relatieboeken waar je echt iets aan hebt gehad
zaterdag 2 mei 2026 om 12:46
Na het stuklopen van mijn relatie van 12 jaar ben ik veel boeken over relaties gaan lezen, blijkbaar had ik wat in te halen…
Ik heb wel veel geleerd hierdoor, over mezelf ook vooral. Lijkt me dus interessant om weer eens te verdiepen in dit genre maar ik zie door de bomen het bos niet meer. En sommige boeken kom ik ook gewoon niet lekker doorheen.
Dus ik ben benieuwd: welke boeken raden jullie aan? En wat heb je eraan gehad? Leuk als je een top 3 deelt!
Mijn top 3 tot nu toe:
Verslaafd aan liefde – Jan Geurtz
Super interessant en confronterend, maar af en toe wel even doorbijten.
Relatiestress in je samengestelde gezin – Cyntia Schepers
Heeft me echt geholpen om dingen beter te snappen rondom relaties + kinderen.
No-nonsense boek voor liefdesrelaties – Sander van der Laan
Leest lekker weg en zit vol praktische tips waar je echt wat aan hebt.
Wie helpt me naar mijn volgende leesvoer?
Ik heb wel veel geleerd hierdoor, over mezelf ook vooral. Lijkt me dus interessant om weer eens te verdiepen in dit genre maar ik zie door de bomen het bos niet meer. En sommige boeken kom ik ook gewoon niet lekker doorheen.
Dus ik ben benieuwd: welke boeken raden jullie aan? En wat heb je eraan gehad? Leuk als je een top 3 deelt!
Mijn top 3 tot nu toe:
Verslaafd aan liefde – Jan Geurtz
Super interessant en confronterend, maar af en toe wel even doorbijten.
Relatiestress in je samengestelde gezin – Cyntia Schepers
Heeft me echt geholpen om dingen beter te snappen rondom relaties + kinderen.
No-nonsense boek voor liefdesrelaties – Sander van der Laan
Leest lekker weg en zit vol praktische tips waar je echt wat aan hebt.
Wie helpt me naar mijn volgende leesvoer?
zaterdag 2 mei 2026 om 17:04
In tijden dat ik wat zoekend ben vind ik de boeken van Pema Chodron erg mooi. Zij heeft geen boek helemaal over liefdesrelaties geschreven, maar haar werkt draait wel heel erg om hoe we onszelf verhouden tot de ander, onszelf en de wereld. Bijvoorbeeld het boek Alles is hier welkom.
Come As You Are van Emily Nagoski of Erotische Intelligentie van Esther Perel over seks en intimiteit in een (lange) relatie. De eerste titel heb ik zelf gelezen en ben ik enthousiast over, wel iets lang maar zeker met fijne inzichten. De tweede titel zelf niet gelezen, maar hoor ik anderen enthousiast over.
En misschien is De Fontein nog interessant! Is ook niet 1-op-1 een relatieboek, maar ergens ook weer wel. Interessant om te lezen als je terugkerende patronen wilt herkennen/doorbreken en ook om te begrijpen welke invloed je kerngezin kan hebben op je volwassen leven en relaties.
Come As You Are van Emily Nagoski of Erotische Intelligentie van Esther Perel over seks en intimiteit in een (lange) relatie. De eerste titel heb ik zelf gelezen en ben ik enthousiast over, wel iets lang maar zeker met fijne inzichten. De tweede titel zelf niet gelezen, maar hoor ik anderen enthousiast over.
En misschien is De Fontein nog interessant! Is ook niet 1-op-1 een relatieboek, maar ergens ook weer wel. Interessant om te lezen als je terugkerende patronen wilt herkennen/doorbreken en ook om te begrijpen welke invloed je kerngezin kan hebben op je volwassen leven en relaties.
zaterdag 2 mei 2026 om 18:33
zondag 3 mei 2026 om 10:54
zondag 3 mei 2026 om 15:53
zondag 3 mei 2026 om 16:59
woensdag 6 mei 2026 om 16:12
Die wollige taal herken ik ook bij andere boeken inderdaad, ik haak snel al af dan.. Wat dat betreft kan ik het no-nonsense boek voor liefdesrelaties aanraden. Leest lekker en veel interessante info. Byron Katie kwam ik ook goed door trouwensingelke_kepringelke schreef: ↑03-05-2026 16:59Persoonlijk vond ik ‘Hou me vast’ taaie kost.
Ben nu bezig in Erotische Inteligentie van Perel maar heb me hier ook een beetje doorheen moeten worstelen. Veel wollige taal.
Come as you are vond ik daarentegen wel beter te doen.
Come as you are gaat op mijn lijst, tnx!
woensdag 6 mei 2026 om 16:13
Huh wat?
donderdag 7 mei 2026 om 10:02
Van dit boek vond ik een soort korte versie bij de kringloop, gekocht en gelezen. Man ook en hij heeft vervolgens de full version ervan gekocht en gelezen. Wij aan de hand hiervan in relatietherapie en we zijn tien jaar later nog steeds samen EN daar blij mee
vrijdag 8 mei 2026 om 00:13
Was dat EFT toevallig? Daar ken ik hou me vast ook vanCeester schreef: ↑07-05-2026 10:02Van dit boek vond ik een soort korte versie bij de kringloop, gekocht en gelezen. Man ook en hij heeft vervolgens de full version ervan gekocht en gelezen. Wij aan de hand hiervan in relatietherapie en we zijn tien jaar later nog steeds samen EN daar blij meeIk zou dit iedereen aanraden en die therapeut ook, maar hij is een aantal jaar geleden overleden
![]()
vrijdag 8 mei 2026 om 10:15
Wat is EFT? Mijn man had dat boek doorgeakkerd ( best knap voor iemand die dyslexie heeft) maar er was meer nodig. Ik weet niet meer wie wat deed, maar 1 van ons vond dat er relatietherapie moest komen en de ander mocht de therapeut uitkiezen... De therapeut waar we uitkwamen, was een man, maar hij was ons ook al aangeraden door een vriendin van mij. Hij kende dat boek ook en paste dat ook toe vertelde hij...
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in