Raak ik mijn beste vriendin kwijt door werk?

29-10-2017 05:15 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik post ff onder een andere nick vanwege herkenbaarheid.

Het wordt een lang verhaal, sorry.

Ik werk in de kinderopvang, freelance. In de zomervakantie gingen alle kinderen waar ik voor zorg op vakantie met hun ouders. Werk weg. Ik kreeg te maken met een flinke inkomensdaling en wilde op zoek naar vakantie werk. Ik besprak dit met mijn bff. Zij stelde voor om bij haar in het bedrijf te komen werken tijdens de vakantie. Ze zochten nog een marketingkracht. Ik heb ervaring met bedrijfsvoering en marketing.

Ik twijfelde. Het is een uur rijden heen en terug en ik zou mijn benzinekosten niet vergoed krijgen dus uiteindelijk zou ik weinig verdienen, maar alle extra inkomsten waren mooi meegenomen. Ik heb het aangepakt.

Mijn vriendin kan nogal dominant zijn en een controlfreak. Ik zeg dit niet om haar af te kraken maar het is wel iets waar ik rekening mee hou. De eerste week botste dat toen ik drie minuten te laat was en zei mij daarop aansprak terwijl ze zelf ook net aan kwam rijden. Ik werd niet ingewerkt en moest zelf maar zien te achterhalen waar alles lag en wat mijn taken waren, dus de eerste dag ging daaraan op. De tweede dag kwam ik er wat meer in. toen zei ze: 'de eerste dag was je wat sloom. Vandaag ging het wat beter. Ik hoop dat het zo blijft' ik dacht 'eh.. is het niet normaal dat je tijd nodig hebt om je draai te vinden en ingewerkt te worden en dus niet gelijk op topsnelheid presteert?' We hadden ook een discussie over pauze waarbij ze zei 'niemand neemt hier pauze. Uiteindelijk klets je toch ook met elkaar zo af en toe tussendoor? ' Uiteindelijk heb ik uitgesproken dat ik me niet op mijn gemak voelde bij zo'n autoritaire toenadering en een echte pauze nodig had in een volledige werkdag en gaf ze toe dat ze wat doorsloeg in haar zakelijk zijn. Sindsdien hadden we een fijne samenwerking. Dat zei zij ook.

Het bedrijf waar ze werkt is een klein familiebedrijf. Het is ongeorganiseerd. Foto's en bestanden staan overal verdeeld over een overvolle computer. Wat de prijs is van producten moet aan de baas gevraagd worden, dus het kan dagen duren voor er een offerte uitgaat. Soms worden er producten verkocht onder de inkoopprijs en klanten krijgen vaak niet eens antwoord op vragen of heel laat. Werknemers worden laat uitbetaald. Zij heeft zichzelf in de positie van manager gewerkt en klaagt vaak over de gang van zaken.

Het einde van de zomervakantie naderde en de kinderen kwamen terug van vakantie.

Maar mijn vriendin begon dingen te zeggen als:
ik heb met de baas gesproken en we zijn heel tevreden over je werk.
Ik wil het bedrijf organiseren en efficienter maken en kan jouw hulp daar wel bij gebruiken.
Ik wil dat we samen een uitgebreide excelsheet maken waarin voor iedereen de prijs van een product berekend kan worden. (de prijs is afhankelijk van nogal wat variabelen en daar zou best wat werk in gaan zitten)
Ik zou het fijn vinden als jij mijn assistent zou worden en mij af en toe zou kunnen ontlasten, want ik kom niet aan alles toe wat ik moet doen.
Ik ga met de baas praten over betere arbeidsvoorwaarden, een hoger uurloon en een reiskostenvergoeding voor jou.
Ik kreeg er extra uren bij vanuit huis.

Allemaal zaken waaruit bleek dat ze wilde dat ik zou blijven.

Ondertussen kwamen de kinderen terug van zomervakantie.
Het kinderopvang werk is variabel. De ene week heb ik een woensdag vrij. De andere week een vrijdag. Ik vroeg haar of ik op variabele dagen kon gaan werken. Dat kon niet. Ze eiste een vaste dag. Ik moest dus werk op gaan geven om daar te kunnen blijven werken. Ik kreeg daarnaast extra aanbiedingen voor kinderopvang werk. Die heb ik afgeslagen.

Ik keek ernaar uit om naast het marketingwerk dat bedrijf samen met haar op te ruimen en efficiënter te maken om haar te helpen en ook omdat ik dat zelf een leuke uitdaging vond en daarbij ook meer tijd met haar door te brengen, aangezien het gezellig was en we elkaar weinig zien sinds ze daar werkt.

maar toen werd er iemand aangenomen voor twee dagen in de week voor mijn functie. Ik wachtte af of ik te horen zou krijgen dat ik moest vertrekken. Dat bleek niet het geval. Er was werk genoeg.

Mijn vriendin belde mij en zei: Ik ben het eigenlijk niet eens met dat ze haar hebben aangenomen. 'Ik zou haar bellen en zorgen dat jullie geen dubbele taken doen en ook dat jij meteen de taken naar je toetrekt die jij wil doen'

Ook droeg ze me op te zorgen dat dat meisje maar bij een deel van de pc kon en kreeg ik toegang tot dezelfde account als zij en de baas. Ze zei 'ik vertrouw haar niet, maar jou vertrouw ik blindelings. Ik wil dat jij de taken doet waarbij gevoelige bedrijfsinformatie komt kijken'

Ook weer opmerkingen waaruit ik concludeerde dat het de bedoeling was dat ik bleef.

Onze samenwerking verliep nog steeds goed. Wel zag ik dat ze erg dominant was naar andere medewerkers en de bazen. Die lopen soms echt op hun tenen voor haar (de bazin vraagt aan haar of de deur dichtmag als ze het koud heeft) Ze verweet de postbezorger dat hij niet wist wat er in het pakje zat. Zij weigerde daarom haar handtekening te zetten (zo'n jongen kan onmogelijk weten wat er in al de pakjes zit die hij bezorgd) maar ik besloot me daar niet mee te bemoeien en haar te steunen. Tenslotte wist ik al dat ze die kant had en maakte het me vooral verdrietig omdat het me iets lijkt waar je zelf niet gelukkig van word.

En toen gebeurde er iets. De baas appte mij een opdracht voor de volgende dag en op de een of andere manier kwam het gesprek erop dat hij op dat moment in mijn stad was voor een opdracht. Ik zei 'oh. dan kun je bijna een kop koffie komen drinken' met een hard lachende smiley erachter om aan te geven dat het een grapje was. Ik wilde wel gewoon beleefd zijn. Als je baas die een uur rijden van je vandaan woont in de buurt is, leek het me netjes om dat op zijn minst aan te bieden. Ik had nooit gedacht dat hij zou zeggen 'ok ik kom straks een kop koffie drinken'. Toen moest ik mijn adres wel appen, maar dat deed ik expres heel laat en dacht dat hij allang thuis was of onderweg naar huis. Om half 11 stond hij opeens voor de deur. We hebben een kop koffie gedronken en over werk gepraat en hij ging weer.

Maar toen mijn vriendin dat hoorde ging ze compleet over de scheef. Ze zei erg boos te zijn geworden op haar baas en hem verteld te hebben dat ze dat niet wilde en dat hij op die manier teveel in haar privéleven kwam.

Ze belde mij op en zei dat ze zich er niet fijn meer bij voelde dat ik daar werkte. Ze bang was dat we ruzie zouden krijgen en dat ik altijd haar uitlaatklep was tegen wie ze kon klagen over de baas en het bedrijf en ze dat nu kwijt was. Ze zei dat ze hard had gewerkt om de positie te krijgen in dat bedrijf die ze nu had en dat niet kwijt wilde raken.

Ik snapte niet waar het opeens vandaan kwam, aangezien het goed ging en ze me juist extra opdrachten gaf en tevreden was over mijn functioneren.. en ik snap het nog steeds niet.

Ik zei: 'maar kort geleden zei je nog dat je tevreden was en je bent me na de vakantie juist meerdere grote taken gaan geven?'

Ze ontkende alles wat ze gezegd had en zei dat het de bedoeling was dat ik daar voor de zomervakantie zou komen werken, maar we zitten inmiddels bijna in november.

Ik voelde me gekwetst maar zette dat opzij omdat ik dacht dat ze misschien gewoon beren op de weg zag en probeerde haar gerust te stellen, maar na dat gesprek was ik best verdrietig. Mijn beste vriendin wilde me weg hebben.

Ik wist niet meer waar ik aan toe was, dus besloot ik aan de baas te vragen wat zijn verwachtingen van mij waren. Ik was eigenlijk tot nu toe bijna automatisch meegegaan in wat zij van me vroeg en wilde duidelijkheid zodat ik na kon denken over wat ik zelf wilde.

Het leek me verstandig om zakelijk en prive te scheiden om dingen helder te houden. Als de manager je geen duidelijkheid en tegengestelde signalen geeft ga je naar de baas om te vragen hoe het zit, dacht ik. Dat advies kreeg ik ook van anderen (aangezien ik freelancer ben is dit onbekend terrein voor mij)

Ik zei dat tegen haar en zij raakte daar compleet van in paniek. Ze vroeg of ik ging blijven en wat mijn bedoeling was van een gesprek met hem. Ik wilde haar geruststellen en zei dat ik alleen ging vragen wat hij wilde en hem verder geen toezeggingen ging doen.

Ik belde hem en hij zei dat hij tevreden was over mij en wilde dat ik zou blijven omdat er werk genoeg was.

Ik hing op en besloot na te denken over wat ik nu zelf wilde, want eigenlijk had ik daar tot dat moment nog niet echt goed over nagedacht.

Toen probeerde ik haar weer te bellen. Het was mijn bedoeling om met haar te overleggen over hoe nu verder, maar zij nam de hele week niet op. Ik voelde dat ze boos was. De vrijdag voordat ik ging werken kreeg ik een appje waarin stond dat ze geen behoefte had om met me te praten. Ik antwoordde daarop dat me dat niet handig leek en ik graag met haar wilde praten over wat haar dwars zat.

Ze antwoordde dat dat misschien na het werk kon, als ik wilde en als zij daar op dat moment behoefte aan had.

De werkdag verliep normaal en ik vroeg om 5 uur of ze nu wel behoefte had om met me te praten. Ze zei 'mwah' en ook dat ze nog een half uur door moest werken. Ik was klaar en had honger en zei 'ik bel je vanavond wel als ik de energie nog heb (ik ben op vrijdag altijd echt gesloopt)

Toen zei ze: 'ik zou maar niet te lang wachten met bellen, anders is het te laat'

Waarop ik weer zei 'jij mag mij ook bellen als het jou uitkomt'

Toen ik terug in de auto zat werd ik opeens zo boos. Voor mijn gevoel had ik niets verkeerds gedaan. Ik bel achter haar aan om het uit te praten en krijg steeds te horen dat ze me eigenlijk niet wil spreken. Ze gedraagt zich alsof ik iets vreselijks heb gedaan en het nog net verdien om nog met haar te praten.

Als ze na de zomervakantie had gezegd bedankt en tot ziens was er niets aan de hand geweest, maar nu heb ik allerlei veranderingen in mijn leven aangebracht en ander werk afgeketst omdat zij wilde dat ik langer zou blijven en dat weet ze ook.

En dan is zij nu boos (denk ik) omdat zij er opeens geen goed gevoel bij heeft en ik niet meteen mijn ontslag indien? Als we nou steeds botsten op de werkvloer of er iets anders aan de hand was geweest ok..maar dat is helemaal niet zo.

Mijn vraag is.. zit ik fout? Moet ik de baas maar opbellen en zeggen dat ik ermee stop? Kan iemand die je binnenhaalt in een bedrijf ook op elk moment zeggen dat je maar weer moet gaan? Als ik dat nu doe is onze band sowieso beschadigd, maar doe ik het niet, dan is zij boos op me.

Wat zouden jullie doen?
anoniem_357768 wijzigde dit bericht op 30-10-2017 18:17
10.61% gewijzigd
retrostar schreef:
29-10-2017 06:38
Dominantie wordt in feite vaak uitgelokt door mensen die zich in een onderworpen positie wurmen. En dan wordt het een pan omdat de dominante persoon vaak nieteens geschikt is voor een leidende rol.
Ik zie het net andersom. Ik heb zo'n collega, en ondanks dat ik haar elke keer op haar plek zet, blijft ze dit doen. Erg vermoeiend.
Denk eerder dat dominante mensen verbaal zo sterk zijn dat mensen daar moeilijk tegen op kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Pff los van de rottige situatie nu op het werk klinkt ze ook niet echt als een gezellig vriendin! Ik zou wel klaar zijn mrt zo'n type..
Alle reacties Link kopieren
Brr zou ander werk zoeken en deze vriendin links laten liggen. Of je kunt daar blijven en dan communicatie via de baas laten lopen en lak aan haar hebben. Sterkte!
Ik ben ergens afgehaakt bij het kopje koffie drinken bij jou thuis. Niet om een specifieke reden, maar ik denk dat de rest van het verhaal niet enorm veel toevoegt. Ik vind jullie beiden onprofessioneel door geen duidelijke afspraken te maken. Maar vooral jouw vriendin is onwijs onprofessioneel en het lijkt mij vragen om problemen om met haar te werken. Ze kan duidelijk niet professioneel en zakelijk omgaan met werken, emoties, afspraken, collega's/werknemers e.d. Uitspreken naar een collega/werknemer dat je de ander niet vertrouwt maar haar wel? Ongelooflijk! Sowieso klinkt dit hele bedrijf ontzettend onprofessioneel en jij wordt ingezogen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
29-10-2017 05:31
Ik vind wel dat er vanaf de eerste dag signalen zijn dat dit niet goed zit. Onverstandig om er steeds mee door te gaan zonder goed na te denken over wat jij zelf wil. Zoek een andere baan. Dit gaat niet werken.
Dit. Als een bedrijf je slecht/niet inwerkt, is dat een grote rode vlag.
Probeer dan zo snel mogelijk een nieuwe baan te krijgen bij een normaal bedrijf.

Je bent nog jong, dus leermomentje en weer verder gaan.

En probeer ook zo veel mogelijk niet met bekende/familie samen te werken, vooral als je weet dat ze rare trekjes hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel.

Ik heb het ook niet handig aangepakt door me in een positie te laten zetten waarin zij zich als mijn meerdere opstelde en niet eerder aan de baas zelf meteen om duidelijkheid te vragen over hoe lang het de bedoeling was dat ik zou blijven.

Maar ik dacht dat ik wel kon vertrouwen op haar uitspraken.

Ik heb ook besloten om daar weg te gaan. Het is met het gedoe niet waard.

Als ik na de vakantie was bedankt en gevraagd te vertrekken zoals afgesproken, had ik er niet mee gezeten, maar dat ze me daarna allerlei nieuwe langdurige samenwerkingen voorstelde en aanmoedigde om te blijven, waardoor ik ander werk heb afgewezen en bestaand werk heb opgegeven en nu opeens als een blad aan een boom omdraait en boos gaat doen, steekt wel.

Ze appt nu dat ze me wilde helpen door me aan vakantiewerk te helpen en ik haar nu verraad en niet loyaal aan haar ben omdat ik niet meteen weg ben gegaan toen zij aangaf er geen goed gevoel meer bij te hebben.

Dus nu voelt het alsof ik haar nog heb verraden ook.
anoniem_357768 wijzigde dit bericht op 30-10-2017 00:33
8.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik begin het idee te krijgen dat zij bang is voor haar baan omdat jij zo goed functioneert daar.

Het begint er op te lijken dat ze helemaal niet zo'n goede vriendin is. Ze weet ook dat jij geld moet verdienen en dat jij niet van de ene op de andere dag kan stoppen. Je hebt er in de kinderopvang ook dingen voor opgezegd.

Wat is voor jou belangrijker, die "vriendin" of de baan? Ik ben bang dat je voor je vriendin kiest het contact snel zal verwateren. Je hebt haar nu wel op een heeel andere manier leren kennen.

Je zou kunnen afspreken dat je meer werk in de kinderopvang gaat zoeken en zodra dat gelukt is daar gaat stoppen.
themis schreef:
29-10-2017 13:05
Dank jullie wel.

Ik heb het ook niet handig aangepakt door me in een positie te laten zetten waarin zij tussen mij en de baas in stond en zich als mijn meerdere opstelde en niet eerder aan de baas zelf om duidelijkheid te vragen over het wel of niet aanblijven na de zomervakantie.

Ik heb ook besloten om daar weg te gaan. Het is met het gedoe niet waard.

Als ik na de vakantie was bedankt en gevraagd te vertrekken zoals afgesproken, had ik er niet mee gezeten, maar dat ze me daarna allerlei nieuwe langdurige samenwerkingen voorstelde en aanmoedigde om te blijven, waardoor ik ander werk heb afgewezen en bestaand werk heb opgegeven en nu opeens als een blad aan een boom omdraait en boos gaat doen, steekt wel.

Ze appt nu dat ze me wilde helpen door me aan vakantiewerk te helpen en ik haar nu verraad en niet loyaal aan haar ben omdat ik niet meteen weg ben gegaan toen zij aangaf er geen goed gevoel meer bij te hebben.

Dus nu voelt het alsof ik haar nog heb verraden ook.
Ik zou hoe dan ook klaar met haar zijn zeker na dit. Wat een belachelijke reactie van haar. Zou nu zeker niet weg gaan.
themis schreef:
29-10-2017 13:05
Dank jullie wel.

Ik heb het ook niet handig aangepakt door me in een positie te laten zetten waarin zij tussen mij en de baas in stond en zich als mijn meerdere opstelde en niet eerder aan de baas zelf om duidelijkheid te vragen over het wel of niet aanblijven na de zomervakantie.

Ik heb ook besloten om daar weg te gaan. Het is met het gedoe niet waard.

Als ik na de vakantie was bedankt en gevraagd te vertrekken zoals afgesproken, had ik er niet mee gezeten, maar dat ze me daarna allerlei nieuwe langdurige samenwerkingen voorstelde en aanmoedigde om te blijven, waardoor ik ander werk heb afgewezen en bestaand werk heb opgegeven en nu opeens als een blad aan een boom omdraait en boos gaat doen, steekt wel.

Ze appt nu dat ze me wilde helpen door me aan vakantiewerk te helpen en ik haar nu verraad en niet loyaal aan haar ben omdat ik niet meteen weg ben gegaan toen zij aangaf er geen goed gevoel meer bij te hebben.

Dus nu voelt het alsof ik haar nog heb verraden ook.
Kom zeg; die eer gun je haar toch zeker niet? Ze is maar zo belangrijk als jij haar laat zijn hoor. Kappen met die vriendin, die geen vriendin is en nooit meer wordt... Je laat haar toch zeker geen controle of macht meer over je uitoefenen door in te laten spelen op je gevoel, hoop ik.
Kan iemand die je binnenhaalt in een bedrijf ook op elk moment zeggen dat je maar weer moet gaan?
Dat hangt van je overeenkomst af. Heb je wel iets op papier staan?

Die vriendschap is stuk, hoe dan ook.
Blijft over: jouw zakelijke belangen. Dus kies op basis van wat voor jou nu goed is.
Doe je overleg met de baas en niet meer met vriendin.
Omdat 'vriendin' en jij niet meer door één deur kunnen, zou ik wegwezen.
Maar wel pas als je een andere opdracht hebt.
Raar mens, die 'vriendin' want zoiemand kan je toch niet meer vriendin noemen? Wil je nog wel contact met haar, als je ergens anders zou werken?

Zolang je niets anders hebt, kun je het beste er van maken. Laat je neit meer door haar domineren, en neem alleen dingen aan van je werkelijke baas. Geef bij haar aan dat je het zakelijk wilt houden en ga niet op verwijten in. Maar deze vriendin 'kennende' zal je er niet bepaald makkelijk van af komen.
Overigens heeft zij zich belachelijk gedragen.
Maar heb jij - denk ik - ook nog wel het nodige te leren op zakelijk/werkgebied.
Ik heb ook zo mijn fouten gemaakt hoor in het verleden, maar heb daar veel van geleerd.
Trek je les hieruit:
- niet inwerken is rode vlag
- tering zooi qua bestanden op een niveau dat er niet eens een normale offerte de deur uit kan; rode vlag
- familiebedrijf in combinatie met puinzooi: rode vlag
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
29-10-2017 15:22
Dat hangt van je overeenkomst af. Heb je wel iets op papier staan?
Nee. Ik werk daar puur freelance maar ben wel gevraagd om te blijven tot iig het einde van het jaar.

Wat ik bedoel met de vraag:
themis schreef:
29-10-2017 05:15

Kan iemand die je binnenhaalt in een bedrijf ook op elk moment zeggen dat je maar weer moet gaan?
is meer.. als iemand je ergens aan werkt helpt, ben je dan niet loyaal aan die persoon als je niet weggaat als die persoon besluit dat ze toch niet wil dat je daar werkt omdat ze zich er niet meer prettig bij voelt?
Alle reacties Link kopieren
Daar het sinds de eerste werkdag allemaal zeer vreemd gaat was het beter wanneer jij na de zomer je oude baan had opgepakt of soortgelijk. Je had beter kunnen bedanken voor de eer.

Ik raad je aan om asap te starten met solliciteren en om het weggaan niet met haar te bespreken maar met de baas daar boven. Daarbij niets melden over je vriendin en alleen aan geven dat je andere ambities hebt. Houd haar heel daar want het is haar toekomst.

Niet haar verantwoordelijk maken voor jouw nieuwe baan. Zij maakt niet de juiste keuzes voor jou. Zij moet ook nog even op de blaren zitten. Het is niet aan haar om te bepalen wanneer jij weggaat.

Pak het vanaf nu anders aan.
viva-amber wijzigde dit bericht op 29-10-2017 15:46
0.74% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
themis schreef:
29-10-2017 15:35
Nee. Ik werk daar puur freelance maar ben wel gevraagd om te blijven tot iig het einde van het jaar.
Ik ben ook ZZP-er, maar heb nog nooit zonder getekende overeenkomst gewerkt.
Ga daar iets aan doen in de toekomst!
Werk je in de kinderopvang ook zonder overeenkomst? (of is dat eigenlijk toch een dienstverband, maar dan tijdelijk of 0 uren ofzo?).
als iemand je ergens aan werkt helpt, ben je dan niet loyaal aan die persoon als je niet weggaat als die persoon besluit dat ze toch niet wil dat je daar werkt omdat ze zich er niet meer prettig bij voelt?
Je vraag zit een beetje raar in elkaar. Maar kortweg mijn antwoord: je bent loyaal aan jezelf én je opdrachtgever.
Je opdrachtgever is volgens mij in deze situatie de grote baas, niet je vriendin (die heeft geen tekenbevoegdheid voor jouw overeenkomst neem ik aan?). Staat er niets op papier, trek daaruit je conclusie.
Het klinkt alsof jij het feit dat je 'freelancet' een reden vindt om niets op papier te hebben staan. Hoe zit dat? Wil je je tarief niet vastleggen dan? En andere randvoorwaarden zoals betalingstermijn, wel of geen km-vergoeding etc.?
Alle reacties Link kopieren
Wat een zooitje dat bedrijf inclusief baas en vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken iedereen. Ik heb er veel aan. Ik blijf het gevoel houden alsof ik haar iets aan heb gedaan, maar jullie antwoorden helpen me zaken in perspectief te zien.

@ Courage: Ik heb geen contract als in, ik werk niet in dienstverband. Sorry voor de verwarring. Ik had zelf vanaf dag 1 duidelijkheid moeten vragen aan de baas over de termijn ipv genoegen te nemen met dat mijn vriendin uitsprak dat het om de zomervakantie ging en me daarna liet blijken dat ze wilde dat ik langer zou blijven.
viva-amber schreef:
29-10-2017 15:44
Houd haar heel daar want het is haar toekomst.
Ik wil haar zeker niet onder de bus gooien.

Ik heb erover nagedacht waarom ik toch ben gebleven en dat is vooral dat ik mogelijkheden zag om orde aan te brengen in de chaos van dit bedrijf. Naast dat ik daarmee haar frustratie weg zou kunnen nemen, leek het me leuk om dat samen te doen en daarnaast een leuke uitdaging. Ik heb al een plan opgezet om bepaalde processen efficienter te maken, veel zaken zijn nu afhankelijk van het eindoordeel van de baas, die weinig tijd heeft en er moet gewoon software komen die alle werknemers kunnen gebruiken en waarmee taken verdeeld worden en ook een prijslijst zodat iedereen offertes de deur uit kan doen, een lijst van vaste klanten, een nieuwsbrief en een verbeterde klantenservice.

Ik wilde haar daar graag mee helpen, maar ja...

Als ze niet wil, dan niet.

Ik ga niet pas daar weg als ik nieuw werk heb. Ik heb geen zin in de spanning die nu ontstaat en hoe langer ik blijf hoe meer ze het me kwalijk gaat nemen dat ik niet loyaal aan haar ben in haar ogen.

Ik weet ook niet of ze het me, al dan niet onbewust, moeilijk gaat maken daar. Ze heeft bijvoorbeeld al tegen de baas gezegd dat ze niet op dezelfde dagen wil werken als ik en aangezien het een klein bedrijf is kan ik sommige opdrachten niet of moeilijk voltooien zonder haar medewerking.
anoniem_357768 wijzigde dit bericht op 30-10-2017 00:39
10.81% gewijzigd
themis schreef:
29-10-2017 18:10
Bedankt voor het meedenken iedereen. Ik heb er veel aan. Ik blijf het gevoel houden alsof ik haar iets aan heb gedaan, maar jullie antwoorden helpen me zaken in perspectief te zien.

@ Courage: Ik heb geen contract als in, ik werk niet in dienstverband. Sorry voor de verwarring. Ik had zelf vanaf dag 1 duidelijkheid moeten vragen aan de baas over de termijn ipv genoegen te nemen met dat mijn vriendin uitsprak dat het om de zomervakantie ging en me daarna liet blijken dat ze wilde dat ik langer zou blijven.



Ik wil haar zeker niet onder de bus gooien.

Ik heb erover nagedacht waarom ik toch ben gebleven en dat is vooral dat ik mogelijkheden zag om orde aan te brengen in de chaos van dit bedrijf. Naast dat ik daarmee haar frustratie weg zou kunnen nemen, leek het me leuk om dat samen te doen en daarnaast een leuke uitdaging. Ik heb al een plan opgezet om bepaalde processen efficienter te maken, veel zaken zijn nu afhankelijk van het eindoordeel van de baas, die weinig tijd heeft en er moet gewoon software komen die alle werknemers kunnen gebruiken en waarmee taken verdeeld worden en ook een prijslijst zodat iedereen offertes de deur uit kan doen, een lijst van vaste klanten, een nieuwsbrief en een verbeterde klantenservice.

Ik wilde haar daar graag mee helpen, maar ja...

Als ze niet wil, dan niet.

Ik ga niet pas daar weg als ik nieuw werk heb. Ik heb geen zin in de spanning die nu ontstaat en hoe langer ik blijf hoe meer ze het me kwalijk gaat nemen dat ik niet loyaal aan haar ben in haar ogen.

Ik weet ook niet of ze het me, al dan niet onbewust, moeilijk gaat maken daar. Ze heeft bijvoorbeeld al tegen de baas gezegd dat ze niet op dezelfde dagen wil werken als ik en aangezien het een klein bedrijf is kan ik sommige opdrachten niet of moeilijk voltooien zonder haar medewerking.


Dit was zoooo voorspelbaar. Je hebt haar "in de steek gelaten" (lees: ze was afhankelijk van jou om daar zelf goed te kunnen functioneren), en nu ben jij de grote boosdoener. Niet vreemd opkijken als ze de komende week gaat gebruiken om je nog meer de shit in te duwen, je zwart gaat lopen maken bij de baas en haar fouten op jou af gaat lopen wentelen.

Zomaar een vraagje: heeft ze je voordat je in dienst kwam helemaal de hemel ingeprezen? Was je haar allerbeste vriendin en had ze nog noooit zo'n geweldige klik met iemand gehad? Kon ze aan jou dingen vertellen die ze nog noooit aan iemand anders verteld had?

Eerlijk zeggen...
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 29-10-2017 19:00
0.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die job houden en de vriendschap opzeggen. Want ik vind niet dat jouw vriendin met jou leuk om gaat. En die baan is belangrijk. Die levert inkomsten. Jouw vriendin biedt niet meer zoveel, behalve narigheid.
Okay, ik snap je keuze om weg te gaan.

Wil je de vriendschap proberen te behouden?

En voor mijn nieuwsgierigheid: had je dan wel een opdrachtovereenkomst als freelancer?
Je vriendin loopt daar vreselijk op haar tenen en is daarom zo controlerend en dominant. Jij bent zelf ook onprofessioneel door geen vragen te stellen , te accepteren dat je niet ingewerkt wordt en door een raar berichtje te sturen aan je baas. Nee, echt niet, als hij ver moet rijden bied je hem geen koffie aan, en néé je stuurt geen smiley in een mail. Je wist zelf al wel dat je fout zat daarom stuurde je het mailtje heel laat.

En freelancer wil niet zeggen dat er niks op papier staat. Overigens vind ik het hele kinderopvang ook een raar verhaal hoor. Ik ken alleen kinderdagverblijven waar er in de zomervakantie gewoon door wordt gewerkt door gediplomeerde krachten. Tenslotte hebben kinderen meestal 6 of 7 weken vrij en ouders vaak maar 3. Of werk je zwart als gastouder?

Zoek ander werk en lees je in , wat je rechten zijn. Zowel in de kinderopvang als bij ander werk!
Alle reacties Link kopieren
En dit is je beste vriendin? o_o Jeetje, met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
Verder kan ik weinig toevoegen aan wat al gezegd is. Ga je verdiepen in de materie en wordt wat zakelijker als het op je werk aankomt.
Alle reacties Link kopieren
themis schreef:
29-10-2017 18:10
Bedankt voor het meedenken iedereen. Ik heb er veel aan. Ik blijf het gevoel houden alsof ik haar iets aan heb gedaan, maar jullie antwoorden helpen me zaken in perspectief te zien.

@ Courage: Ik heb geen contract als in, ik werk niet in dienstverband. Sorry voor de verwarring. Ik had zelf vanaf dag 1 duidelijkheid moeten vragen aan de baas over de termijn ipv genoegen te nemen met dat mijn vriendin uitsprak dat het om de zomervakantie ging en me daarna liet blijken dat ze wilde dat ik langer zou blijven.



Ik wil haar zeker niet onder de bus gooien



Ik heb erover nagedacht waarom ik toch ben gebleven en dat is vooral dat ik mogelijkheden zag om orde aan te brengen in de chaos van dit bedrijf. Naast dat ik daarmee haar frustratie weg zou kunnen nemen, leek het me leuk om dat samen te doen en daarnaast een leuke uitdaging. Ik heb al een plan opgezet om bepaalde processen efficienter te maken, veel zaken zijn nu afhankelijk van het eindoordeel van de baas, die weinig tijd heeft en er moet gewoon software komen die alle werknemers kunnen gebruiken en waarmee taken verdeeld worden en ook een prijslijst zodat iedereen offertes de deur uit kan doen, een lijst van vaste klanten, een nieuwsbrief en een verbeterde klantenservice.

Ik wilde haar daar graag mee helpen, maar ja...

Als ze niet wil, dan niet.

Ik ga niet pas daar weg als ik nieuw werk heb. Ik heb geen zin in de spanning die nu ontstaat en hoe langer ik blijf hoe meer ze het me kwalijk gaat nemen dat ik niet loyaal aan haar ben in haar ogen.

Ik weet ook niet of ze het me, al dan niet onbewust, moeilijk gaat maken daar. Ze heeft bijvoorbeeld al tegen de baas gezegd dat ze niet op dezelfde dagen wil werken als ik en aangezien het een klein bedrijf is kan ik sommige opdrachten niet of moeilijk voltooien zonder haar medewerking.
Waarom in godsnaam die waardeloze vriendin van je sparen, daar win je echt niks mee. Zulke figuren met dit soort fratsen mag/moet je de vernieling in helpen, weg er mee.
Wat een stom gedoe zeg. Ik denk dat je die vriendschap zowiezo kwijt bent, dus dat je je daar net zo goed niet meer druk over kan maken. Als zij er nog op terug komt zou ik haar niet meer hoeven als vriendin, kom op wat een kinderachtig gedoe.

Dus als ik jou was, zou ik kijken wat voor werk je het liefst wil doen en waar. Als het bedrijf je verder bevalt omdat je daar dingen mee kan opzetten: bel de baas en vraag of er een normaal contract kan komen met goede voorwaarden. En niet met haar als leidinggevende. Zo ja: tekenen en lekker je werk doen. Zo nee, iets anders zoeken.
Als je er liever hoe dan ook weg wilt (niet voor haar), bedenk wat je wil. Terug naar de kinderopvang, of meer in die marketing richtig. Dan rustig iets anders zoeken in de richting die je kiest en pas weggaan als je dat hebt, zodat je niet door die zogenaamde vriendin maanden zonder inkomen zit.

Sterkte, het is wel rot dat het zo afloopt met een vriendschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven