Relatie uit door depressie

12-01-2021 12:30 253 berichten
Mijn vriend heeft het uitgemaakt. Ik ben letterlijk een last voor hem wegens mijn depressie. Ik voel me enorm gekwetst, toen hij ziek was stond ik de hele tijd voor hem klaar. Ik heb afgedwongen dat ik meer medicatie slik en vaker therapie ga volgen. Ik ben er zo kapot van dat ik nu bij mijn moeder logeer, maar ik wil hem bewijzen dat ik beter kan worden en geen paniekaanvallen en huilbuien meer in zijn buurt heb.

Na lang smeken krijg ik nu nog een kans, alsin, ik mag langskomen en we zien wel, maar hij gelooft niet meer in de relatie en dat ik beter wordt. Hij zei zondag dat hij me echt zat was. Vandaag en gisteren is zjjn toon wat gematigd maar ik ben nog steeds kapot ervan.

Ik heb nooit naar hem geschreeuwd, gescholden, geslagen of iets anders dat niet kan. Ik heb alleen last van huilbuien...
Alle reacties Link kopieren
Black_Phillip schreef:
20-01-2021 17:29
Ik heb geen contact met hem nu. Ik denk dat ik gewoon alle stress van binnem die relatie moest uiten. De laatste keer dat we nog in een relatie zaten en ik hem belde dat ik zelfmoordgedachten had zei hij dat hij aan het gamen was met zijn kind en ik maar een vriendin moest bellen. Ik belde toen de crisisdienst. Toen ik burnt out raakte zei hij dat het mijn eigen schuld was omdat ik zelf fouten had gemaakt. Hij had geen empathie leek het wel, als ik iets zei wat hem niet zinde ghostte hij me een dag. Dat kon zelfs een andere politieke mening zijn. Ik werkte steeds harder, gaf de helft van mijn geld uit aan spullen en eten voor hem omdat hij niks had. Hij zette me steeds meer weg. Ik wilde gewoon dat hij zag dat mijn emoties echt en serieus waren. Dat ik er toe deed. Niet om hem terug te winnen, dat had toch niet gewerkt.

Iets over zijn kind zeggen was flauw van me, ik was gewoon zo gekwetst door zijn woorden, ik dacht niet na.
Dat zinnetje, dat ene zinnetje, dat is waar het om draait.

Als jij zelf niet vindt dat je ertoe doet, straal je dat uit. In je houding, je gedrag, wat je zegt, doet en laat. In alles. Van andere mensen kopiëren, dwangmatig zoeken naar een oplossing die niet aan jou ligt tot aan jezelf op elke mogelijke manier wegcijferen.

De oplossing is niet dat de ander zegt/laat merken dat jij ertoe doet. De oplossing is dat jij jezelf waardevol gaat vinden.

En hoe je dat doet? Je raad het vast al: therapie. En nee, daar is niet snel even een cursus online of een quick fix voor. Maar geloof me: het is de investering waard. Jij bent die investering waard.
Celaena_Aelin schreef:
20-01-2021 17:40
Dat zinnetje, dat ene zinnetje, dat is waar het om draait.

Als jij zelf niet vindt dat je ertoe doet, straal je dat uit. In je houding, je gedrag, wat je zegt, doet en laat. In alles. Van andere mensen kopiëren, dwangmatig zoeken naar een oplossing die niet aan jou ligt tot aan jezelf op elke mogelijke manier wegcijferen.

De oplossing is niet dat de ander zegt/laat merken dat jij ertoe doet. De oplossing is dat jij jezelf waardevol gaat vinden.

En hoe je dat doet? Je raad het vast al: therapie. En nee, daar is niet snel even een cursus online of een quick fix voor. Maar geloof me: het is de investering waard. Jij bent die investering waard.
Ja, daar ben ik nu langzaam mee bezig. Dat geloven. Want als hij had gezegd, geef me je salaris en ik blijf bij je, had ik dat nog gedaan ook.
Alle reacties Link kopieren
Black_Phillip schreef:
20-01-2021 18:04
Ja, daar ben ik nu langzaam mee bezig. Dat geloven. Want als hij had gezegd, geef me je salaris en ik blijf bij je, had ik dat nog gedaan ook.
These things take time...

:hug:
Als ik teruglees hoe kil hij was soms is het geeb wonder dat mijn burnout erger werd. Hij is geen slechterik, hij heeft issues en ziet het niet. Dat is alles.

Ik heb hem de dag erna nog een excuusmail gestuurd, hoef geen antwoord verder.
Alle reacties Link kopieren
Black_Phillip schreef:
19-01-2021 17:29
Nee, want was ervoor al depressief en hij bagateliseerde dat.

Juist. 'Zie je wel dat ik echt depressief ben en het echt ernstig is! Ik heb een zelfmoordpoging gedaan, dus dat is het bewijs!'.

Het is echt veel beter dat het uit is, ik hoop dat je therapie snel begint en het je gaat lukken om meer inzicht te krijgen én dat je je weer veel beter gaat voelen.
S-Groot schreef:
20-01-2021 21:15
Juist. 'Zie je wel dat ik echt depressief ben en het echt ernstig is! Ik heb een zelfmoordpoging gedaan, dus dat is het bewijs!'.

Het is echt veel beter dat het uit is, ik hoop dat je therapie snel begint en het je gaat lukken om meer inzicht te krijgen én dat je je weer veel beter gaat voelen.
Wat bedoel je, dat ik fout zat of hij of..?
Alle reacties Link kopieren
Black_Phillip schreef:
20-01-2021 17:29
De laatste keer dat we nog in een relatie zaten en ik hem belde dat ik zelfmoordgedachten had zei hij dat hij aan het gamen was met zijn kind en ik maar een vriendin moest bellen. Ik belde toen de crisisdienst.
Een partner is geen psychiatrisch hulpverlener die je 24/7 kunt bellen voor psychische problemen die niet zomaar opgelost zijn. Wat had je dan van hem verwacht toen je hem belde?
Black_Phillip schreef:
20-01-2021 19:45
Als ik teruglees hoe kil hij was soms is het geeb wonder dat mijn burnout erger werd. Hij is geen slechterik, hij heeft issues en ziet het niet. Dat is alles.

Ik heb hem de dag erna nog een excuusmail gestuurd, hoef geen antwoord verder.

Jij hebt ook issues. In mijn ogen gebruik je deze situatie nu als bliksemafleider voor jezelf, om maar niet naar je eigen aandeel te hoeven kijken.
Black_Phillip schreef:
20-01-2021 19:45
Als ik teruglees hoe kil hij was soms is het geeb wonder dat mijn burnout erger werd. Hij is geen slechterik, hij heeft issues en ziet het niet. Dat is alles.

Ik heb hem de dag erna nog een excuusmail gestuurd, hoef geen antwoord verder.
Je vraagt keer op keer aandacht van iemand die je (zoals ik het hier lees) dat nooit heeft gegeven op een manier die jij wil. Natuurlijk wil je wel een antwoord. Je hoopt keer op keer op dat ene antwoord dat je van hem niet krijgt. Niemand kan jou voor altijd beter laten voelen (behalve voor een groot deel jezelf dan).
Alle reacties Link kopieren
wat een drama allemaal. Ik denk dat je beter eerst aan jezelf kan werken.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
21-01-2021 12:23
wat een drama allemaal. Ik denk dat je beter eerst aan jezelf kan werken.
Dat!
Pak de regie terug over je eigen leven.
Niet focussen op bv dat jij in een burn out geraakt bent door zijn kille reactie.

Maar: 'Ik ben in een burn-out geraakt: hoe kom ik hieruit'.
Hoe geef ik mijn eigen leven vorm.
Wat wil ik in mijn leven.
Waar word ik gelukkig van....enz
TO, ben jij alleen gediagnosticeerd met een depressie of speelt er meer mee? In reacties van jou lijk ik ook nog persoonlijkheidsproblematiek te lezen. Ik ben niet jouw behandelaar, maar ik hoop wel dat je de volledige zorg krijgt die je nodig hebt.

Depressie kan verschillende oorzaken hebben en depressies en suicidaliteit komen vaak samen voor met persoonlijkheidsproblematiek. Als je dan alleen maar focust op depressie, zou je daarmee de bron vergeten die aanleiding is voor depressie.

Het lijkt me voor jou fijn als je beter zicht krijgt op jezelf, zodat je de hulp kunt krijgen die het beste werkt voor jou. Sterkte. Het lijkt me idd erg goed als je je energie nu aan jezelf besteed en niet aan een giftige relatie. Focus je nu gewoon langdurig op jezelf en je herstel. Dat geeft jou in de toekomst zoveel betere kansen op een leuke relatie ipv een moeizame energieslurpende relatie.
diyer schreef:
21-01-2021 14:35
TO, ben jij alleen gediagnosticeerd met een depressie of speelt er meer mee? In reacties van jou lijk ik ook nog persoonlijkheidsproblematiek te lezen. Ik ben niet jouw behandelaar, maar ik hoop wel dat je de volledige zorg krijgt die je nodig hebt.

Depressie kan verschillende oorzaken hebben en depressies en suicidaliteit komen vaak samen voor met persoonlijkheidsproblematiek. Als je dan alleen maar focust op depressie, zou je daarmee de bron vergeten die aanleiding is voor depressie.

Het lijkt me voor jou fijn als je beter zicht krijgt op jezelf, zodat je de hulp kunt krijgen die het beste werkt voor jou. Sterkte. Het lijkt me idd erg goed als je je energie nu aan jezelf besteed en niet aan een giftige relatie. Focus je nu gewoon langdurig op jezelf en je herstel. Dat geeft jou in de toekomst zoveel betere kansen op een leuke relatie ipv een moeizame energieslurpende relatie.
Ik heb autisme met een borderline dynamiek in relaties en op het werk. Geen bpd, wel symptomen van. Dat is van de week door mijn therapeut vastgesteld. Sinds ik nieuwe therapeut heb wordt er veel voor mij duidelijk.
Merys schreef:
21-01-2021 10:31
Jij hebt ook issues. In mijn ogen gebruik je deze situatie nu als bliksemafleider voor jezelf, om maar niet naar je eigen aandeel te hoeven kijken.
Nee hoor, ik post vaak over therapie hier?
huisduif schreef:
21-01-2021 10:25
Een partner is geen psychiatrisch hulpverlener die je 24/7 kunt bellen voor psychische problemen die niet zomaar opgelost zijn. Wat had je dan van hem verwacht toen je hem belde?
'Het komt goed, ik hou van je, probeer te slapen'
redrain schreef:
21-01-2021 13:58
Dat!
Pak de regie terug over je eigen leven.
Niet focussen op bv dat jij in een burn out geraakt bent door zijn kille reactie.

Maar: 'Ik ben in een burn-out geraakt: hoe kom ik hieruit'.
Hoe geef ik mijn eigen leven vorm.
Wat wil ik in mijn leven.
Waar word ik gelukkig van....enz
Ik had niet door hem een burnoutmaar door een onmogelijke afstand van huis naar werk, fysieke klachten en geen klik met leiding. Maar zijn kilheid droeg niet bij aan hrrstel
zimi schreef:
21-01-2021 11:41
Je vraagt keer op keer aandacht van iemand die je (zoals ik het hier lees) dat nooit heeft gegeven op een manier die jij wil. Natuurlijk wil je wel een antwoord. Je hoopt keer op keer op dat ene antwoord dat je van hem niet krijgt. Niemand kan jou voor altijd beter laten voelen (behalve voor een groot deel jezelf dan).
Ik wil dat hij een afspraak met mijn moeder maakt. Ik zie dat de band tussen mij en ex onherstelbaar is.

Maar ik wilde wel die warmte en bevestiging van hem, hadden daar ook woorden over, hij vond me onzrker en energieslurpend, ik was uit andere relaties meer zorg en empathie gewend.
Black_Phillip schreef:
21-01-2021 18:20
Nee hoor, ik post vaak over therapie hier?

Therapie en naar je eigen aandeel kijken hoeven niet hetzelfde te zijn.
Merys schreef:
21-01-2021 18:28
Therapie en naar je eigen aandeel kijken hoeven niet hetzelfde te zijn.
Ik geef ook meermaals aan dat ik dingen niet had moeten doen en zeggen. Maar ik heb wel een andere blik op dingen door mijn autisme. Ik zie minder snel wanneer iets kwetsend is. Ik ben daar nu mee bezig bij therapie tot en met het nieuwe schooljaar, sova training, omgaan met niet krijgen wat ik wil of nodig heb. Dingen die men hier noemt draag ik ook bij. Hopelijk kan ik weer stabiliseren en de docent zijn die ik wil zijn, maar voor nu eerst beter worden en mijn valkuilen helder hebben, waarna ik er aan kan werken.
Autisme in combinatie met borderline problematiek...dat is wel een pittige combi. Ik denk dat je er idd erg goed aan doet om je voorlopig flink op jezelf te focussen. Want je bent snel getriggerd en zal zonder therapie waarschijnlijk vaker tegen problematische relaties aanlopen. Zo lang je je aandacht eigenlijk vol voor jezelf nodig hebt, zal een liefdesrelatie niet veel toevoegen, behalve veel drama. Ik hoop dat je eerst leert om goed met jezelf te leven, zonder veel uitschieters.
diyer schreef:
21-01-2021 18:33
Autisme in combinatie met borderline problematiek...dat is wel een pittige combi. Ik denk dat je er idd erg goed aan doet om je voorlopig flink op jezelf te focussen. Want je bent snel getriggerd en zal zonder therapie waarschijnlijk vaker tegen problematische relaties aanlopen. Zo lang je je aandacht eigenlijk vol voor jezelf nodig hebt, zal een liefdesrelatie niet veel toevoegen, behalve veel drama. Ik hoop dat je eerst leert om goed met jezelf te leven, zonder veel uitschieters.
Klopt, ik ben nu bezig om te leren hoe ik dat op het werk met leidinggevenden en collega's doe.

Met leerlingen nooit problemen, ik denk omdat ik emotioneel veel herken in hun reacties en dat liefdevol en begripvol kan opvangen. Ze zijn emotioneler dan volwassenen, wiens reacties mij vaak in de war brengen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-01-2021 08:43
Reden: Diagnosticeren
99.37% gewijzigd
Wat ik nodig heb:

Duidelijkheid
Gehoord worden
Bevestiging en herhaling
Regelmaat
Respect voor mijn kunnen


Zolang ik dat heb, in vriendschappen, ben ik heel gemoedelijk. Ik heb vriendschappen die 20 jaar spannen. Op het werk mis ik bevestiging/respect (omdat ik nieuw ben) en wordt mijn schema in de war gegooid door onverwachte beslissingen van bovenaf. Dan kan ik herl koppig en star zijn.

In relaties miste ik vooral bevestiging of ging een ex mijn grenzen over omdat minn verlatingsangst heel hevig is en ik ging kruipen.
diyer schreef:
21-01-2021 18:39
[...]
Ik geef in dit topic ook aan dat ik het deed om hem terug te pakken. Ik was zo boos dat ik wilde dat hij ook pijn voelde. Dat is niet gezond maar alsik lees wat men elkaar aandoet in de relatiepijler ben ik niet een soort psychopaat uitschieter.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-01-2021 08:44
Reden: Quote verwijderd
79.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet hij een afspraak maken met je moeder?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven