Reizen met beste vrienden en (toekomstige/huidige) partner

23-04-2018 11:14 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

TLDR; reis gepland met twee beste vrienden; vriend keurt vakantie af; wat doen?

Na een relatie van 4 jaar heb ik sinds een maand of 6 (weer) een hele lieve, zorgzame, maar vrij dominante/controlerende vriend. Hij is 29, Marokkaans, en gematigd gelovig. Ik ben Nederlandse/Westerse cultuur. Het gaat goed tussen ons, hij maakt me gelukkig en ik begin mijn toekomst steeds meer met hem te zien.

Tegelijkertijd heb ik reeds lange tijd (voordat wij echt serieus werden) een reis - vijf dagen - gepland staan naar Londen, Engeland, met twee mannelijke beste vrienden. De vrienden in kwestie ken ik al circa 12 jaar; nooit is sprake geweest van enige intimiteit/liefdesgevoelens/etc, beiden hebben overigens reeds 2,5 en 4,5 jaar een relatie.

Nu doet het zich voor dat het reizen van een vrouw met mannen (laat staan twee) absoluut not done is binnen de Marokkaanse (c.q. islamitische) cultuur. Mijn vriend is derhalve zéér doortastend in het afdwingen van het cancelen van mijn reis. Ik raak hem mogelijk kwijt als ik de reis doorzet.

Los van zijn culturele achtergrond, snap ik de gedachte wel. Als "weldenkend mens" zou ook ik het zéér onprettig vinden als hij/mijn partner met twee meiden zou reizen. Ik heb hem geprobeerd in te laten zien dat hij voor deze vrienden absoluut niets hoeft te vrezen. We hebben er al heel veel over gepraat. Maar hij blijft bij zijn standpunt. Hoeveel hou ik écht van hem als ik zijn grenzen niet respecteer?

Feit is en blijft dat het gewoon niet is toegestaan binnen de Marokkaanse cultuur. Hij heeft het ook met zijn ouders en twee zussen en zijn broer besproken omdat het hem ook niet lekker zit en ook zij geven aan dat het "gewoon niet toegestaan is", en ook "te maken heeft met een stukje respect naar elkaar als partner/wat je op wilt geven voor elkaar". Hij forceert me te kiezen tussen de reis/mijn vrienden en hem.

Ik zit zeer erg in dubio. Niet alleen zou ik de reis last minute cancelen (ik weet niet of zij dan alsnog met elkaar zouden gaan), ook zou ik daarmee denk ik twee mooie vriendschappen op het spel zetten. Tegelijkertijd zet ik, door wel te gaan, mijn relatie zéér ernstig op het spel, terwijl de relatie al in zeer korte tijd verder ongelooflijk sterk en goed is. Dat wil ik niet.

Waar het op neer komt; i can't have both. Ik moet op zeer korte termijn een keuze maken. Kiezen voor je vrienden of voor je partner (en potentieel: man)?
anoniem_368321 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 11:18
5.39% gewijzigd
Vriend gedag zeggen want het begint hiermee en voor je het weet mag je helemaal niks meer. Jeetje dat je je al zo laat beïnvloeden door zijn familie en cultuur na slechts 6 maanden. Brrrr.
Koekjesbakkerin schreef:
23-04-2018 11:14
Als "weldenkend mens" zou het ook ik het zéér onprettig vinden als hij/mijn partner met twee meiden zou reizen.


Waarom? Als de relatie goed is vertrouw je elkaar toch gewoon?

Feit is en blijft dat het gewoon niet is toegestaan binnen de Marokkaanse cultuur.

Maar jij (en hij) leeft in de Nederlandse cultuur. Waarin je je afspraken gewoon nakomt als mensen op je rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Kiezen voor je vrienden. Als je hier aan toegeeft weet je precies hoe de rest van je leven er uit zal zien: hij bepaalt wat jij wel en niet mag en overlegt daarvoor met zijn familie in plaats van met jou.

En mijn man en ik hebben heel veel respect voor elkaar en kunnen tegelijkertijd prima op pad met vrienden (en ja, ik ook met mannen). Dat heet vertrouwen.
Exit vriend. Teveel gedoe met zo'n kerel uit 'n dominante religie. Kies voor je vrienden en voor je vrijheid.
Alle reacties Link kopieren
Koekjesbakkerin schreef:
23-04-2018 11:14
maar vrij dominante/controlerende vriend.
Hoe uit dat controlerende zich verder in de relatie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb enorm de neiging dingen te doen die anderen mij willen verbieden met de reden "Dit is gewoon niet toegestaan".
Als je wil dat ik iets normaals niet doe, geef dan goede argumenten dan kan je me misschien overtuigen, maar niet "omdat ik het zeg".

Kortom, ik zou gaan.
Dat je hierover in dubio zit.

Net een verse relatie en meneer is nu al dwingend en sturend. En jij wil je beste vrienden die je al twaalf jaar kent voor deze kwal opofferen.

Run forrest Run.
Kiezen voor je vrienden natuurlijk.
Dat je na 6 maanden met je vriend hierover zelfs maar twijfelt.
Ik neem aan dat je zelf westers bent? In de westerse cultuur is er niks respectloos aan om met vrienden op vakantie te gaan, waarom is zijn cultuur ineens belangrijker dan dat van jou?
Wat is het volgende wat hij jou gaat verbieden?
'Niet toegestaan binnen de Marokkaanse cultuur" schrijf je. Dit zou voor mij voldoende reden zijn om de relatie te beëindigen. Dit is vanzelfsprekend niet het laatste staaltje dominantie dat je van hem hebt gezien, het hoort bij hem en zijn cultuur ik zou hiervoor passen.
Ik ben al bijna 20 jaar getrouwd met een Marokkaanse man.
Wat jij beschrijft zou voor mij niet acceptabel zijn, ik zou het uitmaken.
Mijn man wist en weet namelijk dat hij met een Nederlandse vrouw trouwde.
Dat betekent dat de normen en waarden uit zijn cultuur niet één op één op de relatie geplakt kunnen worden. Andersom ook niet. Dat is dus een kwestie van kijken of je voldoende 'common ground' hebt. Dat hadden wij.
In jouw geval is het op reis gaan met mannen kennelijk een dealbreaker voor hem.
De vraag is: is het feit dat hij jou beperkt en jou (zo te horen zonder enige reflectie) zijn normen en waarden oplegt een dealbreaker voor jou?
Dit zal niet het laatste zijn waarin hij wil dat jij zijn normen en waarden volgt.
Kan je daar mee leven?

Bedenk in elk geval dat je hem hierin niet hoeft te volgen omdat 'je nu eenmaal een relatie met een Marokkaan hebt'. Voor hem geldt namelijk hetzelfde: 'hij heeft nu eenmaal een relatie met een Nederlandse vrouw'.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik zou je voor je vrienden gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je de reis cancelt weet je gelijk hoe de rest van je leven eruit ziet. Laat hem lekker een marokaanse vriendin zoeken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Het is geboekt, dus gewoon gaan. Als mijn vriend dat eist... zou het zozo exit voor hem zijn! :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Vrienden.
Alle reacties Link kopieren
12 jaar vriendschap - 6 maand relatie
Ik wist het wel, einde relatie. Als hij nu al zo'n houding heeft, wat gaat dat in de toekomst brengen? Ga jij alles opgeven (voor hem)?
Alle reacties Link kopieren
Als dit al niet mag, wat mag nog meer niet? Nu en ook later?
lady_day wijzigde dit bericht op 23-04-2018 11:42
4.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens met álle bovenstaande reacties. Kies voor de vakantie met je vrienden. Aanpassen aan elkaar en dingen voor elkaar doen of laten werkt twee kanten op. Zoals ook al gezegd is: waarom gaat zijn cultuur boven de jouwe? En kun je er mee leven dat zijn familie zelfs nog méér inspraak heeft dan jij? Nee? Natuurlijk niet. Zou ik ook niet kunnen. Dit gaat niet werken.
Wees verstandig, vóór je het eerst járen gaat proberen, er dan alsnog achter komt dat het niet werkt en je vrienden uit je leven zijn verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Jouw vriend wist ook bij het aangaan van een relatie dat jij opgegroeid bent in de Westerse cultuur. Waarom hoeft hij dan geen respect op te brengen voor jouw leven en gewoontes?
Deze reis is al lang geboekt dus ik vind dat hij moet begrijpen dat dit voor jou normaal en leuk is. Je zou wel af kunnen spreken dat je in het vervolg niet meer met mannelijke vrienden op vakantie gaat, maar gewoon dagjes weg.

Maar waar ik me vooral zorgen over zou maken zijn cultuurverschillen/meningsverschillen in de toekomst. Zou je kinderen willen? Zouden die naar de Moskee moeten? Zouden die bij vriendjes van het andere geslacht mogen blijven slapen? Etc.
"Het is niet toegestaan in de Marokkaanse cultuur".

Maar jij bent Nederlands. En jij en je vriend leven in Nederland.
Hoe zie je dit in de toekomst? Jij volledig leven volgens zijn/de Marokkaanse normen en waarden?
Ook schrijf je dat hij vrij controlerend/dominant is. Op meer gebieden dan dit probleem?

Ik zou eens heel goed nadenken of je dit werkelijk is wat je wil.
Overigens is dit een islamitische norm, geen culturele norm.
Dat betekent dus dat hij niet gematigd is zoals jij schrijft. Dat blijkt ook al uit het feit dat hij zijn familie raadpleegt voor dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Controlerend en dominant :facepalm:
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
"Gewoon niet toegestaan".......alleen al die 3 woorden; betekend voor mij: niet geïntegreerd in de westerse wereld....


Dus, relatie uit maken... Als het nu al een issue is dat je je beste vrienden in de steek moet laten....na een half jaar verkering
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit ook zien als een blauwdruk voor de toekomst.. Hoe moet het dan verder? Wat zijn, zijn ideeën over jullie toekomst. Mag jij nog met vriendinnen weg? dagje sauna? Stappen? Wil jij je conformeren aan zijn geloof?
Persoonlijk zou ik dit niet willen en zou ik kiezen om wel op vakantie te gaan met 2 vrienden. Als dat voor hem daadwerkelijk een dealbreker is dan zou het voor mij betekenen dat we te verschillend zijn.
ach.. ik doe ook maar wat..
Die vriendschap behouden heb je weinig aan als je bij hem blijft. Als dit al na een half jaar niet mag. Wat denk je dan als je getrouwd bent te mogen?
Ik hou er niet van als mijn man dingen verbied. Hij mag iets niet leuk vinden en dan zal ik daar zeker over nadenken. Maar verbieden kan hij niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven