Relatie met herstellende alcoholist

25-07-2020 20:40 462 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Voornamelijk hoop ik op herkenning, adviezen of even een virtuele knuffel.
10 maanden geleden heb ik een nieuwe man ontmoet, en het was werkelijk liefde op het eerste gezicht!
Onze karakters lopen naadloos in elkaar over en we hebben nooit ruzies of ergernissen.
We hebben dezelfde hobbies, humor, interesses, spontaniteit, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
En dan komt nu het addertje onder het gras vandaan.
Mijn nieuwe partner is een alcoholist in herstel.
Ik kwam er al vrij snel achter in onze relatie vanwege een terugval, en dit ging toen een tijdje wekelijks mis.
Uiteindelijk na 2 maanden gezegd dat dit niet te doen is en dat er meer actie moet komen om de verslaving onder controle te krijgen.
Na dit gesprek ging het ongeveer 1x per maand mis, en na nog weer een pittig gesprek 5 maanden nuchter.
Na deze 5 maanden weer een terugval gehad, en ik was zoooo teleurgesteld.
En sinds deze terugval krijg ik de stress niet meer onder controle.
Elke dag bang of hij thuis zou komen. Elke dag bang of hij niet in de verkeerde omgeving zou zitten.
Hij houdt zich niet aan onze afspraken, waardoor het dus ook weer afgelopen vrijdag fout is gegaan.
Hij doet er werkelijk alles aan, in een kliniek gezeten, 2x per week naar de AA, hij heeft een sponsor die hem helpt en hij werkt in het stappenboek.
Elke keer beloofd hij beterschap, en toch gaat het telkens na een tijd weer mis.
Hij heeft behoorlijke stappen gezet in zijn werk waardoor hij meer thuis kan werken, en dit mij dus ook minder stress zal geven.
De locatie waar het vaak mis ging op zijn werk is daardoor binnenkort niet meer van toepassing.
Maar ik.... ik ben op na de laatste terugval.
Het vertrouwen raakt steeds meer beschadigd en door elke dag stress hiervan te ervaren ben ik gewoon op.
Ik zit momenteel al overspannen thuis, en ben mijn baan hierdoor kwijtgeraakt.
Ook zouden we volgende maand verhuizen, de handtekening zijn al gezet.
Maar wat moet ik doen? Wat als hij wel de waarheid spreek en hij het uiteindelijk onder controle heeft, dan heb ik de liefde van mijn leven aan mijn zijde.
Maar wat als het wederom loze beloftes zijn, dan verhuizen we met een toekomst met meer verdriet.
Ik heb nu al 2 dagen niet gegeten van de stress, en we zijn momenteel even uit elkaar.
Ik ben radeloos....
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:20
Dat klopt helemaal.
Ik merk nu al dat het mijn gevoel in de weg gaat staan voor hem.
Maar elke keer als het misgaat is hij zo oprecht dat het goed komt.
En hij wil het ook echt, op dat moment.
En na 2 weken verslapt het weer, of komt hij niet alle afspraken na die we toen hebben gemaakt.
Soms komt hij 2 tot 4 uur later aan dan afgesproken, en ik zit ondertussen in de stress.
Zijn ellende is inderdaad ook mijn ellende, ik kom niet toe aan mezelf want ik ben zelf momenteel overspannen.
Ik zit nu 5 weken thuis en kan niet echt zeggen dat ik aan mezelf heb kunnen werken door deze stress.
Dat is de dynamiek waar je nu in zit. Het gaat fout, beterschap beloven. Het gaat fout, beterschap beloven. Enz.

Je zou nog helemaal in de verliefdheid moeten zitten en niet deze ellende erbij.

Ik snap dat je heel graag wil geloven dar hij het niet meer doet. Echter is dit niet het gedrag dat laat zien dat hij er vol voor gaat. Een uitglijder of terugval hoort meestal wel bij het herstel. Echter niet constant. Een goed voorbeeld is dat je het abstinent zijn moet zien als een lange lijn, een stipje of onderbreking is niet zo een ramp, zeker niet op de lange termijn áls je ervan leert. Het moet echter geen stippellijn worden.
...
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:33
Tsjah, helemaal gelijk in.
Met het 12 stappenboek ben je dus bezig deze tekortkomingen/probleem te herkennen en onder ogen te zien.
Daarom zeggen ze ook dat als je de 12 stappen doet de kans op terugval nihil is, want je hebt immers het probleem aangepakt.
Ik verwacht daarom niet dat er dan probleem 2 voor de deur staat, want die word in dat stappenboek uitgebreid behandeld.
Omdat je als je niet in onthouding aan je stappen schrijft, je niet bij de kern komt. En stappenwerk is mooi, maar je bent na 1 ronde niet klaar. Na stap 12 begin je gewoon weer bij stap 1 omdat je altijd wel dingen hebt die aandacht en verdieping nodig hebben. En sponsort hij zelf al, geeft hij door wat hij krijgt of zit hij nog in het stadium daarvoor? Gaat hij na elke slip terug naar Stap 1?

Het lijkt erop dat hij niet zijn machteloosheid en stuurloosheid erkent. Verslaving is een ziekte van isolatie en kennelijk pakt hij niet de telefoon of duikt een (online) meeting in als hij zucht heeft. Uitreiken is essentieel en kennelijk doet hij dat onvoldoende.

Verslaving iwordt ook wel dis-ease genoemd. Niet om kunnen gaan met discomfort, met onrust. Dat nooit geleerd hebben. De Stappen zijn prachtig maar daarnaast heb je elke dag de tools toepassen nodig om te leren omgaan met onrust en ongemak. In contact, uit het gebruik.
hanke321 wijzigde dit bericht op 25-07-2020 21:45
1.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En nuance: nee, hij kiest er niet voor om te drinken. Maar zelfs met alle bereidwillige mensen om hem heen is de verslaving sterker dan hem.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
25-07-2020 21:16
To, als ik lees hoezeer je op hem en zijn problemen gericht bent, terwijl je zelf ook problemen hebt, vraag ik me af of je zijn problemen niet gebruikt als excuus om je eigen problemen uit de weg te gaan.
Nou, ik heb voor nu de relatie verbroken juist omdat ik niet aan mezelf toe kom.
Ik wil graag aan mezelf toekomen, maar op deze manier lukt dat steeds niet.
Als iemand écht hersteld is dan is er niks noemenswaardigs over te zeggen dus daarom lees je er niets over op internet. Dan speelt het niet voor de partner behalve wat therapeutisch onderhoud wat die verslaafde dan zelf tijdig onderkent en regelt, ver vóór hij in de gevarenzone van terugval komt.

Alles wat anders is dan dat is dus niet volledig hersteld. Jouw ex klinkt nog verre van dat.
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 25-07-2020 21:46
4.50% gewijzigd
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:43
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik ben al een aantal keer mee geweest naar de meetings, en dat was zeker waardevol om mee te maken.
Ik heb veel gelezen op internet, en ook een film bekeken van een dame (ik ben haar naam kwijt) over neurotransmittors en hoe verslaving daar gecombineerd mee werkt.
Voor mijn gevoel heb ik er alles aan gedaan om het te kunnen begrijpen.
Echter begrijp ik dan weer niet dat hij gister weer op een locatie is geweest waar hij eigenlijk niet hoort te zijn.
Ik confronteer hem daarmee, en hij zegt dat hij daar geen seconde over na heeft gedacht,
Ik vraag me nu inderdaad af, past hij zich niet teveel aan? Maar hij zegt tegen mij dat hij zo ontzettend blij is dat we elkaar hebben gevonden en dat hij voor het eerst volledig zichzelf kan zijn bij mij. En dat gedeelte geloof ik dan zeker weer wel.
Aan zijn intenties om echt te willen stoppen twijfel ik wel, want hij richt zijn leven niet dusdanig in dat het risico vrij is.
De deur staat altijd op een kiertje voor de verslaving.
Maar hij drinkt niet elke dag, het gaat 1x in de zoveel tijd mis.
Geen lichamelijk drang, maar wel emotionele drang.
Je kunt het niet begrijpen.
Zelfs iemand die verslaafd is kan het niet begrijpen, want verslaving is zo irationeel als de pest.
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:33
Tsjah, helemaal gelijk in.
Met het 12 stappenboek ben je dus bezig deze tekortkomingen/probleem te herkennen en onder ogen te zien.
Daarom zeggen ze ook dat als je de 12 stappen doet de kans op terugval nihil is, want je hebt immers het probleem aangepakt.
Ik verwacht daarom niet dat er dan probleem 2 voor de deur staat, want die word in dat stappenboek uitgebreid behandeld.
Met de kennis die ik heb, klopt bovenstaande niet. Het probleem is niet drinken maar wat het drinken bedekt. Dat kan van alles zijn, trauma's, onverwerkt verleden, emotionele tekorten, you name it. Zoiets pak je niet aan in een AA meeting. Ook in meetings sporen ze mensen aan om professionele hulp in de vorm van therapie te zoeken. AA is een praatgroep en geen groep professionals die met de onderliggende issues aan de slag kunnen.

Sommige mensen blijven van de drank af en gaan van een alcoholverslaving naar een seksverslaving of een relatieverslaving. AA heeft behalve goede kanten ook zwakke kanten. Wil hij echt aan zijn probleem werken zou hij er naast flinke therapie kunnen doen.

Voor jou goed om te weten dat een ander alleen verandert wanneer hij of zij daar noodzaak toe ziet. Geen zorg of liefde kan iemand daartoe bewegen. Veelal veranderen mensen pas als ze werkelijk alles kwijtraken. En dan soms niet eens.
Alle reacties Link kopieren
Lenteui schreef:
25-07-2020 21:16
Kortom, lieve Sunshine, laat de zon in je leven schijnen en stap uit deze schaduw.
Je weet het zelf eigenlijk best, anders was je dit topic niet begonnen.
Ik wens je veel liefde :heart:
Jaaaa, daar wil ik ook naar toe!
De relatie voor nu verbroken omdat ik dit graag wil.
En hij zegt dat we dat samen kunnen doen, want beloofd beterschap, en heeft ook stappen daarvoor ondernomen.
Maar ik ben bang dat het aan zijn intentie ligt, niet aan de omgeving.
Bedankt voor alle liefde, ik stuur je ook liefde terug!
hanke321 schreef:
25-07-2020 21:43
Omdat je als je niet in onthouding aan je stappen schrijft, je niet bij de kern komt. En stappenwerk is mooi, maar je bent na 1 ronde niet klaar. Na stap 12 begin je gewoon weer bij stap 1 omdat je altijd wel dingen hebt die aandacht en verdieping nodig hebben. En sponsort hij zelf al, geeft hij door wat hij krijgt of zit hij nog in het stadium daarvoor? Gaat hij na elke slip terug naar Stap 1?

Het lijkt erop dat hij niet zijn machteloosheid en stuurloosheid erkent. Verslaving is een ziekte van isolatie en kennelijk pakt hij niet de telefoon of duikt een (online) meeting in als hij zucht heeft. Uitreiken is essentieel en kennelijk doet hij dat onvoldoende.

Verslaving iwordt ook wel dis-ease genoemd. Niet om kunnen gaan met discomfort, met onrust. Dat nooit geleerd hebben. De Stappen zijn prachtig maar daarnaast heb je elke dag de tools toepassen nodig om te leren omgaan met onrust en ongemak. In contact, uit het gebruik.
Goede post.
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:45
Nou, ik heb voor nu de relatie verbroken juist omdat ik niet aan mezelf toe kom.
Ik wil graag aan mezelf toekomen, maar op deze manier lukt dat steeds niet.
Voor nu. Tja.
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
25-07-2020 21:19
Dus mede door deze relatie ben je je baan kwijtgeraakt? Zoiets overkwam mij ook, een relatie die alle energie opslurpte dat ik beneden maat presteerde en mocht vertrekken. Ben daarna heel hard aan de slag gegaan om mezelf binnenste buiten te keren en dat destructieve gedrag te stoppen.

Denk jij dat liefde opoffering betekent en als je maar rent en helpt dat je dan pas liefde verdient? Wat is er zo leuk aan hem of wat doet hij voor jou waaruit blijkt dat hij je op waarde schat?
Ergens heb ik al opgeschreven wat hem zo leuk maakt, is een lange lijst :)
Het is echt een schat!
Vanuit mijn vorige relatie ben ik gewend dat ik hard moet rennen voor liefde.
Dat heb ik in deze relatie juist niet, alles gaat vanzelf.
Totdat er een dag aanbreekt dat er iets niet goed is en hij dus niet thuis komt.

Mag ik vragen hoe je met jezelf aan de slag bent gegaan?
Ik ben dit ook van plan voor de komende tijd.
Plan tot nu toe is elke dag mediteren, sporten en doelen stellen.
Misschien heb je nog tips voor me?
Ik weet niet eens of ik mezelf ooit wel heb gevonden tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij snap je niet helemaal wie eigenaar is van het alcoholprobleem, to! Je vriend heeft een alcoholprobleem. Dat is zijn probleem, niet jouw probleem. Hij moet beslissen of hij dat wil oplossen.
Jouw probleem is dat je een partner hebt met een alcoholprobleem die zich niet aan de afspraken houdt. Richt je op dat probleem. Besluit voor jezelf of je je zorgen wil maken over zijn gezondheid? Of je zin hebt in een regelmatig dronken partner? Of je het straks prima vindt dat het huishoudgeld voor 30 procent opgaat aan drank? Een man die alleen gezellig is met drank, en dan ook alleen in het begin. En denk aan een toekomst waarin je partner geestelijk achteruit gaat omdat hij zijn hersencellen kapot gaan.
Je gaat nu steeds uit van het scenario dat hij wel weer stopt en probeert je probleem zo op te lossen. Maar de realiteit is dat je geen invloed hebt op zijn drinkgedrag, dus pak aan waar je wel invloed op hebt. Accepteer je vriend zoals hij nu is, of ga weg.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
25-07-2020 21:20
Heeft hij zijn financiën wel op orde? Omdat hij zo snel bij jou ingetrokken is.
Financiën zijn helemaal op orde!
Alle reacties Link kopieren
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:47
Jaaaa, daar wil ik ook naar toe!
De relatie voor nu verbroken omdat ik dit graag wil.
En hij zegt dat we dat samen kunnen doen, want beloofd beterschap, en heeft ook stappen daarvoor ondernomen.
Maar ik ben bang dat het aan zijn intentie ligt, niet aan de omgeving.
Bedankt voor alle liefde, ik stuur je ook liefde terug!

Een verslaafde die er nog middenin zit, en dat is bij hem zo, kán jou niets beloven. De verslaving zelf maakt hem onbetrouwbaar. Dus het maakt niet uit wat hij zegt, of hij jou wel of niet iets belooft. De belofte heeft geen waarde.
c⨀urage wijzigde dit bericht op 25-07-2020 21:53
0.08% gewijzigd
een alcoholist herstelt nooit.
en karakters lopen niet in elkaar over.
wat een naïviteit
Alle reacties Link kopieren
En zoals eerder gezegd, dat jij je zo laat raken door zijn ziekte, is ook onderdeel van de ziekte. Herstel willen beheersen, de boel overzien en het tempo willen bepalen, hét knopje of trucje willen vinden zodat het dit keer wél goed gaat, garanties willen .. Dat soort denken maakt dat je in de ziekte blijft/er onderdeel van wordt.

Een gezond soort onverschilligheid kan helpen. Erkennen dat de neiging tot drinken er altijd zal zijn en eerlijk gezegd niet zo interessant is. Dat kringetje van berouw en belofte, dat spastische gedoe na elke terugval en daar vol je aandacht op storten wordt 'm niet.

Wat maakt dat je zo zwart wit redeneert dat alles geweldig is behalve dat vreselijke drinken? Hoe reëel is dat? Wat kan en wil je niet zien van jezelf? Waarom kun jij moet je grenzen bewaken naar hem? Wat maakt dat je niet kan of wil zien dat jullie daar samen een rol in spelen?
Sunhine2018 schreef:
25-07-2020 21:47
Jaaaa, daar wil ik ook naar toe!
De relatie voor nu verbroken omdat ik dit graag wil.
En hij zegt dat we dat samen kunnen doen, want beloofd beterschap, en heeft ook stappen daarvoor ondernomen.
Maar ik ben bang dat het aan zijn intentie ligt, niet aan de omgeving.
Bedankt voor alle liefde, ik stuur je ook liefde terug!
Hij liegt. Niet alleen tegen jou, wat mbt zijn verslaving nog niet zo erg is. Maar tegen zichzelf. Iets wat verslaafden heel goed kunnen. Alles om maar niet de kille, beangstigende waarheid te hoeven zien.
Zolang hij zichzelf zo voor de gek blijft houden zal hij niet in staat zijn te herstellen.
Alle reacties Link kopieren
cookie84 schreef:
25-07-2020 21:21
Alarmbellen gaan af hier. Sinds het zetten van de handtekeningen gaat het minder. Er wordt voor hem gezorgd, jij kan nergens heen, je bent afhankelijk dus hij kan doorgaan met zijn foute gedrag.

Hoe oud zijn jullie, wat wil je voor de toekomst? Wat vinden zijn ouders van jullie relatie?
Ik ben begin 30 en hij begin 40. Komen niet bepaald net kijken.
Hij weet dat ik keuzes maak, indien hij in gebruik zit.
Had gezegd dat bij een volgende terugval de relatie over is. (die terugval was 3 weken geleden), maar toen was de handtekening al gezet.
Gister dus weer terugval en hij is niet thuis gekomen.
Heb gezegd dat het over is en ik hem niet meer wil zien.
Maar krijg nu natuurlijk allerlei redenen waarom ik bij hem moet blijven.
En het vervelende daarvan is dat hij oprecht dingen heeft aangepast waardoor hij meer thuis is.
En als hij een betere omgeving heeft is er meer kans op slagen voor herstel.
Ik wil gewoon graag de juiste keuze maken voor mijn toekomst...
want ik weet dat hij me dolgelukkig maakt als hij in herstel kan blijven.
Maar des te verdrietiger als blijkt dat het toch niet lukt
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
25-07-2020 21:52
een alcoholist herstelt nooit.
Het blijft een zwak punt.
Bij een ander roken, teveel snoepen, dwangmatig afvallen of drugs.
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
25-07-2020 21:22
Je probeert controle te houden over iets waarover je geen controle hebt. Dat geeft onrust. Hij moet het zelf doen. Hij is niet herstellende, hij is een alcoholist. Dit zal je leegzuigen en veranderen, loop er van weg. Jarenlang te maken gehad met een direct familielid met een alcoholverslaving, oplossen kan je het niet. Soms is weggaan nog de beste motivatie voor de ander om te gaan veranderen.
Je hebt gelijk, maar ik had zo gehoopt dat hij al in deze fase zat....
Alle reacties Link kopieren
Je moet heel snel wakker worden, echt.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
25-07-2020 21:52
een alcoholist herstelt nooit.
Dat is gewoon niet waar. Ik ken wel wat mensen die echt hersteld zijn en na twee jaar geldt ook de definitie verslaving niet meer. Echter hoor je die verhalen niet, omdat verslaving echt een negatief stigma heeft. Niemand kiest ervoor verslaafd te raken , dat sluipt erin en de één is er gevoeliger voor dan de ander.

Als je écht wil stoppen is er wel een weg. Al denk ik ook dat AA niet genoeg is.
...
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
25-07-2020 21:24
Staat het huurhuis op jullie beider namen? Nog een mogelijkheid om dat huis alleen op jouw naam te zetten en er alleen te wonen?
Huurhuis staat op beide namen, minimale huurperiode is 2 jaar.
Ik heb nog niet de puf gehad om in de voorwaarden te kijken, maar dat is een heel boekwerk.
Zal niet heel makkelijk worden dit af te sluiten ben ik bang.
Ik kan er alleen wonen, maar dan wordt het financieel erg krap.
Ik kan ook bij een vriend intrekken, en dan lage huurprijs.
Vriend komt oorspronkelijk niet uit deze regio, en is voor mij deze kant op gekomen (100 km uit zijn eigen stad).
Ik zie hem daar niet alleen wonen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
25-07-2020 21:53
en karakters lopen niet in elkaar over.
wat een naïviteit
😁

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven