Relatieproblemen door complottheorieën

09-03-2021 09:58 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop hier al een tijdje tegenaan en ben nu op het punt gekomen dat ik er over denk om uit deze relatie te stappen. Ik heb ruim drie jaar een hele lieve vriend, hij is attent, intelligent, zorgzaam en ik kan goed met hem praten en lachen. Hij had altijd dezelfde toekomstvisie, dezelfde dromen en het idee was om binnen nu en een paar jaar te gaan samenwonen. Maar zijn geloof in allerlei complottheorieën maakt me helemaal gek.

Hij heeft met twee vingers in de neus z'n bachelor gehaald, werkt nu in de IT en omdat het hem allemaal zo makkelijk afgaat heeft hij tijd zat om dag in dag uit filmpjes op te zoeken over complotten; The great reset komt eraan, Corona zou zijn bedacht om het volk te onderdrukken, alleen Fvd kan ons nog bevrijden. De overheid probeert ons in een dictatuur te dwingen, NOS is fake news en meer van dit soort dingen.
Zelf heb ik mijn bedenkingen bij bepaalde maatregelen en ben ik ook niet helemaal happy met het beleid maar daar houdt het dan ook op. Deze verschillen drijven ons uit elkaar, hij vindt het verschrikkelijk dat ik naïef ben en nooit op Fvd zou stemmen, door mensen als ik blijven wij in een lockdown, straks bezit niemand meer iets omdat de overheid alles opkoopt, vervolgens zullen we allemaal in de gaten worden gehouden, telefoons worden afgetapt en net als in China zullen we geen privacy meer hebben. Hij stuurt me dagelijks filmpjes toe als 'bewijs' en brengt het continu ter sprake.

Ik wil dit niet meer, erger me kapot, heb zo lang geprobeerd me in te houden, het onderwerp te vermijden, heb aangegeven dat ik er niet in geloof en dat ik het allemaal niet hoef te horen maar dan krijg ik te horen dat ik m'n kop in het zand stop. Dat ik de mainstream media niet moet geloven, niet zelf kan nadenken etc. Op zulke momenten vind ik hem absoluut niet leuk en lief.
Het is heel heftig maar mijn gevoel voor hem verdwijnt hierdoor. Uit deze relatie stappen lijkt extreem maar ik kan niet meer met hem praten, niet meer met hem sparren, ik mis dat echt in onze relatie.

Heb lang gehoopt dat zijn geloof in de complotten zou verdwijnen naarmate de maatregelen zouden versoepelen, dat hij zelf zou inzien dat het niet allemaal klopt maar het duurt nu al zo lang en ik word er moe van.

Heb mooie jaren met hem gehad en wil hem liever niet missen maar de twijfel slaat hard toe. Ik schaam me zo voor zijn ideeën dat ik dit probleem niet met familie en vriendinnen wil delen (hij hangt het zelf overigens ook niet aan de grote klok). Ik vind dat ik hem ermee in een kwaad daglicht zou zetten.
Maar ik ben blij dat ik eindelijk dit topic heb geopend en m'n hart heb gelucht en als jullie tips en meningen hebben hoor ik ze heel graag, wat zouden jullie doen in mijn plaats?

Alvast bedankt voor het lezen en het meedenken :)
Dumpen.

Slotje.
Ik snap je helemaal en ik zou er ook een punt achter zetten. Als er iets belangrijk in een relatie is, is dat je over zulke fundamentele dingen op zijn minst enigszins dezelfde ideeën hebt.
Alle reacties Link kopieren
Nog afgezien van de reden op zich (complot), lijkt me een relatie sowieso niet levensvatbaar wanneer een crisis-situatie als corona ervoor zorgt dat je uit elkaar drijft, in plaats van dat je juist veiligheid en verbinding bij elkaar vindt. Wat daarvan ook de reden is.
Alle reacties Link kopieren
Wat een afknapper. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Heb je met hem besproken dat je hem hierdoor minder leuk vindt en twijfelt over de relatie?
Alle reacties Link kopieren
De mooie jaren die je hebt gehad zullen altijd blijven, die pakt niemand weer af. Een toekomst met hem lijkt me erg lastig. Wellicht kap je de relatie en koester je wat was, maar ga je zelf een eigen toekomst in.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ahh zo vervelend.. Hij hangt dit niet aan de grote klok, dus kan zich wel inhouden blijkbaar. Waarom kan hij dat wel?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat naar. Laat hem jou topic lezen en vraag of hij er een antwoord op heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel. Dat hij die YouTube filmpjes in zijn eigen tijd kijkt is een ding, maar dat hij jou zo fanatiek probeert te ‘bekeren’ en niet accepteert dat jij er anders over denkt zou voor mij ook een afknapper en zelfs dealbreaker zijn. Relaties zijn niet altijd voor altijd en soms is het goed om elkaar weer los te laten.
Pfff wat lijkt me dit erg.. Naast dat hij je de hele tijd lastig valt met zulke informatie waar je niet op zit te wachten klinkt ook heel erg in het verhaal door dat hij geen respect voor je heeft en op je neerkijkt. Jij bent naïef, jij ziet het allemaal niet, jij denkt niet na. Wat denkt hij wel niet? Ik zou zeker weten de relatie beëindigen, hoe verdrietig ook. Ik wil geen man die zo op mij neerkijkt.
Alle reacties Link kopieren
Een relatie heeft z'n beste tijd gehad als jullie uit elkaar groeien. Ik zou nog eens serieus het gesprek aangaan waarin je aangeeft dat je je niet prettig voelt bij hoe het nu gaat.
goede keuze om het uit te maken
Het lijkt me verschrikkelijk om met zo iemand samen te moeten leven. Ik denk absoluut dat dit een dusdanig fundamenteel verschil van levensvisie is dat je dit nooit op één lijn krijgt. Dit gaat er feitelijk niet om hoe hij hier over denkt maar dat zijn gedachtegang op deze manier werkt. En dat zal je terug gaan zien in heel veel fundamentele keuzes.

Zou je dit jezelf, je familie, je kinderen, je vriendinnen, je cavia aan willen doen?
Die complotgekkies zijn inderdaad erg vermoeiend en ze kunnen alle energie uit je zuigen. Een beetje wantrouw is gezond, maar sommige gaan dusdanig ver dat je na zo’n gesprek helemaal futloos en hopeloos wordt.
Ik had precies zo’n ex die in allerlei vreemde complottheorieën geloofde. Zelfs dat de aarde in werkelijkheid plat was en zwaartekracht bestaat niet. :facepalm:

Gelukkig woonde we niet samen dus ik liet de relatie gewoon langzaam doodbloeden.
Alle reacties Link kopieren
Hij is degene geworden die voor jou besluit dat jij niet meer zelf kan denken?

Dat zou geen discussie meer zijn voor mij. Ik kan namelijk nog denken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex was ook zo. Ik heb 5 jaar met hem samengewoond. Toen kwam de FvD partij en mijn ex vond het fantastisch. Ik kon er niet mee leven dat hij daarop zou stemmen en ergerde mij dood aan zijn gedrag. Dit was nog voor corona. Waarschijnlijk zou hij ook denken dat corona nep is etc.

Ik heb het uit gemaakt en heb een tijdje later een vriend gevonden die er hetzelfde in staat en dus nooit op een FvD zou stemmen.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
09-03-2021 10:11
Het lijkt me verschrikkelijk om met zo iemand samen te moeten leven. Ik denk absoluut dat dit een dusdanig fundamenteel verschil van levensvisie is dat je dit nooit op één lijn krijgt. Dit gaat er feitelijk niet om hoe hij hier over denkt maar dat zijn gedachtegang op deze manier werkt. En dat zal je terug gaan zien in heel veel fundamentele keuzes.

Zou je dit jezelf, je familie, je kinderen, je vriendinnen, je cavia aan willen doen?
Dit. Zou mn partner niet meer kunnen respecteren bij zulke denkbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Een relatie met iemand die geen respect voor je heeft is iets waar je niet van opknapt. Vanuit dat perspectief zou ik dus aan mijn stutten trekken als ik jou was.

Maar... het hele proces van afglijden in complottheorieën intrigeert me wel heel erg. Voor sommige (best wel veel kennelijk) mensen blijkt het haast onmogelijk te 'winnen' van de algoritmen die ons bestoken met troep. Dus bij vriendinnen die die kant op glijden merk ik dat ik toch gewoon een tandje gas terug neem, de gesprekken in andere richtingen stuur en dan met de billen bij elkaar maar hoop dat het na de zomer als de wereld weer een beetje verder open gaat alles langzaam weer gladtrekt.

Lijkt me bij een partner lastiger. Maar misschien tegelijkertijd ook wel nog meer de moeite waard.

Hebben jullie gesprekken waarin jij jouw visie geeft en beargumenteert?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me heel lastig als je partner daar zoveel meer induikt dan je van tevoren had verwacht. Ik merk wel dat in deze tijd meer mensen zich verliezen in de complotten dan in normale tijden. Daar zit vast een psychologische reden achter, maar daar heb je niets aan. Ik heb ook wel wat mensen in mijn omgeving die er anders instaan dan ik had verwacht, maar die zijn niet van het "bekeren" dus dan kun je het nog een beetje laten gaan.

Ik snap het als je bij hem weg zou gaan. Er is geen wederzijds respect voor elkaars mening meer. Jij mag niet denken zoals jij wilt en vinden wat jij vindt, doordat wat hij vindt de enige waarheid is (en jij een schaap). Dat vind ik vergelijkbaar met mensen die opeens helemaal in een bepaalde geloofsgemeenschap (of sekte) opgaan en vinden dat jij ook moet gaan geloven. Je kunt een geloof/gedachtegoed niet opdringen en als de ander niet kan accepteren dat jij er anders in staat, dan houdt het op. Hoe verdrietig ook.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn van die gasten die wat dit onderwerp aangaat compleet in hun eigen wereldje leven. Overheid is slecht, Big Brother is always watching etc. Je kent het wel. Ik ken ook zo'n gozer. Zijn vriendin vind het natuurlijk onzin, maar is van het 'ja-en-amen' om de goede vrede te bewaren. En dan gaat het niet alleen over het onderwerp wat je in de OP aankaart, feminisme is ook iets wat elke dag meerdere malen ter sprake komt. Ze eten voor de buis, maar tijdens het eten geen TV hoor... Youtube conspiracy theory filmpjes streamen naar de televisie! De hele wereld heeft oogkleppen op, behalve hij.

Er tegenin gaan hoeft natuurlijk niet. Die zijn zo gehersenspoeld dat ze qua deze onderwerpen over superieure kennis beschikken en alles weten te weerleggen. Zij zijn wandelende Einsteins en jij bent bij wijze van te dom om te poepen.
Dit kun je niet in je eentje fiksen.

Afkappen en een hele hoop afstand nemen.

Misschien komt hij tot bezinning.
Dikke kans dat als jij wat afstand neemt je er steeds duidelijker geen trek in hebt.
Balen maar ik zou het uitmaken.

Ik herken t wel bij vrienden maar niet bij m'n vriend. Bij vrienden negeer ik t onderwerp maar. Ik heb alleen geen vrienden die zo extreem denken.
Alle reacties Link kopieren
Tja, je kunt leuke tijden hebben met iemand. Beiden vertederend kijken naar puppies en kittens, samen genieten van dat ene zelfde gerecht van de chinees. Het heerlijk vinden om samen een film te kijken.

Maar dan komen er grotere levensvragen op je pad. En dan merk je ineens dat je toch gewoon te ver van elkaar af staat.

Zoals nu.
Hier zou ik mee kappen. Zeker nu jullie nog niet eeuwig verbonden zijn aan elkaar.

Zeker als hij jou dus ook denigrerend gaat behandelen omdat jij nog niet wakker bent en je kop in het zand steekt en een mak schaap bent.

Als hij zo van Boudet houdt (en hem dus op zijn woord geloofd terwijl hij echt hele lelijke dingen over vrouwen ook zegt) dan moet hij maar lekker met hem verder gaan. Maar ik zou niet in die driehoek relatie willen zitten. No way.
Alle reacties Link kopieren
In een relatie mag je best verschillende opvattingen hebben en daar over discussiëren, maar om dan de ander te diskwalificeren als naïef en medeschuldig aan alles... Je vervolgens te pas en te onpas bewijs stuurt. Dat getuigt niet van respect. Complotwappies als hij zijn aan het radicaliseren. Veel verschil met een sekte of extremisme in een religie is er niet. Ik vind dat geen meneer om mijn leven mee te delen en een gezin mee te beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven