"Internetrelaties"

05-06-2026 12:32 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als meelezer van het "swipe" topic vraag ik me iets af. Pasgeleden hoorde ik bij een tvquiz dat de kans op slagen op een duurzame relatie via een datingsite 12% is. Schandalig weinig naar mijn idee, wellicht door allerlei alchoritmen die gebruikt worden?
Tegelijkertijd lijkt de kans om iemand "in het wild" tegen te komen steeds kleiner dus relatietechnisch lijken we steeds afhankelijker te zijn van iets dat maar een zeer lage slagingskans heeft.

Ben heel benieuwd hoe daar hier naar gekeken wordt.

En verder ben ik benieuwd of je succesverhalen hebt, is het jou gelukt via een site/app enz duurzaam te relatieën?
Welk medium heb je gebruikt, hoe verliep de beginperiode en alles wat je verder kwijt wil over selectiecriteria, tips en trucs, hobbels of juist geen hobbels.
"Mislukkingen" mag je hier vanzelfsprekend ook melden, gewoon alles wat je kwijt wil.

Aangezien TO begint zal ik mijn ervaring in een post hieronder melden.
Dropdrop schreef:
05-06-2026 16:02
Het internet: Research into this statistic (often cited as 65.3%) originates from a landmark study analyzing user behavior on platforms like Tinder. Published invia Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, the research reveals that a significant majority of users are actually unavailable

Het onderzoek zelf lijkt achter een betaalmuur te zitten. Ik kan alleen artikelen over het onderzoek vinden

Dank. Dit vind ik via Google AI:

The 65.3% statistic comes from a landmark 2023 study published in Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. It found that 65.3% of the surveyed Tinder users were already married or in a relationship, using the app primarily for entertainment, validation, or coping with negative emotions rather than seeking real-life dates.

While the specific 65.3% figure is widely referenced in internet culture to describe the dating pool's unavailability, it has sparked considerable debate:

- The Survey Constraints: Tinder strongly pushed back against the study's framing. A HuffPost report highlighted that respondents in the survey were only given three options to describe their status—'celibate', 'in a relationship', or 'widowed'—with no actual option for 'single'.
- Dating App Motivations: Further research into this area (such as a study published in BMC Psychology) indicates that user intent on dating apps is highly fractured. While a segment seeks offline connections, a large portion admits to logging on just to boost their ego, pass the time, or seek distraction.

Dus er valt blijkbaar wel flink wat tegenin te brengen. Als dat onderzoek echt niet de optie 'single' gaf, dan zou het wel een heel beroerd onderzoek zijn. Maar het gaat dus sowieso alleen om Tinder en om lurkers: mensen die niet de intentie hebben om offline daadwerkelijk iemand te ontmoeten.

Dit is precies waarom ik al een tijd geleden afgehaakt ben bij Tinder. Het is inderdaad al jaren een enorme vergaarbak met rommel. En je moet je een ongeluk swipen om de normale, ingevulde profielen eruit te vissen.
Tjielp
En ik merk een groot verschil tussen 'vroeger' (zo'n 15 jaar geleden) en nu qua internetdaten. Het aantal onserieuze en nepprofielen is enorm toegenomen. En steeds meer mensen die serieus op zoek zijn, zijn een beetje klaar met datingapps. Er zit inmiddels echt veel meer kaf bij dan toen die apps in opkomst waren.

En die algoritmes staan ook steeds meer mensen tegen. Dit verklaart mede het relatieve succes van Breeze: hun verdienmodel draait op daadwerkelijke dates. En daardoor zijn de mensen die op die app zitten ook een stuk serieuzer.
Tjielp
Inmiddels ruim 20 jaar een relatie via een datingsite.

Moet wel eerlijk zeggen dat het eigenlijk niks voor me was. Toch met veel mannen aan de praat geraakt die achteraf getrouwd bleken en op zoek waren naar een snelle date.
Maar ben wèl blij met het resultaat.
10 jaar geleden via Relatieplanet in contact gekomen met mijn huidige partner. Daarvoor nooit langdurige relaties gehad.
Ik was wel selectief met afspreken, dus de dates die ik had waren altijd met leuke mannen. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met het aanbod op sites en apps. Ik denk wel dat het heel aantrekkelijk wordt gemaakt om verder te willen swipen, zodat je steeds op zoek wil naar nóg leukere matches.
Ik ben 4 jaar samen met mijn internet date. Het was via een betaalde datingsite.
Daarvoor 1 of 2 dates gehad met andere mannen dus verder niet echt veel gedate.
.
Ik ben 2,5 jaar geleden op Tinder mijn huidige vriend tegen gekomen. We hebben een erg fijne LAT relatie, dus ik zou hem wel als duurzaam omschrijven. Ik zit in de 40-50 categorie, dus had na alle verhalen hier op het forum niet zo veel hoop snel iemand te vinden. Toch was het heel snel al raak. Mijn tip, snel afspreken. Ik kan met veel mensen leuk chatten, maar die klik in het echt is er niet automatisch ook. Elkaar echt zien zegt veel meer.
Mijn vorige relatie via Hyves en mijn huidige relatie via Tinder :). Dus het kan wel ;) en idd 12% is dat na zoveel dates te hebben gehad met verschillende kandidaten of?
Voor iedereen een groene tuin
24seven schreef:
05-06-2026 17:49
Ik ben 2,5 jaar geleden op Tinder mijn huidige vriend tegen gekomen. We hebben een erg fijne LAT relatie, dus ik zou hem wel als duurzaam omschrijven. Ik zit in de 40-50 categorie, dus had na alle verhalen hier op het forum niet zo veel hoop snel iemand te vinden. Toch was het heel snel al raak. Mijn tip, snel afspreken. Ik kan met veel mensen leuk chatten, maar die klik in het echt is er niet automatisch ook. Elkaar echt zien zegt veel meer.
Ja meteen afspreken idd. Deden wij ook. Voordeel was dat hij mensen kenden die ik ook kenden van vroeger. Maar niet te lang blijven chatten en appen.
Dropdrop schreef:
05-06-2026 14:35
Waarom wordt de kans om iemand irl tegen te komen eigenlijk kleiner? Staat in de OP.

Geldt dat alleen voor oudere mensen? Of ook voor twintigers?
Omdat mensen liever naar hun telefoon kijken dan een gesprek beginnen met iemand die ze niet kennen :-)

Ik ben inmiddels 10 jaar getrouwd met mijn man, die ik via een dating app ken.

Maar 12 procent kans van wat? Vaag bericht.
Ik heb alleen maar relaties gehad via internet. Met uitzondering van twee probeersels van voor mijn 20e. Maar ik word dus niet verliefd in het wild. Niet eens aangetrokken, een spatje, een sprankje, een fling. Helemaal noppes nada... Het is de vraag wat het dan is dat daar via zo'n site dan wel zo anders aan is. Ik denk soms wel eens dat er andere dingen daar een rol in hebben meegespeeld... maar ik ben inmiddels dus al bijna 17 jaar samen met iemand die ik via een of andere dating/ontmoetingssite ken.
Zou leeftijd nog een factor zijn in de kans op succes? Mijn vader heeft mijn stiefmoeder leren kennen via Parship, beiden na hun scheiding van een lang huwelijk en ik hoor veel rampverhalen bij mensen van rond de 30 of daaronder. Maar misschien is dat toeval hoor.
Ik dacht eigenlijk dat dit topic ging over relaties die zich (vrijwel) alleen online afspelen. Het fenomeen bij jonge mensen die soms wel maanden appen met iemand en een hele relatie met elkaar opbouwen, zonder elkaar ooit in het echt gezien te hebben.
Couragedinges
Ik heb mijn man bijna 20 jaar geleden leren kennen via Knuzz, een gratis datingsite.
Hij was de eerste die mijn profiel goed gelezen had en ,leuke vragen stelde. De andere reacties waren echt vreselijk.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Rozegerbera schreef:
05-06-2026 18:59
Zou leeftijd nog een factor zijn in de kans op succes? Mijn vader heeft mijn stiefmoeder leren kennen via Parship, beiden na hun scheiding van een lang huwelijk en ik hoor veel rampverhalen bij mensen van rond de 30 of daaronder. Maar misschien is dat toeval hoor.
Mijn moeder idem, via Relatieplanet destijds.
Datingapps vind ik vooral goed werken voor het vinden van plezier - one-night stands, FWB enz, heb ik gemerkt. Mijn selectiecriteria waren toen anders, veel soepeler, dan nu ik wel zin heb in een relatie. Een date is daardoor veranderd van een speelse ontdekkingstocht in een soort sollicitatiegesprek voor de rest vh leven - heel onaantrekkelijk, en contraproductief ook. Van mijn kant dus.

Weet nog niet zo goed hoe dat op te lossen. "In het wild" ben ik niet zo sterk in flirten, heb ik gemerkt.

Zo'n app is ook lekker duidelijk: de intenties, de wensen - het wordt allemaal al vrij snel besproken. Feeld werkte een tijdje heel goed, zat vol met leuke, vrije, alternatieve mensen. Onderhand is de app gevonden door janenalleman en is de lol er wel af voor me.
brousje wijzigde dit bericht op 05-06-2026 22:26
6.09% gewijzigd
Ik ben denk ik wel iets optimistischer over datingapps dan de cijfers denk ik. Ik beschouw mezelf als een leuk, normaal mens en ken ook hele leuke normale mensen die swipen. Soms komen er duurzame relaties uit, soms niet. Net zoals dat zo kan lopen in relaties uit het “wild”.

Heb twee langdurige relaties gehad, eentje met een man die ik kende van mijn studie (12 jaar) en eentje die ik leerde kennen via Happn (6 jaar). Momenteel ook al weer een tijdje samen (2 jaar) met iemand via facebook dating met wie ik toevallig fijne gemeenschappelijke (fb) vrienden bleek te hebben. Dus dat hielp al.

Online ging ik “aan” op mannen die iets leuks over zichzelf in correct nederlands konden opschrijven. En wiens foto’s ik leuk vond. Kon vanalles zijn. Als het gesprek daarna ook nog een beetje humorvol en ontspannen vloeide gingen we snel afspreken. Voor mij begon het dan eigenlijk pas echt. Viel natuurlijk in het echt wel eens tegen, maar over het algemeen vooral veel leuke dates gehad. Ik denk dat je mindset alles is, iedereen heeft een wel een mooi en uniek verhaal, ook al was er geen klik dan had ik toch nog een mooi mens ontmoet. En door. Heb zelfs nog een hechte vriendschap (12 jaar nu) overgehouden aan een ex-date. Tussendoor ook wel wat ontmoetingen in het wild opgedaan, dat is achteraf dan niet duurzaam geweest, maar dat lag niet aan de manier van ontmoeten denk ik.
Misschien ben ik gewoon one of the lucky few die geen rare of vieze types op mijn pad is tegengekomen.

Kortom, ik denk dat je overal en op alle manieren fijne en minder fijne mensen kunt tegenkomen, ongeacht hoe de eerste ontmoeting is ontstaan.
Ik ben 2 jaar samen met mijn Breeze liefde. Voordat ik Breeze ging gebruiken, zat ik op Bumble. Alleen merkte ik dat het chatten in de meeste gevallen kansloos was. Het ging nergens over, ging nergens heen en vaak werd er afgehaakt als het op afspreken aankwam. Het vele swipen en chatten werd steeds meer tijdverspilling. Breeze werd echt een uitkomst. Meteen op date op basis of je elkaars profiel leuk vond.

En met mijn huidige vriend ging het in onze date fase heel anders dan met zijn voorgangers. Het appen na de date, weer willen afspreken, gewoon elkaar laten merken dat je elkaar leuk vond, het ging zo vanzelf. Ik heb me geen een keer afgevraagd waar ik stond bij hem en andersom ook niet. Na 3 weken daten maakten we het officieel. Ik kreeg ontzettend veel commentaar dat we veel te snel gingen, maar niet naar geluisterd. Het voelde gewoon goed en dat gaat het nog steeds!
Hm. Ik stelde google deze vraag "hoeveel kans heb je om online een relatie te vinden?" en het AI-antwoord was 24-29% kans op het uiteindelijk vinden van een vaste partner.

Dat is een stuk meer dan 12%.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Sinds 2004 ben ik heel gelukkig met mijn internetliefde.

Ik ben wel benieuwd welke relaties meegenomen zijn die via het internet zijn ontstaan. Niet iedereen is opzoek naar een vaste relatie. Uiteindelijk misschien wel. Maar veel mensen zijn opzoek naar een tijdelijke iets. En het is een datingsite, je gaat dus daten,
Getrouwd met Tindermatch, 7 jaar terug leren kennen.

Ik heb iets van 30 verschillende dates gehad, speld in hooiberg, maar goed in 'real life' maar enkele contacten gevonden dus het was wel fijn dat er een online mogelijkheid was om nog meer mensen te leren kennen.
Ik begeef/begaf me op plekken met vooral een miljoen vrouwen (werk) of de mannen waren er niet veel in mijn leeftijd (hardloopvereniging).
Nieuweling93 schreef:
06-06-2026 07:32
Misschien ben ik gewoon one of the lucky few die geen rare of vieze types op mijn pad is tegengekomen.

Ik heb heel wat date-ervaring in mijn leven en was/ben ook altijd goed in filteren. Dus nee, hier ook geen echte date-horrorverhalen. Maar ik merk wel een enorm verschil tussen (zeg) 20 jaar geleden en nu. Je moet nu langs veel meer kaf om het koren eruit te filteren.
Tjielp
Ik ken mijn man ook via Tinder, bijna 12 jaar geleden. Ik was met Tinder als het wat leek altijd wel van vrij snel afspreken, want soms schat je iemand toch verkeerd in (zowel in positieve als negatieve zin), je kan met chatten nauwelijks inschatten of iemand echt bij je past. Dus was niet in één keer de ware, maar uiteindelijk wel ;)
Ik ken veel mensen met een langdurige relatie die ze hebben leren kennen via internet. Wel ook een hoop verre verhuizingen daardoor.

Ik heb wel het idee dat internetdaten minder leuk is geworden.

20 jaar geleden werd het ook een beetje sneu gevonden, maar het was volgens mij toen wel een stuk gezelliger en persoonlijker dan tegenwoordig.

Maar ik heb geen eerste hand recente ervaring.

Iemand hier die in beide tijdperken gedate heeft?
Ja 18 jaar geleden en 8 maanden geleden :-D beide snel een relatie. Alleen was ik de 2e keer wel wat kritischer en selectiever. Dat is het belangrijkste in dating, je moet de rotte appels links laten liggen. En die zijn er veel op internet ;)
Mus* schreef:
06-06-2026 09:53
Ik heb heel wat date-ervaring in mijn leven en was/ben ook altijd goed in filteren. Dus nee, hier ook geen echte date-horrorverhalen. Maar ik merk wel een enorm verschil tussen (zeg) 20 jaar geleden en nu. Je moet nu langs veel meer kaf om het koren eruit te filteren.
.
Heb zelf nog maar een jaar of vijf ervaring met internetdaten en in deze periode ervaar ik al een verschil. Minder matches, minder reacties, minder dates.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven