"Internetrelaties"

05-06-2026 12:32 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als meelezer van het "swipe" topic vraag ik me iets af. Pasgeleden hoorde ik bij een tvquiz dat de kans op slagen op een duurzame relatie via een datingsite 12% is. Schandalig weinig naar mijn idee, wellicht door allerlei alchoritmen die gebruikt worden?
Tegelijkertijd lijkt de kans om iemand "in het wild" tegen te komen steeds kleiner dus relatietechnisch lijken we steeds afhankelijker te zijn van iets dat maar een zeer lage slagingskans heeft.

Ben heel benieuwd hoe daar hier naar gekeken wordt.

En verder ben ik benieuwd of je succesverhalen hebt, is het jou gelukt via een site/app enz duurzaam te relatieën?
Welk medium heb je gebruikt, hoe verliep de beginperiode en alles wat je verder kwijt wil over selectiecriteria, tips en trucs, hobbels of juist geen hobbels.
"Mislukkingen" mag je hier vanzelfsprekend ook melden, gewoon alles wat je kwijt wil.

Aangezien TO begint zal ik mijn ervaring in een post hieronder melden.
Flandrien schreef:
10-06-2026 17:33
Dat noem ik bvb toch al rugzakken...
Klootzakken met een rugzak eigenlijk.

Wat naar dat dit je 3 keer(!!) overkomen is.
Sebedeüs schreef:
10-06-2026 17:50
Klootzakken met een rugzak eigenlijk.

Wat naar dat dit je 3 keer(!!) overkomen is.
Ik lees hier altijd als je 3 keer hetzelfde regen komt, jij de enige gemene deler bent.
Ik zie het eerder als 3 keer geprobeerd met een man met een 'beste vriendin'.
Nooit meer.
Sebedeüs schreef:
10-06-2026 17:49
Heb je ook wel eens andere methoden geprobeerd, speeddaten bijvoorbeeld?

Ik vind het single leven ook heel oké en het schrikt me ook niet af, ben in die 4,5 jaar ook best prima vriendjes geworden met mezelf maar eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik een beetje vergeten was in die tijd hoe fijn de vanzelfsprekendheid van een goede relatie voelt. Zoals je weet geniet ik "best of both worlds" doordat ik LAT en dát zou ik toch echt niet meer anders willen.
Ja, 2x aan speeddaten gedaan en dat beviel mij sowieso beter dan het reguliere online daten, incl afspreken! Toch is het ‘het bewust op zoek gaan’ niets voor mij, juist omdat ik nooit die behoefte heb gevoeld ofzo. Mijn laatste langdurige relatie was echt fantastisch en zou ik zo overdoen (bij wijze van spreken), maar ik mis gewoon geen partner in mijn leven. Denk dat het gewoon zo ‘simpel’ is voor mij ;-)
Live Life to the fullest
Tinder. Ben inmiddels 8 jaar samen met mijn eerste date. Wanneer spreek je eigenlijk van een succes? Met mijn vorige man ben ik 23 jaar samen geweest. Die relatie was blijkbaar een succes tot het niet meer zo was.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
15-06-2026 03:34
Tinder. Ben inmiddels 8 jaar samen met mijn eerste date. Wanneer spreek je eigenlijk van een succes? Met mijn vorige man ben ik 23 jaar samen geweest. Die relatie was blijkbaar een succes tot het niet meer zo was.
Ja het is een hele christelijk normatieve manier van het meten van het succes van relaties. Met een platinum huwelijk als het ultieme toppunt.

Ook als je als kindbruid werd uitgehuwelijkt en die hele 70 jaar dagelijks werd geslagen en uitgescholden, maakt niet uit, want in de krant staat je foto met de burgemeester: 'wauw, wat een prachtig liefdespaar, al 70 jaar'

Dus hoeveel jaar van die 23 jaar was je echt gelukkig?
Ik denk dat je het beste zelf kunt beslissen of je relatie een succes was/is. En vaak is het inderdaad een succes totdat dat niet meer zo is.
Om te kunnen bepalen of iets een succes is, moet je eerst het doel vaststellen.

En vroeger werd dat doel je opgelegd door de kerk: nooit scheiden.

En dat bepaalt de cultuur rondom relaties nog steeds. 'Langer is altijd beter', is nog steeds de norm, terwijl dat niets zegt over de kwaliteit van de relatie. Genoeg mensen die jarenlang samen ongelukkig zitten te wezen.
martje55 schreef:
08-06-2026 14:19
Zou het ook hier door kunnen komen? Vroegah had je keus uit de 50 jonge mannen in jouw dorp in ongeveer de juiste leeftijdscategorie. Nu is de keuze online bijna oneindig groot. Dus komt er een gevoel van in het wild bijna niemand tegen te komen.
Eerder 25 en langer geleden was dit voornamelijk de manier, op feestjes, via via (netwerk), werk, studie, school, hobbyclubs, reizen, vakanties, zo op straat, openbare plekken. In het “wild tegenkomen,

Op de eerste twee opties na zijn die laatste opties sterk afgenomen, het gebeurd nog sporadisch. Door de keuze met apps is het dat veel mensen ook minder open staan in het wild te daten.

Eerder “moest” je wel via via of op feestjes open staan daarvoor wanneer je een partner zocht. En zonder apps stond de ander ook meer open omdat die ook niet echt een andere keus had. Als je graag een partner wou. Daardoor spreek je elkaar ook sneller aan/raakt in gesprek.
Dat is nu minder, je slingert na het feestje de app aan bij wijze van spreke.

En de apps kun je aanslingeren precies op het moment dat het jou uitkomt.
Karakter is wat je bent in het donker.
Wat een voordeel is, wanneer je wat specifiekere wensen hebt, dit kan van alles zijn. Levensovertuiging, speciale hobby’s, geen kinderen, veel huisdieren, bepaalde karaktereigenschappen, avontuurlijke ongebondenheid, op een andere manier je werk en woonsituatie* inrichten. Wel niet (parttime) samenwonen. Wanneer je daar bewust voor kiest en daar gericht keuzes in maakt is het handig als een partner dat ook (deels) doet. Elkaar op die manier tegenkomen kan dan iets moeilijker zijn.

*half jaar in Nederland wonen, half jaar in zuid-Europa en hybride/online werken.

Dan is het voordelig en kun je op dat soort keuzes al voor selecteren. Ik zelf hoef geen kinderen. Dat is in het wild soms lastig, omdat veel mensen nog wel kinderen willen. Minder dan vroeger misschien, maar nog steeds is het vrij mainstraim om dat wel te willen.
Karakter is wat je bent in het donker.
Dropdrop schreef:
15-06-2026 10:25
Ja het is een hele christelijk normatieve manier van het meten van het succes van relaties. Met een platinum huwelijk als het ultieme toppunt.

Ook als je als kindbruid werd uitgehuwelijkt en die hele 70 jaar dagelijks werd geslagen en uitgescholden, maakt niet uit, want in de krant staat je foto met de burgemeester: 'wauw, wat een prachtig liefdespaar, al 70 jaar'

Dus hoeveel jaar van die 23 jaar was je echt gelukkig?
Dat was inderdaad mijn punt: wanneer noem je een relatie succesvol?

Om je vraag te beantwoorden: Van die 23 jaar ben ik er zeker 20 gelukkig geweest. Twee fantastische leuke kinderen groot gebracht. Maar wel gescheiden en ook niet echt meer on speaking terms. Daarnaast kijk ik achteraf toch anders tegen een aantal dingen aan. Was het dan een succes of juist niet?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Hexopbezemsteel schreef:
15-06-2026 14:59
Dat was inderdaad mijn punt: wanneer noem je een relatie succesvol?

Om je vraag te beantwoorden: Van die 23 jaar ben ik er zeker 20 gelukkig geweest. Twee fantastische leuke kinderen groot gebracht. Maar wel gescheiden en ook niet echt meer on speaking terms. Daarnaast kijk ik achteraf toch anders tegen een aantal dingen aan. Was het dan een succes of juist niet?

Inderdaad heel persoonlijk en enkel aan jezelf om dat te bepalen ;-)
Live Life to the fullest
Hexopbezemsteel schreef:
15-06-2026 14:59

Om je vraag te beantwoorden: Van die 23 jaar ben ik er zeker 20 gelukkig geweest.
20 van de 23 gelukkig, lijkt mij een mooie score.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven