Relatie uit door depressie

12-01-2021 12:30 253 berichten
Mijn vriend heeft het uitgemaakt. Ik ben letterlijk een last voor hem wegens mijn depressie. Ik voel me enorm gekwetst, toen hij ziek was stond ik de hele tijd voor hem klaar. Ik heb afgedwongen dat ik meer medicatie slik en vaker therapie ga volgen. Ik ben er zo kapot van dat ik nu bij mijn moeder logeer, maar ik wil hem bewijzen dat ik beter kan worden en geen paniekaanvallen en huilbuien meer in zijn buurt heb.

Na lang smeken krijg ik nu nog een kans, alsin, ik mag langskomen en we zien wel, maar hij gelooft niet meer in de relatie en dat ik beter wordt. Hij zei zondag dat hij me echt zat was. Vandaag en gisteren is zjjn toon wat gematigd maar ik ben nog steeds kapot ervan.

Ik heb nooit naar hem geschreeuwd, gescholden, geslagen of iets anders dat niet kan. Ik heb alleen last van huilbuien...
Alle reacties Link kopieren
Doe even normaal. Ga weg bij hem. Je gaat uiteindelijk alleen maar nog harder onderuit.
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook naar hem geluisterd?

Begrijp je waarom hij niet met je verder kan en het als een last ervaart?

Het klinkt namelijk alsof je alles alleen maar vanuit jezelf bekijkt.
Als je jezelf en je herstel serieus neemt, kun je beter daar je energie in stoppen. En niet in het bewijzen naar een murwgebeukte partner dat je heus leuk bent. Dat gaat echt niemand iets opleveren, is hoogstwaarschijnlijk alleen maar uitstel van executie en het belemmert jouw herstel.

Daarbij; stel dat je echt beter bent, wil jij hem dan nog wel? Dikke kans dat je behoeften dan veranderen, dat dit je enorm gekwetst heeft en dat jij niet meer wil.

Het is heftig en pijnlijk en ik snap dat je in paniek vast wil houden aan het bekende. Maar dit is destructief voor jou EN je partner. Laat het los, focus je op je herstel om jezelf. Niet om hem iets te bewijzen. Je gaat dan dingen onderdrukken die er gewoon uit moeten, omdat ze je hinderen en ziek maken/houden.

Zie het als vrijheid om zonder met wie dan ook rekening te houden, echt jezelf op 1 te zetten.

Sterkte. Liefdesverdriet is kut.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je bij iemand zijn die jou niet accepteert om wie je bent? In een relatie zou je gewoon jezelf moeten kunnen zijn.

Ik begrijp van zijn kant uit dat leven met iemand met een depressie zwaar is. Maar het is wel een enorme eikel als hij je op deze manier aan de kant zet. Je verdient beter, echt waar.
Maar focus je eerst op jezelf zodat je de volgende keer niet de neiging krijgt om iemand te smeken om bij je te blijven.
Ladida1981 schreef:
12-01-2021 14:05
Ik begrijp van zijn kant uit dat leven met iemand met een depressie zwaar is. Maar het is wel een enorme eikel als hij je op deze manier aan de kant zet. Je verdient beter, echt waar.
TO heeft constant huilbuien en paniekaanvallen. Niet iets wat leuk is, voor hen beiden. Hij hoeft geen enorme eikel te zijn om een zorgeloze relatie te willen.
Alle reacties Link kopieren
To misschien is een tijdje niet bij elkaar (fysiek) wel even fijn om zaken te laten kalmeren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Blankepit schreef:
12-01-2021 14:10
TO heeft constant huilbuien en paniekaanvallen. Niet iets wat leuk is, voor hen beiden. Hij hoeft geen enorme eikel te zijn om een zorgeloze relatie te willen.

Daarnaast autisme. Dat hoeft geen belemmering te zijn maar uit andere topics blijkt wel dat TO wat last heeft met communicatie.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
12-01-2021 12:35
Sorry, maar ik denk dat het beter is dat het uit is. Dit is geen leuke man. Depressie IS een ziekte en daar hoort gewoon zorg, liefde en begrip voor te zijn.
Ben je al in therapie? Zo niet, probeer dat echt zo snel mogelijk te regelen. Ik weet dat het lastig is als je depressief bent, maar probeer het toch. Vraag desnoods je je moeder om te bellen.
Ik weet het niet hoor maar daar is ook een grens aan. Ik ken mensen die jaren in een depressie zitten en het echt geen leuke partner meer zijn. Iemand is gewoon vrij om een relatie te verbreken als iemand het niet meer wil. Je bent niet verplicht voor altijd bij iemand te blijven hoe naar het ook is.

Overigens vind ik de dingen die vriend van to zegt ook niet leuk. Ik denk dat ze beter af is zonder hem.
Alle reacties Link kopieren
TO, voor wie wil je beter worden? Voor hem of voor jezelf?

Het klinkt namelijk alsof je vooral voor hem beter wil worden, omdat hij er last van heeft. Heb je zelf geen last van die huilbuien en paniekaanvallen? Vind je het voor jezelf niet nodig om vaker naar therapie te gaan en meer medicatie te slikken?
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
12-01-2021 14:10
TO heeft constant huilbuien en paniekaanvallen. Niet iets wat leuk is, voor hen beiden. Hij hoeft geen enorme eikel te zijn om een zorgeloze relatie te willen.
Nee, maar wel als hij zegt dat hij haar helemaal zat is. Dan kun je echt wel anders brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
12-01-2021 14:38
Nee, maar wel als hij zegt dat hij haar helemaal zat is. Dan kun je echt wel anders brengen.

Misschien heeft hij dat wel gedaan. Het klinkt ook een beetje alsof het anders niet bij haar door wil dringen...
Alle reacties Link kopieren
Ladida1981 schreef:
12-01-2021 14:05
Waarom wil je bij iemand zijn die jou niet accepteert om wie je bent? In een relatie zou je gewoon jezelf moeten kunnen zijn.

Ik begrijp van zijn kant uit dat leven met iemand met een depressie zwaar is. Maar het is wel een enorme eikel als hij je op deze manier aan de kant zet. Je verdient beter, echt waar.
Maar focus je eerst op jezelf zodat je de volgende keer niet de neiging krijgt om iemand te smeken om bij je te blijven.
nou ja, als het een eikel is, is TO er toch mooi vanaf??
Alle reacties Link kopieren
Wat een ... Als ik jou was zou ik eerst aan jezelf gaan werken, voor dat je welke relatie dan ook aan gaat. Tuurlijk wil niemand een vriendin die altijd in paniek is en huilt. Maar je wilt toch ook hopelijk geen vriend die je moet smeken om bij jou te zijn. Beide werkt niet. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
12-01-2021 14:35
TO, voor wie wil je beter worden? Voor hem of voor jezelf?

Het klinkt namelijk alsof je vooral voor hem beter wil worden, omdat hij er last van heeft. Heb je zelf geen last van die huilbuien en paniekaanvallen? Vind je het voor jezelf niet nodig om vaker naar therapie te gaan en meer medicatie te slikken?
Dit vind ik ook.

Ja het is hard maar een partner is geen verzorger ofzo, hij heeft zelf ook behoeftes en zo te lezen was hij op zoek naar perspectief in de relatie. Iets om vertrouwen uit te halen dat het weer goed komt. Om te beginnen met wat erkenning, inlevingsvermogen en zelfreflectie van jouw kant TO, zo kan ik me indenken in ieder geval.

Als dat niet komt, en hij de relatie verbreekt ga je ineens wél perspectief geven. Niet handig, daardoor lijkt het juist alsof je in principe niet aan jezelf wilde werken maar nu wel, alleen maar om hem daarmee terug te winnen. Je kan mensen niet manipuleren op die manier.

Dat je beter wordt zal moeten blijken uit je gedrag, niet dat je je gedrag voortaan verbergt. Zo denkt een kind van 5.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt nu wel zeggen dat het beter gaat (twee dagen later?) maar vraag jezelf eens af hoe je dat zo snel al kunt zeggen als je al zo lang problemen hebt. Twee dagen is niets vergeleken met maanden- of jarenlange klachten. Hoe je het ook wendt of keert, je zit niet goed in je vel en je bent niet stabiel.
Ik geloof best dat je geen slecht mens bent. Dat hoeft ook geen reden te zijn om de relatie te verbreken. Soms is het gewoon op, het gevoel weg. Jij wilt niet continu op je tenen moeten lopen in een relatie, hij ook niet. Hij kan jou ook niet helpen.

Richt je eerst op jezelf en je eigen herstel. Als het over een paar maanden weer beter gaat, is het vroeg genoeg om na te denken of jullie nog in elkaars leven passen.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit een ander perspectief: mijn vader is ongeveer vijf jaar depressief en heeft mijn moeder ook nooit geslagen, uitgescholden oid en heeft 'alleen maar' last van huilbuien en somberheid. Zij zijn nog steeds bij elkaar maar wat een hel is dat geweest. Zij zijn al meer dan 30 jaar samen en dat is de grootste reden. Omdat ze al een heel leven hebben opgebouwd samen en natuurlijk lang van elkaar houden. Als zij maar een paar jaar samen waren geweest had ze dat nooit gedaan. Hoe lang zijn jij en je partner bij elkaar geweest? Als partner moet je echt wel een groot deel van je geluk opofferen voor een partner die 'alleen maar' last heeft van huilbuien. Het is heel rot voor je, maar hij is je natuurlijk niets verplicht. Een ieder mag voor zijn eigen geluk kiezen.
Alle reacties Link kopieren
TO ik heb ook je andere topics gelezen en als je net zo communiceert zoals in je andere topics als bij je vriend dan kan ik het heel goed begrijpen dat het uit is. Neem je verdriet, koop een bak ijs en laat het. Dit heeft geenkans meer van slagen, ook al dekn je dat nu wel
Alle reacties Link kopieren
Het vriendje wil wel de lusten, niet de lasten.
Want ze mag terugkomen, maar dan mag ze geen huilbui meer hebben.

TO wordt zo door haar vriendje onder druk gezet.

TO, deze relatie gaat niet meer fijn voor jou worden.
Zet hem het huis uit, of ga bij jouw moeder wonen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
12-01-2021 17:50
Het vriendje wil wel de lusten, niet de lasten.
Want ze mag terugkomen, maar dan mag ze geen huilbui meer hebben.
Terug op de koffie ja. De relatie is over. Een huilbui is niet het enige lastige aan een depressie.
Als je in je eentje aan een dood paard kar trekt, sloopt dat je vroeg of laat. Op een keer is dat genoeg geweest om te voorkomen dat je er zelf ook aan onderdoor gaat.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
12-01-2021 18:24
Terug op de koffie ja. De relatie is over. Een huilbui is niet het enige lastige aan een depressie.
Als je in je eentje aan een dood paard kar trekt, sloopt dat je vroeg of laat. Op een keer is dat genoeg geweest om te voorkomen dat je er zelf ook aan onderdoor gaat.
Ik denk dat TO nog meer verdriet gaat krijgen als ze moeite voor haar "relatie" blijft doen.
Want ze is duidelijk de enige die moeite wil doen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Alleen door je depressie of ook door je autisme?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
haarklover schreef:
12-01-2021 19:10
Ik denk dat TO nog meer verdriet gaat krijgen als ze moeite voor haar "relatie" blijft doen.
Want ze is duidelijk de enige die moeite wil doen.
Het lijkt mij dat ex-vriend niet zomaar zegt dat hij er klaar mee is. Hoeveel moeite had hij dan nog moeten doen? Gegeven moment is t gewoon klaar.
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn/waren toch ook nog maar net 4/5maanden bij elkaar?
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
12-01-2021 19:10
Ik denk dat TO nog meer verdriet gaat krijgen als ze moeite voor haar "relatie" blijft doen.
Want ze is duidelijk de enige die moeite wil doen.

Soms is ‘je best gaan doen’ gewoon al te laat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Het is klote TO, maar iemand smeken om bij je te blijven gaat niet werken.

Ik heb zelf jarenlang depressies en een angststoornis gehad en na een (lange) tijd trok mijn partner het ook niet meer. En dat begreep ik. De relatie was niet meer gelijkwaardig, ik was een patiënt en hij de hulpverlener. Dat werkt niet op de lange termijn. Mijn partner was op. Beiden hebben we daar veel verdriet om gehad, maar het heeft voor ons heel goed uitgepakt. Ik had al hulp voor mijn problemen, maar de breuk liet me inzien dat ik teveel op mijn partner leunde en echt actiever aan mijn herstel moest werken. Ik werd op mezelf terug geworpen en moest toen wel aan mezelf werken.
Uiteindelijk zijn we zelfs weer bij elkaar gekomen, omdat ik weer een gelijkwaardige partner kon zijn.

Ga aan je herstel werken en steek daar al je energie in. Zo kom je verder als persoon en uiteindelijk ook verder in een relatie. Je kan nu niet ineens je psychische klachten 'uit zetten' om je vriend te pleasen. Dat werkt niet. Voor jullie allebei niet. Werk aan je herstel en je wordt dan weer een gelijkwaardige partner voor iemand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven