Relatie met iemand van andere afkomst?

31-03-2020 21:20 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje, vooral uit nieuwsgierigheid. Ik ben van Turkse afkomst en ben islamitisch opgevoed. Maar omdat ik niet meer gelovig ben, heb ik niets met Turkse meisjes en val ik dus vooral op Nederlandse meisjes (zie mezelf ook als Nederlands, daar niet van).

Wat ik me afvraag, is het volgende: in hoeverre zijn jullie bereid om een jongen van een andere afkomst te daten? Zijn er bepaalde dingen die een rol spelen? Of moeten jullie over bepaalde vooroordelen overheen komen? Ik ben erg benieuwd.
student1997 wijzigde dit bericht op 31-03-2020 21:36
7.34% gewijzigd
Mijn moeder had er geen problemen mee en dat is, al zeg ik het zelf, best wel goed uitgepakt. Ze zijn meer dan 40 jaar getrouwd geweest (helaas is mijn vader overleden). Er was overigens weinig moslims aan mijn vader, behalve dan dat ie geen varkensvlees at.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
31-03-2020 22:11
Dumpen kan altijd nog als het niet blijkt te werken in de praktijk. Ik zou nooit kinderen nemen met iemand die islamitisch is opgevoed en nog veel contact heeft met islamitische familie. Mensen veranderen nog weleens en vinden het geloof weer etc.
Net wat ik wou zeggen.
In de praktijk blijkt vaak dat men met ouder worden toch weer het geloof gaat zoeken.. Al meermaals gezien.
Mijn (een) vriend uit het midden oosten, midden 30, die volledig westers leefde liet me nog een paar maand geleden weten dat hij het geloof heeft terug gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 12 jaar samen geweest met een Turkse man. De scheiding is er bijna door.
Ik vind veel dingen van de Turkse cultuur irritant, maar dat vind hij ook dus dat scheelde :-D.

Hij is geen typische cliche Turk, wat maakt dat het goed ging tussen ons.
We hadden/hebben op veel dingen dezelfde kijk die voor veel Turken minder gewoon zijn.
We zijn niet vanwege culturele verschillen uit elkaar gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Marokkaans, praktiserend moslim en zou op zich op mensen met een verschillende achtergrond kunnen vallen, mits ze ook hier in Nederland zijn geboren en getogen (Nederlands, Turks, Marokkaans, Zweeds, Latino etc) MAAR op het gebied van religie doe ik géén concessies. Dat zal waarschijnlijk ook gelden voor een deel van de Marokkaanse mannen (niet iedereen natuurlijk!) waardoor de meeste mannen en vrouwen uit die groep uiteindelijk toch weer terug in elkaars vijver belanden.
Ik kan veel meer een klik en gemeen hebben met een Jan (die bv een zelfde niveau opleidingsniveau heeft en zelfde interesses deelt. De Nederlandse cultuur heb ik ook volop meegekregen, vanuit school, vriendinnen, buren, studies, werk) dan met een islamitische Samer uit een dorpje ergens in Pakistan. Ondanks dat we hetzelfde geloof delen. Dan verkies ik eerder een Nederlandse man met wie ik veel meer gemeen heb. Ik voel me zowel Nederlands als Marokkaans en zou me best thuis kunnen voelen in een compleet Nederlands gezin mits ik mijn eigen afkomst niet hoef te verloochenen.
Maar aangezien ik, wat betreft religie, nooit een concessie zal doen, valt Jan al af en vis ik verder in een andere vijver.
(geen concessies willen doen betekent voor mij dat ik mijn religie niet zou opgeven voor een liefdesrelatie)

Wat betreft TS, ik heb genoeg (hoogopgeleide) Nederlandse vriendinnen gehad die geen probleem hadden met afkomst. Samen met hun partner hebben ze nu een leuke mix van beiden culturen in hun gezin. Ik weet van 2 vriendinnen dat ze zich altijd aangetrokken voelden tot exotische types.
(Nederlands-Turks, Nederlands-Marokkaans, Nederlands-Afghaan)
Mabido schreef:
05-04-2020 09:35
Ik ben Marokkaans, praktiserend moslim en zou op zich op mensen met een verschillende achtergrond kunnen vallen, mits ze ook hier in Nederland zijn geboren en getogen (Nederlands, Turks, Marokkaans, Zweeds, Latino etc) MAAR op het gebied van religie doe ik géén concessies. Dat zal waarschijnlijk ook gelden voor een deel van de Marokkaanse mannen (niet iedereen natuurlijk!) waardoor de meeste mannen en vrouwen uit die groep uiteindelijk toch weer terug in elkaars vijver belanden.
Ik kan veel meer een klik en gemeen hebben met een Jan (die bv een zelfde niveau opleidingsniveau heeft en zelfde interesses deelt. De Nederlandse cultuur heb ik ook volop meegekregen, vanuit school, vriendinnen, buren, studies, werk) dan met een islamitische Samer uit een dorpje ergens in Pakistan. Ondanks dat we hetzelfde geloof delen. Dan verkies ik eerder een Nederlandse man met wie ik veel meer gemeen heb. Ik voel me zowel Nederlands als Marokkaans en zou me best thuis kunnen voelen in een compleet Nederlands gezin mits ik mijn eigen afkomst niet hoef te verloochenen.
Maar aangezien ik, wat betreft religie, nooit een concessie zal doen, valt Jan al af en vis ik verder in een andere vijver.
(geen concessies willen doen betekent voor mij dat ik mijn religie niet zou opgeven voor een liefdesrelatie)

Wat betreft TS, ik heb genoeg (hoogopgeleide) Nederlandse vriendinnen gehad die geen probleem hadden met afkomst. Samen met hun partner hebben ze nu een leuke mix van beiden culturen in hun gezin. Ik weet van 2 vriendinnen dat ze zich altijd aangetrokken voelden tot exotische types.
(Nederlands-Turks, Nederlands-Marokkaans, Nederlands-Afghaan)
Maar als Jan je geloof zou respecteren, zelfs zichzelf zou aanpassen (geen varken bv) zou het dan kunnen?
Ik ken meerdere gemengde stellen. Er zijn inderdaad wel cultuurdingen zoals het halve land door moeten om neef Rachid op te halen maar zolang je beide begrijpt dat dat nu eenmaal een verschil is lukt het wel.
Bij de opvoeding van kinderen zie je ook wel eens dingen, maar eerlijk die had ik met ex ook.

Gewoon gaan daten en maar zien wie je tegenkomt.
Alle reacties Link kopieren
Lee_ schreef:
01-04-2020 14:32
Ik ook. Had er altijd vertrouwen in, wou ook niks horen van mensen die me vertelden dat het niet zou werken, maar uiteindelijk hadden ze gelijk.
Ik blijf er steeds in geloven want de problemen die we hadden komen ook in autochtone families voor en het was voor ons makkelijk om te zeggen dat aan cultuurverschillen ligt...
Alle reacties Link kopieren
Zijn alle Turkse meisjes gelovig dan? Ik krijg juist de indruk dat Turkse meisjes sneller/vaker “vernederlandsen” dan Turkse jongens.
Of je valt gewoon op Nederlandse meisjes, mag je ook gewoon zeggen.
Het is een kwestie van smaak/eigen grenzen. Ik val niet zo op Turkse jongens, maar iemand anders kan er wel op vallen en als je verder op 1 lijn ligt, zie ik het probleem niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Mabido wat bedoel je met tav religie doe concessies? Wil je dan dat je partner hetzelfde geloof heeft? Of alleen dat jij je geloof kan beleiden zoals jij wil?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik denk dat 'binnenshuis geen varkensvlees eten' niet zo'n probleem is. Ook het vasten tijdens de ramadan is geen issue.

Ik zou mijn zoons niet willen laten besnijden. Ik wil dat een baby/peuter zijn voorhuid houdt. Als hij 18 is, kan hij zelf nog kiezen voor een besnijdenis.

Besnijden was 1500 jaar geleden in de woestijn nog hygiënisch, maar inmiddels, met stromend water, zijn er vooral nadelen.
Kinderen die weer gaan bedplassen. Een verhoornde eikel. Urologen krijgen moslims en Joden op consult, maar die moslims en Joden moeten binnen de familie hun mond houden over de problemen.

Besnijdenis is geen religieuze verplichting bij moslims (niet één van de vijf zuilen), maar de druk vanuit familie is heel groot. Je moet je kind laten besnijden, want anders zijn de grootouders furieus. En gaan zijn neven hem later uitlachen en 'voor lul zetten'.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort vraagstukken zit je toch niet op te wachten anno 2020?
.
Mabido schreef:
05-04-2020 09:35
Ik ben Marokkaans, praktiserend moslim en zou op zich op mensen met een verschillende achtergrond kunnen vallen, mits ze ook hier in Nederland zijn geboren en getogen (Nederlands, Turks, Marokkaans, Zweeds, Latino etc) MAAR op het gebied van religie doe ik géén concessies. Dat zal waarschijnlijk ook gelden voor een deel van de Marokkaanse mannen (niet iedereen natuurlijk!) waardoor de meeste mannen en vrouwen uit die groep uiteindelijk toch weer terug in elkaars vijver belanden.
Ik kan veel meer een klik en gemeen hebben met een Jan (die bv een zelfde niveau opleidingsniveau heeft en zelfde interesses deelt. De Nederlandse cultuur heb ik ook volop meegekregen, vanuit school, vriendinnen, buren, studies, werk) dan met een islamitische Samer uit een dorpje ergens in Pakistan. Ondanks dat we hetzelfde geloof delen. Dan verkies ik eerder een Nederlandse man met wie ik veel meer gemeen heb. Ik voel me zowel Nederlands als Marokkaans en zou me best thuis kunnen voelen in een compleet Nederlands gezin mits ik mijn eigen afkomst niet hoef te verloochenen.
Maar aangezien ik, wat betreft religie, nooit een concessie zal doen, valt Jan al af en vis ik verder in een andere vijver.
(geen concessies willen doen betekent voor mij dat ik mijn religie niet zou opgeven voor een liefdesrelatie)

Wat betreft TS, ik heb genoeg (hoogopgeleide) Nederlandse vriendinnen gehad die geen probleem hadden met afkomst. Samen met hun partner hebben ze nu een leuke mix van beiden culturen in hun gezin. Ik weet van 2 vriendinnen dat ze zich altijd aangetrokken voelden tot exotische types.
(Nederlands-Turks, Nederlands-Marokkaans, Nederlands-Afghaan)
Dit is ook zo ongeveer wat ik denk/ben.
De meeste reacties gaan over “voorwaarden” waar je aan moet voldoen. Maar, je bent wie je bent. Jouw opvoeding, afkomst, leefomstandigheden bepalen wie je wordt. De ene cultuur met zijn normen en waarden is niet beter dan een ander. Kies daaruit de dingen die bij jou passen. Dat is een verrijking voor jou persoonlijkheid. Je bent opgegroeid met twee culturen. Maak daar ook gebruik van. Ga niet heel hard je best om anders over te komen omdat je zo graag een Nederlands meisje wilt daten, want in een gezonde relatie accepteer je elkaar. En waarom jij perse een Nederlands meisje wilt daten snap ik niet. Wat vindt je dan zo leuk en anders? Misschien kom je wel gewoon een heel leuk Pools, Surinaams, Chinees, meisje tegen waar het prima mee klikt.
Ik had ooit een Turkse vriend met een Nederlandse vriendin. Bij haar was hij die jongen die zo goed was aangepast aan de Nederlandse cultuur, bij ons in de vriendenclub kwam de Turk in hem naar boven. Dat is toch vermoeiend om zo te leven.
Zelf persoonlijk zou ik nooit met iemand samen willen zijn die zijn afkomst verloochent. Wat de reden dan ook is.
anoniem_64aaa5f24de1d wijzigde dit bericht op 09-04-2020 10:07
1.07% gewijzigd
Kuzu schreef:
04-04-2020 18:02
Ik ben 12 jaar samen geweest met een Turkse man. De scheiding is er bijna door.
Ik vind veel dingen van de Turkse cultuur irritant, maar dat vind hij ook dus dat scheelde :-D.

Hij is geen typische cliche Turk, wat maakt dat het goed ging tussen ons.
We hadden/hebben op veel dingen dezelfde kijk die voor veel Turken minder gewoon zijn.
We zijn niet vanwege culturele verschillen uit elkaar gegaan.
Veel dingen van de Nederlandse cultuur zijn ook irritant, dus moet je er voor zorgen dat cultuur nooit tussen twee mensen komt in te staan.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
06-04-2020 11:37
Maar als Jan je geloof zou respecteren, zelfs zichzelf zou aanpassen (geen varken bv) zou het dan kunnen?
Nee ook niet.
Vroeger kon ik het best vinden met Nederlandse mannen en dacht soms: moest je moslim zijn geweest dan wist ik het wel hoor, wat een leuke man ben jij.
Maar dat gaat niet, vroeg of laat gaat het botsen omdat dat wil zeggen dat ik mijn geloof deels zou moeten opgeven om met 'Jan' te kunnen zijn.
Het is een islamitische vrouw niet toegestaan om te trouwen met een niet-moslim.
Wat rest is een bekering van de betreffende man. Dat zie ik de laatste tijd wel vaker om me heen.
Echt, ik zou op een Nederlandse man, blond haar, blauwe ogen kunnen vallen inclusief zijn eigen, voor mij ook vertrouwde, gezellige Nederlandse cultuur, maar alleen als hij zou bekeren.
Zo heb ik vroeger ook een Marokkaanse vriendin gehad op wie Nederlandse mannen als een blok voor vielen en zij ook op hen (tijdens onze studie) maar ze heeft ze allemaal afgewezen omdat ook zij enkel en alleen met een moslim kon/wilde trouwen. Ze hield het contact vriendschappelijk met de Nederlandse heren. Ik herinner me dat 1 studiegenoot wilde bekeren voor haar (en zij vond hem ook meer dan leuk) maar dat ze niet wilde dat hij zich voor haar zou bekeren, maar omdat hij persoonlijk de islam, los van haar dus, zou bestuderen en op die basis zou bekeren en dan pas had het iets kunnen worden.
Ze is uiteindelijk met een geboren moslim getrouwd, maar als ik haar soms spreek denkt ze af en toe nog aan een paar leuke Nederlandse mannen waar het niets mee werd omdat ook zij niet bereid was concessies te doen op het gebied van religie.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
06-04-2020 14:21
Ik denk dat 'binnenshuis geen varkensvlees eten' niet zo'n probleem is. Ook het vasten tijdens de ramadan is geen issue.

Ik zou mijn zoons niet willen laten besnijden. Ik wil dat een baby/peuter zijn voorhuid houdt. Als hij 18 is, kan hij zelf nog kiezen voor een besnijdenis.

Besnijden was 1500 jaar geleden in de woestijn nog hygiënisch, maar inmiddels, met stromend water, zijn er vooral nadelen.
Kinderen die weer gaan bedplassen. Een verhoornde eikel. Urologen krijgen moslims en Joden op consult, maar die moslims en Joden moeten binnen de familie hun mond houden over de problemen.

Besnijdenis is geen religieuze verplichting bij moslims (niet één van de vijf zuilen), maar de druk vanuit familie is heel groot. Je moet je kind laten besnijden, want anders zijn de grootouders furieus. En gaan zijn neven hem later uitlachen en 'voor lul zetten'.
Het ligt toch echt aan de man zelf, onze zoon is niet besneden bijvoorbeeld.
Mijn man snapt ook dat dat een inbreuk is op de lichamelijke integriteit en herinnert zich bovendien nog hoe ongelooflijk bang hij zelf was (Turken besnijden vaak op iets latere leeftijd, hij was 8 geloof ik). Het is eigenlijk niet eens een discussie geweest hier, mijn schoonmoeder vond het wel jammer dat ze geen feest kon organiseren maar legt zich even makkelijk neer bij onze besluiten. Wat dat betreft is mijn schoonmoeder bijna makkelijker dan mijn eigen, Nederlandse, moeder. Die kan nog weleens doordrammen over dingen die “zo heuren”, bijvoorbeeld kerst en aanverwanten.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Mabido schreef:
09-04-2020 12:47
Nee ook niet.
Vroeger kon ik het best vinden met Nederlandse mannen en dacht soms: moest je moslim zijn geweest dan wist ik het wel hoor, wat een leuke man ben jij.
Maar dat gaat niet, vroeg of laat gaat het botsen omdat dat wil zeggen dat ik mijn geloof deels zou moeten opgeven om met 'Jan' te kunnen zijn.
Het is een islamitische vrouw niet toegestaan om te trouwen met een niet-moslim.
Wat rest is een bekering van de betreffende man. Dat zie ik de laatste tijd wel vaker om me heen.
Echt, ik zou op een Nederlandse man, blond haar, blauwe ogen kunnen vallen inclusief zijn eigen, voor mij ook vertrouwde, gezellige Nederlandse cultuur, maar alleen als hij zou bekeren.
Zo heb ik vroeger ook een Marokkaanse vriendin gehad op wie Nederlandse mannen als een blok voor vielen en zij ook op hen (tijdens onze studie) maar ze heeft ze allemaal afgewezen omdat ook zij enkel en alleen met een moslim kon/wilde trouwen. Ze hield het contact vriendschappelijk met de Nederlandse heren. Ik herinner me dat 1 studiegenoot wilde bekeren voor haar (en zij vond hem ook meer dan leuk) maar dat ze niet wilde dat hij zich voor haar zou bekeren, maar omdat hij persoonlijk de islam, los van haar dus, zou bestuderen en op die basis zou bekeren en dan pas had het iets kunnen worden.
Ze is uiteindelijk met een geboren moslim getrouwd, maar als ik haar soms spreek denkt ze af en toe nog aan een paar leuke Nederlandse mannen waar het niets mee werd omdat ook zij niet bereid was concessies te doen op het gebied van religie.
Wat zou je dan moeten opgeven voor Jan?

Overigens zou ik andersom nooit een gelovige man kunnen hebben (ik mis daar dan toch een stuk waardering voor), maar ik zou zelf niet minder atheïst zijn als mijn partner dat niet was. Het zou alleen mijn mening over hem zijn, niet mijn beleving van mezelf, waar iets mee was.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
09-04-2020 18:18
Wat zou je dan moeten opgeven voor Jan?

Overigens zou ik andersom nooit een gelovige man kunnen hebben (ik mis daar dan toch een stuk waardering voor), maar ik zou zelf niet minder atheïst zijn als mijn partner dat niet was. Het zou alleen mijn mening over hem zijn, niet mijn beleving van mezelf, waar iets mee was.
Het gaat niet verenigbaar zijn omdat in ons geval de islam ook binnen gezin verder zal worden voortgezet. Dan zit je binnen in het gezin met 2 verschillende levensbeschouwingen die zo ver uit elkaar liggen dat het alleen maar problemen zou opleveren. Hoe leuk ik de anders-/niet-gelovige Nederlandse man ook vind, mijn ratio wint het bij mij op dat moment.
En nogmaals ik heb vroeger echt leuke Nederlandse mannen gekend die het hele pakket hadden, maar ik heb me nooit mee laten slepen.
Overigens weet ik zeker dat het andersom ook zo is geweest. Nederlandse mannen die wel iets met mij zouden willen beginnen maar mijn religie hen ook dwars zit en er vanaf zien omdat dat alleen maar ingewikkeld is.
Ook hun goed recht.
Mabido schreef:
09-04-2020 18:33
Het gaat niet verenigbaar zijn omdat in ons geval de islam ook binnen gezin verder zal worden voortgezet. Dan zit je binnen in het gezin met 2 verschillende levensbeschouwingen die zo ver uit elkaar liggen dat het alleen maar problemen zou opleveren. Hoe leuk ik de anders-/niet-gelovige Nederlandse man ook vind, mijn ratio wint het bij mij op dat moment.
En nogmaals ik heb vroeger echt leuke Nederlandse mannen gekend die het hele pakket hadden, maar ik heb me nooit mee laten slepen.
Overigens weet ik zeker dat het andersom ook zo is geweest. Nederlandse mannen die wel iets met mij zouden willen beginnen maar mijn religie hen ook dwars zit en er vanaf zien omdat dat alleen maar ingewikkeld is.
Ook hun goed recht.
Twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen.
gaultier schreef:
10-04-2020 14:24
Twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen.
Nou, niet alleen tussen geloven. Ook in sommige geloven zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven