Relatie is ongezond, maar uitmaken ook... help?!

14-11-2017 06:52 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is zwaar overspannen en weigert hulp. We LATen, maar elk weekend begint er meer en meer op te lijken dat ik zijn verzorgende ben. Ik verduur zijn angst en woedebuien, zorg voor het huishouden en hoewel we geen extreme ruzies meer hebben zoals aan het begin van zijn burnout merk ik dat het nergens meer heengaat, ondanks de fijne intieme momenten die we hebben.

Nu de crux: ik heb een autisme spectrumstoornis en een verleden van hevige depressies. De vorige keer dat mijn relatie, die ook niet gezond was, uit ging ben ik een jaar lang flink ziek geweest. En dat kan ik nu niet hebben, want heb mijn eerste serieuze baan en wil daar graag blijven. Dat betekent voor mij meer dan werk, het betekent een flatje kopen en zelfstandigheid. Ik zie dit nu als hoofddoel in mijn leven en ik weet dat als die relatie uit gaat mijn plannen weer helemaal misgaan. En dan loop ik nog bij een psycholoog en word ik begeleid.

Toch weet ik ook dat het niet zo verder kan. Het is een giftige relatie geworden en hoewel ik weet wat hij meemaakt is de gedachte dat hij mij voor altijd blijft uitschelden en zichzelf blijft verwaarlozen gewoon te veel. Help?
anoniem_262181 wijzigde dit bericht op 14-11-2017 07:03
3.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
14-11-2017 08:02
Met autisme en meerdere depressies achter de rug, vind jij kinderen krijgen een goed idee?
Kinderen daar twijfel ik ook over. Maar trouwen graag...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 30, amper relaties gehad. Ben ik bang dat mijn kansem zijn vergooid nu? Goden, nee. Het leven begint pas.

Je bent bijna 30 en hebt waarschijnlijk nog 50 jaar voor je. Wil je kinderen? Daar heb je ook nog zeker 10 jaar de tijd voor. Dus dat zijn geen redenen om bij iemand te blijven die niet goed voor je is. Sowieso is dat ook nooit de juiste persoon om kinderen mee te krijgen.De argumenten die jij geeft is je angst voor het onbekende die nu praat, niet je verstand. Probeer dat eerst te zien.

Een relatie moet in mijn ogen in evenwicht zijn. Het is absoluut niet erg als er voor langere tijd één van de twee centraal staat, maar het moet niet ten koste gaan van jou. Dat lijkt het nu te doen. Daarbij is iemand regelmatig uitschelden in een relatie voor mij een nogo en nijgt naar geestelijke mishandeling. En daar is geen excuus voor, ook zijn burnout niet. Een burnout kan veel met je doen, maar die eikel die er nu uitkomt die zat al in hem.

Vraag jezelf wat deze relatie je oplevert. Behalve dat het bekend is en daardoor veilig voelt.
Hoeveel geeft deze relatie je?
Maar vraag jezelf ook hoeveel het je kost.

En bespreek dat allemaal met je psycholoog, want ik snap heel goed dat wij heel makkelijk kunnen zeggen wat jij moet doen, maar jij bent uiteindelijk de persoon die het moet doen. Neem daar ook de tijd voor. Vraag hulp, niet alleen bij hoe je met de relatie moet omgaan, maar ook om een vangnet voor jezelf te bouwen voor daarna. Want ik snap heel goed dat dit geen makkelijke beslissing is

:hug: en sterkte
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Je vindt dat je 2 jaar vergooid als je het uitmaakt? Daarom vergooi je liever nog eens 40 jaar?

Je houdt jezelf voor de gek. Kies eens voor jezelf. Het is beter voor jou om alleen te zijn dan in deze waardeloze relatie. Hij deed in het begin mooi, maar dat komt niet meer terug. En jij kunt best wel alleen zijn. Kom op, schop onder je kont. Bespreek dit gewoon eens met je therapeut.
Uit maken die relatie!
Als autist ben je wellicht ook veel beter af als single. Gewoon je eigen leven. Je eigen huis, je eigen rust. Zeker als je door de week werkt zou je wel 'ns flink op knunnen knappen van heilzame weekends zonder verplichtingen.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand zich heel erg onderworpen opstelt dan lokt dat minachting uit. Je kan a.h.w. de angst van die persoon voelen in alles wat ze doet en zegt. Omdat deze persoon gewillig is blijf je bij haar, maar in feite is ze niet te harden omdat je nooit weet wat ze echt wil behalve het jou naar de zin maken. Je weet dat ze niet echt van je houdt maar dat ze je gebruikt om niet zelf echt te hoeven leven en voor zichzelf op te komen. Ze verstopt zich achter je. Tenslotte gaat alles aan haar je ergeren.

De relatie is dus niet te fixen door jou. Jij bent daar de juiste persoon niet voor.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Oh en kinderen? Als je als autist ook snel overprikkeld bent is dat natuurlijk sowieso geen goed plan. Neem 'n hond, als je dat mentaal aan kan (ik vind bij 'n hond al dat ik 24/7 'aan' moet staan dus voor mij is dat al 'n no go)
Alle reacties Link kopieren
en als je nu gewoon eens een weekend niet gaat?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Gokkers-syndroom: door spelen omdat je al zoveel verloren hebt.

Rationeel handelen: stop bleeders zo snel mogelijk
Alle reacties Link kopieren
Elke autist is anders, ik heb geen klassiek autisme en verlang juist naar sociaal contact.

En inderdaad, kan ook een weekend niet gaan. Mis hem dan wel gek genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Nu de crux: ik heb een autisme spectrumstoornis en een verleden van hevige depressies. De vorige keer dat mijn relatie, die ook niet gezond was, uit ging ben ik een jaar lang flink ziek geweest. En dat kan ik nu niet hebben, want heb mijn eerste serieuze baan en wil daar graag blijven.
Je gebruikt hem dus. En je denkt dat hij dat niet doorheeft?

Je hebt niemand nodig. Echt niet. Ga niet meer naar hem toe.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
LePeridot schreef:
14-11-2017 08:32
Elke autist is anders, ik heb geen klassiek autisme en verlang juist naar sociaal contact.

En inderdaad, kan ook een weekend niet gaan. Mis hem dan wel gek genoeg.
Wat mis je dan?
Alle reacties Link kopieren
mis je hem dan... of mis je gewoon een fijne partner?
(hoe lang is het geleden dat je het hebt geprobeerd eigenlijk?)
Lorem Ipsum
Wel opvallend: je geeft iedereen gelijk die een weerwoord heeft.
Ben je altijd al zo onderworpen geweest?
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
14-11-2017 07:06
Losweken is een goed idee, ik zal hieraan beginnen. Ik zie mijn psycholoog binnenkort en zal het hier over hebben inderdaad.

Ik baal dat ik nooit eens een gezonde relatie heb...
Hoe kun je daar niet van balen dan?
Je doet het jezelf aan.

Sterkte!
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen zijn voor een flink deel gewoontedieren. Als je een gewoonte niet uitvoeren kan dan ontstaat er een hiaat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik mis de intmiteit en de leuke momenten waarin we lachen samen.

En ja als partner ben ik misschien wel te onderdanig soms. Maar nu ben ik het gewoon met mensen eens. Niet met iedereen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-11-2017 08:38
Je gebruikt hem dus. En je denkt dat hij dat niet doorheeft?

Je hebt niemand nodig. Echt niet. Ga niet meer naar hem toe.
Huh.
Uitmaken en meteen je behandelaar of HA je laten helpen.
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
14-11-2017 08:56
Ik mis de intmiteit en de leuke momenten waarin we lachen samen.

En ja als partner ben ik misschien wel te onderdanig soms. Maar nu ben ik het gewoon met mensen eens. Niet met iedereen trouwens.
Je moet eens weten wat ik mis maar ik laat me niet slecht behandelen.
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
LePeridot schreef:
14-11-2017 08:57
Huh.
Normale sociale relaties heb je nodig; collega's, vrienden, familie. Positieve relaties dus. Partnerrelaties heb je niet nodig als voorwaarde om gelukkig te leven. En zo dien je je ook op te stellen; onafhankelijkheid dwingt respect af. Als je met iemand omgaat voornamelijk omdat je je anders alleen voelt en je moet daarvoor veel slikken dan maakt dat je ziek. En het verandert niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het is hartstikke oneerlijk naar hem toe dat je alleen maar bij hem blijft omdat je niet alleen wilt zijn.
Alle reacties Link kopieren
je "vriend" kan jou behandelen zoals hij wil; je gaat toch niet weg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
hij denkt: "ze gelooft toch dat ze niemand anders kan krijgen dus waarom zou ik me inhouden?"
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Waarom zou uitmaken ongezond zijn?
Je bent bang, das niet erg, maar om daarin in deze ongezonde relatie te blijven is gewoon niet slim.
Maak het uit, maak extra afspraken met je behandelaar. Spreek in de weekenden met vrienden/familie af dan is he gat niet zo groot.
Succes.
LePeridot schreef:
14-11-2017 08:56


En ja als partner ben ik misschien wel te onderdanig soms.
Want je "hebt" hem nu eenmaal en of er nog een ander komt, moet je nog maar afwachten.
Alle weekenden zijn automatisch gevuld.
En het duurt al twee jaar, zonde van de investering om het nu nog uit te maken.
Misschien verandert hij nog wel ten goede en dan kun je trouwen en kindertjes gaan krijgen.

Allemaal voordelen! :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven