Relatieproblemen door complottheorieën

09-03-2021 09:58 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop hier al een tijdje tegenaan en ben nu op het punt gekomen dat ik er over denk om uit deze relatie te stappen. Ik heb ruim drie jaar een hele lieve vriend, hij is attent, intelligent, zorgzaam en ik kan goed met hem praten en lachen. Hij had altijd dezelfde toekomstvisie, dezelfde dromen en het idee was om binnen nu en een paar jaar te gaan samenwonen. Maar zijn geloof in allerlei complottheorieën maakt me helemaal gek.

Hij heeft met twee vingers in de neus z'n bachelor gehaald, werkt nu in de IT en omdat het hem allemaal zo makkelijk afgaat heeft hij tijd zat om dag in dag uit filmpjes op te zoeken over complotten; The great reset komt eraan, Corona zou zijn bedacht om het volk te onderdrukken, alleen Fvd kan ons nog bevrijden. De overheid probeert ons in een dictatuur te dwingen, NOS is fake news en meer van dit soort dingen.
Zelf heb ik mijn bedenkingen bij bepaalde maatregelen en ben ik ook niet helemaal happy met het beleid maar daar houdt het dan ook op. Deze verschillen drijven ons uit elkaar, hij vindt het verschrikkelijk dat ik naïef ben en nooit op Fvd zou stemmen, door mensen als ik blijven wij in een lockdown, straks bezit niemand meer iets omdat de overheid alles opkoopt, vervolgens zullen we allemaal in de gaten worden gehouden, telefoons worden afgetapt en net als in China zullen we geen privacy meer hebben. Hij stuurt me dagelijks filmpjes toe als 'bewijs' en brengt het continu ter sprake.

Ik wil dit niet meer, erger me kapot, heb zo lang geprobeerd me in te houden, het onderwerp te vermijden, heb aangegeven dat ik er niet in geloof en dat ik het allemaal niet hoef te horen maar dan krijg ik te horen dat ik m'n kop in het zand stop. Dat ik de mainstream media niet moet geloven, niet zelf kan nadenken etc. Op zulke momenten vind ik hem absoluut niet leuk en lief.
Het is heel heftig maar mijn gevoel voor hem verdwijnt hierdoor. Uit deze relatie stappen lijkt extreem maar ik kan niet meer met hem praten, niet meer met hem sparren, ik mis dat echt in onze relatie.

Heb lang gehoopt dat zijn geloof in de complotten zou verdwijnen naarmate de maatregelen zouden versoepelen, dat hij zelf zou inzien dat het niet allemaal klopt maar het duurt nu al zo lang en ik word er moe van.

Heb mooie jaren met hem gehad en wil hem liever niet missen maar de twijfel slaat hard toe. Ik schaam me zo voor zijn ideeën dat ik dit probleem niet met familie en vriendinnen wil delen (hij hangt het zelf overigens ook niet aan de grote klok). Ik vind dat ik hem ermee in een kwaad daglicht zou zetten.
Maar ik ben blij dat ik eindelijk dit topic heb geopend en m'n hart heb gelucht en als jullie tips en meningen hebben hoor ik ze heel graag, wat zouden jullie doen in mijn plaats?

Alvast bedankt voor het lezen en het meedenken :)
Iemand die zo gespeend is van realiteitszin, daar zou ik geen relatie mee kunnen hebben. Ik zou geen respect kunnen hebben voor iemand die gelooft in zulk dom geleuter.
To, koester de mooie herinneringen en ga verder met je leven, zonder hem.
Alle reacties Link kopieren
Best opvallend dat Wappies juist vaak bovengemiddeld intelligente personen zijn.

Net alsof ze, juist door die competentie, gesterkt worden in hun overtuiging ‘het allemaal wel te doorzien’. Waarbij de rest van het gepeupel in hun overtuiging naïef met de kudde mee lijkt te lopen achter Rutte en Van Dissel aan.

Ik moet bij dit soort mensen altijd denken aan een vroegere dorpsgenoot. Zo ontzettend slim. Maar zijn brein draaide door. Eindigde uiteindelijk als schoffelaar bij de plantsoenendienst.

Ik ben bang dat dit gedrag bij he vriend alleen maar extremer wordt. Hij wordt door het internet voortdurend gestimuleerd en vindt daar altijd wel een gelijkgestemde met net weer iets meer overtuigingskracht dan hij waardoor hij nog verbetener wordt.

Zolang deze onzekere en onrustige toestand in de wereld voortduurt zal zijn wantrouwen alleen maar groter worden.

Zou het ook een middel zijn om ‘grip’ te houden in deze roerige tijd?

Ik heb me de laatste tijd vaak afgevraagd waarom mensen (zoals je vriend) reageren zoals ze doen. En dan probeer ik dat te bekijken vanuit mijn eigen perspectief. Ik ben zelf nogal volgzaam. Probeer wel kritisch te zijn maar heb al gauw de overtuiging dat een deskundige ‘die hiervoor speciaal gestudeerd heeft’ het zeer waarschijnlijk wel beter zal weten dan ik. En dus volg ik de regels die zijn uitgevaardigd zo veel als mogelijk op. Zit de rit uit en leef bij de dag.

Ik heb kennelijk een blind vertrouwen in de overheid. En dat is niet altijd gerechtvaardigd zo is ondertussen wel gebleken (toeslagenaffaire). En daarnaast ben ik ook wel wat gemakzuchtig. Helemaal geen puf om alles uit te pluizen en te checken. Misschien ook door de overkill aan soms tegenstrijdige informatie. Avond aan avond zitten de deskundigen aan de talkshowtafels te bekvechten.

Heb het gevoel er wel klaar mee te zijn. Laat maar, ik zie wel.

En dan zijn er dus mensen zoals jouw vriend die er bovenop duiken. Ergens heb ik bewondering voor hun gedrevenheid. Juist omdat ik het zelf al lang niet meer kan opbrengen.

Maakt dat mij dan naïef? Een meeloper?

Ik weet het niet. Ik heb ook nog een gezin te runnen, werk, mantelzorg etc. Ik zit helemaal niet te wachten op een brein wat alleen maar bezig is met wantrouwen en onderzoeken.
Relativeren en filteren op belangrijke zaken, accepteren en bereid zijn aan te passen. Dat is wat ik doe.

Dit zie ik totaal niet bij die ‘Wappies’. Ze laten zich volledig opslokken en hoe meer tijd verstrijkt en hoe meer tegenwind hoe fanatieker ze worden.

Ik zou niet met zo iemand samen kunnen zijn. Wat belooft dit voor andere toekomstige situaties in jullie relatie?
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
zachte heelmeesters maken stinkende wonden
Alle reacties Link kopieren
Aan hem vertellen wat je voelt en afspreken dat dit onderwerp taboe is in jullie relatie? Het zou zo zonde zijn, straks is alles weer redelijk normaal.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik had echt het gevoel dat het behoorlijk overdreven was om hierdoor zo aan onze relatie te twijfelen maar ik voel me heel erg begrepen. Daar ben ik blij mee. Hij houdt zich inderdaad in bij mijn familie en vriendinnen, hij praat niet met ze mee maar geeft ook zijn mening niet. Bij mij dus des te meer, het komt zo vaak ter sprake dat ik er doodmoe van word.
En wat ik ook zeg, hij lult me er zo makkelijk onder, hij heeft altijd een antwoord klaar en dit is niet om te buigen, hij is zo overtuigd van zijn waarheid.

Ook heftig voor jou Rexodus, dat het jullie uit elkaar gedreven heeft. Maar heel begrijpelijk, het heeft zo'n grote impact, je kijk op je partner verandert erdoor en dat rotsvaste vertrouwen in iemand als Thierry is onbegrijpelijk. Wat Thierry ook doet of zegt, ze vinden het allemaal geweldig en als het toch niet goed overkomt is het altijd de schuld van de media. De media laat maar één geluid horen en alles waar wij in geloven wordt zo teniet gedaan. Er is geen gesprek meer mogelijk.

Ik begrijp niet hoe hij zo heeft kunnen veranderen, we waren altijd redelijk eensgezind, konden zelfs in het begin van de Coronapandemie nog samen lachen om mensen die Corona een griepje noemden. En nu staan we mijlenver uit elkaar. Ik heb gemerkt dat het voor mij heel belangrijk is om met mijn partner op één lijn te liggen, samen te kunnen praten en lachen om de Thierry- en Trumpfratsen, de complotmensen...Maar in plaats daarvan staat hij helemaal aan hun kant, staat hij achter de demonstraties, de demonstranten zouden niks fout doen, alles wat er is gebeurd is de schuld van de politie, zij zouden verkleed als burgers iedereen hebben opgenaaid om ze zwart te kunnen maken op het journaal. Iedereen is tegen ze omdat zij de waarheid kennen..

Nu ik dit typ begint het me ook weer te frustreren. Ik vind het zo erg dat mijn knappe, lieve vriend een extremistische Fvd-aanhanger en complotdenker is, voor mijn gevoel ben ik hem al kwijt, we begrijpen elkaar niet meer.

Poeszie; Ik heb aangegeven dat ik twijfel door zijn ideeën, hij begrijpt dat niet. Hij vindt dat je ook samen moet kunnen zijn wanneer je allebei een andere visie hebt maar dat ik niet open genoeg sta voor hem. Dat ik de discussie niet met hem wil aangaan, bevooroordeeld ben door alles wat de mainstream media me voorschotelt en dat ik mijn kop in het zand steek. Dat hij gewoon pro democratie en anti communisme is en dat het jammer is dat ik dat niet zie dat de overheid communisme wil. Soms houdt hij zich even in nadat ik het aangeef maar zijn ideeën veranderen niet, het komt telkens weer terug. We hoeven de tv maar aan te zetten of überhaupt een gesprek te hebben en het begint weer van vooraf aan.
Wegwezen.
MrsDuck schreef:
09-03-2021 10:38
In een relatie mag je best verschillende opvattingen hebben en daar over discussiëren, maar om dan de ander te diskwalificeren als naïef en medeschuldig aan alles... Je vervolgens te pas en te onpas bewijs stuurt. Dat getuigt niet van respect. Complotwappies als hij zijn aan het radicaliseren. Veel verschil met een sekte of extremisme in een religie is er niet. Ik vind dat geen meneer om mijn leven mee te delen en een gezin mee te beginnen.
En je 'mag' daar ook al helemaal geen zin in hebben.
Alle reacties Link kopieren
chanella1 schreef:
09-03-2021 10:50

Poeszie; Ik heb aangegeven dat ik twijfel door zijn ideeën, hij begrijpt dat niet. Hij vindt dat je ook samen moet kunnen zijn wanneer je allebei een andere visie hebt maar dat ik niet open genoeg sta voor hem. Dat ik de discussie niet met hem wil aangaan, bevooroordeeld ben door alles wat de mainstream media me voorschotelt en dat ik mijn kop in het zand steek. Dat hij gewoon pro democratie en anti communisme is en dat het jammer is dat ik dat niet zie dat de overheid communisme wil. Soms houdt hij zich even in nadat ik het aangeef maar zijn ideeën veranderen niet, het komt telkens weer terug. We hoeven de tv maar aan te zetten of überhaupt een gesprek te hebben en het begint weer van vooraf aan.

Als dit zijn reactie is, dan weet je genoeg

Dat hij zulke extreme denkbeelden heeft is al één ding, maar dat hij ze jou ook steeds o p probeert te dringen, is een tweede
Hij klinkt helemaal niet intelligent.

Dat alleen al is genoeg reden om hem te dumpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je echt to. Ik zou het uitmaken zo ga je niet gelukkig worden. Ik heb ook zo een ex. Wist je dat die strepen die vliegtuigen achter laten in de lucht een soort poeder is van de overheid om ons kortzichtig te houden? Zulke ideeen had hij. Ieder mag denken wat hij wilt maar ik kan niet samen leven met iemand die zo denkt dat is mijn keus.

Sterkte
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Als ICT-er zou je vriend moeten weten dat als je dit soort filmpjes bekijkt, je door algoritmes waar de social media gebruik van maken, steeds meer van dit soort berichten gaat zien. Je komt dan in een informatiebubbel terecht waarin je voortdurend in je eigen opvattingen en belangstelling bevestigd wordt. Dat wordt dan op een gegeven moment je eigen werkelijkheid.

https://mtsprout.nl/work-life/kom-uit-j ... cial-media
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Even los van wie er wel/niet gelijk heeft: Dit is precies hetzelfde als jij gelovig zou zijn en hij de hele tijd zou zeggen dat God niet bestaat, dat je naïef bent dat je erin gelooft, dat je geen eigen mening hebt etc.

Heeft hij nooit van de grondwet, artikel 6 gehoord? Waarom respecteert hij jouw mening niet?
Alle reacties Link kopieren
Als het niet zo bizar en verdrietig was dan zou je er keihard om moeten lachen.

Trump, FvD en de complotgekkies. Je ziet het bij allemaal; de meest absurde theorieën en verklaringen bedenken om vooral maar te vermijden te moeten erkennen dat ze zelf fout zijn. En aangezien fantasie grenzeloos is en het internet wereldwijd toegankelijk klan dit soort gedachtegoed ongebreideld voort tieren.

Het is gewoon één en al ontkenning. Niet willen buigen. Op het arrogante af. Radicalisatie en indoctrinatie. En al zijn de koppen nog zo slim dit is een stoornis in het karakter waar psychologen vast wel een label op kunnen plakken.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
chanella1 schreef:
09-03-2021 10:50
Er is geen gesprek meer mogelijk.

Ik heb aangegeven dat ik twijfel door zijn ideeën, hij begrijpt dat niet. Hij vindt dat je ook samen moet kunnen zijn wanneer je allebei een andere visie hebt maar dat ik niet open genoeg sta voor hem. Dat ik de discussie niet met hem wil aangaan, bevooroordeeld ben door alles wat de mainstream media me voorschotelt en dat ik mijn kop in het zand steek.

Dit is denk ik wel de kern;

In zijn beleving ben jij het probleem; jij staat niet open, jij bent naïef. Jij hebt niet een andere visie, jij hebt de verkeerde visie. Zijn oplossing voor het feit dat jullie een verschil van inzicht hebben is dat jij zijn inzicht voor waar aanneemt. Praten over jullie relatie betekent voor hem dat hij jou moet overtuigen.

Het is eigenlijk niet eens echt een kwestie of jij stopt met de relatie; hij heeft jou al lang gediskwalificeerd als gelijkwaardige partner.
Alle reacties Link kopieren
Waar ligt precies het pijnpunt, bij het feit dat hij de theorieën aanhangt en daar een voorstander van is of dat hij jouw continu probeert te overtuigen?

Aan het eerste valt niet zo gek veel te doen dus dan is het misschien beter als je uit elkaar gaat. Aan het laatste zou je nog kunnen proberen het hem heel duidelijk te maken dat je op zijn gepreekt niet zit te wachten.
Alle reacties Link kopieren
chanella1 schreef:
09-03-2021 10:50

En wat ik ook zeg, hij lult me er zo makkelijk onder, hij heeft altijd een antwoord klaar en dit is niet om te buigen, hij is zo overtuigd van zijn waarheid.

Dat komt omdat hij aan de makkelijke kant van dit spectrum staat. Van onzin is er een oneindige hoeveelheid, dat stopt nooit, valt nooit te verifiëren en dus ook niet te ontkrachten. Zonde van je tijd en je gemoedsrust.
Alle reacties Link kopieren
Die is helemaal koekoek. Heel snel wegrennen van zo een wappie!
Dit zou voor mij echt een dealbreaker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar, To, echt.
Natuurlijk blért iedereen hier dat je heel hard moet weglopen maar ik denk dat het een stuk lastiger is als je van iemand houdt, een heel goede tijd met de ander hebt (gehad).

Ik herken het licht, ook mijn lief laat zich nogal beïnvloeden door een complotdenkster in zijn omgeving. Het grote verschil is alleen dat wij er heel goed over kunnen praten en hij respect heeft voor mijn denkbeelden en ik hem ook gerust kan vertellen dat hij net zozeer uit angst redeneert als al die corona-angstigen. Als hij anders zou reageren en mij als naief zou wegzetten of me zou bestoken met complotfilmpjes zou ik mijn relatie ook ernstig onder de loep nemen maar wél nadat ik dit meerdere keren met hem besproken zou hebben inclusief de mededeling dat hij me wegjaagt.

Ik vind dat je het heel helder verwoordt hier. Waarom laat je hem dit topic niet lezen?
...
sprankelend schreef:
09-03-2021 11:24
Dat komt omdat hij aan de makkelijke kant van dit spectrum staat. Van onzin is er een oneindige hoeveelheid, dat stopt nooit, valt nooit te verifiëren en dus ook niet te ontkrachten. Zonde van je tijd en je gemoedsrust.
Het is eigenlijk gewoon gaslichting.
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
09-03-2021 10:09
Ik snap je wel. Dat hij die YouTube filmpjes in zijn eigen tijd kijkt is een ding, maar dat hij jou zo fanatiek probeert te ‘bekeren’ en niet accepteert dat jij er anders over denkt zou voor mij ook een afknapper en zelfs dealbreaker zijn. Relaties zijn niet altijd voor altijd en soms is het goed om elkaar weer los te laten.
Ik zou geen relatie kunnen hebben met iemand die zulke filmpjes kijken en zulke dingen gelooft. Ook al probeert hij mij niet te bekeren, dat is voor mij einde relatie.

TO, onmiddellijk mee stoppen, dat zou ik doen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
09-03-2021 10:11
Het lijkt me verschrikkelijk om met zo iemand samen te moeten leven. Ik denk absoluut dat dit een dusdanig fundamenteel verschil van levensvisie is dat je dit nooit op één lijn krijgt. Dit gaat er feitelijk niet om hoe hij hier over denkt maar dat zijn gedachtegang op deze manier werkt. En dat zal je terug gaan zien in heel veel fundamentele keuzes.

Zou je dit jezelf, je familie, je kinderen, je vriendinnen, je cavia aan willen doen?
Precies.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Hij klinkt als iemand die vooral leuk en gezellig is als je dezelfde kant op gaat. Kan dat kloppen TO?

Hebben jullie eerder grote meningsverschillen gehad? Hoe ging hij daar mee om?


Verder zou ik deze relatie verbreken. Alleen stemmen op Baudet zou zou voor mij al een overweging waard zijn. De rest.... :facepalm:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
09-03-2021 11:13
Dit is denk ik wel de kern;

In zijn beleving ben jij het probleem; jij staat niet open, jij bent naïef. Jij hebt niet een andere visie, jij hebt de verkeerde visie. Zijn oplossing voor het feit dat jullie een verschil van inzicht hebben is dat jij zijn inzicht voor waar aanneemt. Praten over jullie relatie betekent voor hem dat hij jou moet overtuigen.

Het is eigenlijk niet eens echt een kwestie of jij stopt met de relatie; hij heeft jou al lang gediskwalificeerd als gelijkwaardige partner.

Mooi omschreven!
Alle reacties Link kopieren
Hm...wat ontzettend vervelend TO!
Aan de ene kant zou ik zeggen: als mensen over essentiele punten in t leven er zo anders in staan, gaat het vaak niet werken. Aan de andere kant ben ik nog wel benieuwd of zijn "gekte" bijtrekt als we over een paar maanden gevaccineerd zijn en wat meer ons eigen leven terugkrijgen. Misschien draait hij nu ook n beetje door doordat we letterlijk en figuurlijk in ons eigen bubbel zitten en nergens naartoe kunnen.

Zou een mogelijke hypothese kunnen zijn:
De een wordt depressief, de ander wordt een wappie...maar als straks de terrassen weer open kunnen, we weer kunnen reizen of op een andere manier onder de mensen komen, komen we weer wat meer met beide benen op de grond

In dat laatste geval zou ik, in jouw situatie, het misschien nog even aankijken en nu nog niet de handdoek in de ring gooien. Al snap ik ook als de koek op is/dit gedoe je al te veel energie heeft gekost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven