Relatieproblemen. Partner drinkt te veel. Blijven of niet?

26-04-2020 21:01 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend gaf twee weken geleden aan, tijdens een woordenwisseling zo niet verder te willen gaan. Ik schrok hier erg van en heb hem gevraagd hier goed over na te denken. We zijn al jaren samen en hebben twee lieve kinderen.

Na mijn eerste schrik ook zelf gaan nadenken over wat ik wil en zelf tot de conclusie gekomen dat er dingen moeten veranderen. Samen in gesprek gegaan waarin hij meerdere zaken heeft aangegeven die hij anders zou willen. Ik heb aangegeven dat ik wil dat hij minder gaat drinken. Hij vind dit onzin en zegt dat onze problemen daar niets mee te maken hebben, ik vind van wel.

Vriend start in de ochtend vaak al met alcohol en drinkt regelmatig 3 flessen wijn op een dag. Ik vind dat dit invloed heeft op zijn gedrag. Sneller geïrriteerd, minder betrokken bij het gezinsleven en ja, daar word ik inderdaad geen leukere vrouw van; dat geef ik toe. Vriend vind het onzin dat ik nu over zijn alcoholgebruik begin. Het klopt dat hij al langere tijd regelmatig drinkt. Hij is al eens gestopt maar begon weer opnieuw. Ik heb hem echt wel vaker op zijn (drink)gedrag aangesproken maar ben van nature conflictvermijdend dus liet het idd nooit hoog oplopen.

Ik sta nu voor een keuze. Het liefste wil ik dat hij hulp zoekt bij zijn alcoholprobleem maar daar staat hij nu niet voor open. Ik heb de keuze om bij hem te blijven of weg te gaan. Is er iemand die voor hetzelfde dilemma heeft gestaan?
De opbouw in het verhaal is vreemd: "Ja, we hadden het niet meer zo leuk en mijn vriend wilde niet meer verder en ineens bedacht ik me dat ik het ook niet zo leuk voor onze lieve kinderen vind dat hij drie flessen wijn per dag drinkt. Kwam ineens in me op."
justagirly schreef:
26-04-2020 21:27
Hoezo niet?
Omdat er in wijn meer alcohol zit?
Ik bedoel gewoon te zeggen dat het steeds opschuift naar meer en nog meer.
Of dat nou bier is, wijn of cognac of whisky doet er niet zoveel toe.

Dat is ook niet zo, je hebt verschrikkelijk veel verschillende soorten alcoholisten.

Dat voorbeeld met bier is omdat als mannen ( of vrouwen ) in een groepje makkelijk 10 bier drinken. Met 3 flessen wijn voor iedereen liggen de meesten wel op de grond.
Holy shit, 3 flessen per dag, in de óchtend al drinken en jonge kinderen?? Is dit echt?? Je klinkt zo laconiek? Waarom is híj nu degene die niet verder wil en waarom was/ben jij dit niet? Vind jij dit mega drankprobleem nog wel ok? Waarom? Vind je dit veilig voor je kinderen zo? Rijdt hij ook met drank op?
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
26-04-2020 21:35
Dat is ook niet zo, je hebt verschrikkelijk veel verschillende soorten alcoholisten.

Dat voorbeeld met bier is omdat als mannen ( of vrouwen ) in een groepje makkelijk 10 bier drinken. Met 3 flessen wijn voor iedereen liggen de meesten wel op de grond.
Zit wat in ja.
Al vallen de meeste mensen na 10 halve liters ook wel om denk ik.
Betty_Slocombe schreef:
26-04-2020 21:32
De opbouw in het verhaal is vreemd: "Ja, we hadden het niet meer zo leuk en mijn vriend wilde niet meer verder en ineens bedacht ik me dat ik het ook niet zo leuk voor onze lieve kinderen vind dat hij drie flessen wijn per dag drinkt. Kwam ineens in me op."
Nou, echt. Vriend heeft twijfels bla bla, en oh ja, hij drinkt 3 flessen wijn, misschien moet ik toch maar niet met hem door? Echt, wtf.
Alle reacties Link kopieren
Ja, helaas is de situatie zoals ik hem omschrijf. Het drankgebruik is erin geslopen en ik heb dit gezien en laten gebeuren. Ik begrijp donders goed dat de situatie voor anderen onbegrijpelijk is.
justagirly schreef:
26-04-2020 21:41
Zit wat in ja.
Al vallen de meeste mensen na 10 halve liters ook wel om denk ik.
Ik krijg het niet eens weg, ik ben niet zo gek op pils, maar ken er zat die dat zo weg drinken.

De echte bier alcoholisten drinken gewoon een tray op een dag. Blikjes Export. Nog geen 40 cent per blik geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Al in de ochtend én 3 flessen per dag? O_O
En dan ook nog kinderen in huis?

Pak je verantwoordelijkheid in krijsts naam en gá.
Sterker nog, dit gaat alleen nog maar meer bergafwaarts hoe langer het duurt.

Jij kunt je vriend niet redden dat moet hij zelf gaan doen/willen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
3 flessen wijn? Per dag?? En waarom precies ben jij nog bij hem met je kinderen??

Dat is niet alleen een relatieprobleem maar een enorm alcoholprobleem.
Alle reacties Link kopieren
Je en jullie kinderen wonen dus met een alcoholist in huis? Dat lijkt me geen gezonde situatie.

Wanneer hij niet aan zijn problemen wil gaan werken, dan moet hij een andere woonplek gaan zoeken. Niet in 1 huis met 2 jonge kinderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Betty_Slocombe schreef:
26-04-2020 21:32
De opbouw in het verhaal is vreemd: "Ja, we hadden het niet meer zo leuk en mijn vriend wilde niet meer verder en ineens bedacht ik me dat ik het ook niet zo leuk voor onze lieve kinderen vind dat hij drie flessen wijn per dag drinkt. Kwam ineens in me op."
Dit. Verhaal klopt niet

3 flessen wijn is ook wel onwaarschijnlijk
RocketScienceFiction schreef:
26-04-2020 21:51
Ik krijg het niet eens weg, ik ben niet zo gek op pils, maar ken er zat die dat zo weg drinken.

De echte bier alcoholisten drinken gewoon een tray op een dag. Blikjes Export. Nog geen 40 cent per blik geloof ik.
Mijn vader drinkt vier halve liters, zegt hij, ik denk eerder richting zes. Dan heb je het dus over 15 standaard glazen. Daarbij nog een aantal glazen sterke drank. Dat vind ik al veel, maar eigenlijk is hij dus een licht geval?
Drie flessen wijn is ook 15 standaard glazen, dus in theorie zou dat moeten kunnen. Zelf val ik halverwege mijn derde glas om, en zeker nu ik ouder word kan ik echt niet veel meer drinken.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 26-04-2020 22:00
15.16% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
26-04-2020 21:12
Ik vind de hoeveelheid tamelijk ongeloofwaardig en ik ben toch echt tussen de alcoholisten opgegroeid.
Maar goed, als dit echt zo is, dan is het klaar nu. Hij moet geholpen worden en jij moet voor je kinderen zorgen.
Nee hoor, dat is niet ongeloofwaardig helaas. Ik ken zelf iemand die ook zoveel dronk en zo vroeg begon.
Alle reacties Link kopieren
Je had allang weg moeten zijn, en zeker met kinderen.
Waar is je verantwoordelijkheid als ouder?!
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat moeilijk! Je geeft aan dat je man niet open staat voor hulp bij zijn alcoholprobleem. Staat je man open voor relatie therapie? Lijkt me dat je daar dan ook dit kan bespreken.

Maak hem duidelijk dat je niet verder kan met een man die zoveel drinkt
Iemand die zoveel drinkt is geen fijn persoon meer om mee te leven. In feite heb je gewoon een junk in huis. Helaas kun je er pas iets mee als hij zelf erkent dat hij een probleem heeft.
MisaMi schreef:
26-04-2020 22:00
Nee hoor, dat is niet ongeloofwaardig helaas. Ik ken zelf iemand die ook zoveel dronk en zo vroeg begon.
Het kan. Maar dan functioneer je verder nog maar heel matig, als je zóveel drinkt. Je baan houden is dan al ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Verslavingsgedrag is mega ingewikkeld en ontstaat niet in een week.

Maar 3 flessen wijn is aardig wat maar ik heb voor mensen gezorgd die na een fles wodka nog konden praten (waar een ander dood zou zijn)... heeft hij vrienden? Waarom drinkt hij? Is hij depressief? Heeft hij werk?
MinkeDeWit schreef:
26-04-2020 21:58
Mijn vader drinkt vier halve liters, zegt hij, ik denk eerder richting zes. Dan heb je het dus over 15 standaard glazen. Daarbij nog een aantal glazen sterke drank. Dat vind ik al veel, maar eigenlijk is hij dus een licht geval?

Dat is te kort door de bocht. Denk dat het best veel is. Zeker als je rekent met standaardporties, dan drinken mensen al snel meer dan ze dachten.

Misschien is jouw vader wel een functionerende alcoholist, met een baan en verder geen problemen. De mensen die dagelijks een tray Export kopen hebben vaak geen werk en drinken de hele dag door.

Maar er valt met je vader niet redelijk te praten?
MinkeDeWit schreef:
26-04-2020 21:58
Mijn vader drinkt vier halve liters, zegt hij, ik denk eerder richting zes. Dan heb je het dus over 15 standaard glazen. Daarbij nog een aantal glazen sterke drank. Dat vind ik al veel, maar eigenlijk is hij dus een licht geval?
Drie flessen wijn is ook 15 standaard glazen, dus in theorie zou dat moeten kunnen. Zelf val ik halverwege mijn derde glas om, en zeker nu ik ouder word kan ik echt niet veel meer drinken.
Ik heb in de verslavingszorg gewerkt, en 6 halve liters is veel, maar daar nog geen uitzondering. Bij een tray per dag functioneer je verder niet meer goed. Er zijn wel mensen die 2 flessen wijn en een berg bier drinken op een dag, of die inderdaad nog praten na een fles wodka, zeker wel, maar die doen verder niet zoveel meer naast drinken.

Functioneren in een gezin, je bed uitkomen, naar je werk gaan, dat hou je met die hoeveelheden niet of maar heel kort vol.


Dus deze to, die vertelt een half verhaal.
RocketScienceFiction schreef:
26-04-2020 22:05
Dat is te kort door de bocht. Denk dat het best veel is. Zeker als je rekent met standaardporties, dan drinken mensen al snel meer dan ze dachten.

Misschien is jouw vader wel een functionerende alcoholist, met een baan en verder geen problemen. De mensen die dagelijks een tray Export kopen hebben vaak geen werk en drinken de hele dag door.

Maar er valt met je vader niet redelijk te praten?
Hij werkt al jaren niet meer, VUT en nu gepensioneerd. Hoe bedoel je redelijk te praten? Als je voorstelt dat hij zijn drankgebruik mindert (ivm allerlei gezondheidsproblemen), reageert hij alsof je zijn allerliefste bezit wilt afnemen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reactie,s. Hij vind dat ik zeur als ik over zijn alcoholinname begin. Jullie laten mij inzien dat ik voor mijzelf (en de kids) een keuze moet maken. Ik vind dat wel heel verdrietig en moeilijk. Hij heeft zeker niet altijd zoveel gedronken, het is er in geslopen.
mamavantweekids schreef:
26-04-2020 22:09
Bedankt voor jullie reactie,s. Hij vind dat ik zeur als ik over zijn alcoholinname begin. Jullie laten mij inzien dat ik voor mijzelf (en de kids) een keuze moet maken. Ik vind dat wel heel verdrietig en moeilijk. Hij heeft zeker niet altijd zoveel gedronken, het is er in geslopen.
Ben je altijd zo kort van stof? Hij had twijfels zei je, niet jij. Waarom had hij twijfels?
Ik las de topictitel en dacht: please geen kinderen, please geen kinderen, please geen... Helaas wel.
Th∅rdis schreef:
26-04-2020 22:04
Het kan. Maar dan functioneer je verder nog maar heel matig, als je zóveel drinkt. Je baan houden is dan al ingewikkeld.

Dan staat het gezin waarschijnlijk al op een lijstje. Als er zoveel gedronken wordt valt dat op. In de buurt, op school, familie en instanties. Zoveel drinken leidt vrijwel onherroepelijk tot veel problemen. Werk, financiën, waar niet.

Hier kwam de aap uit de mouw toen manlief aangaf niet tevreden te zijn. Ok.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven