Relatie-terugblik: dingen die je vroeger normaal vond maar n

10-03-2026 08:26 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tijd geleden opende ik hier een topic over mijn ex, omdat ik twijfelde of mijn onzekerheid over het contact met zijn ex/beste vriendin terecht was.

Tegenwoordig heb ik een geweldige partner en heb ik ontdekt dat relaties ook gewoon fijn en rustig kunnen zijn 😁

Soms denk ik nog wel eens terug aan mijn vorige relatie, aan andere exen, en aan bepaalde situaties. En dan vraag ik me echt af: waarom heb ik dat eigenlijk ooit normaal gevonden?

Zijn er dingen uit eerdere relaties waarvan je achteraf denkt: waarom pikte ik dat toen eigenlijk? Rode vlaggen die je pas later zag, gedrag dat je toen goedpraatte, of situaties waarvan je nu denkt: dat zou ik nooit meer accepteren.

Kom maar op met jullie verhalen over weggewaaide dakramen
TO trapt af:

De ex uit mijn vorige topic kreeg vrij snel nadat wij voor het eerst seks hadden gehad een uitbraak van rode blaartjes op zijn geslachtsdeel. Volgens hem kon dat maar één ding betekenen: ik had hem besmet met herpes.

Ik wist vrij zeker dat ik geen herpes of andere soa had, maar om het uit te sluiten heb ik me toch laten testen. Test was – niet verrassend – negatief.

Maar volgens hem klopte die test niet en moest ik bloed laten prikken. Dat heb ik geweigerd.

Vervolgens twee weken lang drama: boos, verwijten, zich zorgen maken over zijn gezondheid, naar de huisarts gaan, het hele pakket.

Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw: hij bleek al jaren eerder herpes te hebben opgelopen.
Alleen… omdat hij zo snel na onze eerste keer seks een uitbraak kreeg, dacht hij dat ik óók herpes had en dat voor hem verzweeg.

Door drama te maken probeerde hij mij dus min of meer te dwingen om “toe te geven” dat ik herpes had.

Dat híj zelf al herpes had en mij daar nooit iets over had verteld, vond hij blijkbaar niet zo relevant.
Gordita schreef:
10-03-2026 08:26
TO trapt af:

De ex uit mijn vorige topic kreeg vrij snel nadat wij voor het eerst seks hadden gehad een uitbraak van rode blaartjes op zijn geslachtsdeel. Volgens hem kon dat maar één ding betekenen: ik had hem besmet met herpes.

Ik wist vrij zeker dat ik geen herpes of andere soa had, maar om het uit te sluiten heb ik me toch laten testen. Test was – niet verrassend – negatief.

Maar volgens hem klopte die test niet en moest ik bloed laten prikken. Dat heb ik geweigerd.

Vervolgens twee weken lang drama: boos, verwijten, zich zorgen maken over zijn gezondheid, naar de huisarts gaan, het hele pakket.

Uiteindelijk kwam de aap uit de mouw: hij bleek al jaren eerder herpes te hebben opgelopen.
Alleen… omdat hij zo snel na onze eerste keer seks een uitbraak kreeg, dacht hij dat ik óók herpes had en dat voor hem verzweeg.

Door drama te maken probeerde hij mij dus min of meer te dwingen om “toe te geven” dat ik herpes had.

Dat híj zelf al herpes had en mij daar nooit iets over had verteld, vond hij blijkbaar niet zo relevant.
Heftig zeg!!! Wat een ontzettende zak. Het feit dat ie je niet geloofde en er vervolgens zelf mee liep, ongeloofelijk!
Ik ben een half jaar samen met iemand geweest en na een maand kregen we al dikke ruzie en noemde hij me emotioneel zwak. Die maanden erna heeft hij me meerdere keren zo genoemd. Ik dacht dat het klopte, ik kon best snel emotioneel worden. Ook heeft hij nog meer dingen gezegd om mij te kleineren, waaronder dat ik een betweter was. Mensen in mijn omgeving zeiden dat het niet oké was, ik dacht dat het gewoon klopte, dus dat ik nou emotioneel een zwakker persoon was. Na nog meer ruzies heb ik hem de deur gewezen, letterlijk en nooit meer gezien.
Oh ja, van die mensen die jóú iets proberen aan te praten om controle over je te hebben of om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Goed dat je hem uiteindelijk de deur gewezen hebt
Marathonloopster schreef:
10-03-2026 08:35
Heftig zeg!!! Wat een ontzettende zak. Het feit dat ie je niet geloofde en er vervolgens zelf mee liep, ongeloofelijk!
Inderdaad, dat je je bedpartner niet vertelt dat je een soa hebt en dan ook nog de schuld in de schoenen probeert te schuiven. In de volle wetenschap dat je al tien jaar een soa hebt, in de volle wetenschap dat je de vorige vrouw besmet hebt. Dan heb je een schroefje los
Gordita schreef:
TO trapt af:

maar heb je dit echt normaal gevonden?
Oh ik heb er een boel, allemaal uit dezelfde (toxic) relatie. een paar;

- binnen 10 minuten reageren op appjes, of doorgeven waarom ik het komende uur niet kan reageren
- als ik thuis kwam van werk direct een appje sturen, hij bekeek ook mijn locatie om te kijken of ik het echt direct deed
- foto's van mijn omgeving sturen als ik met vriendinnen was
- als ik plannen had gemaakt met een vriendin stuurde ik een screenshot van dat gesprek om te laten zien dat dat echt zo was

Ik zat er toen zo middenin dat ik het heel normaal vond en het ook netjes deed allemaal (deed hij overigens andersom ook).
Dit is gelukkig wel al jaaaren geleden :)
Gordita schreef:
10-03-2026 09:04
Oh ja, van die mensen die jóú iets proberen aan te praten om controle over je te hebben of om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Goed dat je hem uiteindelijk de deur gewezen hebt

Verantwoordelijkheid nemen deed ie absoluut niet. Hij werd steeds ingehaald door zijn eigen trauma's en projecteerde dat op mij en weet ik veel wie nog meer. Prof hulp zoeken vond hij zwak. Huilen vond ie zwak. Alles was negatief en hij zeikte iedereen en alles af.

Geen idee waarom ik niet na de eerste maand ruzie hem meteen de deur uittrapte en hem de maanden erna steeds terug nam. Ik zag het nog niet echt denk ik, terwijl de rode vlaggen om mijn oren klapperden.

Inmiddels zou ik zo'n iemand nooit meer toelaten in mijn leven, want het was alles behalve gezond.
Mijn ex leefde voor de voetbalvereniging en alles wat erom heen draaide. Ik had een keer een klein ongelukje gehad en ik belde hem op en vroeg of hij thuis wilde komen omdat ik pijn had en geschrokken was. Nee dat kon niet, want hij had nét geld ingelegd voor de gezamenlijke bierpot in de kantine. :bonk:

Ik kwam ook een keer kijken toen ze kampioen gingen worden, en had een kado bij me voor hem voor na de wedstrijd. Tijdens de rust stonden ze al 3-0 voor ofzo dus kon niet meer mis gaan, dus toen ze van het veld gingen wilde ik hem al een soort van feliciteren, ging hij tegen mij tekeer dat zijn ploeggenoten hem niet vaak genoeg aanspeelden. Ik ben naar huis gegaan en ik dacht, je zoekt het maar lekker uit met je k*tvoetbal. Het leek wel of hij helemaal niet door had dat ik eerder weg was gegaan om het niet te vieren met hem. Kwam straalbezopen thuis en heeft er niks meer over gezegd. Zijn hele familie vond het trouwens achterlijk dat ik niet elk weekend blauwbekkend langs de lijn ging staan kijken en amper op de club was. Maar hallo, het is ZIJN hobby, niet de mijne.

Toen het uit was besefte ik pas dat de vereniging belangrijker was dan dat ik was.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
10-03-2026 10:55
Mijn ex leefde voor de voetbalvereniging en alles wat erom heen draaide. Ik had een keer een klein ongelukje gehad en ik belde hem op en vroeg of hij thuis wilde komen omdat ik pijn had en geschrokken was. Nee dat kon niet, want hij had nét geld ingelegd voor de gezamenlijke bierpot in de kantine. :bonk:

Ik kwam ook een keer kijken toen ze kampioen gingen worden, en had een kado bij me voor hem voor na de wedstrijd. Tijdens de rust stonden ze al 3-0 voor ofzo dus kon niet meer mis gaan, dus toen ze van het veld gingen wilde ik hem al een soort van feliciteren, ging hij tegen mij tekeer dat zijn ploeggenoten hem niet vaak genoeg aanspeelden. Ik ben naar huis gegaan en ik dacht, je zoekt het maar lekker uit met je k*tvoetbal. Het leek wel of hij helemaal niet door had dat ik eerder weg was gegaan om het niet te vieren met hem. Kwam straalbezopen thuis en heeft er niks meer over gezegd. Zijn hele familie vond het trouwens achterlijk dat ik niet elk weekend blauwbekkend langs de lijn ging staan kijken en amper op de club was. Maar hallo, het is ZIJN hobby, niet de mijne.

Toen het uit was besefte ik pas dat de vereniging belangrijker was dan dat ik was.
Oh wat vreselijk zeg. Voor je kinderen ga je waarschijnlijk wel vaak kijken, maar toch niet perse elk weekend voor je man/vriend als je zelf 0 met voetbal hebt.
happyapple schreef:
10-03-2026 11:05
Oh wat vreselijk zeg. Voor je kinderen ga je waarschijnlijk wel vaak kijken, maar toch niet perse elk weekend voor je man/vriend als je zelf 0 met voetbal hebt.
Ik vind voetbal wel leuk om te kijken, maar dan de eredivisie en EK en WK enzo.
Niet het niveau dat mijn ex speelde haha.
Stressed is just desserts spelled backwards
Elke week ging er minstens een krat bier doorheen en werd er shag gekocht, terwijl we toen de eindjes echt aan elkaar moesten knopen. Op zich was het mogelijk rond te komen, maar niet op die manier.
Het is weleens voorgekomen dat ik moest rekenen en nadenken hoe ik dan in godsnaam nog babyvoeding kon gaan kopen die week.

Gelukkig ligt die tijd al jaaaaren achter me.
Celeste23 schreef:
10-03-2026 09:13
Oh ik heb er een boel, allemaal uit dezelfde (toxic) relatie. een paar;

- binnen 10 minuten reageren op appjes, of doorgeven waarom ik het komende uur niet kan reageren
- als ik thuis kwam van werk direct een appje sturen, hij bekeek ook mijn locatie om te kijken of ik het echt direct deed
- foto's van mijn omgeving sturen als ik met vriendinnen was
- als ik plannen had gemaakt met een vriendin stuurde ik een screenshot van dat gesprek om te laten zien dat dat echt zo was

Ik zat er toen zo middenin dat ik het heel normaal vond en het ook netjes deed allemaal (deed hij overigens andersom ook).
Dit is gelukkig wel al jaaaren geleden :)
Oh ja, zo eentje heb ik ook gehad. Als ik met vriendinnen afsprak moest er ergens halverwege gevideobeld worden om te laten zien dat ik écht met een vriendin was. Toen ik dat toch wel ongemakkelijk vond worden, moesten er foto's gestuurd worden :bonk: En er inderdaad zo middenin zitten dat je er maar in mee gaat :facepalm:
10-03-2026 09:22

Geen idee waarom ik niet na de eerste maand ruzie hem meteen de deur uittrapte en hem de maanden erna steeds terug nam. Ik zag het nog niet echt denk ik, terwijl de rode vlaggen om mijn oren klapperden.

Inmiddels zou ik zo'n iemand nooit meer toelaten in mijn leven, want het was alles behalve gezond.
Dat vraag ik me achteraf ook af bij veel exen. Waarom heb ik ze niet meteen de deur gewezen? Ik was hardleers en had een paar van die exen nodig, jij hebt zo te horen na ééntje al geleerd dat je beter verdient :)
Venusss schreef:
10-03-2026 11:14
Elke week ging er minstens een krat bier doorheen en werd er shag gekocht, terwijl we toen de eindjes echt aan elkaar moesten knopen. Op zich was het mogelijk rond te komen, maar niet op die manier.
Het is weleens voorgekomen dat ik moest rekenen en nadenken hoe ik dan in godsnaam nog babyvoeding kon gaan kopen die week.

Gelukkig ligt die tijd al jaaaaren achter me.
Wat erg, dat hij bier en shag belangrijker vond dan babyvoeding!

Deze kan ik ook afvinken, met de ex die wilde videobellen als ik met vriendinnen was. In mijn hele leven heb ik nog nooit moeite gehad om rond te komen, maar met hem zat ik huilend boven de rekeningen. Terwijl hij doodleuk opmerkte dat hij meer geld naar zijn ex-vrouw in verwegistan moest sturen zodat zij het wat makkelijker had.
Als ik bij mijn ex kwam, was het altijd spannend hoe ik begroet werd. Als het koud was, had ik iets verkeerd gedaan, als hij happy was, was ik opgelucht dat we een fijn weekend tegemoet gingen. Pas in mijn huidige relatie realiseerde ik me hoe onveilig dat voelde.
Een orgasme faken. Heb ik bij mijn eerste sex-partner uit onervarenheid gedaan. Dat nooit meer.
Een ex-vriendje dat altijd minimaal een uur te laat kwam op afspraken met mij. Ik stond echt onderaan zijn prioriteitenlijst. Werk, vrienden, alles was belangrijker.
Hij ging ook met een ander meisje naar een studentengala, terwijl wij een relatie hadden.
Aan het eind van onze relatie ben ik voor mezelf gaan kiezen, dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik vond het niet leuk om altijd op hem te wachten, maar deed het wel. Alles met het idee dat ik zelf ook best moeilijk was (idee vanuit mijn jeugd).
10-03-2026 08:50
Ik ben een half jaar samen met iemand geweest en na een maand kregen we al dikke ruzie en noemde hij me emotioneel zwak. Die maanden erna heeft hij me meerdere keren zo genoemd. Ik dacht dat het klopte, ik kon best snel emotioneel worden. Ook heeft hij nog meer dingen gezegd om mij te kleineren, waaronder dat ik een betweter was. Mensen in mijn omgeving zeiden dat het niet oké was, ik dacht dat het gewoon klopte, dus dat ik nou emotioneel een zwakker persoon was. Na nog meer ruzies heb ik hem de deur gewezen, letterlijk en nooit meer gezien.

Héél herkenbaar!
Iedere discussie werd ook platgeslagen met: "jij begrijpt het niet!, jij ziet het niet! Jii mist een stukje ontwikkeling!"

'Hij' was verbaal ook velen malen sterker! Lulde mij altijd onder de tafel. En als ik dan explodeerde was het van: "zie je nou wel? Jouw mentale toestand openbaard zich alweer!"
Maleficent schreef:
10-03-2026 10:55
Ik had er ook zo’n een. Ik was geopereerd en vroeg of hij nog langskwam. Dat kon niet want hij moest leren. Ik zei “kan je dan niet een half uurtje komen?”. Toen zei hij nee want misschien heb ik dat half uurtje net nodig om te slagen. :bonk:
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Elke keer als ik aangaf dat ik iets niet fijn of niet handig vond van hoe hij het aanpakte, kreeg ik het verwijt dat ik zo ontzettend moeilijk was, dat altijd alles op mijn manier moest, en dat ik het aan die ernstige controledrang te danken had dat ik het mentaal zo moeilijk had. En dat ging dan over dingen als 'zou je misschien de boodschappen niet eerst twee uur in de hal kunnen laten liggen voor je ze in de vriezer stopt', of 'kun je het doekje waarmee je de wc gepoetst hebt in de was doen daarna, en niet ook nog voor de wastafels gebruiken'.

En ik geloofde het nog ook, dat het aan mij en mij controledrang lag. Achteraf denk ik dat het vooral weaponized incompetence was van hem, waarmee hij ervoor zorgde dat ik steeds meer maar gewoon zelf deed in het huishouden.
Quinnepin schreef:
10-03-2026 13:16
Ik had er ook zo’n een. Ik was geopereerd en vroeg of hij nog langskwam. Dat kon niet want hij moest leren. Ik zei “kan je dan niet een half uurtje komen?”. Toen zei hij nee want misschien heb ik dat half uurtje net nodig om te slagen. :bonk:
zo ben ik ook!

Ik kom er altijd te laat achter dat ik nog iets af moet maken...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Gordita schreef:
TO trapt af:

Ik denk dat we dezelfde ex hebben, heb er 2 weken voor aan de antibiotica gelegen; 24 uur per dag dus, aan infuus maar was MIJN schuld, na verbreken relatie kwamen er een partij "lijken" uit de kast, dat hij me dus blijkbaar geen dag "trouw" was geweest
Overigens ja ik was dus overduidelijk wel positief maar door hem en niet andersom
Oei....
Meerdere pijnlijk herkenbare zaken in dit topic :cry:

Mijn toevoeging:
ALTIJD (dus dag en nacht) het gehuil van de baby op moeten lossen want: 'jij hebt toch tieten, ik niet'.

Dus ook als baby net gevoed was en ik met mn hoofd in de shampoo onder de douche stond bijvoorbeeld.

En ook wanneer ik 's nachts al uren met babyzoon in de weer was en ik van gekkigheid echt niet meer wist hoe ik hem stil kon krijgen.

(De papa lag de eerste jaren op de bank omdat hij last had van het nachtbraken van de kinderen....
Toen de kinderen na een aantal jaren eindelijk doorsliepen wilde hij wel weer bij mij slapen. Dat heb ik toen geweigerd :byee:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven