig bij voel. Om welke reden dan ook. Mijn partner zegt dat ook zo te voelen. Mooi toch?


Ik vind beiden even goed. Net waar je je samen bij goed voelt. Daar gaat het om. Het is niet slechter of beter.

Als een van de andere partners anders in staat moet je (een) andere partner(s) zoeken. Dus ga niet iemand pushen tot monogamie of een open relatie/polyamorie als die dat niet wil. Wees daar eerlijk over tegen je partner(s).
Alle reacties Link kopieren
Sweet_Concubine schreef:
11-06-2017 14:57
Ik blijf jouw woordkeus heel bijzonder vinden. Overgehaald? Alsof ze een weldoordachte campagne heeft gevoerd om hem van gedachten te laten veranderen.

Nou ja, ik was er niet bij dus misschien is het wel zo gegaan ;-)
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze zijn monogamie gewoon accepteerde en respecteerde, en hij uit zichzelf zich er verder in is gaan verdiepen en zich open heeft gesteld voor haar gevoel er bij.

Zal vast mijn persoonlijke irritatie zijn, maar ik word er een beetje flauw van dat kinksters/swingers/poly's nogal eens bezien worden als de verspreiders van het kwaad/onzedelijke. Alsof het besmettelijk is, alsof omgaan met "dat soort mensen" een risico op hersenspoeling inhoudt en dat "ze" altijd zullen proberen je over te halen. En dat als een Nilla (niet-kinkster) interesse gaat tonen en/of dingen gaat proberen dat wel MOET komen door de verderfelijke invloed van kinksters, dat er altijd dwang en/of emotionele chantage bij komt kijken als zoiets in een relatie gebeurt.
Lees jij wel? Ze schreef dat haar man er net zo in stond als mij, dus niet raar dat ik veronderstel dat het haar idee was en dat hij daar toe overgehaald moest worden.
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
11-06-2017 14:19
En hoe heb je hem overgehaald?
Uiteindelijk heb ik hem niet overgehaald, maar een vriend van hem.
Een paar jaar geleden hadden we (man en ik) het erover wat onze diepste wens op seksueel gebied was. Dus ik zei dat ik nog steeds het liefst een open huwelijk zou hebben. Dat was moeilijk voor hem, maar uiteindelijk zei hij dat hij het wel wilde proberen. Toen ik echter vertelde dat ik iemand ontmoet had en ook seks had gehad, flipte hij. Het bleek dat het flink over zijn grenzen ging. Dat was lastig, hij nam mij kwalijk dat ik niet genoeg van hem hield etc. We hebben toen heel veel gepraat en zijn er gelukkig uitgekomen, maar het was duidelijk dat onze relatie verder monogaam zou zijn. Met een niet monogame vriend sprak hij veel over onze ervaring en doe vertelde hem over zijn ervaringen met niet monogame relaties. Ze gingen met een groep mannen op vakantie en uiteindelijk is mijn man daar vreemd gegaan. Toen hij thuiskwam wist hij niet zo goed welke kant hij nou op wilde en is nog een keer met iemand vreemd gegaan. Dat was zo'n leuke vrouw en hij merkte dat het inderdaad geen verschil voor zijn gevoel voor mij maakte. Toen besloot hij open en eerlijk te zijn naar mij (ik geloofde hem eerst niet 😂😂😂) Hij heeft nog steeds een relatie met haar en ik heb nu dus ook een vriend. Heel fijn dat we daar nu open en eerlijk over kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
11-06-2017 15:05
En ik word er een beetje moe van dat de open relatie mensen vinden dat ze beter lief hebben. Ze gunnen hun partner 'dingen' enzo.
Ik ben niet jaloers en niet onzeker en toch hoef ik geen open relatie. Omdat ik mij daar niet prettig bij voel. Om welke reden dan ook. Mijn partner zegt dat ook zo te voelen. Mooi toch?


Ik vind beiden even goed. Net waar je je samen bij goed voelt. Daar gaat het om. Het is niet slechter of beter.

Als een van de andere partners anders in staat moet je (een) andere partner(s) zoeken. Dus ga niet iemand pushen tot monogamie of een open relatie/polyamorie als die dat niet wil. Wees daar eerlijk over tegen je partner(s).
Ben het absoluut met je eens dat het één niet beter is als het ander. Ook niet completer of gezonder of sterker of krachtiger of wat dan ook. Het is ànders. Respecteer elkaars voorkeuren en hou je aan de afspraken die je met elkaar maakt. Want uiteindelijk is dat hetgeen wat telt: respect en betrouwbaarheid.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
Platy schreef:
11-06-2017 15:09
Lees jij wel? Ze schreef dat haar man er net zo in stond als mij, dus niet raar dat ik veronderstel dat het haar idee was en dat hij daar toe overgehaald moest worden.
Ik lees prima.
Jij vindt het niet raar dat je veronderstelt dat hij overgehaald moest worden. Ik vind dat wel raar. Want je kunt toch best iets helemaal niet zien zitten maar toch geïnteresseerd zijn in het hoe en wat en daar over nadenken? Om dan uiteindelijk tot andere inzichten te komen. Of niet.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
Sweet_Concubine schreef:
11-06-2017 15:12
Ben het absoluut met je eens dat het één niet beter is als het ander. Ook niet completer of gezonder of sterker of krachtiger of wat dan ook. Het is ànders. Respecteer elkaars voorkeuren en hou je aan de afspraken die je met elkaar maakt. Want uiteindelijk is dat hetgeen wat telt: respect en betrouwbaarheid.
Dit
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een open relatie erg fijn vinden, maar mijn vriend staat er absoluut niet voor open. Wij hebben dan ook een monogame relatie. Zo nu en dan dwalen mijn gedachten af naar een andere man, maar mijn liefde voor mijn vriend is zoveel groter dan mijn liefde voor een open relatie.
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
11-06-2017 15:12
Uiteindelijk heb ik hem niet overgehaald, maar een vriend van hem.
Een paar jaar geleden hadden we (man en ik) het erover wat onze diepste wens op seksueel gebied was. Dus ik zei dat ik nog steeds het liefst een open huwelijk zou hebben. Dat was moeilijk voor hem, maar uiteindelijk zei hij dat hij het wel wilde proberen. Toen ik echter vertelde dat ik iemand ontmoet had en ook seks had gehad, flipte hij. Het bleek dat het flink over zijn grenzen ging. Dat was lastig, hij nam mij kwalijk dat ik niet genoeg van hem hield etc. We hebben toen heel veel gepraat en zijn er gelukkig uitgekomen, maar het was duidelijk dat onze relatie verder monogaam zou zijn. Met een niet monogame vriend sprak hij veel over onze ervaring en doe vertelde hem over zijn ervaringen met niet monogame relaties. Ze gingen met een groep mannen op vakantie en uiteindelijk is mijn man daar vreemd gegaan. Toen hij thuiskwam wist hij niet zo goed welke kant hij nou op wilde en is nog een keer met iemand vreemd gegaan. Dat was zo'n leuke vrouw en hij merkte dat het inderdaad geen verschil voor zijn gevoel voor mij maakte. Toen besloot hij open en eerlijk te zijn naar mij (ik geloofde hem eerst niet 😂😂😂) Hij heeft nog steeds een relatie met haar en ik heb nu dus ook een vriend. Heel fijn dat we daar nu open en eerlijk over kunnen zijn.
Daar zou ik niet tegen kunnen, vreemdgaan is voor mij einde relatie, knap dat jullie het zo​ kunnen
Alle reacties Link kopieren
Sweet_Concubine schreef:
11-06-2017 15:15
Ik lees prima.
Jij vindt het niet raar dat je veronderstelt dat hij overgehaald moest worden. Ik vind dat wel raar. Want je kunt toch best iets helemaal niet zien zitten maar toch geïnteresseerd zijn in het hoe en wat en daar over nadenken? Om dan uiteindelijk tot andere inzichten te komen. Of niet.
Kan allemaal
Alle reacties Link kopieren
@Melisande hoe vond je het dat hij was vreemdgegaan?

Dat is voor mij echt een no-go en zelf doe ik het ook alleen met iemand die bezet is, als ik zeker weet dat zij er okee mee is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
11-06-2017 15:24
@Melisande hoe vond je het dat hij was vreemdgegaan?

Dat is voor mij echt een no-go en zelf doe ik het ook alleen met iemand die bezet is, als ik zeker weet dat zij er okee mee is.
Ik noem het vreemdgaan, omdat ik dus in de veronderstelling was dat we een monogame relatie hadden. Hij wist dat ik er geen probleem mee had of heb dat hij seks heeft met anderen en hij heeft ook altijd de intentie gehad om het me wel te vertellen. Hij wilde alleen eerst voor zichzelf duidelijk hebben wat hij nu verder met onze relatie wilde. Konden we inderdaad gaan ontdekken of we konden gaan experimenteren met een open relatie, of zou dat echt niet werken voor hem. Ik vind het mooi dat hij dit heeft willen onderzoeken voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Dan snap ik je, dat zou ik zelf idd niet ervaren als vreemdgaan.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Maar ook die extra partners moeten dan bereid zijn liefde te delen met anderen. Zonder hebzucht en jaloezie. Dat maakt het ingewikkeld.

Die extra partners staan altijd op de tweede plaats en daar moeten ze maar net zin in hebben.

Als ik liefheb, dan met 200% overgave. Ik kan dat niet half doen en steeds rekening houden met anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht er net hetzelfde over... een relatie met 1 persoon is niks voor mij, de ene na de andere barste erop. Ik ben daarvoor gewoon niet gemaakt. Ik heb dan een vrouw leren kennen waarmee het vanaf minuut 1 klikte. Zij had een open relatie met haar man (ter info, ik ben een vrouw). Ik heb haar man gesproken want ik wou echt weten dat het goed zat, wou geen drama want ik heb wel andere dingen aan mijn hoofd. Wat blijkt, het klikt met haar man ook... uren zitten praten over vanalles en ook over onze situatie... enfin om een lang verhaal kort te maken, stomende seks, iemand die me graag ziet en er is als ik haar nodig heb. Alle 3 beseffen we dat het hier niet zal bij blijven. haar man en ik praten uren aan een stuk (met haar ook natuurlijk). Vanaf dag 1 is het alsof dat mijn 2e thuis is en ik hen al langer ken, een gevoel dat zij ook hebben. En dus denken we dat dit wel eens een you, her, me verhaaltje kan worden. ook daar praten we met ons gedrie over. Hoe het gaat gaan, geen idee... Ik weet enkel dat ik me aangetrokken voel tot hem en hij tot mij...

Dus ik versta helemaal wat je zegt. Voor mij lijkt dit de beste relatie vorm. 2 personen die ik graag zie en waarmee het klikt op elk vlak. Een open relatie? Tja dat is het wel, alleen weten we niet of we daarnaast er nog gaan hebben... misschien ter info: ik heb hen en nog een vrouw in mijn leven. Rare situatie he :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn lief heeft een open relatie en is polyamoreus. Binnen zijn huwelijk is er ruimte om met een ander een (langdurige) relatie aan te gaan. Voor mij werkt het prima, hij geeft me liefde, aandacht en intimiteit en is er gewoon voor me. Heb precies de juiste dosering man in m'n leven.
Zijn vrouw gunt het hem, ze hebben een warme liefdevolle relatie en t is niet zo dat hij 'iets tekort komt'. Hij houdt van 2 vrouwen en heeft het beste van twee werelden.
Ik ben overigens monogaam, heb genoeg aan 1 man, wie weet kan dat in de toekomst veranderen.
Ikkuz schreef:
11-06-2017 12:25
Ik zou het niet kunnen. Ik ben juist jaloers op de mensen die dit wel kunnen. Ik vind het heel mooi en krachtig. Dichtbij jezelf blijven, bij je partner en ook anderen. En toch emotioneel trouw blijven aan je partner. Want de gesprekken blijven, het respect, de liefde..wauw! Alleen maar respect. Ik heb helaas een te grote rugzak hiervoor. Dus mijn onzekerheid zal een loopje met me nemen.
Mee eens. Nou ja, jaloers is een groot woord, maar ik vind het ook mooi en krachtig als relatievorm. Alleen denk ook ik niet dat ik het zou 'kunnen'. Mijn vriend vindt het op zich wel interessant om van een vriend van hem te horen over hoe dat dan gaat (ik zelf heb er vooral hier op het forum over gelezen), maar heeft er geen behoefte aan. Helemaal prima;-)

Ik denk dat, zoals hier ook al wel gezegd is, soepel en op een directe wijze kunnen praten over wat je ervaart (i.p.v. 'oesteren') een voorwaarde is... Daar zijn vriend en ik allebei (nog) in aan het groeien binnen onze relatie, haha.

Maar mooi topic!
Melisande2 schreef:
11-06-2017 15:12
Hij heeft nog steeds een relatie met haar en ik heb nu dus ook een vriend. Heel fijn dat we daar nu open en eerlijk over kunnen zijn.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe je dit allemaal 'binnen de perken' houdt, dat het met alle 4 goed blijft lopen. Jullie vrienden moeten er ook oké mee zijn om een open relatie te hebben. Maar moeten er dus ook 'genoegen mee nemen' dat zij nummer 2 zijn. Je moet dus iemand vinden die dat oké voor zichzelf vindt. Die niet op de eerste plek wil staan, zoals de meeste mensen in een relatie wel willen. Maar wat gebeurt er als diegene wil samenwonen of kinderen krijgen of andere dingen die vaak binnen een relatie gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
12-06-2017 10:16
Waar ik benieuwd naar ben is hoe je dit allemaal 'binnen de perken' houdt, dat het met alle 4 goed blijft lopen. Jullie vrienden moeten er ook oké mee zijn om een open relatie te hebben. Maar moeten er dus ook 'genoegen mee nemen' dat zij nummer 2 zijn. Je moet dus iemand vinden die dat oké voor zichzelf vindt. Die niet op de eerste plek wil staan, zoals de meeste mensen in een relatie wel willen. Maar wat gebeurt er als diegene wil samenwonen of kinderen krijgen of andere dingen die vaak binnen een relatie gebeuren?
Kinderen zullen er niet meer komen, daar hebben we de leeftijd niet meer voor. En verder wist mijn vriend dat ik getrouwd ben en mijn echtgenoot op de eerste plek komt. Daar ben ik altijd duidelijk over. En mijn vriend vindt dat prima. Hoe mijn man dat heeft geregeld, dat weet ik niet. Ik ben er niet bij als zij afspreken, maar ik heb begrepen dat zij dezelfde afspraken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een open relatie, als je vragen hebt mag je me best een PB sturen. Met polyamorie heb ik 0 ervaring (ook geen behoefte aan), dus als je met name daarin geinteresseerd heb zal ik je niet zoveel verder kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het verschl tussen polyamorie en een open relatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven