"Internetrelaties"
vrijdag 5 juni 2026 om 12:32
Als meelezer van het "swipe" topic vraag ik me iets af. Pasgeleden hoorde ik bij een tvquiz dat de kans op slagen op een duurzame relatie via een datingsite 12% is. Schandalig weinig naar mijn idee, wellicht door allerlei alchoritmen die gebruikt worden?
Tegelijkertijd lijkt de kans om iemand "in het wild" tegen te komen steeds kleiner dus relatietechnisch lijken we steeds afhankelijker te zijn van iets dat maar een zeer lage slagingskans heeft.
Ben heel benieuwd hoe daar hier naar gekeken wordt.
En verder ben ik benieuwd of je succesverhalen hebt, is het jou gelukt via een site/app enz duurzaam te relatieën?
Welk medium heb je gebruikt, hoe verliep de beginperiode en alles wat je verder kwijt wil over selectiecriteria, tips en trucs, hobbels of juist geen hobbels.
"Mislukkingen" mag je hier vanzelfsprekend ook melden, gewoon alles wat je kwijt wil.
Aangezien TO begint zal ik mijn ervaring in een post hieronder melden.
Tegelijkertijd lijkt de kans om iemand "in het wild" tegen te komen steeds kleiner dus relatietechnisch lijken we steeds afhankelijker te zijn van iets dat maar een zeer lage slagingskans heeft.
Ben heel benieuwd hoe daar hier naar gekeken wordt.
En verder ben ik benieuwd of je succesverhalen hebt, is het jou gelukt via een site/app enz duurzaam te relatieën?
Welk medium heb je gebruikt, hoe verliep de beginperiode en alles wat je verder kwijt wil over selectiecriteria, tips en trucs, hobbels of juist geen hobbels.
"Mislukkingen" mag je hier vanzelfsprekend ook melden, gewoon alles wat je kwijt wil.
Aangezien TO begint zal ik mijn ervaring in een post hieronder melden.
vrijdag 5 juni 2026 om 12:37
In mijn singletijd had ik standaard een profiel op "second love", niet om een relatie te scoren maar omdat ik mijn single tijd niet geheel manloos wilde doorbrengen. Toen ik een paar jaar gescheiden was hoopte ik via dit kanaal een keer aan een man te blijven plakken en zo is het dus ook gegaan. Ik heb nu 8,5 jaar een relatie met mijn laatste second love. We gingen overigens geen van beide vreemd, dit even ter informatie.
Ik was deze man nooit vanzelf in het wild tegengekomen, we wonen een behoorlijk eind bij elkaar vandaan en zouden elkaars pad waarschijnlijk nooit gekruist zijn. Ik ben dus heel blij dat het via dit kanaal tot stand is gekomen want ik ben heel erg blij met mijn vriend en onze relatie, we passen supergoed bij elkaar.
Ik was deze man nooit vanzelf in het wild tegengekomen, we wonen een behoorlijk eind bij elkaar vandaan en zouden elkaars pad waarschijnlijk nooit gekruist zijn. Ik ben dus heel blij dat het via dit kanaal tot stand is gekomen want ik ben heel erg blij met mijn vriend en onze relatie, we passen supergoed bij elkaar.
vrijdag 5 juni 2026 om 13:02
vrijdag 5 juni 2026 om 13:15
Zou het percentage echt veel hoger zijn van mensen die gaan daten vanuit 'in het wild'? Ik heb het idee dat veel beginnende relaties sowieso sneuvelen. Gevorderde relaties ook trouwens 
In mijn eigen ervaring ligt de duurzaamheid van relaties meer aan of mensen een grote rugzak met onverwerkte problemen meebrengen. Als ze zelf stabiel en gelukkig met zichzelf zijn, is de slagingskans van een relatie, zowel beginnend als gevorderd, veel groter.
In mijn eigen ervaring ligt de duurzaamheid van relaties meer aan of mensen een grote rugzak met onverwerkte problemen meebrengen. Als ze zelf stabiel en gelukkig met zichzelf zijn, is de slagingskans van een relatie, zowel beginnend als gevorderd, veel groter.
vrijdag 5 juni 2026 om 13:20
Maar welke kans gaat het dan in vredesnaam over? De kans dat áls je een relatie opdoet, die duurzaam is? En hoe duurzaam dan? Of de kans dat als je op site zit, je überhaupt een relatie opdoet? Maar dat is natuurlijk weer enorm afhankelijk van hoe actief en selectief je zelf bent, en op welke site je zit. Bij TO was het blijkbaar toevallig anders, maar Second Love is natuurlijk wel zo’n beetje de slechtste site als je iets duurzaams en monogaams zoekt.
De kans dat je bij een toevallig kroegbezoek een duurzame relatie opdoet lijkt me nog vele malen lager, dus zo slecht is 12% niet eens.
De kans dat je bij een toevallig kroegbezoek een duurzame relatie opdoet lijkt me nog vele malen lager, dus zo slecht is 12% niet eens.
vrijdag 5 juni 2026 om 13:53
Dit wil ik ook wel weten.
12% per app? Vanaf wanneer is de relatie duurzaam?
Ik heb wel eens gehoord dat datingapps hun verdienmodel erop gebaseerd is dat jij zo lang mogelijk die app blijft gebruiken, dus dat ze expres jouw perfecte matches achterhouden.
vrijdag 5 juni 2026 om 13:58
Daten via apps kost wel ontzettend veel tijd met profielen uitzoeken en chatten. Met een kroegbezoek heb je hopelijk wel een gezellige avond.
vrijdag 5 juni 2026 om 14:02
Wanneer spreek je van een duurzame relatie? Laten we daar eerst eens mee beginnen.
Is dat voor de rest van je leven? Is dat langer dan 25 jaar? Of gewoon: als je langer dan een jaar een relatie hebt dan is het al duurzaam...
Ik heb 2 relaties gehad dankzij (of ondanks) internet en mijn huidige vriend ben ik in het wild tegengekomen.
Mijn eerste relatie was ruim 4 jaar, de tweede bijna 12 en met de huidige ben ik alweer ruim 8,5 jaar onder de pannen.
Is dat voor de rest van je leven? Is dat langer dan 25 jaar? Of gewoon: als je langer dan een jaar een relatie hebt dan is het al duurzaam...
Ik heb 2 relaties gehad dankzij (of ondanks) internet en mijn huidige vriend ben ik in het wild tegengekomen.
Mijn eerste relatie was ruim 4 jaar, de tweede bijna 12 en met de huidige ben ik alweer ruim 8,5 jaar onder de pannen.
vrijdag 5 juni 2026 om 14:02
Ik neem aan dat ze hiermee romantische relaties bedoelen en niet vrienden. Ik heb tig jaar geleden veel mensen online leren kennen die allemaal dezelfde interesse hadden. Dat werd best een grote groep en we spraken wel eens af bij mensen, bij events, op verjaardagen. Ben ook weekendjes weg geweest met een deel van die groep. Voor mij was destijds mensen eerst online ontmoeten echt een uitkomst als introvert. Helaas veranderden de interesses in de loop der jaren, mensen kregen het druk met werk, kwamen in een andere levensfase dus het is allemaal grotendeels verwaterd.
Maar echt een romantische relatie? Nee. Ik heb een keer een datingsite geprobeerd en dat was echt geen succes. Heb na een paar weken mijn profiel weer verwijderd. Kreeg alleen maar berichten van mannen die duidelijk uit waren op seks en oudere mannen die een klein dochter zochten en dus iets vriendschappelijks wilde. (Niet dat ik daar iets van geloofde trouwens).
Ik ken wel mensen die al jaren getrouwd zijn en kinderen hebben met iemand die ze online hebben ontmoet via Tinder en andere dating apps dus het kan wel. Dus naar mijn idee klopt het percentage niet.
Maar echt een romantische relatie? Nee. Ik heb een keer een datingsite geprobeerd en dat was echt geen succes. Heb na een paar weken mijn profiel weer verwijderd. Kreeg alleen maar berichten van mannen die duidelijk uit waren op seks en oudere mannen die een klein dochter zochten en dus iets vriendschappelijks wilde. (Niet dat ik daar iets van geloofde trouwens).
Ik ken wel mensen die al jaren getrouwd zijn en kinderen hebben met iemand die ze online hebben ontmoet via Tinder en andere dating apps dus het kan wel. Dus naar mijn idee klopt het percentage niet.
vrijdag 5 juni 2026 om 14:24
Datingapps spreken mij niet aan, maar ik heb wel een paar keer dates gehad met mannen die via-via aan mij waren gekoppeld en die ik dus voor het eerst zag en sprak tijdens de date. Het was telkens een beetje moeizaam. Aftasten, lichte zenuwen, en ook het besef dat we allebei met die ene intentie - potentiële liefde! - aan dat cafétafeltje zaten, maakte het er niet bepaald vrijblijvender en spontaner op.
Afgelopen weekend had ik een leuk feest bij vrienden, en daar heb ik echt een leuke man ontmoet. Voordeel: we bewegen ons in dezelfde cirkel. Ander voordeel: op een feest (of een borrel, een opening of wat dan ook) heb je de tijd om rustig in de stemming te komen, je kletst wat met die, je danst even met die, je hebt de mogelijkheid om eens rustig te beoordelen of er leuke mannen tussen zitten (even los van de vraag of ze bezet zijn, dat weet je natuurlijk niet) en opeens sta je in opperbeste stemming en heel relaxed met een man te praten die toevallig precies dezelfde interesses heeft, en met wie het gesprek daarom maar doorgaat en doorgaat. Dat is een wezenlijk andere ervaring dan een date via een app, vind ik. Het is ook fijn om in een enigszins vertrouwde omgeving te zijn, want op dat feest kende ik zo'n 60% van de aanwezigen, waardoor ik meer 'mezelf' kon zijn dan tijdens een blind date in een vreemd café.
In mijn leeftijdscategorie (40-50) zijn best wat mensen gescheiden, dus ik richt mijn pijlen op dit soort feesten/borrels. Ik vind het een groot voordeel dat een potentiële date dan meteen wat achtergrond en context heeft, want afspreken met een wildvreemde man zou ik niet snel doen.
Afgelopen weekend had ik een leuk feest bij vrienden, en daar heb ik echt een leuke man ontmoet. Voordeel: we bewegen ons in dezelfde cirkel. Ander voordeel: op een feest (of een borrel, een opening of wat dan ook) heb je de tijd om rustig in de stemming te komen, je kletst wat met die, je danst even met die, je hebt de mogelijkheid om eens rustig te beoordelen of er leuke mannen tussen zitten (even los van de vraag of ze bezet zijn, dat weet je natuurlijk niet) en opeens sta je in opperbeste stemming en heel relaxed met een man te praten die toevallig precies dezelfde interesses heeft, en met wie het gesprek daarom maar doorgaat en doorgaat. Dat is een wezenlijk andere ervaring dan een date via een app, vind ik. Het is ook fijn om in een enigszins vertrouwde omgeving te zijn, want op dat feest kende ik zo'n 60% van de aanwezigen, waardoor ik meer 'mezelf' kon zijn dan tijdens een blind date in een vreemd café.
In mijn leeftijdscategorie (40-50) zijn best wat mensen gescheiden, dus ik richt mijn pijlen op dit soort feesten/borrels. Ik vind het een groot voordeel dat een potentiële date dan meteen wat achtergrond en context heeft, want afspreken met een wildvreemde man zou ik niet snel doen.
vrijdag 5 juni 2026 om 14:46
Lijkt mij bizar veel (als je second love niet meetelt). Hoe kom je aan dat cijfer?
The impossible only takes a little longer
vrijdag 5 juni 2026 om 14:47
Snap ik ook niet zo goed. Er zitten weliswaar veel mensen op apps, maar die lopen buiten niet meteen met hun ogen dicht ofzo.
vrijdag 5 juni 2026 om 15:50
Vooral via via of via plekken waar we beiden veel komen of kwamen.
Of als ze in een relatie komen, dat die dan succesvol is? Nog iets anders?
Hoe hoog is het kans op slagen van een duurzame relatie via anders dan een datingsite?
Weet niet precies wat je bedoelt hier. Is het het percentage van mensen die op een datingsite vinden minstens een "succesvolle" hebben?
Of als ze in een relatie komen, dat die dan succesvol is? Nog iets anders?
Hoe hoog is het kans op slagen van een duurzame relatie via anders dan een datingsite?
vrijdag 5 juni 2026 om 16:02
Het internet: Research into this statistic (often cited as 65.3%) originates from a landmark study analyzing user behavior on platforms like Tinder. Published in Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, the research reveals that a significant majority of users are actually unavailable
Het onderzoek zelf lijkt achter een betaalmuur te zitten. Ik kan alleen artikelen over het onderzoek vinden
vrijdag 5 juni 2026 om 16:20
Ik heb een hele fijne serieuze relatie via Tinder, ik was niet eens op zoek, zat een beetje te swipen toen ik al heel snel deze man leerde kennen.
Hiervoor, voor Tinder dus, vele, echt vele serieuze contacten opgedaan via Badoo, inmiddels al tig jaren geleden maar met sommigen nu nog steeds een heel fijn vriendschappelijk contact. Met 2 mannen via echt hele langdurige relaties gehad.
En daarvoor, echt al 100 jaar geleden, ook via internet, volgens mij via Ilse chat, een man leren kennen waar ik een aantal jaar mee heb samen gewoond.
Hiervoor, voor Tinder dus, vele, echt vele serieuze contacten opgedaan via Badoo, inmiddels al tig jaren geleden maar met sommigen nu nog steeds een heel fijn vriendschappelijk contact. Met 2 mannen via echt hele langdurige relaties gehad.
En daarvoor, echt al 100 jaar geleden, ook via internet, volgens mij via Ilse chat, een man leren kennen waar ik een aantal jaar mee heb samen gewoond.
vrijdag 5 juni 2026 om 16:38
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in