"Internetrelaties"

05-06-2026 12:32 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als meelezer van het "swipe" topic vraag ik me iets af. Pasgeleden hoorde ik bij een tvquiz dat de kans op slagen op een duurzame relatie via een datingsite 12% is. Schandalig weinig naar mijn idee, wellicht door allerlei alchoritmen die gebruikt worden?
Tegelijkertijd lijkt de kans om iemand "in het wild" tegen te komen steeds kleiner dus relatietechnisch lijken we steeds afhankelijker te zijn van iets dat maar een zeer lage slagingskans heeft.

Ben heel benieuwd hoe daar hier naar gekeken wordt.

En verder ben ik benieuwd of je succesverhalen hebt, is het jou gelukt via een site/app enz duurzaam te relatieën?
Welk medium heb je gebruikt, hoe verliep de beginperiode en alles wat je verder kwijt wil over selectiecriteria, tips en trucs, hobbels of juist geen hobbels.
"Mislukkingen" mag je hier vanzelfsprekend ook melden, gewoon alles wat je kwijt wil.

Aangezien TO begint zal ik mijn ervaring in een post hieronder melden.
apppie schreef:
05-06-2026 13:02

Ik ben wel nieuwsgierig wat maakte dat je als single voor second love koos, in plaats van een "gewone" datingsite? :)
Sebedeüs schreef:
05-06-2026 12:37
In mijn singletijd had ik standaard een profiel op "second love", niet om een relatie te scoren maar omdat ik mijn single tijd niet geheel manloos wilde doorbrengen.
Ik ben dan niet TO, maar ook ik dacht er destijds zo over ;-)
Live Life to the fullest
nausicaa schreef:
05-06-2026 13:20
Bij TO was het blijkbaar toevallig anders, maar Second Love is natuurlijk wel zo’n beetje de slechtste site als je iets duurzaams en monogaams zoekt.
Maar als je vetgedrukte niet zoekt niet ;-)
Live Life to the fullest
Ik heb mijn ex leren kennen in de chatbox, 26 jaar geleden. Dat was toen de datingsites net opkwamen en je voor sneuneus werd aangekeken als je daar op ging zoeken.

Mijn relatie heeft 18 jaar standgehouden. Meer mijn “verdienste” dan de zijne, omdat hij toch op internet bleef “zoeken” naar andere contacten naast mij.

Daarna (7 jaar geleden) nog wat geswiped op diverse sites, maar dat ging meestal over sex, zodra ik wat serieuzer werd haakten men af. Kennelijk niet leuk genoeg dus als je geen sex date wilt.

Ik ben ermee gestopt, en kan ook leuk alleen leven, samen met mijn Satisfyer. Ik ben verbaast hoe anderen kort na het aflopen van de vorige relatie weer een nieuwe opduiken, maar meestal is dat ook niet voor lang.

Ik geloof die 12% dan ook wel. Ik lees het als het aantal long life relaties. Er zijn maar weinig mensen die hun hele leven bij elkaar blijven. En aangezien in het echt tegenkomen lastiger is als je wat ouder bent, ga je toch naar de swipe- of daging sites.
Ik doe mijn best
Ik heb mijn man leren kennen op een contactensite maar ik was op zoek naar vriendschap ipv een relatie.
Mijn man was daar wel op zoek naar een relatie. Bij toeval “spraken” we elkaar in de chatbox (hij was de dag ervoor lid geworden van die site en ik had besloten de dag erna mijn account op te heffen) en ging per pb verder.
Tijdje per pb en daarna op mail contact gehouden en daarna gaan bellen. De eerste keer dat we belde duur dat 4,5 uur lang (we werden tot 2 keer toe afgebroken door de provider na 2 uur wist niet eens dat dat zo gebeurde destijds).
Toen afgesproken voor een date (heb hem zelfs heel gevaarlijk mij op laten halen thuis met de auto) dat was voor een zaterdagmiddag maar zondag avond laat ging hij pas weer naar huis.
Na een jaar trok ik in bij hem (120 km verderop) en nog een paar jaar later getrouwd. Inmiddels zijn we 13 jaar samen.

Dus ja dat is mijn ervaring met “online dating” heb verder nooit contact gehad met iemand anders. Dit was echt toeval ik was niet eens op zoek naar een relatie misschien dat het daarom zo natuurlijk ging juist.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Poeszie schreef:
05-06-2026 13:48
Ja, maar waar staat die kans voor. Is dat 12% kans per date? Of per jaar op basis van een X-aantal dates? Of 12% van de opgedane relaties is duurzaam?
Zoals ik het begreep is van de 100% mensen die zich inschrijft op een datingsite uiteindelijk 12% relatietechnisch geslaagd. Dit betekent dus dat 88% van de ingeschrevenen niet slaagt.

Met duurzaam bedoel ik dat er een "echte" relatie uit rolt. Misschien niet helemaal een juiste term maar ik wist even niet hoe ik die anders moest omschrijven. Liefdesrelatie is misschien een beter woord omdat dat niks zegt over de duur.
Courage schreef:
05-06-2026 19:10
Ik dacht eigenlijk dat dit topic ging over relaties die zich (vrijwel) alleen online afspelen. Het fenomeen bij jonge mensen die soms wel maanden appen met iemand en een hele relatie met elkaar opbouwen, zonder elkaar ooit in het echt gezien te hebben.
Dat fenomeen is niet leeftijdsgebonden hoor
apppie schreef:
05-06-2026 13:02

Ik ben wel nieuwsgierig wat maakte dat je als single voor second love koos, in plaats van een "gewone" datingsite? :)
Via via kreeg ik te horen over SL, ik heb me eigenlijk nooit zo in datingsites verdiept verder. Op SL was het duidelijk waarvoor men zich inschreef, daten zonder relatieverwachting en dat paste me toentertijd heel goed.
Ik heb zelf nog nooit op een "relatie-datingsite" gestaan en ik denk ook niet dat ik daaraan zou beginnen. Geld uitgeven aan iets dat een kleine 90% kans op mislukking heeft zie ik niet zo zitten.
grenada schreef:
05-06-2026 14:17
schandalig laag? 12%? welk percentage vind je dan niet "schandalig laag"? ik vind het eerlijk gegzegd best hoog namelijk
Ik zou iets rond de 30-35% logisch vinden en niet schandalig laag. Er zijn natuurlijk allerlei factoren die ervoor zorgen dat dit cijfer laag is maar ik vrees dat de algoritmen behoorlijk tegenwerken.
Alles om jou maar zo lang mogelijk betalende klant te houden, misbruik maken van mensen die graag een partner willen. Ja, ik vind dat wel schandalig eigenlijk.
Claire45 schreef:
05-06-2026 14:24
(even los van de vraag of ze bezet zijn, dat weet je natuurlijk niet)
En hier leg je meteen de vinger op de plek denk ik. Al kun je dat via een datingsite ook nooit 100% zeker weten.

Jouw manier zou ook mijn favoriete manier zijn, via via, relaxed, zonder nadruk op "wie weet is dit hem". Maar in mijn leven komen dit soort feestjes nauwelijks nog voor. En ook via hobby, uitgaan en werk kom ik geen mannen tegen die in aanmerking komen.
Eurus schreef:
05-06-2026 14:52
Tegelijkertijd lijkt de kans om iemand "in het wild" tegen te komen steeds kleiner

Is dat echt zo of een gevoel?
Het woordje "lijkt" staat erin, ik zet het dus niet weg als feit.

Ikzelf ken volgens mij geen mensen die de afgelopen tien jaar internetloos een partner hebben gevonden. Het zal mijn gevoel dus wel zijn.
Sebedeüs schreef:
08-06-2026 08:51
Ik zou iets rond de 30-35% logisch vinden en niet schandalig laag. Er zijn natuurlijk allerlei factoren die ervoor zorgen dat dit cijfer laag is maar ik vrees dat de algoritmen behoorlijk tegenwerken.
Alles om jou maar zo lang mogelijk betalende klant te houden, misbruik maken van mensen die graag een partner willen. Ja, ik vind dat wel schandalig eigenlijk.

Tja, gecombineerd met dat andere (overigens wel te betwisten) cijfer over aantallen profielen van mensen met een relatie op datingapps, vind ik 12% geen gek getal. Feit is gewoon dat er heel veel lurkers op die apps zitten. Mensen die swipen uit nieuwsgierig, willen weten of ze nog een beetje in de markt liggen, maar die verder niet geïnteresseerd zijn in een date IRL. Of niet durven.

En het hangt denk ik sterk af van welke app je gebruikt. Ik denk dat dat percentage op bijvoorbeeld Breeze een stuk hoger ligt dan op Tinder.

Dat over die algoritmes zijn deels aannames. Breeze verdient sowieso alleen maar aan daadwerkelijke dates, dus die hebben er geen belang bij om je beroerde profielen voor te schotelen. En bij de good old datingsites komt er weinig algoritme aan te pas. Bovendien hebben eigenlijk al die apps een gratis versie waarmee je meestal heel aardig uit de voeten kunt.
Tjielp
Sebedeüs schreef:
08-06-2026 08:58

Ikzelf ken volgens mij geen mensen die de afgelopen tien jaar internetloos een partner hebben gevonden. Het zal mijn gevoel dus wel zijn.
Zou het ook hier door kunnen komen? Vroegah had je keus uit de 50 jonge mannen in jouw dorp in ongeveer de juiste leeftijdscategorie. Nu is de keuze online bijna oneindig groot. Dus komt er een gevoel van in het wild bijna niemand tegen te komen.
Sebedeüs schreef:
08-06-2026 08:58

Ik denk dat het internet de drempel ook hoger heeft gemaakt om iemand aan te spreken.

Waarom zou je een willekeurig persoon op straat aanspreken terwijl de kans dat diegene vrij + geïnteresseerd is, heel klein is?

Je hóeft geen risico op een blauwtje meer te lopen. Als je graag een relatie wil kun je in je joggingbroek enigszins anoniem een paar foto's aanklikken.

Er zijn volgens mij juist meer singles
Ik denk dat de kans online vaak groter is. Vanaf een bepaalde leeftijd kom je niet (veel) meer in contact met nieuwe mensen. Er komen niet opeens nieuwe vrienden bij en de meeste mensen wisselen niet continu van baan of sport. En uitgaan doen de meesten op latere leeftijd een stuk minder. Dus waar moet je singles tegenkomen dan? Ik spreek geen mensen aan in de supermarkt of op straat. En vrienden die een partner of gezinsleven hebben richten zich daar meer op. En de meeste mensen zijn redelijk gesetteld.

De mensen die ik ken die hun partner buiten de apps hebben gevonden zijn al jarenlang samen. Kennen de partner van school/studie/uitgaan etc.

Om succesvol te zijn op apps moet je er tijd en energie instoppen. En om kunnen gaan met afwijzing en teleurstelling. Veel mensen haken (terecht) voortijdig af.
Nooit een liefdesrelatie gekregen door contact online (terwijl ik wel chronisch online ben :P)

Huidige liefde en al die ervoor in het wild tegengekomen: via vrienden of kennissen, op een uitwisselingsprogramma, op een jongerenreis.

Als ik opnieuw single zou zijn zou ik Breeze proberen. Dat eindeloze chatten vond ik altijd verschrikkelijk…
Veritas vos liberabit
Ik kwam hier een boel succesverhalen lezen... niet dus 😅
Ik heb 3 internet relaties gehad waarvan 2 van ruim 2 jaar. Van alle 3 bleek naderhand dat ze toen we begonnen daten verliefd waren op iemand anders. De ex, de beste vriendin, iemand waarmee hij even gedate had maar samen hadden besloten dat het niets ging worden en af en toe nog belden maar nadien bleek dat zij het daten gestopt had en hij haar al die tijd bleef smeken om nog eens af te spreken en haar had verteld dat ik 'gewoon een vriendin' was. We waren 2,5 jaar samen en kwamen bij elkaars familie.

Mensen hebben het hier over geld verspillen aan apps, ik betaal zoals iedereen, want dat is het concept, enkel voor een date op Breeze, gebruik andere apps gewoon gratis.

Ik ben 50+
Mensen dragen vaak nogal zware rugzakken mee. Hebben vaak ook niet het geduld om je een beetje te leren kennen maar zoeken naar vonken en vuur en als dat er op een eerste date niet is beginnen ze meteen de volgende date al te plannen. Als die al niet gepland is.

Ik lees hier over eerste dates op café aan een tafeltje, doe ik nooit want hoe ongemakkelijk is dat...
Mus* schreef:
08-06-2026 09:18

Dat over die algoritmes zijn deels aannames. Breeze verdient sowieso alleen maar aan daadwerkelijke dates, dus die hebben er geen belang bij om je beroerde profielen voor te schotelen. En bij de good old datingsites komt er weinig algoritme aan te pas. Bovendien hebben eigenlijk al die apps een gratis versie waarmee je meestal heel aardig uit de voeten kunt.
Ik denk dat je nooit helemaal zeker kunt weten welke site er welke algoritmen op nahoudt, de good old datingsites zijn ook onderhevig aan voortschrijdend inzicht.
In elk geval is er niet een datingsite die verdient aan succesvol gekoppelden, wel aan zoekenden en dat geldt ook voor Breeze.

Ik denk dat ikzelf eerder zou gaan voor speeddates of slowdates. En toch maar in je omgeving laten weten dat je openstaat voor een leuke man. En aan de andere kant weet ik niet of ik er uberhaupt nog wel voor zou gaan, uit ervaring weet ik dat single zijn ook best prima is. Al vind ik het leven met een man wel degelijk leuker...
Flandrien schreef:
10-06-2026 06:28

Ik ben 50+
Mensen dragen vaak nogal zware rugzakken mee. Hebben vaak ook niet het geduld om je een beetje te leren kennen maar zoeken naar vonken en vuur en als dat er op een eerste date niet is beginnen ze meteen de volgende date al te plannen. Als die al niet gepland is.

Ik lees hier over eerste dates op café aan een tafeltje, doe ik nooit want hoe ongemakkelijk is dat...
Hoe ziet jouw ideale eerste date eruit, Flandrien?
Ik heb in mijn SL tijd heel veel en vaak aan een tafeltje gezeten om af te tasten en elkaar te leren kennen, voor mij werkt het prima. En als het niet werkte dan kwam er geen vervolg.
Af en toe sprak ik af op het strand of in het bos voor een wandeling, werkt ook prima trouwens.

Dat van die spark en patsboem op de eerste date klopt denk ik. En eigenlijk is dat best jammer, coaches die zich bezighouden met online daten raden ook altijd aan meerdere dates aan te gaan als er iets van interesse is.
In die zin was via Second Love daten voor mij ideaal, zonder de relatiedruk krijg je de kans elkaar te leren kennen en elkaars eigenaardigheden te omarmen. Ik denk niet dat mijn vriend en ik voor elkaar hadden gekozen als we elkaar via lexa ofzo hadden ontmoet, we hebben echt tijd nodig gehad om onder elkaars huid te kruipen.
Na een jaar kozen we dan ook "echt" voor elkaar en bleken we een supermatch te zijn.
Flandrien schreef:
10-06-2026 06:28
Ergens begrijp ik dan niet waarom iemand zou daten. Als je een zware rugzak draagt heb je toch geen ruimte om iemand te leren kennen?
madamzonderm schreef:
10-06-2026 14:04
Ergens begrijp ik dan niet waarom iemand zou daten. Als je een zware rugzak draagt heb je toch geen ruimte om iemand te leren kennen?
Als ik mensen vertel hoe mijn getrouwde leven eruitzag met 3 uitdagende kinderen vinden ze ook dat ik een zware rugzak meedraag, al zie ik dat zelf anders.
Ik zou niet weten waarom ik om die reden niet naar een partner zou kunnen verlangen en daar werk van zou kunnen maken.
Sebedeüs schreef:
10-06-2026 14:12
Als ik mensen vertel hoe mijn getrouwde leven eruitzag met 3 uitdagende kinderen vinden ze ook dat ik een zware rugzak meedraag, al zie ik dat zelf anders.
Ik zou niet weten waarom ik om die reden niet naar een partner zou kunnen verlangen en daar werk van zou kunnen maken.
Je ziet het zelf anders, dus dan draag je toch geen zware rugzak?
Toen ik een 'zware rugzak' had zag ik echt geen ruimte om iemand te leren kennen.
Maar misschien hebben andere mensen wel ruimte om ook dan iemand te leren kennen.
Als ik van een potentiële date zou vinden dat hij een zware rugzak heeft denk ik dat ik eigenlijk bedoel dat hij vooral aan het zaniken is over al dat gepasseerd is. Wat Flandrien bedoelt weet ik natuurlijk niet.

Op het moment dat iemand zijn of haar leven als bijzonder zwaar ervaart is daten inderdaad misschien niet het beste idee van de wereld.
Ik was er, ooit op 13-jarige leeftijd, ‘vroeg bij’ met vaste verkering waarmee ik op mijn 19e ging samenwonen. Twee jaar later gingen we uit elkaar, omdat ik stapelverliefd werd op iemand anders, hetgeen ook geen stand hield. Op mijn 28e leerde ik mijn grote liefde kennen, waarmee ik ruim 10 jaar heb samengewoond, maar de relatie helaas over ging door mijn onvervulde kinderwens.

Ik heb werkelijk jaren gerouwd om hem/ons en aansluitend om het feit nooit moeder te mogen worden. Wel ook wat datingsites geprobeerd, maar nooit met volle overtuiging, omdat ik het single leven ook steeds meer ging waarderen. Ik beschouw deze periode als zeer waardevol, een goede leerschool, omdat ik het zgn ‘geluk’ echt uit mezelf moest halen. Stond best open voor een leuke man, mocht deze mijn pad hebben gekruist, maar zo niet, ook helemaal prima!

Inmiddels ben ik al zo’n 23 jaar happy single en zit ik helemaal niet meer te wachten op een partner, want ik voel me ontzettend gelukkig met mezelf en de fantastische vrienden die ik al 40+ jaren in mijn leven mag hebben. Geluk zit in jezelf en heel fijn dit te mogen/kunnen delen, maar dat geluk zit voor mij absoluut niet in een (traditionele) relatie.
Live Life to the fullest
madamzonderm schreef:
10-06-2026 14:04
Ik wou hier niet over uitwijden maar ik schrijf hier al jaaaaaren dus mijn 3 relaties zijn hier uitvoerig beschreven in het singles topic. Je weet dat uiteraard niet meteen maar mijn 3 online exen bleken alle 3 verliefd te zijn op iemand anders die ze niet (meer) konden krijgen maar verkozen om er vrienden mee te blijven.
Ik was er om een leegte te vullen.
Dat noem ik bvb toch al rugzakken...
GeweldigWeer schreef:
10-06-2026 15:32
Wel ook wat datingsites geprobeerd, maar nooit met volle overtuiging, omdat ik het single leven ook steeds meer ging waarderen.
Heb je ook wel eens andere methoden geprobeerd, speeddaten bijvoorbeeld?

Ik vind het single leven ook heel oké en het schrikt me ook niet af, ben in die 4,5 jaar ook best prima vriendjes geworden met mezelf maar eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik een beetje vergeten was in die tijd hoe fijn de vanzelfsprekendheid van een goede relatie voelt. Zoals je weet geniet ik "best of both worlds" doordat ik LAT en dát zou ik toch echt niet meer anders willen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven