Relatie beëindigd, nu twijfels

18-10-2018 08:31 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een week geleden heb ik mijn relatie beëindigd. Ik had al enkele maanden het gevoel dat mijn vriend en ik te erg verschilden om echt gelukkig te kunnen zijn samen, ook al waren er zeker wel mooie momenten. Ik heb er een behoorlijk aantal keren met hem over gepraat en hij wilde eraan werken, maar had geen idee hoe en leek mijn frustraties niet te begrijpen. Ondertussen werd ik steeds ongelukkiger en zat ik dag en nacht met een knagend gevoel van onvrede over de relatie. Vrienden, familie en zelfs collega's viel op hoe slecht ik eruit zag. Ik werd bijna letterlijk gek van de twijfel. Mijn libido verdween vrijwel volledig en ook op andere gebieden ging het niet goed. Vorige week praatte ik er weer over met hem, en leek hij het weer niet goed te kunnen begrijpen. Overweldigd door een gevoel van onmacht heb ik het toen uitgemaakt, terwijl ik nog steeds heel veel van hem houd. Ik voelde me niet mezelf toen ik het deed, zo erg was ik van streek. Ook hij was erg verdrietig. Nu, een week later, ben ik nog steeds aan het huilen elk moment dat ik niet aan het werk ben. Ik voel me beroerd en ben heel erg instabiel. Ik heb het gevoel alsof ik het verkeerde heb gedaan en heb steeds de neiging om contact met hem op te nemen om er nog een keer uit proberen te komen (hij zei toen ik het uitmaakte dat hij daarvoor openstond). Moet ik wachten tot dit gevoel overgaat, hoort het erbij, of is het toch een teken dat ik het verkeerde heb gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Je voelde je ongelukkig, zag er slecht uit, had geen libido meer en ook op andere gebieden ging het slecht.

Als je daarnaar terug verlangt, weet je wat je moet doen.
Alle reacties Link kopieren
annabananas schreef:
18-10-2018 08:31
Ondertussen werd ik steeds ongelukkiger en zat ik dag en nacht met een knagend gevoel van onvrede over de relatie. Vrienden, familie en zelfs collega's viel op hoe slecht ik eruit zag. Ik werd bijna letterlijk gek van de twijfel. Mijn libido verdween vrijwel volledig en ook op andere gebieden ging het niet goed.
Hier lees ik alles van een relatie die niet bedoeld is zoals het hoort, dus de goede keuze heb je zeker gemaakt, daar hoef je niet aan te twijfelen.

Verder is het allemaal nog redelijk vers, dus dat je nog een beetje in de rollercoaster zit qua gevoelens, is niet gek. Boosheid, verdriet, momenten van twijfel en spijt, het hoort er allemaal bij. Laat het gevoel er gewoon zijn en ga er niet nu na een week al naar handelen.

Er samen op een ander moment uit komen, kan wellicht altijd nog, maar dat moet je niet nu in emotie beslissen, maar in de afstand van de komende tijd, zodat je niet uit gemak, gemis of twijfel terug bij elkaar komt en over 3 maanden weer hetzelfde hebt.

Geef het nou maar gewoon de tijd, wees lief voor jezelf en leid jezelf af met leuke dingen.
Alle reacties Link kopieren
verandering is altijd moeilijk. Je wist wat je had, maar niet wat je nu krijgt.

accepteer je twijfels en neem je tijd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dus hij wilde werken aan jullie probleem. En jij?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang waren jullie samen?
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-10-2018 09:02
Dus hij wilde werken aan jullie probleem. En jij?
Ik ook, maar bij het proberen merkte ik steeds dat hij niet echt begreep wat het probleem was en daar werd ik wanhopig van.
Alle reacties Link kopieren
gyda schreef:
18-10-2018 09:02
Hoe lang waren jullie samen?
Bijna twee jaar.
Alle reacties Link kopieren
annabananas schreef:
18-10-2018 09:06
Ik ook, maar bij het proberen merkte ik steeds dat hij niet echt begreep wat het probleem was en daar werd ik wanhopig van.
Gewoon om eens uit te proberen als je wil: kan je uitleggen wat het probleem was?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Het is gewoon heel verdrietig dat degene met wie je lief en leed gedeeld hebt er opeens niet meer is. Vaak proberen mensen na een relatiebreuk om die reden vrienden te blijven. Het hoort er wel een beetje bij dat je je ondanks dat het jouw keuze was zo enorm rot voelt. Spreken jullie elkaar nog wel?
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-10-2018 09:10
Gewoon om eens uit te proberen als je wil: kan je uitleggen wat het probleem was?
Hij was erg gesloten over zijn gevoelens en zei altijd dat het goed ging, ook al was dat regelmatig niet zo. Hij was gewend om negatieve gevoelens te verstoppen. Als er iets aan de hand was moest ik echt uren "graven" om erachter te komen wat dat was. Hierdoor was hij tegen mij ook niet open als ik iets deed wat hij niet prettig vond en vond hij het andersom moeilijk te verwerken als ik eerlijk was tegen hem. Het is heel lastig om een bevredigende relatie te hebben met iemand die zo moeizaam met gevoelens omgaat.
Alle reacties Link kopieren
annabananas schreef:
18-10-2018 09:15
Hij was erg gesloten over zijn gevoelens en zei altijd dat het goed ging, ook al was dat regelmatig niet zo. Hij was gewend om negatieve gevoelens te verstoppen. Als er iets aan de hand was moest ik echt uren "graven" om erachter te komen wat dat was. Hierdoor was hij tegen mij ook niet open als ik iets deed wat hij niet prettig vond en vond hij het andersom moeilijk te verwerken als ik eerlijk was tegen hem. Het is heel lastig om een bevredigende relatie te hebben met iemand die zo moeizaam met gevoelens omgaat.
Dit is oa een van de reden dat ik het na 8 jaar definitief heb uitgemaakt met mijn ex vorig jaar.
Ik kon daar niet meer mee omgaan. Ik heb het daarvoor al 2x tijdelijk uitgemaakt, en twijfelde toen ook weer.
Maar na de laatste keer was de knoop echt doorgehakt. Ik twijfelde daarna ook niet meer.

Heeft het denk je echt geen nut meer om nog een keer met hem te praten?
Alle reacties Link kopieren
eenmeisje1993 schreef:
18-10-2018 09:19
Heeft het denk je echt geen nut meer om nog een keer met hem te praten?
Dat is dus waar ik over twijfel... enerzijds wil ik heel graag dat het weer goedkomt, anderzijds heb ik hierover al vaker met hem gepraat en lijkt hij het steeds niet te begrijpen en er verandert ook niks.
Alle reacties Link kopieren
gyda schreef:
18-10-2018 09:11
Het is gewoon heel verdrietig dat degene met wie je lief en leed gedeeld hebt er opeens niet meer is. Vaak proberen mensen na een relatiebreuk om die reden vrienden te blijven. Het hoort er wel een beetje bij dat je je ondanks dat het jouw keuze was zo enorm rot voelt. Spreken jullie elkaar nog wel?
Net erna wel, nu niet meer maar het is natuurlijk ook nog maar net gebeurd en ben bang dat als ik nu contact met hem zoek, ik hem of mezelf in verwarring breng.
Alle reacties Link kopieren
annabananas schreef:
18-10-2018 09:15
Hij was erg gesloten over zijn gevoelens en zei altijd dat het goed ging, ook al was dat regelmatig niet zo. Hij was gewend om negatieve gevoelens te verstoppen. Als er iets aan de hand was moest ik echt uren "graven" om erachter te komen wat dat was. Hierdoor was hij tegen mij ook niet open als ik iets deed wat hij niet prettig vond en vond hij het andersom moeilijk te verwerken als ik eerlijk was tegen hem. Het is heel lastig om een bevredigende relatie te hebben met iemand die zo moeizaam met gevoelens omgaat.
En wat deed jij om dit probleem op te lossen?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
annabananas schreef:
18-10-2018 09:38
Dat is dus waar ik over twijfel... enerzijds wil ik heel graag dat het weer goedkomt, anderzijds heb ik hierover al vaker met hem gepraat en lijkt hij het steeds niet te begrijpen en er verandert ook niks.
Wat mij opvalt is dat je praat alsof HIJ een probleem heeft en niet lijkt te zien dat het pas een probleem is als jullie beiden er niet mee om kunnen gaan. Als dat klopt heb jij je, vermoed ik, wellicht gericht op het idee dat hij moet veranderen, en bijvoorbeeld niet op de vraag hoe jij beter kan leren omgaan met hoe hij is. En als dat klopt heeft het geen enkele zin om zo door te gaan, want het pakt het echte probleem niet aan, maar maakt hem de schuldige aan JULLIE probleem.

Misschien zinloos, misschien nuttig om te bekijken of een andere benadering zinvoller kan zijn dan meer van hetzelfde
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-10-2018 09:42
En wat deed jij om dit probleem op te lossen?
Ik heb er met hem over gepraat, en gezegd dat het voor mij de relatie heel moeilijk maakte. Ik heb gevraagd naar de reden, maar eerst ontkende hij dat het zo was en vervolgens zei hij dat hij niet wist waardoor het kwam. Ik denk dat er voor mij verder ook niet veel aan te doen is, omdat het echt iets is in zijn persoonlijkheid, wat hij alleen kan veranderen als hij daar zelf voor openstaat. Het zou naar mijn mening voor mij én voor hem niet goed zijn als ik dat verder zou gaan forceren, en ik zie ook niet echt hoe.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-10-2018 09:47
Wat mij opvalt is dat je praat alsof HIJ een probleem heeft en niet lijkt te zien dat het pas een probleem is als jullie beiden er niet mee om kunnen gaan. Als dat klopt heb jij je, vermoed ik, wellicht gericht op het idee dat hij moet veranderen, en bijvoorbeeld niet op de vraag hoe jij beter kan leren omgaan met hoe hij is. En als dat klopt heeft het geen enkele zin om zo door te gaan, want het pakt het echte probleem niet aan, maar maakt hem de schuldige aan JULLIE probleem.

Misschien zinloos, misschien nuttig om te bekijken of een andere benadering zinvoller kan zijn dan meer van hetzelfde
Hoe hij is, is inderdaad een probleem voor mij. Dat is ook de reden waarom ik het uitgemaakt heb, omdat hij ondanks praten het niet begreep en niet veranderde en ik hem inderdaad, zoals jij aangeeft niet kan en niet wil dwingen. Ik ben ook niet boos op hem om wie hij is en ben ook nooit boos geworden op hem, maar merkte gewoon dat het niet werkte. Ik kan niet een relatie hebben met iemand die niet open kan zijn naar mij en denk dat dat op zich een heel redelijke mening is. Ik wil hier niet aan afdoen zonder dat er van zijn kant ook iets verandert. Het hoeft niet direct helemaal open te zijn, maar ik zou graag vooruitgang willen zien en dat was er niet.
Alle reacties Link kopieren
annabananas schreef:
18-10-2018 09:48
Ik heb er met hem over gepraat, en gezegd dat het voor mij de relatie heel moeilijk maakte. Ik heb gevraagd naar de reden, maar eerst ontkende hij dat het zo was en vervolgens zei hij dat hij niet wist waardoor het kwam. Ik denk dat er voor mij verder ook niet veel aan te doen is, omdat het echt iets is in zijn persoonlijkheid, wat hij alleen kan veranderen als hij daar zelf voor openstaat. Het zou naar mijn mening voor mij én voor hem niet goed zijn als ik dat verder zou gaan forceren, en ik zie ook niet echt hoe.
Kijk, dan heb ik het goed ingeschat. Jij hebt moeite met zijn persoonlijkheid en kwalificeert dat niet als jullie probleem maar als zijn probleem. Je hebt dus ook niet aan een oplossing gewerkt maar aan het eleggen van schuld.

Mijn 2 centen: ofwel jullie gaan het echte probleem aanpakken en gaan beiden zoeken hoe jullie fijn met elkaar kunnen zijn gegeven zijn persoonlijkheid en die van jou, ofwel jij besluit dat hij nu eenmaal fout is en dan kan je beter op zoek naar iemand dus beter en vooral moeitelozer bij je past
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
annabananas schreef:
18-10-2018 09:15
Hij was erg gesloten over zijn gevoelens en zei altijd dat het goed ging, ook al was dat regelmatig niet zo. Hij was gewend om negatieve gevoelens te verstoppen. Als er iets aan de hand was moest ik echt uren "graven" om erachter te komen wat dat was. Hierdoor was hij tegen mij ook niet open als ik iets deed wat hij niet prettig vond en vond hij het andersom moeilijk te verwerken als ik eerlijk was tegen hem. Het is heel lastig om een bevredigende relatie te hebben met iemand die zo moeizaam met gevoelens omgaat.
Tel even de aantal keren 'hij' en 'ik'.
Voor of na iedere 'hij' staat iets negatiefs (gesloten, negatieve gevoelens verstoppen, niet open) en bij iedere 'ik' staat iets positiefs. => jij moest graven, jij bent eerlijk.

Wie zegt dat je moest graven? Dat leg je jezelf op.
My 2 cents: je wilde dat hij meer was zoals jij bent.
NEWSFLASH! Hij is jou niet en hij is ook nog eens een man.

Accepteer hem zoals hij is en het enige wat je kan doen om iets te veranderen is een veilige omgeving creëren waarin hij zich vrij voelt om te zeggen wat hij voelt en denkt. En zelfs dan is het een lang proces.
Of je maakt het uit. Wat je dus gedaan hebt
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
annabananas schreef:
18-10-2018 09:51
Hoe hij is, is inderdaad een probleem voor mij. Dat is ook de reden waarom ik het uitgemaakt heb, omdat hij ondanks praten het niet begreep en niet veranderde en ik hem inderdaad, zoals jij aangeeft niet kan en niet wil dwingen. Ik ben ook niet boos op hem om wie hij is en ben ook nooit boos geworden op hem, maar merkte gewoon dat het niet werkte. Ik kan niet een relatie hebben met iemand die niet open kan zijn naar mij en denk dat dat op zich een heel redelijke mening is. Ik wil hier niet aan afdoen zonder dat er van zijn kant ook iets verandert. Het hoeft niet direct helemaal open te zijn, maar ik zou graag vooruitgang willen zien en dat was er niet.
Je behoefte jouw mening “eerlijk” te noemen en ook de rest van je uitleg last zien dat je het probleem van jullie relatie niet ziet, en dat je ook niet van plan bent aan dat probleem te werken. De schuld ligt immers bij hem.

Niks mis mee, het betekent gewoon dat jij een partner nodig hebt waar jij geen moeite voor hoeft te doen. Lijkt me volkomen redelijk. Maar steek dan geen energie, tijd of emotie in je ex
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hightower schreef:
18-10-2018 09:56
Tel even de aantal keren 'hij' en 'ik'.
Voor of na iedere 'hij' staat iets negatiefs (gesloten, negatieve gevoelens verstoppen, niet open) en bij iedere 'ik' staat iets positiefs. => jij moest graven, jij bent eerlijk.

Wie zegt dat je moest graven? Dat leg je jezelf op.
My 2 cents: je wilde dat hij meer was zoals jij bent.
NEWSFLASH! Hij is jou niet en hij is ook nog eens een man.

Accepteer hem zoals hij is en het enige wat je kan doen om iets te veranderen is een veilige omgeving creëren waarin hij zich vrij voelt om te zeggen wat hij voelt en denkt. En zelfs dan is het een lang proces.
Of je maakt het uit. Wat je dus gedaan hebt
Ik moest 'graven' omdat hij op bepaalde momenten duidelijk niet blij was en dat ook in zijn gedrag uitte. Dan wil ik, omdat ik om hem geef en het mij ook interesseert, weten wat daarachter zit. Dat lijkt me iets logisch om te doen in een relatie.
Hoe creëer je volgens jou een veilige omgeving? Want ik wil dat wel doen maar mij is niet helemaal duidelijk wat dat dan is. We hadden zelden ruzie met elkaar, dus daar kan het kennelijk ontbreken van een veilige omgeving niet aan gelegen hebben.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-10-2018 09:59
Je behoefte jouw mening “eerlijk” te noemen en ook de rest van je uitleg last zien dat je het probleem van jullie relatie niet ziet, en dat je ook niet van plan bent aan dat probleem te werken. De schuld ligt immers bij hem.

Niks mis mee, het betekent gewoon dat jij een partner nodig hebt waar jij geen moeite voor hoeft te doen. Lijkt me volkomen redelijk. Maar steek dan geen energie, tijd of emotie in je ex
Mijn mening was eerlijk, omdat ik zei wat ik vond. Of dat een goede of een slechte mening is, weet ik niet. Het hele begrip schuld vind ik sowieso lastig, omdat ik niet het idee heb dat een van beiden iets fout doet. Ik wil wel aan het probleem werken, dat is het punt niet. Ik zie alleen niet wat ik meer had kunnen doen. Als je daar suggesties voor hebt, graag.
Alle reacties Link kopieren
Door niet te graven omdat jij iets wil weten, omdat jij om hem geeft. Als hij wat wil melden, komt het vanzelf wel een keer. Enige wat je kon doen is melden dat als hij ergens mee worstelt, je er bent. Er echt bent. 24*7. En het daarmee bij hem leggen.

Veilig omgeving creeer je ook door naar jezelf te kijken en daarin kritisch te zijn en de uitkomst daarvan ook tegen hem te zeggen ("Pietje, ik zie dat je ergens van baalt, is het om die stomme opmerking van me? Die was ook niet slim of aardig van me.") Zoiets. Daarmee laat je zien dat je je eigen aandeel ook ziet.

Leg je niet alles gevoelsmatig bij hem neer.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft geen schuld maar je accepteert hem ook niet. Heel eerlijk, daar schiet je dus niets mee op. Dan is het gewoon goed dat het uit is.

Wat jij 'graven' en goede bedoelingen noemt vind ik trouwens emotioneel vampieren gedrag.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven