Relatie met iemand van andere afkomst?

31-03-2020 21:20 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje, vooral uit nieuwsgierigheid. Ik ben van Turkse afkomst en ben islamitisch opgevoed. Maar omdat ik niet meer gelovig ben, heb ik niets met Turkse meisjes en val ik dus vooral op Nederlandse meisjes (zie mezelf ook als Nederlands, daar niet van).

Wat ik me afvraag, is het volgende: in hoeverre zijn jullie bereid om een jongen van een andere afkomst te daten? Zijn er bepaalde dingen die een rol spelen? Of moeten jullie over bepaalde vooroordelen overheen komen? Ik ben erg benieuwd.
student1997 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 21:36
7.34% gewijzigd
Moreina schreef:
01-04-2020 08:48
Ik ben geen Nederlandse, maar denk dat het voor de meeste dames er ook aan ligt hoe praktiserend de familie is, want dat jij niet gelooft is éen ding maar vaak zie je toch een hoop bemoeizucht vanuit familie die probeert hun waarden en normen door te drukken. Helemaal wanneer er kinderen in het spel zijn gaat het vaak mis.
Je zal maar een meisje krijgen die vervolgens haar hele leven in de nek wordt gehijgd door neven en ooms. Want de trots moet gewaarborgd worden brrrrr.
Ik denk dat dat tegenwoordig wel meevalt. Even los van bepaalde tokkie gezinnen. Mijn kinderen hun oom is ook gewoon een jonge gozer van begin dertig die hier is opgegroeid. Ik denk dat als je geen relatie aangaat met bepaalde types die over het algemeen in achterstandswijken wonen. Dat het allemaal wel meevalt.

We hebben het hier over een nieuwe generatie Nederlanders. Die steeds Nederlandser word. En natuurlijk kunnen cultuurverschillen lastig zijn. Maar ik denk dat het wel meevalt met in de nek hijgende ooms en neven en andere extreme voorbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Onze stageloopster liep altijd in strakke jeans en truitjes. Ineens kwam ze met ouwelijke flodderjurken op het werk. Er logeerden tantes bij haar thuis. Aanpassen, geen aanstoot geven, want stel je voor...

We konden direct zien dat de tantes weer gewieberd waren, twee weken later.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
ahak schreef:
01-04-2020 09:34
Ja idd, ik geloofde er heilig in dat het kan maar ik was blijkbaar de enige...
Ik ook. Had er altijd vertrouwen in, wou ook niks horen van mensen die me vertelden dat het niet zou werken, maar uiteindelijk hadden ze gelijk.
In this world, it doesn't matter how hard you've worked on something
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
01-04-2020 13:03
Onze stageloopster liep altijd in strakke jeans en truitjes. Ineens kwam ze met ouwelijke flodderjurken op het werk. Er logeerden tantes bij haar thuis. Aanpassen, geen aanstoot geven, want stel je voor...

We konden direct zien dat de tantes weer gewieberd waren, twee weken later.
Ja, nou en?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Orpheus13 schreef:
01-04-2020 12:04
Ik ken een heel leuke Marokkaanse meid. Ik zou best wat met haar kunnen hebben, maar alleen omdat ze in haar hele gedrag en opvattingen door en door modern en Nederlands is.
Leuk voor je, maar de vraag was alleen gericht aan vrouwen. TO heeft dus niets aan je antwoord.

Trouwens, zou jij niet een tijdje niet posten? Thuis voor je kind zorgen?
Stel: jij woont in Zutphen. Je ouders wonen in Leiden.

Je neef (gezond, 25 jaar, spreekt goed Engels) komt naar Nederland. Paar uur vliegen vanuit Marokko.

Je ouders bellen je op: "Hoi Ahmed, haal jij effe je neef op van het vliegveld Schiphol? En breng hem daarna naar ons toe? Tot vanmiddag."
Jij gaat eerst van Zutphen naar Schiphol toe. Neef ophalen. Neef naar Den Haag brengen. Daarna van Den Haag naar Zutphen toen.

Uren in de auto.
Waarom? Dit doe je op verzoek van je ouders. Dit doe je voor familie.

De neef kan een rechtstreekse trein van Schiphol naar Leiden nemen en je ouders kunnen hem van het station ophalen. Maar dat komt niet eens bij je ouders op.

Denk je dat dit een verzonnen voorbeeld is?
Neen.
Dit gebeurde in mijn familie, bij degenen met een migratieachtergrond.
Die zoon zat te studeren voor een toets, maar dat was niet belangrijk. Familie gaat altijd voor. Je moet alles uit je handen laten vallen voor familie.

Student1997, misschien is dit in jouw familie normaal. Maar een autochtoon Nederlands/Belgisch meisje zal het absurd vinden.
Dat heeft niet zo veel te maken met religie. Het gaat om het familiesysteem.
Odense* schreef:
01-04-2020 17:01
Stel: jij woont in Zutphen. Je ouders wonen in Leiden.

Je neef (gezond, 25 jaar, spreekt goed Engels) komt naar Nederland. Paar uur vliegen vanuit Marokko.

Je ouders bellen je op: "Hoi Ahmed, haal jij effe je neef op van het vliegveld Schiphol? En breng hem daarna naar ons toe? Tot vanmiddag."
Jij gaat eerst van Zutphen naar Schiphol toe. Neef ophalen. Neef naar Den Haag brengen. Daarna van Den Haag naar Zutphen toen.

Uren in de auto.
Waarom? Dit doe je op verzoek van je ouders. Dit doe je voor familie.

De neef kan een rechtstreekse trein van Schiphol naar Leiden nemen en je ouders kunnen hem van het station ophalen. Maar dat komt niet eens bij je ouders op.

Denk je dat dit een verzonnen voorbeeld is?
Neen.
Dit gebeurde in mijn familie, bij degenen met een migratieachtergrond.
Die zoon zat te studeren voor een toets, maar dat was niet belangrijk. Familie gaat altijd voor. Je moet alles uit je handen laten vallen voor familie.

Student1997, misschien is dit in jouw familie normaal. Maar een autochtoon Nederlands/Belgisch meisje zal het absurd vinden.
Dat heeft niet zo veel te maken met religie. Het gaat om het familiesysteem.
Dit is inderdaad wel een goed voorbeeld van hetgeen ik weleens lastig vind. Als mijn schoonmoeder naar een bruiloft een uur verderop wil, dan kan mijn man heel moeilijk nee zeggen. Maar goed hier komt dat gelukkig te weinig voor om mij echt aan te ergeren, en mijn schoonfamilie begrijpt ook dat man een druk leven heeft. Maar het komt weleens voor.

En in mijn Nederlandse familie doen wij dit soort dingen ook. Maar meer als gunst. Van joh zus ik breng en haal je wel van Schiphol. Terwijl het bij man echt in de lijn van verwachtingen ligt.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
01-04-2020 08:27
Waarom zou je iemand wilen overtuigen om het bij zijn eigen afkomst te houden? Hij woont in NL.
Nee, dat bedoelde ik niet. Ik vind dat iedereen voor elke afkomst open moet staan. Maar met mijn vraag bedoelde ik meer wat TO niet bevalt aan Turkse meisjes (naast dat hij er niet op valt), waardoor hij liever met een Nederlands meisje wilt settlen.
JenBarber schreef:
01-04-2020 17:20
En in mijn Nederlandse familie doen wij dit soort dingen ook. Maar meer als gunst. Van joh zus ik breng en haal je wel van Schiphol. Terwijl het bij man echt in de lijn van verwachtingen ligt.

In mijn 'Nederlandse' familie wordt er ook wel eens iemand van het vliegveld gehaald. Maar dat is dan iets bijzonders. Het blijft (in mijn beleving) binnen de perken. Iemand uit Gelderland wordt niet naar Schiphol gestuurd.

Maar in het 'allochtone' deel van de familie is het een vanzelfsprekendheid.

Als tante Niama uit Marokko komt, dan ga je naar het welkomstfeestje. En naar het afscheidsfeestje. Het onwenselijk om te zeggen: "Ik ben al op het welkomstfeestje geweest, dus ik hoef niet naar het afscheidsfeestje, drie weken later."


En je chauffeert je familie rond. Dat rondchaufferen ben ik echt helemaal niet gewend. In een veilige stad red ik me wel, vroeger met een plattegrond, tegenwoordig met internet.
En een tweedehands auto, die er ook uitziet als tweedehands auto: not!
Daarmee kan je niet bij familie in het buitenland aankomen. Ze lachen je uit. Of ze schamen zich voor de buren.

Je moet een mooie, nieuwe auto hebben.

Tja, het interesseert mij geen f*ck wat voor status een auto heeft. Als een wagen goed en zuinig rijdt, veilig is: prima toch.

Waarom moeten mijn tantes en oom trots kunnen zijn op onze auto? Alsof zij dan kunnen pronken met mijn 'vermogen'. Ik geef mijn geld liever uit aan lekker uit eten (wanneer dat weer kan).
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriend is half-Turks. Zijn moeder is Turkse (wel hier geboren), zijn vader Nederlands. Dat was een heel gelukkig huwelijk (moeder is overleden). Zelf heeft hij wel een heel erg Turks uiterlijk (wordt ook bij de douane in de VS er standaard uitgepikt en moet dan urenlang vragen beantwoorden).

Zijn ervaring is dat veel vrouwen hem vooral een exotisch hapje vinden, maar dat ze toch een beetje terughoudend zijn om echt een relatie met hem aan te gaan. Terwijl hij dus van huis uit niet heel patriarchaal of Turks is opgevoed (hij spreekt het niet eens goed, zijn moeder sprak ook altijd Nederlands met hem).

Dus ja, het kan wel werken. Of niet. Er is niet echt iets over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
LauraRoar schreef:
01-04-2020 19:39
Een goede vriend is half-Turks. Zijn moeder is Turkse (wel hier geboren), zijn vader Nederlands. Dat was een heel gelukkig huwelijk (moeder is overleden). Zelf heeft hij wel een heel erg Turks uiterlijk (wordt ook bij de douane in de VS er standaard uitgepikt en moet dan urenlang vragen beantwoorden).

Zijn ervaring is dat veel vrouwen hem vooral een exotisch hapje vinden, maar dat ze toch een beetje terughoudend zijn om echt een relatie met hem aan te gaan. Terwijl hij dus van huis uit niet heel patriarchaal of Turks is opgevoed (hij spreekt het niet eens goed, zijn moeder sprak ook altijd Nederlands met hem).

Dus ja, het kan wel werken. Of niet. Er is niet echt iets over te zeggen.
Ja, dat - namelijk gezien worden als een exotisch hapje - kan ik wel ergens bevestigen. Ik heb best een Turks uiterlijk, en volgens sommigen weer niet (lang, dik haar, volle baard, etc.).
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
31-03-2020 22:11
Voor dit soort vragen geldt altijd: sommige vrouwen wel, sommige vrouwen niet. Lijkt me logisch.

Er zijn zat Nederlandse meiden die jou zouden daten. Relaties tussen Turkse mannen en Nederlandse vrouwen komen hier best vaak voor, dus waar twijfel je precies aan?

Sommige vrouwen zullen misschien vooroordelen hebben en je meteen uitsluiten, maar die vrouwen zijn meestal niet het snuggerst. Die moet je ook niet willen daten.

Ga dus gewoon lekker daten en kijk wat daarvan komt. Meer kan je ook niet doen.
Ja, dat snap ik. Je vraagt waar ik aan twijfel: of vrouwen al bij voorbaat terughoudend kunnen zijn hierin.
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
31-03-2020 22:28
Eigenlijk vrijwel niet, wel vind ik opvallend de angst voor ziektes en zeertes en het bijna hobbymatig bezoeken van ziekenhuizen en laten doen van allerlei testen, vooral door oudere vrouwen (schoonfamilie woont in Izmir, als je maar betaald kan je altijd terecht zoals je waarschijnlijk wel weet). Soms terecht hoor, mijn schoonmoeder is allesbehalve gezond maar gezeur als: van ijs eten krijg je keelpijn/keelontsteking, met nat haar naar buiten word je ziek van, kou in het algemeen word je ziek van etc. daar kan ik slecht tegen. Ik zeg elk griepseizoen weer dat Nederlandse artsen juist (water) ijs aanraden bij keelpijn. Mijn schoonmoeder schudt dan altijd een beetje meewarig haar hoofd :)

Wij hebben overigens twee kinderen, maar mijn man gaat erg mee in de Nederlandse opvoeding. Dat sommige Turkse kinderen op hun 4e/5e nog gevoerd worden met de lepel vindt hij bijvoorbeeld ook erg raar. Mijn man is eigenlijk gewoon een heel rationeel type en zal snel kiezen voor hetgeen praktischer/logischer is. En dat is heel vaak niet de Turkse manier :$
Wat ik wel merk is dat wij soepeler zijn met bedtijden, zeker nu de kinderen niet naar school hoeven, liggen ze er bij ons echt niet op Nederlandse kinderbedtijd in. We maken het niet zo gek als in Turkije maar we zitten hier wel meer op een Mediterraans ritme.
Alles wat je hier opnoemt, is wel herkenbaar ... Maar toch wel fijn om te horen dat het goed gaat!
Alle reacties Link kopieren
Olina schreef:
01-04-2020 00:22
To de Turkse meisje’s in Nederland of de Turkse meisjes in het algemeen?

Hier een niet Nederlandse ik vind Turkse mannen vrij interessant alleen zijn de vaak erg onduidelijk in hoe ze zichzelf in de toekomst zien.

Islamitische mannen in het algemeen van wat ik weet.
gedragen zich heel vaak niet naar Traditionele normen en waarden, maar gebruiken het wel als stok achter de deur.

Ik bedoel het meer dat ze vrij passief agressief kunnen reageren als Het niet gaat op de manier zoals zij verwachten.

Dit waren de iets minderen punten.
Ik was vroeger wel bevooroordeeld dat ik een bepaalde groep mensen niet zou daten.

Maar dat is totaal anders gelopen, ik denk dat je eigelijk niet kunt beslissen of je op EEN afkomst valt maar meer dat het je wat meer aantrekt.

Maar je bent nog jong, dus je hebt nog veel te ontdekken.
Wens je heel veel succes in je zoektocht.
Wat vind je interessant aan ze?
Alle reacties Link kopieren
Als je niet macho bent, bezitterig, NIET OPVLIEGEND en aggressief is er geen enkel probleem !
Alle reacties Link kopieren
merelindesloot schreef:
01-04-2020 20:09
Als je niet macho bent, bezitterig, NIET OPVLIEGEND en aggressief is er geen enkel probleem !
Dat is fijn om te horen!
LauraRoar schreef:
01-04-2020 19:39
Een goede vriend is half-Turks. Zijn moeder is Turkse (wel hier geboren), zijn vader Nederlands. Dat was een heel gelukkig huwelijk (moeder is overleden). Zelf heeft hij wel een heel erg Turks uiterlijk (wordt ook bij de douane in de VS er standaard uitgepikt en moet dan urenlang vragen beantwoorden).

Zijn ervaring is dat veel vrouwen hem vooral een exotisch hapje vinden, maar dat ze toch een beetje terughoudend zijn om echt een relatie met hem aan te gaan. Terwijl hij dus van huis uit niet heel patriarchaal of Turks is opgevoed (hij spreekt het niet eens goed, zijn moeder sprak ook altijd Nederlands met hem).

Dus ja, het kan wel werken. Of niet. Er is niet echt iets over te zeggen.
Dat tweede is wel apart, want zodra ze merken dat hij hartstikke Nederlands is, zouden er toch geen issues moeten zijn? Ik kan me hier zo weinig bij voorstellen.

Edit: ik herinner me ineens dat topic van een half Turks meisje wiens date allemaal racistische dingen zei: relaties/zou-mijn-afkomst-mede-oorzaak- ... s/398275/2

Ook zo'n gekkie die haar alleen als exotisch hapje zag. Misschien kunnen veel mensen ras/etniciteit en persoonlijkheid toch niet goed loskoppelen. Eng hoor.
anoniem_644b5c223f66b wijzigde dit bericht op 01-04-2020 20:54
16.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
01-04-2020 09:38
Mijn man ervaart dat juist andersom. Hij voelt zich steeds verder afdrijven van de Turkije/ Turkse gewoontes. Hij kan zich inmiddels ook niet meer voorstellen om daar weer te wonen.
Waarom hebben zowel jij als yasmeenah dan zo'n buitenlandse nick en hebben jullie kinderen ook buitenlandse namen? Zo'n idee krijg ik wel.. wat draag je dan voor westers uit aan de buitenwereld?

Jullie man rashid, Mohammed, achmed? Noemt zichzelf toch ook niet joep? Ik vind het masr vreemd hoor.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
01-04-2020 20:43
Waarom hebben zowel jij als yasmeenah dan zo'n buitenlandse nick en hebben jullie kinderen ook buitenlandse namen? Zo'n idee krijg ik wel.. wat draag je dan voor westers uit aan de buitenwereld?

Jullie man rashid, Mohammed, achmed? Noemt zichzelf toch ook niet joep? Ik vind het masr vreemd hoor.
Onze kinderen hebben juist Nederlandse namen.
Mijn nick is maar een nick.

Mijn man noemt zich inderdaad niet Bas-Jan. Omdat dat je een voornaamswijziging niet zomaar gaat doen natuurlijk.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
01-04-2020 20:43
Waarom hebben zowel jij als yasmeenah dan zo'n buitenlandse nick en hebben jullie kinderen ook buitenlandse namen? Zo'n idee krijg ik wel.. wat draag je dan voor westers uit aan de buitenwereld?

Jullie man rashid, Mohammed, achmed? Noemt zichzelf toch ook niet joep? Ik vind het masr vreemd hoor.
Ik vind dat soort vragen maar vreemd. Alsof je je Nederlandse afkomst afzweert zodra je naar het buitenland emigreert. Dat zou toch pas raar zijn?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
01-04-2020 15:00
Ja, nou en?
Geen hijgende ooms, maar dominante tantes.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Lachattenoir schreef:
01-04-2020 07:47
Ik dacht dat gemengde relaties tegenwoordig helemaal geaccepteerd waren en racisme afgelopen was. Mag ik vragen watvoor meningen je dan zoal hoort?
"Wat moet hij met die witmeid?" "Vindt hij ons niet goed genoeg?"
De vrouw van mijn vader die ronduit zegt dat ze liever geen allochtoon als schoonzoon heeft. De verbazing van mensen als ze horen welke (goede) baan hij heeft.

Wat me niet echt stoort, maar wel verbaast, is sowieso de verbazing van mensen als ze bijvoorbeeld een foto van ons zien. "O huh ik wist niet dat je een donkere vriend hebt". Het feit dat mensen verwachten dat je dat even apart vermeldt, blijft me frapperen.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
01-04-2020 22:11
"Wat moet hij met die witmeid?" "Vindt hij ons niet goed genoeg?"
De vrouw van mijn vader die ronduit zegt dat ze liever geen allochtoon als schoonzoon heeft. De verbazing van mensen als ze horen welke (goede) baan hij heeft.

Wat me niet echt stoort, maar wel verbaast, is sowieso de verbazing van mensen als ze bijvoorbeeld een foto van ons zien. "O huh ik wist niet dat je een donkere vriend hebt". Het feit dat mensen verwachten dat je dat even apart vermeldt, blijft me frapperen.
.
.
Film: Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu?

In het Nederlands ondertiteld uitgebracht.


https://youtu.be/vuSuZ3gUB2s

Op 1:25. De reactie van de katholieke (juiste geloof) Charles (juiste naam "comme Charles de Gaulle") op zijn verbijsterde aanstaande schoonouders was: "Je hebt me niet verteld dat je ouders blank zijn???"

Heerlijke film. Alle vooroordelen t.a.v. joden, christenen, moslims en ietsisme komen langs.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 22:27
7.22% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
vivautrecht85 schreef:
01-04-2020 22:11
"Wat moet hij met die witmeid?" "Vindt hij ons niet goed genoeg?"
De vrouw van mijn vader die ronduit zegt dat ze liever geen allochtoon als schoonzoon heeft. De verbazing van mensen als ze horen welke (goede) baan hij heeft.

Wat me niet echt stoort, maar wel verbaast, is sowieso de verbazing van mensen als ze bijvoorbeeld een foto van ons zien. "O huh ik wist niet dat je een donkere vriend hebt". Het feit dat mensen verwachten dat je dat even apart vermeldt, blijft me frapperen.
Jeetje, wat een trieste opmerkingen allemaal. Sneu dat mensen zich anno 2020 nog steeds zo over anderen uitlaten.

Ik herken die verbazing trouwens wel over de huidskleur van partner. Bij mij is het andersom. Omdat ik getint ben verwachten sommigeb niet dat ik een oerhollandse vriend heb. Een keer de opmerking van een (Nederlandse) collega gehad: 'goh, ik wist niet dat je op Nederlandse jongens viel joh...'

Eh... :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven