Relatie doodgebloed, schuldgevoel naar de kinderen

16-12-2019 10:48 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een paar weken terug uitgesproken dat ik echt niet meer happy ben in de lange relatie met mijn vriend.

Gesprek Met psycholoog en relatietherapie waaruit blijkt dat ik echt bezig ben met afscheid nemen.

Mij partner en ik hebben een hele goede band en zijn echt maatjes van elkaar ook als ouders doen we het prima.

Hij begrijpt het gevoel, hij ervaart het ook zo. Maar vind het eigenlijk wel prima.

We zien er als een berg tegenop om de kinderen (8,10 12) in te lichten.... het zal voor hun zo vreselijk onverwachts en niet te begrijpen zijn...
Hoe pak je dat aan?
DS1971 schreef:
18-12-2019 11:16
Dit werkt in de praktijk niet.

Morgen een topic: ik heb iemand leren kennen. Superleuk. Maar hij woont nog bij ex.

Wat zou het advies zijn???
Haar man is haar man, geen ex. Maak het open, poly, genoeg mensen in die zee hoor die er ook iemand bij zoeken
lilalinda schreef:
18-12-2019 11:23
TO zit in een goeie relatie
Daar lijkt ze toch genuanceerd over te denken.
rosings schreef:
18-12-2019 11:44
Haar man is haar man, geen ex. Maak het open, poly, genoeg mensen in die zee hoor die er ook iemand bij zoeken
Voor de meeste mensen ongeschikt. Beetje realistisch blijven.

Daarnaast is bij elkaar blijven voor de kinderen, maar daarnaast relaties met anderen niet open of poly.
Grijskleedje31 schreef:
16-12-2019 19:27
Ik word altijd wel een beetje opstandig van de “blijfvooralbijelkaartips” in dit soort topics. Al snap ik de intentie wel.

Soms is bij elkaar blijven namelijk niet zo’n goed idee. Ook al vind je elkaar als partner nog best oké. Soms werkt het gewoon niet meer. En om dan maar 10 jaar bij elkaar te blijven plakken “voor de kinderen” mwaa.....lijkt mij niet heel slim. Ook niet voor de kinderen.

En dat je traumatische kinderen krijgt van scheidingen; dat denk ik niet. Ligt er maar net aan hoe je uit elkaar gaat en hoe je met een co-ouderschap omgaat. Vroeger konden vrouwen niet weg bij hun man. Ze waren afhankelijk.... Nu gelukkig niet meer. Dat geef ik mijn dochter dan ook graag mee. Je mag je leven inrichten zoals jij dat wilt.

Ik zal wel het halve forum over mij heen krijgen en ik ben wat bevooroordeeld :proud: , maar behalve ouder ben je ook nog mens. Ik heb heeeeeel veel voor mijn dochter over, maar ook ik mag nog een fijn leven hebben (ook al ben ik moeder). Je hoeft natuurlijk niet al je belangen/grenzen opzij te zetten voor je kind. Lijkt mij niet gezond. Tenminste ik ga daar niet heel normaal op functioneren.
Want? Als er verder geen ruzie of spanning is, wat hebben de kinderen er dan voor last van?

En waarom zeg je dan later dat je vooral je eigen leven moet leiden en niet teveel hoeft in te leveren voor he kinderen?

Waarom "denk" jij dat kinderen geen trauma oplopen van een scheiding, terwijl verschillende verhalen en onderzoeken iets anders zeggen?
https://www.nji.nl/Mogelijke-effecten-v ... p-het-kind
vivautrecht85 schreef:
18-12-2019 12:15
Want? Als er verder geen ruzie of spanning is, wat hebben de kinderen er dan voor last van?

En waarom zeg je dan later dat je vooral je eigen leven moet leiden en niet teveel hoeft in te leveren voor he kinderen?

Waarom "denk" jij dat kinderen geen trauma oplopen van een scheiding, terwijl verschillende verhalen en onderzoeken iets anders zeggen?
Bij elkaar blijven als de koek op is zorgt voor ongelukkige ouders. Denk je dat de kinderen dat niet meekrijgen?

En dan het voorbeeld van hoe een liefdesrelatie eruit hoort te zien. Zou je dat meekrijgen van een stel dat compleet op elkaar is uitgekeken?
DS1971 schreef:
18-12-2019 12:22
Bij elkaar blijven als de koek op is zorgt voor ongelukkige ouders. Denk je dat de kinderen dat niet meekrijgen?

En dan het voorbeeld van hoe een liefdesrelatie eruit hoort te zien. Zou je dat meekrijgen van een stel dat compleet op elkaar is uitgekeken?
Ze zijn maatjes en doen het goed als ouders. Ik lees ook nergens dat ze zich zwaar ongelukkig voelt, alleen momenteel in de relatie niet.
Ik vind het altijd zo'n zwaktebod om het op de kinderen te gooien terwijl je gewoon een redelijk egoïstische keus maakt. Die zijn er echt niet mee bezig of de ouders het nog lekker spannend hebben, tenzij er echt voelbare frictie is natuurlijk.

Dat was bij mijn ouders het geval, en dat bleef tijdens en na de scheiding helaas zo. Ik zou ervoor tekenen om ouders te hebben die maatjes zijn.
vivautrecht85 schreef:
18-12-2019 12:37
Ze zijn maatjes en doen het goed als ouders. Ik lees ook nergens dat ze zich zwaar ongelukkig voelt, alleen momenteel in de relatie niet.
Ik vind het altijd zo'n zwaktebod om het op de kinderen te gooien terwijl je gewoon een redelijk egoïstische keus maakt. Die zijn er echt niet mee bezig of de ouders het nog lekker spannend hebben, tenzij er echt voelbare frictie is natuurlijk.

Dat was bij mijn ouders het geval, en dat bleef tijdens en na de scheiding helaas zo. Ik zou ervoor tekenen om ouders te hebben die maatjes zijn.
Elkaar gevangen houden terwijl het niet meer loopt kan van de beste maatjes ook gezworen vijanden maken.

Beter tijdig op een goede manier uit elkaar.

Ik heb altijd een beetje het idee bij al die adviezen dat daar vooral iets achter zit van denken aan je eigen relatie die niet meer zo leuk is en de angst die daar dan op deze manier aan wordt gekoppeld.
DS1971 schreef:
18-12-2019 12:45
Elkaar gevangen houden terwijl het niet meer loopt kan van de beste maatjes ook gezworen vijanden maken.

Beter tijdig op een goede manier uit elkaar.

Ik heb altijd een beetje het idee bij al die adviezen dat daar vooral iets achter zit van denken aan je eigen relatie die niet meer zo leuk is en de angst die daar dan op deze manier aan wordt gekoppeld.
Elkaar gevangen houden is jouw invulling. Net als je laatste alinea. Er zijn genoeg mensen die hier hun nare ervaringen met scheidingen (van ouders) delen. Ik denk dat de adviezen meer gebaseerd zijn op die ervaringen dan op projectie op de eigen relatie. Dat geldt in ieder geval voor mij.
Alle reacties Link kopieren
In de OP lees ik dat TO en partner “ een hele goede band hebben, echt maatjes zijn en het als ouders prima doen”. Lijkt mij een goede basis voor een harmonieus gezinsleven.
En dan toch gaan scheiden?
Ik weet natuurlijk niet wat TO precies in haar relatie mist, maar dat zal toch wel bespreekbaar zijn voor haar man?
vivautrecht85 schreef:
18-12-2019 12:51
Elkaar gevangen houden is jouw invulling. Net als je laatste alinea. Er zijn genoeg mensen die hier hun nare ervaringen met scheidingen (van ouders) delen. Ik denk dat de adviezen meer gebaseerd zijn op die ervaringen dan op projectie op de eigen relatie. Dat geldt in ieder geval voor mij.
Ik bestrijd niet dat kinderen het liefste willen dat hun ouders gelukkig bij elkaar waren gebleven.

Maar je kan gewoon niet van iemand verlangen dat die in een relatie blijft die niet werkt.
Turtlerain schreef:
18-12-2019 12:59
In de OP lees ik dat TO en partner “ een hele goede band hebben, echt maatjes zijn en het als ouders prima doen”. Lijkt mij een goede basis voor een harmonieus gezinsleven.
En dan toch gaan scheiden?
Ik weet natuurlijk niet wat TO precies in haar relatie mist, maar dat zal toch wel bespreekbaar zijn voor haar man?
Het intieme stuk lijkt mij zo...
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-12-2019 13:07
Het intieme stuk lijkt mij zo...
Maar dat valt toch te bespreken, lijkt mij? Er zijn wel andere oplossingen mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik verwijt mijn moeder juist dat ze nooit is gaan scheiden. Mijn ouderlijke situatie heeft me toch een aardige tik gegeven.
Turtlerain schreef:
18-12-2019 13:09
Maar dat valt toch te bespreken, lijkt mij? Er zijn wel andere oplossingen mogelijk.
Dat hebben ze al geprobeerd.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
18-12-2019 13:14
Ik verwijt mijn moeder juist dat ze nooit is gaan scheiden. Mijn ouderlijke situatie heeft me toch een aardige tik gegeven.
Waren jouw ouders echte maatjes? Hadden ze een meer dan prima band?
beetjegek schreef:
18-12-2019 13:14
Ik verwijt mijn moeder juist dat ze nooit is gaan scheiden. Mijn ouderlijke situatie heeft me toch een aardige tik gegeven.
Ik ook. Maar dat was een hele andere situatie dan die TO omschrijft.

TO haar andere optie is niet per se gaan mokken en doodongelukkig blijven de komende 10 jaar. Ze is naar eigen zeggen met haar maatje getrouwd. Ze kan ook van die situatie het allerbeste maken de komende tien jaar.

Ze word zover we weten niet geslagen, niet gekleineerd, ze hebben geen dagelijkse ruzies en hebben het zelfs gezellig. Ze wilt scheiden omdat ze spanning mist.
Illinois schreef:
18-12-2019 16:12
Ik ook. Maar dat was een hele andere situatie dan die TO omschrijft.

TO haar andere optie is niet per se gaan mokken en doodongelukkig blijven de komende 10 jaar. Ze is naar eigen zeggen met haar maatje getrouwd. Ze kan ook van die situatie het allerbeste maken de komende tien jaar.

Ze word zover we weten niet geslagen, niet gekleineerd, ze hebben geen dagelijkse ruzies en hebben het zelfs gezellig. Ze wilt scheiden omdat ze spanning mist.
Wat anderen ook wel een broer-zus relatie noemen.

Ze voelt zich niet meer aangetrokken tot die man. Dat is toch een hele normale reden om uit elkaar te gaan?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
18-12-2019 16:30
Wat anderen ook wel een broer-zus relatie noemen.

Ze voelt zich niet meer aangetrokken tot die man. Dat is toch een hele normale reden om uit elkaar te gaan?
Dat schrijft TO helemaal niet, wat vul jij een hoop in zeg.
vivautrecht85 schreef:
18-12-2019 12:15
Want? Als er verder geen ruzie of spanning is, wat hebben de kinderen er dan voor last van?

En waarom zeg je dan later dat je vooral je eigen leven moet leiden en niet teveel hoeft in te leveren voor he kinderen?

Waarom "denk" jij dat kinderen geen trauma oplopen van een scheiding, terwijl verschillende verhalen en onderzoeken iets anders zeggen?
Omdat ik zelf weet hoe dit is.
Ik denk dus niks. Ik spreek uit mijn eigen ervaring en omgeving. Hoe ik het zie. Dat het niet altijd traumatiserend hoeft te zijn.

Er wordt door sommige mensen
,merk ik, vrij fel gereageerd op het scheiden an sich. En dat mag. Iedereen heeft z’n eigen gevoelens en ervaringen. In sommige gevallen is het ook heel naar voor kinderen en ik snap dat dan ook dat het niet altijd de beste oplossing is.

Maar ik mag natuurlijk ook aangeven hoe ik dit zie. En aangeven dat het soms wel oké is. En dat je dit geen mindere ouder maakt.

Bij elkaar blijven in harmonie is naar mijn mening ook het beste, maar soms kan dit gewoon niet. Wij kennen TO natuurlijk niet persoonlijk, ook al geeft ze een bepaald beeld van zichzelf.

Waar is TO zelf eigenlijk?:)
nessemeisje schreef:
18-12-2019 16:36
Dat schrijft TO helemaal niet, wat vul jij een hoop in zeg.
Spanning en aantrekking horen gewoon bij elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven