Reizen met beste vrienden en (toekomstige/huidige) partner

23-04-2018 11:14 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve lezers,

TLDR; reis gepland met twee beste vrienden; vriend keurt vakantie af; wat doen?

Na een relatie van 4 jaar heb ik sinds een maand of 6 (weer) een hele lieve, zorgzame, maar vrij dominante/controlerende vriend. Hij is 29, Marokkaans, en gematigd gelovig. Ik ben Nederlandse/Westerse cultuur. Het gaat goed tussen ons, hij maakt me gelukkig en ik begin mijn toekomst steeds meer met hem te zien.

Tegelijkertijd heb ik reeds lange tijd (voordat wij echt serieus werden) een reis - vijf dagen - gepland staan naar Londen, Engeland, met twee mannelijke beste vrienden. De vrienden in kwestie ken ik al circa 12 jaar; nooit is sprake geweest van enige intimiteit/liefdesgevoelens/etc, beiden hebben overigens reeds 2,5 en 4,5 jaar een relatie.

Nu doet het zich voor dat het reizen van een vrouw met mannen (laat staan twee) absoluut not done is binnen de Marokkaanse (c.q. islamitische) cultuur. Mijn vriend is derhalve zéér doortastend in het afdwingen van het cancelen van mijn reis. Ik raak hem mogelijk kwijt als ik de reis doorzet.

Los van zijn culturele achtergrond, snap ik de gedachte wel. Als "weldenkend mens" zou ook ik het zéér onprettig vinden als hij/mijn partner met twee meiden zou reizen. Ik heb hem geprobeerd in te laten zien dat hij voor deze vrienden absoluut niets hoeft te vrezen. We hebben er al heel veel over gepraat. Maar hij blijft bij zijn standpunt. Hoeveel hou ik écht van hem als ik zijn grenzen niet respecteer?

Feit is en blijft dat het gewoon niet is toegestaan binnen de Marokkaanse cultuur. Hij heeft het ook met zijn ouders en twee zussen en zijn broer besproken omdat het hem ook niet lekker zit en ook zij geven aan dat het "gewoon niet toegestaan is", en ook "te maken heeft met een stukje respect naar elkaar als partner/wat je op wilt geven voor elkaar". Hij forceert me te kiezen tussen de reis/mijn vrienden en hem.

Ik zit zeer erg in dubio. Niet alleen zou ik de reis last minute cancelen (ik weet niet of zij dan alsnog met elkaar zouden gaan), ook zou ik daarmee denk ik twee mooie vriendschappen op het spel zetten. Tegelijkertijd zet ik, door wel te gaan, mijn relatie zéér ernstig op het spel, terwijl de relatie al in zeer korte tijd verder ongelooflijk sterk en goed is. Dat wil ik niet.

Waar het op neer komt; i can't have both. Ik moet op zeer korte termijn een keuze maken. Kiezen voor je vrienden of voor je partner (en potentieel: man)?
anoniem_368321 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 11:18
5.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Afkomst doet er in dit geval niet toe, een man die met zijn familie overlegt wat zijn vriendin wel of niet mag is sowieso al exit wat mij betreft.
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Het is niet toegestaan in zijn cultuur toch?

Nou dat komt dam mooi uit, want dat is niet jouw cultuur.
Hij hoeft toch nket op vakantie?

De dag dat mijn partner me dingen gaat verbieden (op welk vlak dan ook) is het einde oefening.

Leg eens uit, waarom jij vindt, als weldenkende westerse vrouw, dat jij niet op vakantie kan met 2 goeie vrienden.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Doomed to fail....
Meer woorden zijn er niet nodig. alles wat hiervoor gezegd is zou voldoende moeten wezen er nu direct een eind aan te maken.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, we zijn in ieder geval allemaal eensgezind
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb spuug hekel aan dat je moet aanpassen voor een ander cultuur in je eigen land. Zij hebben een andere geloof maar ze wonen in Nederland. Ze zullen zich enigzins moeten aanpassen.
Als ik in Marokko woon, gaat toch ook niet alles op mijn manier? En dat zal daar zeker ook niet gebeuren, mijn keus ik moet me aanpassen. Simpel toch!

Maar helaas wordt dat wél gedacht hier omdat ze vele vrijheid krijgen. Op zich geen probleem maar wel dat ze Nederlanders hun geloof opdringen. Het kan wat hier eerder gezegd is als jullie beide een marge hebben om tot afspraken te komen. Maar dat geldt voor elk verschillende geloven.

En heel eerlijk, je twijfelt aan een vriendschap van zoveel jaar en partner van 6 mnd. Hoe in vredesnaam? Dat moet al een straf zijn.
Heel simpel als hij jouw normen en waarden ook niet accepteert zou hij niet de juiste zijn voor je. Tenzij je graag wil dat hij alles beslist en dat je alleen maar mag luisteren..

Maar dit, iedereen zegt het. Is nooit in je op gekomen? Die twijfel vind ik gevaarlijk. Als zo'n reisje al een probleem is wat komt er wel niet in de toekomst.. ga je altijd twijfelen en voor de liefde ja en amen zeggen? Meid, wat doe je jezelf aan!
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit heel beklemmend klinken. Het gaat niet eens zozeer om dat ene reisje, het gaat erom dat hij in het algemeen blijkbaar nogal claimend en overheersend is, en dat jij geacht wordt je oren te laten hangen naar wat wel en niet toelaatbaar is in de Marokkaanse cultuur. Dat gaat in het vervolg dus ook zo zijn, en dan wordt het alleen maar moeilijker, want dan ben je al een jaar/vier jaar/tien jaar samen, dan heb je al zoveel voor hem opgegeven, dus zonde om de relatie dan weg te gooien.

Je schrijft dat de relatie zo ontzettend sterk en goed is, maar het klinkt alsof het vooral sterk en goed is als je naar de pijpen van je vriend danst.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Gaan natuurlijk! Jij hebt geen boodschap aan de Marokkaanse cultuur, jij bent namelijk van Nederlandse cultuur en daar is dat normaal. Waarom zou jij voor zijn cultuur de reis moeten annuleren?

En verder: waarin is hij nog meer dominant/controlerend? Dit klinkt helemaal niet als een leuke match, je hebt nog maar 6 maanden, denk goed na waar je aan begint!
anoniem_148677 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 12:26
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
jullie passen duidelijk niet bij elkaar
Lorem Ipsum
Als je hieraan toegeeft, wat mag je dan nog meer niet in de toekomst? Mag je überhaupt wel alleen zijn met je mannelijke vrienden? Heb je daar zin in?
Alle reacties Link kopieren
Zorgzaam als in: Ik doe alles voor jou, dus je hebt niemand anders meer nodig?
Waarom zou je vrienden en vriendinnen hebben als je mij hebt.
Als in: Jij hoeft er niet over na te denken wat en hoe je iets doet: ik bespreek het wel met mijn familie, en jij krijgt de kant-en-klare oplossing?
Soms lijkt het me wel eens handig een man in huis die bepaalde dingen regelt zonder mij, maar dat hoeft niet verder te gaan dan de heg snoeien en de kliko buiten.
Niet wat ik met mijn vrienden doe
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
@ Koekjesbakkerin: come in please. :shout:
* grtsss grtsss grtss *
Koekjesbakkerin come in please - OVER
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,


Veel dank voor al jullie reacties. Much, much appreciated. Wat ik vooral teruglees is dat jullie je zorgen maken over: "als dit nu al, wat dan straks?". Ook ik heb die zorg enigszins. Hoewel hij me vrij laat in mijn vriendschappen, wil hij wel vaak weten waar ik met wie ben, komt hij (ongevraagd) langs, is hij (en zijn broers/neven) waakzaam over mijn activiteiten. Alles met het oog op "mij beschermen/controleren". Voor "ons" benauwend, maar binnen de meeste Marokkaanse gezinnen zeer normaal.

Tegelijkertijd snap ik dat op reis gaan met twee mannen voor hem een "big deal" is. Dat zou het voor mij omgekeerd ook zijn. Hoewel het in de Nederlandse, mijn.., cultuur vrij gangbaar is dat vrienden met elkaar op vakantie gaan, en hij in die zin mijn cultuur moet respecteren, wil hij omgekeerd dat ik zijn cultuur/religie respecteer. Het voelt een beetje alsof ik moet kiezen tussen twee kwaden: hem verliezen of mijzelf (misschien te veel) verliezen (en dan inderdaad: waar stopt dat dan?).

Tegelijkertijd hou ik veel van hem. En wil ik hem niet kwijt. Na 4 jaar een relatie te hebben gehad met een (in mijn ogen te softe..) Nederlandse jongen is dit voor mij een welkome verfrissing. En ik snap ook dat het, zo zegt hij en zo zeggen onze/mijn Marokkaanse vrienden dat ook, om "respect voor elkaar" gaat. Maar ik ben bang dat ik mijzelf en mijn eigen waarden (hoewel ik die met vlagen best aan die van hem wil aanpassen; ik ben sowieso vrij traditioneel ingesteld en opgevoed) verlies als ik hierin mee ga.
Alle reacties Link kopieren
Sorry, maar ik vind hem helemaal niet leuk klinken. Dat hij bezitterig is, oké, ik zou het strontvervelend vinden, maar ik snap dat je dat niet meteen een dealbreaker vindt en het tot op zekere hoogte slikt. Ik zou het zelfs nog snappen als je van die reis afziet, om de reden dat je dat omgekeerd zelf dus ook niks zou vinden. Maar hij bewaakt je echt, hij controleert je, en om het nog veel erger te maken: zijn broers en neven ook. En jij pikt dat?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Die controle door broers en neven moet een hele BIG RED FLAG zijn!!!! Waarom pik je dat? Dit is nog lang niet het einde aan zijn controle dwang hoor. Dit is nog maar het begin van "respect voor zijn cultuur"....
Wat vind je belangrijker? Vriendschap die al jaren bestaat of een nieuwe lover die je eigenlijk pas net kent. Heb je, je dilemma al met je vrienden besproken?

Ik vraag me echt af of het gaat werken met de overduidelijke cultuurverschillen in jullie relatie. Dat wat je vertelt over hem en zijn broers en neven, gaan mijn nekharen van overeind staan. Waartegen of waarvoor moeten ze je beschermen? Ik ga er vanuit dat je een onafhankelijke Nederlandse meid bent die deze bescherming niet nodig heeft. De beklemmendheid spat van het scherm af.
Gaan met je vrienden en het vriendje per direct dumpen.

Die is gek. En jij ook dat je hier over na moet denken? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Kiezen tussen jezelf verliezen en hem verliezen?
Denk dan hier eens over: Jezelf verliezen met hem duurt je hele leven, jij bent voor jezelf niet te vervangen. Hij kan wel vervangen worden.
En neven die jou moeten beschermen? Waartegen? Tegen de grote boze wereld? Heb jij in heel je leven nog niet geleerd jezelf te beschermen?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hoewel hij me vrij laat in mijn vriendschappen, wil hij wel vaak weten waar ik met wie ben, komt hij (ongevraagd) langs, is hij (en zijn broers/neven) waakzaam over mijn activiteiten. Alles met het oog op "mij beschermen/controleren".

En WAAR is het respect precies voor jouw privacy?? Dat respect van hem werkt alleen zijn kant op hé?! Echt, wat een engerd. Dat je hier nog over na moet denken zeg! Ja, natuurlijk, je bent verliefd, dat snap ik ook wel, maar echt wegwezen. Dit klinkt echt niet goed!
Echt dat je überhaupt nog twijfelt :facepalm:

Heb je serieus zo weinig eigenwaarde dat je denk dat je niet beter kan krijgen dan zo’n enge, stalkende, controlerende, dominante griezel??
Alle reacties Link kopieren
Beschermende neven zijn alleen maar leuk als je zelf 4 bent en je neven zijn 12, dus al vreselijk groot, en ze beschermen je tegen dat nare buurjongetje van 6. Daarna echt niet meer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hij is dominant, komt ongevraagd langs, zijn broers en neven controleren jouw activiteiten en jij noemt dit ‘verfrissend’.

:rofl:


Sorry maar :rofl: :rofl: :rofl:
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Koekjesbakkerin schreef:
23-04-2018 13:40
Lieve allemaal,


Veel dank voor al jullie reacties. Much, much appreciated. Wat ik vooral teruglees is dat jullie je zorgen maken over: "als dit nu al, wat dan straks?". Ook ik heb die zorg enigszins. Hoewel hij me vrij laat in mijn vriendschappen, wil hij wel vaak weten waar ik met wie ben, komt hij (ongevraagd) langs, is hij (en zijn broers/neven) waakzaam over mijn activiteiten. Alles met het oog op "mij beschermen/controleren". Voor "ons" benauwend, maar binnen de meeste Marokkaanse gezinnen zeer normaal.

Tegelijkertijd snap ik dat op reis gaan met twee mannen voor hem een "big deal" is. Dat zou het voor mij omgekeerd ook zijn. Hoewel het in de Nederlandse, mijn.., cultuur vrij gangbaar is dat vrienden met elkaar op vakantie gaan, en hij in die zin mijn cultuur moet respecteren, wil hij omgekeerd dat ik zijn cultuur/religie respecteer. Het voelt een beetje alsof ik moet kiezen tussen twee kwaden: hem verliezen of mijzelf (misschien te veel) verliezen (en dan inderdaad: waar stopt dat dan?).

Tegelijkertijd hou ik veel van hem. En wil ik hem niet kwijt. Na 4 jaar een relatie te hebben gehad met een (in mijn ogen te softe..) Nederlandse jongen is dit voor mij een welkome verfrissing. En ik snap ook dat het, zo zegt hij en zo zeggen onze/mijn Marokkaanse vrienden dat ook, om "respect voor elkaar" gaat. Maar ik ben bang dat ik mijzelf en mijn eigen waarden (hoewel ik die met vlagen best aan die van hem wil aanpassen; ik ben sowieso vrij traditioneel ingesteld en opgevoed) verlies als ik hierin mee ga.
Maar jij bent niet Marokkaans.
Heb je iets aan mijn post gehad?
Als Nederlandse met een Marokkaanse man? Het hoeft écht niet zo te zijn, zoals jij het beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
En stel: je bent dus verliefd en doet water bij de wijn en cancelt je trip met je vrienden.

Je vriendschappen komen hierdoor op een lager pitje, maar de relatie met je vriend wordt serieuzer.

Jullie gaan samenwonen en over een jaar zijn jullie getrouwd.

Helemaal geweldig toch?

Maar... dat werk waarvoor je een buitenlands congres wil bezoeken, is dat ok wat betreft jouw man? Mag jij sowieso wel blijven werken? En de kinderen die er misschien komen; ga jij je pasgeboren zoontje laten besnijden uit respect voor zijn cultuur? Gaat jouw dochter met dezelfde vrijheid en kansen opgroeien die Nederlandse meisjes hier krijgen?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zou dit ook niet kunnen waarderen, maar als ik dit echt zou willen, dan zou hij daar niks van zeggen. Mijn man kan jaloers zijn, maar mag mij niet belemmeren, dat is onze afspraak.
Ik begrijp ook wel dat hij jaloers is, dat is bij zijn vorige relatie ontstaan die hem verschrikkelijk belazerde.

Maar ik word niet gecontroleerd, ik ga niet te melden als ik ergens anders ben dan waar hij denkt, dat hoort hij 's avonds wel. En al helemaal geen controle van familieleden. Klinkt als "niet goed wijs". Ook al is dit in zijn cultuur normaal. Je moet toch gewoon kunnen gaan en staan waar je zelf wil?
Het voelt mij aan als belemmering. Misschien voor jou nu niet, maar het telt op in de toekomst. Dan raakt die emmer vanzelf vol.
Alle reacties Link kopieren
Waar het op neer komt; i can't have both. Ik moet op zeer korte termijn een keuze maken. Kiezen voor je vrienden of voor je partner (en potentieel: man)?

Kies voor jezelf. Dan merk je wel of jouw vriend echt voor jou kiest, of dat hij meer houdt van degene die hij dacht te maken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven