Relatie en Geloof [Geen OP]

07-04-2020 19:25 98 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag is beantwoord :)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-04-2020 10:51
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
95.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sarza schreef:
07-04-2020 19:56
Iedereen geeft een eigen invulling aan het opvoeden van kinderen en de normen en waarden die je ze meegeeft. Waarom zou een gelovige altijd maar een breder perspectief op Religie moeten meegeven, maar geven Atheïsten bijvoorbeeld niks er over mee. Onze kinderen zullen in ons gezin geboren worden, en krijgen dus onze manier van leven mee. Wanneer ze volwassen zijn kunnen ze hun eigen keuzes maken, dan kan ik het mijzelf als ouder niet kwalijk nemen dat ik er ‘te weinig’ aan heb gedaan.

Daarnaast vind ik mijn religie niet superieur. Wat ik wel vind is dat zijn religie een stuk meer gefocust is op de slechte dingen en je vooral voorbereid op het leven hierna. Mijn vriend vind mijn religie mooi en een goed voorbeeld voor eventuele kinderen. Hij voelt er zelf niks voor om zich te bekeren en dat is oke.
Dus tot hun 18e krijgen ze jouw geloofsdoctrine opgelegd?
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Ja, alhoewel het natuurlijk hartstikke leuk is om allemaal weer 20 keer te zeggen dat gelovigen allemaal dom zijn, is dat niet echt het relevante punt hier. Dat lijkt me toch eerder dat TO haar geloof beter vindt dan dat van haar partner en daarom niet wil dat eventuele kinderen met dat geloof opgevoed worden. Ik vind dat nogal wat, TO. Al was het maar omdat ik er van uit zou gaan dat je alleen een relatie hebt met iemand wanneer je overeenstemming hebt op belangrijke zaken. Niet dat je alles hetzelfde vindt, maar sowieso ook niet dat je de levensovertuiging van de andere schadelijk voor je kinderen vindt.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
07-04-2020 19:59
Onzin. Veel atheïsten geven best veel mee. Van alle godsdiensten iets. Vaak thuis/ door gesprek en op school ook. Dat zie je bij de meeste gelovigen echt niet.

Atheïsten zijn gewoon mensen die uit de 3000 goden op de wereld in net eentje minder geloven dan jij/gelovigen. ;-)

En dat gegeven zullen de gelovigen jammer genoeg zeker niet mee aan hun kinderen.
Dit.
Veel gelovigen leggen hun tunnelvisie op aan hun kinderen.
Anders denken wordt angstvallig vermeden.
Ik ben wel eens op een reformatorische school geweest, waar de kinderen van groep 5 een psalm zongen voor de les begon:
“Heer, ik ben zondig..” was de eerste zin die de kinderen zongen. :facepalm:
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Grappig hoe elk geloof denkt het ware geloof te zijn.
Geloof is universeel, daar moet je geen boek O
of kerk aan willen koppelen.

In jouw geval TO, denk ik dat je liever een andere man kunt zoeken, jij hebt andere waarden en normen dan deze man.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
07-04-2020 20:05
Ja, alhoewel het natuurlijk hartstikke leuk is om allemaal weer 20 keer te zeggen dat gelovigen allemaal dom zijn, is dat niet echt het relevante punt hier. Dat lijkt me toch eerder dat TO haar geloof beter vindt dan dat van haar partner en daarom niet wil dat eventuele kinderen met dat geloof opgevoed worden. Ik vind dat nogal wat, TO. Al was het maar omdat ik er van uit zou gaan dat je alleen een relatie hebt met iemand wanneer je overeenstemming hebt op belangrijke zaken. Niet dat je alles hetzelfde vindt, maar sowieso ook niet dat je de levensovertuiging van de andere schadelijk voor je kinderen vindt.

Iedere gelovige vindt zijn of haar geloof het beste geloof. Als ze een ander geloof beter zouden vinden, kunnen ze gratis overstappen, maar dat gebeurt zelden.
In plaats van blind je geloof te volgen kun je ook zelf nadenken hoe de samenleving werkt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet helemaal relevant voor dit topic, maar wel nieuwsgierig naar: omdat je zegt dat je vriend een moslim van Nederlandse afkomst is, neem ik aan dat hij bekeerd is? In dat geval is het nl best wel ongebruikelijk om in zijn positie te kiezen voor een vriendin/verloofde die niet ook moslim is. En jij bent dan christen of joods?
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
07-04-2020 19:39
Hoezo moet je je kinderen met een geloof opvoeden?
Laat ze de vrijheid om zelf te kiezen.
Geloof maakt meer stuk dan je lief is.
Waar religie is, is oorlog.
Sarza schreef:
07-04-2020 19:56
Iedereen geeft een eigen invulling aan het opvoeden van kinderen en de normen en waarden die je ze meegeeft. Waarom zou een gelovige altijd maar een breder perspectief op Religie moeten meegeven, maar geven Atheïsten bijvoorbeeld niks er over mee. Onze kinderen zullen in ons gezin geboren worden, en krijgen dus onze manier van leven mee. Wanneer ze volwassen zijn kunnen ze hun eigen keuzes maken, dan kan ik het mijzelf als ouder niet kwalijk nemen dat ik er ‘te weinig’ aan heb gedaan.

Daarnaast vind ik mijn religie niet superieur. Wat ik wel vind is dat zijn religie een stuk meer gefocust is op de slechte dingen en je vooral voorbereid op het leven hierna. Mijn vriend vind mijn religie mooi en een goed voorbeeld voor eventuele kinderen. Hij voelt er zelf niks voor om zich te bekeren en dat is oke.

Kul uiteraard.
Mijn kind weet meer over verschillende religies dan het gemiddelde gebrainwashte kind waarvan de ouders een bepaalde religie aanhangen. Hij is zelf tot de conclusie gekomen dat het allemaal leuk en aardig is maar de Griekse goden de beste zijn van allemaal.
Alle reacties Link kopieren
sparkles009 schreef:
07-04-2020 20:14
Misschien niet helemaal relevant voor dit topic, maar wel nieuwsgierig naar: omdat je zegt dat je vriend een moslim van Nederlandse afkomst is, neem ik aan dat hij bekeerd is? In dat geval is het nl best wel ongebruikelijk om in zijn positie te kiezen voor een vriendin/verloofde die niet ook moslim is. En jij bent dan christen of joods?
Uh.... Gewoon in Nederland geboren in een Moslim gezin. Het kan zomaar, het kan. En het kan ook dat zijn ouders ook gewoon in Nederland geboren zijn en... En dat zijn grootouders in Nederland geboren zijn en...
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk geven (enigszins intelligente) atheïsten hun kinderen wél iets mee over "het geloof", sterker nog: over alle geloven die er zijn. Want ze willen hun kinderen tot kritische mensen opvoeden die in staat zijn zelf te kiezen wat zij het beste vinden, dat te beargumenteren EN daarbij andersdenkenden in hun waarde te laten.

In je OP klinkt door dat je jouw geloof wel superieur vindt. Natuurlijk ligt in de Islam grote nadruk op het hiernamaals, maar dat zorgt er wel voor dat je in het hier en nu een goed mens moet proberen te zijn. Daarnaast zijn er duizenden verschillende manieren om je geloof te beleven en te interpreteren, ook voor moslims. Het kan zijn dat je vriend zijn geloof anders gaat zien, het zou zelfs kunnen dat jij anders over jouw geloof gaat denken. Maar voorlopig zou ik geen kinderen krijgen met deze man, want zoals jij er nu in staat is het een recept voor heel veel ellende.
bulbul wijzigde dit bericht op 07-04-2020 20:28
Reden: tikfout
0.05% gewijzigd
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
07-04-2020 20:18
Kul uiteraard.
Mijn kind weet meer over verschillende religies dan het gemiddelde gebrainwashte kind waarvan de ouders een bepaalde religie aanhangen. Hij is zelf tot de conclusie gekomen dat het allemaal leuk en aardig is maar de Griekse goden de beste zijn van allemaal.
mijn man komt uit een atheïstisch gezin (al generaties communist) ik ben van huis uit Nederlands hervormd.
Mijn ouders hebben zich jaren geleden uit laten schrijven, maar ik ging wel naar zondagsschool en ik ging wel met familie naar de kerk etc.

Man en ik kennen allebei de verhalen (en hebben ons verdiept in andere religies) maar mijn man kent niet het "gevoel" dat gelovigen hebben, dat ik wel ergens opgepikt heb. Religie is iets wat in je emotie zit, niet in je ratio.

(en TO, vergeet het maar,dit is geen match)
Alle reacties Link kopieren
Samenvattend;
Je vriend is moslim maar niet belijdend. En zolang dit blijft is hij een ideale vader voor je potentiële kinderen. Op het moment dat hij strenger in de leer wordt en meer belijdend moslim is hij niet meer de ideale vader voor je potentiële kinderen.

Je vriend geeft aan dat in de toekomst zijn geloof belangrijker voor hem gaat worden.

Jij vindt jouw geloof belangrijk. Zo belangrijk dat een ander geloof binnen jouw gezin ene prominentere rol mag spelen dan jouw geloof. Iemand die geen geloof heeft, of het niet zo boeit of overtuigend atheist is, dat is prima. Maar iemand die een ander geloof belangrijk vindt en dit over wilt dragen op kinderen, daar heb jij moeite mee.

De vraag is voor jou is; Hoe belangrijk is het geloof voor JOU. Is het belangrijk voor jou. Kan je leven in een gezin waar andere mensen jouw geloof niet delen, en niet volgens de normen en waarden van jouw geloof leven?

Ze zeggen niet voor niet; twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen.

Of je respecteert elkaar en elkaars levensvisie of je zoekt een partner met een zelfde levensvisie. Je mag en kan niet van je partner verwachten dat hij gaat veranderen alleen maar om dat jij dit zo wil.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
ja waarom dan beginnen met iemand die een ander religie heeft? het is al niet simpel met iemand van eigen buurt! nu is hij allemaal heel braaf maar van zodra je de ring om je vinger hebt kan dat plotsklaps allemaal veranderen, dat besef je toch?
Alle reacties Link kopieren
Sarza schreef:
07-04-2020 19:56
Iedereen geeft een eigen invulling aan het opvoeden van kinderen en de normen en waarden die je ze meegeeft. Waarom zou een gelovige altijd maar een breder perspectief op Religie moeten meegeven, maar geven Atheïsten bijvoorbeeld niks er over mee. Onze kinderen zullen in ons gezin geboren worden, en krijgen dus onze manier van leven mee. Wanneer ze volwassen zijn kunnen ze hun eigen keuzes maken, dan kan ik het mijzelf als ouder niet kwalijk nemen dat ik er ‘te weinig’ aan heb gedaan.

Daarnaast vind ik mijn religie niet superieur. Wat ik wel vind is dat zijn religie een stuk meer gefocust is op de slechte dingen en je vooral voorbereid op het leven hierna. Mijn vriend vind mijn religie mooi en een goed voorbeeld voor eventuele kinderen. Hij voelt er zelf niks voor om zich te bekeren en dat is oke.
Hier ben ik het niet mee eens, ik geloof niet maar heb wel degelijk dingen over verschillende geloven geleerd tijdens mijn opvoeding en op school.

Ik zou mijn kinderen zelf ook vertellen over verschillende geloven en de keuze of ze willen geloven en zoja waarin, ten alle tijden bij hen laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik steeds strenger begin te worden in mijn geloof. Nu ik thuis zit doe ik eigenlijk niks anders dan lezen over het geloof en alles er om heen.


Dit valt mij ook op
Waarom doe je dit, begint het een obsessie te worden of is het tijd voor nieuwe hobby's?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
07-04-2020 20:23
En het kan ook dat zijn ouders ook gewoon in Nederland geboren zijn en... En dat zijn grootouders in Nederland geboren zijn en...
Nou dat lijkt me sterk? Moslims die van oudsher in NL wonen? Gewoon interesse hoor. Ben zelf moslim.
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
07-04-2020 19:50
Wat hebben ouders te maken met de geloofsbeleving van hun kind?
Ongeveer alles; in zoverre dat 95% van wat een kind gelooft wordt bepaald door de ouders.
Hindu-ouders krijgen geen christelijke kindjes en omgekeerd. Wat je gelooft en wat de correcte religie is wordt voor 95% bepaald door waar je wieg staat.
Die overige 5% is voor het éne voorbeeld dat je op internet hebt gelezen waar het niet zo was.
Maar door die 95% blijven religies in stand. Het zou wat worden zeg, als alle kinderen zelf zomaar wat geloven.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Je gelooft niet in God, je gelooft in de regels en de verhalen want in feite geloven jij en je man in dezelfde God. Het is jouw intolerantie naar andere vormen van religie die maakt dat je relatie ten dode is opgeschreven, gefeliciteerd, als god bestaat dan is zijn doel vast geweest dat jij aardse liefde ondergeschikt vindt aan wat regels.
Oblio schreef:
07-04-2020 19:52
En als jouw kind geloofd in the Flying SpaghettiMonster, en je andere kind geloofd in de Reformatorische richting van het Christelijk geloof?
En jij gelooft daar niet in, dan laat je het zo? Dat geloof ik dan weer niet.
anoniem_386933 wijzigde dit bericht op 08-04-2020 02:22
18.85% gewijzigd
sparkles009 schreef:
07-04-2020 22:37
Nou dat lijkt me sterk? Moslims die van oudsher in NL wonen? Gewoon interesse hoor. Ben zelf moslim.
Verdiep je eens in de recente geschiedenis dan. Zoek het begrip “gastarbeider” eens op en je hebt al een paar generaties verklaard. Zoek iets verder en je verklaart de rest
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je vooral voorzichtig moet zijn rondom het feit dat jij fanatieker gaat geloven. Waarom is dat?
Voel je dat je iets moet bevestigen in dat jouw geloof juist is, of juister dan jouw partners geloof?
Alle reacties Link kopieren
Ben je gewoon niet erg angstig door corona? En grijp je je geloof aan als een soort van baken en sla je er enigszins in door? je zit blijkbaar thuis zonder veel afleiding. Ik vind het wel gezond om te evalueren of jullie relatie genoeg basis heeft qua krijgen van kinderen, maar ik heb sterk het idee dat je een ander probleem (je angst) projecteert op iets wat je kunt controleren: namelijk je relatie. Ik zou deze gedachtes even in de koelkast zetten totdat we met zijn alleen in rustiger wateren zijn gekomen. Je hebt mi nu genoeg aan je hoofd.
whateffa wijzigde dit bericht op 08-04-2020 06:46
Reden: per ongeluk OP gequot
62.72% gewijzigd
Waarom word jij strenger in de leer? Wat ga Jeroen met de relatie als hij strenger wordt in zijn leer?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-04-2020 08:54
Reden: op de man
97.59% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven