Prille relatie, maar hij zit me op de lip

17-08-2018 13:04 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Sinds ongeveer twee maanden heb ik een vriend. We hebben het leuk samen, lachen veel met elkaar en ik denk dat we qua karakter goed bij elkaar passen. Ik leid momenteel echter een druk leven met meerdere banen en daarbij ben ik ook nog aan het afstuderen, dus ik hou weinig tijd over. Nu is hij een jongen die veel aandacht vraagt. Hij wil veel afspreken en als we elkaar niet zien, appt hij. Op het begin was dat leuk. Merken dat je vriend verliefd op je is en honderd procent voor je gaat is natuurlijk fijn en het geeft vertrouwen. Maar het begint me inmiddels een beetje op de zenuwen te werken. Ik heb al tegen hem gezegd dat ik gewoonweg minder vrije tijd heb dan hij en dat ik niet altijd tijd/energie heb voor, bijvoorbeeld, een snelle lunch tussendoor. In het drukke bestaan dat ik nu leid vind ik het juist fijn om de momenten díé ik vrij ben, even alleen te spenderen. Serie kijken, programma'tje terugkijken, een boek lezen - het zijn dingen die ik liever even alleen doe. Daarnaast hou ik uiteraard ook tijd voor hem vrij, maar ik vind het prima als ik hem twee a drie keer in de week zie (ook om het leuk en spannend te houden). Hij daarentegen zou het niet erg vinden als hij me zeven dagen in de week ziet. Ik heb daardoor het idee dat we niet helemaal op hetzelfde level in deze prille relatie zitten. Hij trekt aan me, maar mijn reactie daarop is juist dat ik me terugtrek. Ik ben bang dat dit niet lang stand gaat houden als dit zo doorgaat.

Wat ik heb geleerd van mijn vorige relatie is dat mensen niet zomaar veranderen. Zodra het minder ging tussen ons en we bespraken dat, dan ging het voor twee weken weer goed, maar daarna vielen we beiden terug in ons oude patroon. Ik kan mijn vriend nu wel (nogmaals) vertellen dat ik iemand ben die ruimte nodig heeft en vragen of hij zo nu en dan even rustig aan wil doen, maar misschien is dit wel gewoon wie hij is, en zal dat niet veranderen. Ik vraag me daarom af of het het waard is om, in dit vroege stadium van onze relatie, al serieuze gesprekken met hem te gaan voeren over wat we wel en niet moeten doen. Denken jullie dat iemand die een constante behoefte aan aandacht en samenzijn heeft, die behoefte opzij kan zetten? :huh:

X
aagjeheefteenvraagje wijzigde dit bericht op 17-08-2018 13:08
4.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof je zelf wel beseft waar dit op uitdraait.

Jullie behoeftes liggen te ver uit elkaar en ik denk dat bij compromissen in zoiets alleen maar jullie beiden zichzelf tekort zullen doen.
Jullie passen niet helemaal bij elkaar en bij jou is de verliefdheid blijkbaar al over aan het gaan.
Alle reacties Link kopieren
« Ik vraag me daarom af of het het waard is om, in dit vroege stadium van onze relatie, al serieuze gesprekken met hem te gaan voeren over wat we wel en niet moeten doen. »

Volgens mij heb je zelf al een antwoord op deze vraag, zowel vanuit gevoel als relationeel opzicht!
Alle reacties Link kopieren
Om je vraag te beantwoorden: nee.

Verder eens met MonicaG.
Alle reacties Link kopieren
-Bloem- schreef:
17-08-2018 13:09
Jullie passen niet helemaal bij elkaar en bij jou is de verliefdheid blijkbaar al over aan het gaan.

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
TO heeft alleen meer behoefte aan op zichzelf zijn dan hij.
anoniem_367992 wijzigde dit bericht op 17-08-2018 13:14
1.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee. Iemand is zoals hij is. Jullie passen dus helemaal niet zo goed bij elkaar. Jij wil ruimte voor jezelf, en hij wil alles met jou. Dit is een essentieel verschil in de manier hoe je staat in een relatie.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik nu goed dat je dit vaker hebt in relaties? Dat hij vastigheid wil en jij meer vrijheid?
Alle reacties Link kopieren
Luistervink schreef:
17-08-2018 13:12
Begrijp ik nu goed dat je dit vaker hebt in relaties? Dat hij vastigheid wil en jij meer vrijheid?
Nee, vorige relatie verliep juist slecht omdat ik teveel bij hem wilde zijn (en andersom). Daarom let ik daar nu extra op.
Jullie behoeftes liggen te ver uit elkaar. En kijk eens realistisch: veel mensen roepen dat ze druk zijn maar is dat ook zo. Heb je wel zin in deze man.

Ook al heb je het niet druk dan nog kun je prima aangeven dat je geen zin hebt en graag alleen wilt zijn. Als hij dat niet accepteert of anders wil invullen dan loopt het uit op einde relatie.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
17-08-2018 13:12
Nee. Iemand is zoals hij is. Jullie passen dus helemaal niet zo goed bij elkaar. Jij wil ruimte voor jezelf, en hij wil alles met jou. Dit is een essentieel verschil in de manier hoe je staat in een relatie.
En dat, ga je nooit 70-80 jaar volhouden met elkaar dus je hebt gelijk. Het gaat nooit werken.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
17-08-2018 13:15
Jullie behoeftes liggen te ver uit elkaar. En kijk eens realistisch: veel mensen roepen dat ze druk zijn maar is dat ook zo. Heb je wel zin in deze man.

Ook al heb je het niet druk dan nog kun je prima aangeven dat je geen zin hebt en graag alleen wilt zijn. Als hij dat niet accepteert of anders wil invullen dan loopt het uit op einde relatie.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
aagjeheefteenvraagje schreef:
17-08-2018 13:14
Nee, vorige relatie verliep juist slecht omdat ik teveel bij hem wilde zijn (en andersom). Daarom let ik daar nu extra op.
Als jij kunt veranderen waarom zou hij dan niets aan zijn gedrag kunnen doen?
In het begin zijn mensen wel vaker overenthousiast, dat zakt na verloop van tijd heus wel af.

Dus ik zeg: niet uitmaken,, rustig en niet verwijtend uitleggen wat jij graag wil en het vooral niet te zwaar maken.
Komt echt wel goed hoor!
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
17-08-2018 14:02
Als jij kunt veranderen waarom zou hij dan niets aan zijn gedrag kunnen doen?
In het begin zijn mensen wel vaker overenthousiast, dat zakt na verloop van tijd heus wel af.

Dus ik zeg: niet uitmaken,, rustig en niet verwijtend uitleggen wat jij graag wil en het vooral niet te zwaar maken.
Komt echt wel goed hoor!

Wil hij wel veranderen?

En veranderen voor iemand anders, dat werkt imo niet.

Klinkt alsof TO conclusies getrokken heeft uit haar vorige relatie en aan zichzelf is gaan werken, niet om die man maar om zichzelf.
Ik weet niet of iemand in volle verliefdheid ook diezelfde stap op duurzame wijze kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom kaart je het niet eerst eens aan? Dat hoeft niet zo'n 'zwaar gesprek' te zijn hoor. Je kunt best op een soort van luchtige manier aangeven dat jij iemand bent die meer behoefte heeft aan me-time en aan het begin van de relatie 2 a 3 keer per week genoeg vindt en of hij dat wil accepteren.
Als je duidelijk je verwachtingen uitspreekt, zou hij daarin wellicht best zijn gedrag kunnen en willen veranderen.
Het zou jammer zijn om het direct uit te maken terwijl hij nog niet de kans heeft gehad om zichzelf hierin aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor. Hier ook zo en ruim 3 maanden onderweg. Hij wil al zijn vrije tijd met mij doorbrengen, ik heb behoefte af en toe aan alleen mezelf en die vrijheid te voelen om te doen waar ik dan zin in heb.

Ik heb geen goed antwoord voor je want ik ben er zelf nog mee aan t worstelen
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
17-08-2018 14:08
Wil hij wel veranderen?

En veranderen voor iemand anders, dat werkt imo niet.

Klinkt alsof TO conclusies getrokken heeft uit haar vorige relatie en aan zichzelf is gaan werken, niet om die man maar om zichzelf.
Ik weet niet of iemand in volle verliefdheid ook diezelfde stap op duurzame wijze kan zetten.
En kijk, daarom hebben wij mensen een mond gekregen waarmee we kunnen praten en dus vragen hoe en wat.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de genuanceerde antwoorden :-)

Het zou idd zonde zijn om het bij voorbaat al uit te maken, misschien is hij wel in staat om een stapje terug te doen. Ik ga het er met hem over hebben, kijk het even aan en als het over een paar weken/maanden nog steeds beklemmend voelt stop ik ermee.
Alle reacties Link kopieren
aagjeheefteenvraagje schreef:
17-08-2018 14:23
Bedankt voor de genuanceerde antwoorden :-)

Het zou idd zonde zijn om het bij voorbaat al uit te maken, misschien is hij wel in staat om een stapje terug te doen. Ik ga het er met hem over hebben, kijk het even aan en als het over een paar weken/maanden nog steeds beklemmend voelt stop ik ermee.
Ja precies, Als hij zichzelf hierin niet aan kan passen dan houdt het natuurlijk op. Maar misschien kan hij dat wel. Als je het hem op een luchtige, maar duidelijke manier aangeeft en uitlegt waarom je eigen tijd nodig hebt zou het best kunnen dat hij zich hierin op jouw tempo aan kan passen.
Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven