Relatie met weinig diepgang..?

16-05-2018 09:47 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva'ers, ik zit al een tijdje met deze gedachten en ben benieuwd naar jullie meningen en adviezen...

Sinds bijna een jaar heb ik een relatie met een hele lieve en grappige kerel. We hebben elkaar op een dating-app ontmoet tijdens mijn stagetijd, op een plek waar ik als kind vaak op vakantie ging. Toen mijn stage voorbij was, ging ik weer terug naar mijn oude woonplek. De tijd dat ik stage liep hadden we het heel leuk samen en was ik erg gelukkig en ik dacht: eindelijk heb ik de ware ontmoet! We zien elkaar nu vaak in de weekenden en dan hebben we het gezellig (doen veel leuke dingen e.d.). Ik moet altijd wel lachen om zijn gekke trekjes en manier van doen :) en als ik ergens mee zit of een probleem heb, staat hij voor me klaar en biedt een luisterend oor, wat ik erg waardeer. Ook zijn we op vakantie geweest en daar genoten we beiden heel erg van!

Alleen nu blijkt... we kunnen samen niet goed praten over van alles en nog wat. Een voorbeeld: we hebben samen een spannende film gekeken die veel indruk op ons beiden heeft gemaakt (te merken aan ons commentaar tijdens de film haha). Ik vind het dan leuk om er dan nog even over na te praten, maar dat lukt dan niet met hem. Ik vraag hem dan van alles en spreek mijn eigen mening uit om een reactie uit te lokken, maar er komt niks vanuit hem... En dit is met vrijwel alles zo, ook met dingen 'uit het echte leven' zoals wat hij op zijn werk doet of wat hem bezig houdt. Hij is er gewoon niet zo spraakzaam over. Behalve, als het om andere mensen òf techniek gaat, dan gaat hij helemaal los! Zelf boeit me het niet zo dat 'de overbuurvrouw van Kees uit dorp X ineens wel veel is aangekomen' maar hij kan de hele dag wel over lullen... buren van vroeger, kennissen van hem en collega's etc. Allemaal mensen die ik niet ken maar waar ik nu van alles over weet wat ik niet hoef te weten. Misschien is dat het 'dorpse' ons kent ons waar mensen het wel eens over hebben? Ik vind dat geroddel in ieder geval maar niks... Heb hem er wel eens op aangesproken, maar dan geeft hij stugge antwoorden of zegt niks.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet... Is dit iets om me zorgen over te maken in de toekomst in onze relatie, omdat ik de diepgang mis die ik bijvoorbeeld wel bij vrienden kan vinden? Of ben ik een zeurpiet en is dit iets waarmee ik mee zou moeten leven: zo is hij nou eenmaal.
Tja. Het kan moeilijk op alle vlakken gigantisch klikken. Hij is nu eenmaal anders dan jij.

Jij hebt nu gewoon een verschil tussen jullie gevonden. Er zullen nog wel verschillen volgen. Hoeft geen dealbreaker te zijn. Alleen als jij dit nu net ontzettend belangrijk vindt.
Hij bepaalt zelf waar hij over wil praten. Hij vindt het vast ook niet leuk dat jij niet zo gezellig kan kletsen over techniek. Omdat nu oppervlakkig te noemen vind ik wel een beetje oppervlakkig
Alle reacties Link kopieren
Ieder mens is anders. Jij vindt het leuk om na te praten over een film, andere mensen niet. Ik moet daar meestal ook niets van hebben.

Techniek en andere mensen vind jij weer niet boeiend genoeg om over door te kletsen, je vriend wel.

Dit geldt ook voor vragen over werk en "hoe was je dag". Mijn vriend zegt hier van alles over wanneer hij thuis komt. Ik heb de behoefte totaal niet, en komt er meestal niet meer uit dan "goed, of leuk, okay". Op een ander moment kan ik er wel over praten, maar niet op dat moment.

De vraag is, is er wel genoeg over om het gezamenlijk leuk te hebben? Het hoeft geen spelbreker te zijn, zolang jullie elkaar maar respecteren hierin.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wat jij beschrijft heeft niets met weinig diepgang te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hij vindt praten over techniet en anderen leuk en jij praten over cultuur en werk. Het ene is niet beter dan het andere. Vul je leven niet alleen met je relatie maar ook met andere sociale activiteiten, vrienden, familie en sport.
viva-amber wijzigde dit bericht op 16-05-2018 10:05
2.68% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is ook niet erg spraakzaam, op het roddelen na gelukkig. Ik ken idd mensen die dat ook doen en vind dat helemaal niks. Daar zou ik dus wel op afknappen. Door het altijd druk met anderen te hebben, gaat het niet over jezelf en daar hebben deze mensen blijkbaar moeite mee. Daarom praten ze liever over anderen. Niet veel praten betekent trouwens niet automatisch dat iemand weinig diepgang heeft.
ghost79 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 11:26
44.75% gewijzigd
ouwewijsneus schreef:
16-05-2018 10:01
Wat jij beschrijft heeft niets met weinig diepgang te maken.
Dit
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-05-2018 09:56
Hij bepaalt zelf waar hij over wil praten. Hij vindt het vast ook niet leuk dat jij niet zo gezellig kan kletsen over techniek. Omdat nu oppervlakkig te noemen vind ik wel een beetje oppervlakkig
:proud:
Vind de conclusie inderdaad erg kort door de bocht. Vooral omdat je er ook gewoon koetjes en kalfjes praat bij haalt, alsof gesprekken altijd maar interessant en diepgaand moeten zijn en dan ook nog eens volgens jouw standaarden (dus cultuur en werk tellen wel, maar techniek niet).
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je niet echt lekker met hem kunt kletsen, ik weet niet of ik daar voor altijd tegen zou kunnen, op dat vlak moet het ook wel een beetje klikken.

En dat roddelen vind ik dom daar zou ik zelfs op afknappen, kun je op dat moment niet zeggen, voel je je nou beter als je een ander naar beneden praat?
Maar hem aanleren te 'kletsen' over onderwerpen die jij leuk vindt gaat denk ik niet..
missmaran wijzigde dit bericht op 16-05-2018 10:20
43.74% gewijzigd
Wat raar dat jij het geen diepgang hebben en oppervlakkig benoemt!

Misschien vindt hij het wel oppervlakkig dat jij je niet bekommert om de gezondheid van de overbuurvrouw?

Het zijn gewoon verschillen tussen twee mensen.

Ik praat met m'n man ook niet over airco's en hij niet met mij over medische zaken. Is dat dan oppervlakkig?? Nee.
Alle reacties Link kopieren
Vul die culturele diepgang die je zoekt op met vriendinnen.
Je vriend klinkt als een leuke lieve man waar je het heel gezellig mee hebt.

Zou dat niet zomaar overboord gooien. En diepgang kan je ook in andere dingen vinden.
Je gevoel en liefde voor elkaar. Heerlijk zo'n man die niet te gecompliceerd in elkaar zit en bovendien ook nog eens goed naar jou kan en wil luisteren als je ergens mee zit. Die zijn zeldzaam :)
Alle reacties Link kopieren
Als hij niet meer mag roddelen, word hij wel heel erg zwijgzaam :-)
ik geef mn bek ook maar een douw
Als je het erg mist of je je er steeds aan ergert, zou ik de relatie toch heroverwegen.
Want dit verandert waarschijnlijk niet.

Bij veel mensen beperken interesses zich tot dingetjes uit hun eigen leven en tot mensen uit hun buurtje.
Nou ja, en de voetbal.
Alle reacties Link kopieren
De perfecte partner bestaat niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Als je niet leuk met elkaar kunt praten, wat moet je dan de komende 50 jaar samen doen? Elkaar in de mooie blauwe ogen kijken gaat ook een keer vervelen...
Natuurlijk is geen enkele partner perfect, maar dit is wel een belangrijk ding voor jou blijkbaar anders zou je er geen topic over openen en dus maakt deze imperfectie jou wel iets uit.
Ik zou er zelf heel onblij van worden, voor mij is het kunnen praten met een partner over cultuur/maatschappij/politiek/geschiedenis belangrijker dan kunnen praten over mensen die ik niet ken.
Als ik jou was, zou ik ook eens met hem bespreken hoe hij hier tegen aan kijkt. Misschien is het jullie gewoon nog niet gelukt om elkaars 'ingang' te vinden hierin.

Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people. Eleanor Roosevelt
Read more at: https://www.brainyquote.com/quotes/elea ... elt_385439
Ergens in de Middeleeuwen heb ik ook een vriend gehad die alleen over zijn werk of auto's sprak, verder kon ik echt niet discussieren met hem. Na een jaar samenwonen begon ik me steeds meer te ergeren aan het niveauverschil ( en zo intelligent ben ik nou ook weer niet).
Ik draaide ook voor alles op, moest alles regelen omdat hij er geen kaas van gegeten had.
We zijn uit elkaar gegaan en vond later een partner die qua niveau mijn gelijke is.

Ik denk dat je je uiteindelijk gaat ergeren aan hem.
RikM schreef:
16-05-2018 11:19
Als je niet leuk met elkaar kunt praten, wat moet je dan de komende 50 jaar samen doen? Elkaar in de mooie blauwe ogen kijken gaat ook een keer vervelen...
En dit dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je het op den duur zat wordt, nu baal je ervan en later denk je djeez die knappe kop zie ik niet eens meer doordat hij zo saai/anders is.

Ik heb een tijdje een stiefvader gehad die een soort van snuivend en irritant kauwend zijn bruine boterhammen met kaas at aan het ontbijt, dat is zo'n enorme ergenis, stel al ontmoet ik een leuke vent maar hij doet datzelfde dan gaat die irritatie op de duur het winnen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een relatie gehad waarbij ik het gevoel had dat ik over 'diepere' zaken wilde praten. Nu ik erop terugkijk zie ik dat we gewoon erg verschillend waren, qua interesses en qua manier van communiceren. Ik probeerde hem te veranderen, wat niet slim was, het werden verwijten naar hem als persoon, dat is kwetsend. Maar het was dat of de verveling! Nooit echt leuk samen op een terrasje zitten, nooit een uur lang gepassioneerd over iets gemeenschappelijks praten, nooit een beetje filosoferen. Uiteindelijk is het uitgegaan, gelukkig.

Ik twijfelde toen veel aan wat ik van een relatie mag verwachten, nu heb ik meer dan ik had durven hopen.
.
Alle reacties Link kopieren
daar heb je nou vrienden voor
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
16-05-2018 12:14
daar heb je nou vrienden voor
Dus als je wil kletsen moet je je vrienden bellen en thuis met je partner kun je tegen de muur praten je hele leven, gezellig!

Ik weet wel dat als het qua kletsen niet zou klikken dat ik ook snel zou afknappen, met mijn vaste vriendjes lag ik de eerste maanden hele nachten te kletsen op bed, we raakten niet uitgepraat, ik heb dat wel nodig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat is volgens jou diepgang? Ik versta daar in ieder geval niet uit dat je op elk vlak meepraat. Je hebt nou eenmaal verschillende interesses. Hij is een luisterend oor als je ergens mee zit, dat versta ik eerder als diepgang dan uitgebreid praten over wat je van een film vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het met mijn vriend inderdaad niet overal uitgebreid over hebben, de ene keer kletsen we de avond vol over iets en de andere keer niet. Dat is afhankelijk van vanalles; onze stemming, het onderwerp en onze interesses en hoeveel we van een onderwerp afweten. Tijdens het kijken van iets op televisie wauwel ik erdoorheen en soms hebben we het er na afloop over maar soms is het ook wel klaar. Mijn vriend is niet zo van het discussiëren ter vermaak en neemt niet graag stelling in. Dat soort dingen probeer ik dan ook niet meer met hem. Zo lang we het informatief en luchtig houden kan het lang leuk zijn. Maar ik reken dus niet op hem als avondvullend entertainment, hij hoeft me niet aan de klets te houden....
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven