Pubergedrag of inconsequente opvoeding?

10-09-2019 12:48 89 berichten
Mijn vriend en ik denken soms anders over het gedrag van mijn pubers (jongens) van 13 en bijna 16 jaar. Ik ben wat meer flexibel, gebruik veel humor en vertrouw erop dat veel uit zichzelf wel goed komt. Ik laat niet alles lopen, maar pak bepaalde storende zaken van mijn kinderen wel aan (choose your battles). Speelt ook mee dat ik me niet de hele dag een politieagent wil voelen en ik heb ook nog een dochter van 7.
Mijn vriend vindt dat ik soms niet consequent genoeg ben en is van mening dat ik meer regels moet stellen.
Ik zou graag willen hoe jullie denken over dingen die hier thuis dus vaak voorkomen en of dat 'normaal' is en/of hoe jullie dat aanpakken:

Broodspullen op aanrecht achter laten na smeren
Schooltassen in de kamer gooien
Schoenen laten liggen waar ze uit worden gedaan
Tosti apparaat laten staan
Bordjes e.d. niet terug naar de keuken
Zuchten bij een klusje (container, vaatwasser e.d.)
Alles steeds blijven herhalen

Nu is mijn vriend niet steeds bij ons, we hebben een lat-relatie. Hij heeft zelf 2 kinderen van 19 en 16 die heel volgzaam zijn en geen pubergedrag vertonen. We hebben over dit onderwerp wel eens woorden en ik merk dat ik minder op mezelf begin te vertrouwen. Maar dat voelt eigenlijk ook niet goed. Dus ik ben op zoek naar andere meningen, vandaar deze post.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel trots dat het vaak wel uit zichzelf gaat, huh heb jij de hond water gegeven? Wil je je tas uitruimen? Heb ik al gedaan!
:heart:
Alle reacties Link kopieren
Kamer uit zichzelf opruimen komt vanzelf als ze verkering krijgen :proud:
Bedankt voor alle reacties. Ik ben wel blij om te horen dat ik niet heel afwijkend denk over het gedrag van mijn pubers en hoe daarop te reageren.
Ik vind de stelregel 'mijn huis, mijn kinderen, mijn regels en anders vriend eruit' ook wel van toepassing, maar toch ook wel met enige nuance. Mijn vriend is geen vluchtige passant of een vage kennis die ik zomaar opzij wil zetten. Hij is heel zorgzaam, ook voor de jongens. Hij helpt ze met huiswerk, maakt fietsen, is een topkok (naar de mening van de kinderen 😃) enzovoorts. Ik wil toch ook dat hij zich thuis voelt in mijn huis.
Dus al met al is het balansen soms. Ik heb me wel voorgenomen om mijn gevoel wat vaker te volgen als het gaat om de slordigheden van de kinderen en wat vaker te zeggen dat het hier nu eenmaal zo gaat. Ik heb zeker iets gehad aan iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
10-09-2019 12:59
Valt reuze mee, en niemand wil natte schoenen. En ja die laatste; das een vleugje humor.
Nou ha...ha O_o
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Broodspullen op aanrecht achter laten na smeren
Schooltassen in de kamer gooien
Schoenen laten liggen waar ze uit worden gedaan
Tosti apparaat laten staan
Bordjes e.d. niet terug naar de keuken
Zuchten bij een klusje (container, vaatwasser e.d.)
Alles steeds blijven herhalen

Doet mijn 15 jarige zoon ook allemaal(niet),
Als ik m vraag om de tafel te dekken, kijkt ie me aan of ik niet helemaal lekker ben.
Op de vraag waarom die arme kinderen nu weer weet ik veel wat moesten doen antwoordde ik steevast: ""omdat je een rotmoeder hebt". Dan werd mijn jongste kind zo boos. "Ik heb geen rotmoeder" schreeuwde hij dan. Echt zo lief.
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
10-09-2019 13:20
Alles wat in je OP staat komt mij niet bekend voor, gloek, schijnbaar ben ik (veel) strenger dan ik dacht. Nou oké, het klusjesgezucht herken ik, de rest écht niet.

Eigenlijk vind ik dat heel fijn, ik heb echt niet de zin om constant hun zooi op te ruimen of in discussie te gaan.
Ze ruimen achter hun kont op, helemaal automatisch.

Ik vrees dat ik in kamp vriend ben dus.
Ik ook. Het lijkt me normaal om te leren dat je je eigen zooi achter je kont opruimt. Het komt allemaal nogal gemakzuchtig over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb samengewoond met twee puberjongens en dat waren best rommelkonten. Ik dacht een keer dat er was ingebroken in de kamer van een van de twee: kasten open, lades open, alles kleren en spullen op de grond, maar nee, dat was de gewone staat van zijn.

Ze wonen nu allebei op zichzelf en gek genoeg is hun eigen huis spic en span. Kennelijk zijn ze toch gewend om in een redelijk netjes en schoon huis te wonen en ze nemen die gewoonte gewoon mee.

Ik heb me er nooit aan geërgerd, en als het me wel stoorde dan deed ik zelf wat bordjes in de vaatwasser, de tostibout weer in de kast en de schoenen even in de gang, want wees even eerlijk: hoeveel werk is dat nou. Ik vond het belangrijk dat het gezellig was in huis en dat ze zich fijn voelden.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
11-09-2019 10:58
Kamer uit zichzelf opruimen komt vanzelf als ze verkering krijgen :proud:
Ehm... nee hoor. Er komt alleen maar meer rommel, lijkt wel. :bonk:
Bij ons is het in deze situaties een kwestie van geven en nemen. De ene keer ruim ik het op, de andere keer zeg ik er wat van, vaak gooi ik er wat humor in.
Dan maak ik een foto van slingerende schoenen en zet erbij; help, wij zijn verdrietig, we missen onze vrienden in het schoenenrek. Kom jij ons redden?
Of borden op het aanrecht: we willen in de vaatwasser maar hebben helaas geen pootjes. Klinkt heel flauw maar vaak moeten ze erom lachen en doen ze het sneller en zonder gemopper dan als ik ze aanspreek op dat bijv. hun schoenen er nog liggen.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
12-09-2019 19:17
Ik ook. Het lijkt me normaal om te leren dat je je eigen zooi achter je kont opruimt. Het komt allemaal nogal gemakzuchtig over.
Ja, mijn pubers zijn deels gemakzuchtig met spullen/afspraken/de gevoelens van hun moeder. Dat gaan ze misschien afleren, misschien niet, ik ga het zien. Tot die tijd doe ik mijn best om het leefbaar te houden, zowel qua troep als qua sfeer. En dat is balanceren, zoals de meesten hier ook aangeven.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
lila01 schreef:
12-09-2019 19:17
Ik ook. Het lijkt me normaal om te leren dat je je eigen zooi achter je kont opruimt. Het komt allemaal nogal gemakzuchtig over.
Mijn moeder was echt heel streng. Die ruimde NOOIT mijn rommel op. Sterker nog, ze liet me van bij vriendinnen naar huis komen als ik niet had opgeruimd. Toch duurde het tot ik al lang volwassen was tot ik het zelf ging doen. Nu haat ik zooi in mijn huis en heb ik een zoon die ook niet opruimt. Hij maakt dan weer wel zonder morren wekelijks de badkamer schoon, doet boodschappen als ik het vraag en hij speelt voor chauffeur als mama wil drinken in de stad met vriendinnen.
lila01 schreef:
12-09-2019 19:17
Ik ook. Het lijkt me normaal om te leren dat je je eigen zooi achter je kont opruimt. Het komt allemaal nogal gemakzuchtig over.
Leren kan op vele manieren.
Alle reacties Link kopieren
Wilhetnietweten schreef:
12-09-2019 20:09
Ehm... nee hoor. Er komt alleen maar meer rommel, lijkt wel. :bonk:
Dat is grappig!
Ik kon het inderdaad merken als een van de mannen bezoek van een vriendin of een date of iemand van onbenoembare status verwachtte. Dan gingen ze opruimen, stofzuigen, bed verschonen en ze gristen die geurstokjes van Rituals van de wc om in hun kamer te zetten...
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven