Relatieproblemen. Partner drinkt te veel. Blijven of niet?

26-04-2020 21:01 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend gaf twee weken geleden aan, tijdens een woordenwisseling zo niet verder te willen gaan. Ik schrok hier erg van en heb hem gevraagd hier goed over na te denken. We zijn al jaren samen en hebben twee lieve kinderen.

Na mijn eerste schrik ook zelf gaan nadenken over wat ik wil en zelf tot de conclusie gekomen dat er dingen moeten veranderen. Samen in gesprek gegaan waarin hij meerdere zaken heeft aangegeven die hij anders zou willen. Ik heb aangegeven dat ik wil dat hij minder gaat drinken. Hij vind dit onzin en zegt dat onze problemen daar niets mee te maken hebben, ik vind van wel.

Vriend start in de ochtend vaak al met alcohol en drinkt regelmatig 3 flessen wijn op een dag. Ik vind dat dit invloed heeft op zijn gedrag. Sneller geïrriteerd, minder betrokken bij het gezinsleven en ja, daar word ik inderdaad geen leukere vrouw van; dat geef ik toe. Vriend vind het onzin dat ik nu over zijn alcoholgebruik begin. Het klopt dat hij al langere tijd regelmatig drinkt. Hij is al eens gestopt maar begon weer opnieuw. Ik heb hem echt wel vaker op zijn (drink)gedrag aangesproken maar ben van nature conflictvermijdend dus liet het idd nooit hoog oplopen.

Ik sta nu voor een keuze. Het liefste wil ik dat hij hulp zoekt bij zijn alcoholprobleem maar daar staat hij nu niet voor open. Ik heb de keuze om bij hem te blijven of weg te gaan. Is er iemand die voor hetzelfde dilemma heeft gestaan?
Alle reacties Link kopieren
RocketScienceFiction schreef:
26-04-2020 21:51
Ik krijg het niet eens weg, ik ben niet zo gek op pils, maar ken er zat die dat zo weg drinken.

De echte bier alcoholisten drinken gewoon een tray op een dag. Blikjes Export. Nog geen 40 cent per blik geloof ik.
Dat klopt ja, zelf ook gezien hier en daar. :-?
Alle reacties Link kopieren
En het vele drinken is gestart bij een depressie. Daarvoor in behandeling geweest. Toen ook gestopt met alcohol.

Hij werkt momenteel niet, staat wel iedere ochtend op tijd op. Bloedje Chago, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
mamavantweekids schreef:
26-04-2020 21:50
Ja, helaas is de situatie zoals ik hem omschrijf. Het drankgebruik is erin geslopen en ik heb dit gezien en laten gebeuren. Ik begrijp donders goed dat de situatie voor anderen onbegrijpelijk is.
Dan gaf je er al langere tijd niet veel meer om. Niet om hem, noch om de relatie.
Sorry, maar zo komt het dan over, vind ik.
justagirly wijzigde dit bericht op 26-04-2020 22:15
5.65% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
26-04-2020 22:08
Hij werkt al jaren niet meer, VUT en nu gepensioneerd. Hoe bedoel je redelijk te praten? Als je voorstelt dat hij zijn drankgebruik mindert (ivm allerlei gezondheidsproblemen), reageert hij alsof je zijn allerliefste bezit wilt afnemen.

Ja, dat bedoelde ik. Als je vader er zo in staat is het kansloos ja. Klote om te zien.
Alle reacties Link kopieren
MisaMi schreef:
26-04-2020 22:00
Nee hoor, dat is niet ongeloofwaardig helaas. Ik ken zelf iemand die ook zoveel dronk en zo vroeg begon.
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
En waarom blijf jij bij hem?
mdh schreef:
26-04-2020 22:00
Je had allang weg moeten zijn, en zeker met kinderen.
Waar is je verantwoordelijkheid als ouder?!
Dan ga je scheiden en ben je verplicht je kinderen eens in de zoveel tijd mee te geven aan een alcoholist :sarcastic:
Hoe oud zijn je kinderen?
Alle reacties Link kopieren
mamavantweekids schreef:
26-04-2020 21:50
Ja, helaas is de situatie zoals ik hem omschrijf. Het drankgebruik is erin geslopen en ik heb dit gezien en laten gebeuren. Ik begrijp donders goed dat de situatie voor anderen onbegrijpelijk is.
Voor mij niet zo onbegrijpelijk, verslaving ontstaat nooit zomaar in één keer, het is een proces van steeds weer iets verder verleggen van de grens waarbij jij als partner als het ware in meegroeit. Het is een fnuikend en geniepig proces.
Ook al functioneert hij misschien nog redelijk, zijn aandoening is progressief en als de hoeveelheid klopt wat je schrijft dan wordt het de hoogste tijd om aan de noodrem te gaan trekken.
Dit gaat echt niet minder worden met de vraag of het wat minder kan, hij heeft een verslavingsprobleem, drie flessen per dag kun je niet meer Bourgondisch noemen.
Jij moet in actie komen TO, hij zal zijn probleem blijven bagataliseren , erover liegen en de schuld bij jou leggen. Je vraagt een verandering van hem die hem angst aanjaagt en dat geeft altijd conflict.
Als hij zelf niet wil inzien dat hij een probleem heeft dan zul jij een beslissing moeten nemen.
Je kun hem alleen maar helpen door er niet meer in mee te gaan.
Zoek hulp To, er zijn hulpgroepen voor partners van verslaafden.
Sterkte
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie w203, het is er in geslopen en ik besef mij dat ik hierin mee ben gegroeid. Doordat hij zo boos werd en aangaf niet met mij verder te willen zijn mijn ogen geopend. Ik heb tijd genomen om zelf kritisch te kijken naar de situatie en kon niet meer om
zijn alcoholgebruik heen. Ik blijf echter de man achter de verslaving zien en daar ben ik dolgelukkig mee geweest. Dat maakt het nu ook zo moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Sugar¹ schreef:
26-04-2020 22:19
Dan ga je scheiden en ben je verplicht je kinderen eens in de zoveel tijd mee te geven aan een alcoholist :sarcastic:
Hoe oud zijn je kinderen?
De kinderen zijn 9 en 11 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
Heftig. Ik zou uit elkaar gaan en zorgen dat je weer balans gaat vinden. Hoe kan het dat je dit al die jaren voor lief hebt genomen? Praat met je huisarts. Hebben je kinderen hulp nodig?

Nu eerst focus op jezelf en de kids. Hij zoekt het maar even zelf uit.
Alle reacties Link kopieren
mamavantweekids schreef:
26-04-2020 22:37
Bedankt voor je reactie w203, het is er in geslopen en ik besef mij dat ik hierin mee ben gegroeid. Doordat hij zo boos werd en aangaf niet met mij verder te willen zijn mijn ogen geopend. Ik heb tijd genomen om zelf kritisch te kijken naar de situatie en kon niet meer om
zijn alcoholgebruik heen. Ik blijf echter de man achter de verslaving zien en daar ben ik dolgelukkig mee geweest. Dat maakt het nu ook zo moeilijk.
Dat begrijp ik, maar die man is er nu niet. Die is verdwenen en overgenomen door zijn verslaving. Hij geeft duidelijk aan dat hij niet open staat voor behandeling van zijn verslaving, sterker nog, hij wil er niet eens over praten. Dat betekent dat hij nog heel, heel ver verwijderd is van een oplossing. Zolang hij verslaafd is, is hij niet die man waar jij dolgelukkig mee was.
Dat accepteren en daarnaar handelen is jouw prioriteit. Helpen kun je hem niet. Dat wil hij niet.
Doe je kinderen deze onveiligheid niet meer aan. Zorg dat ze tenminste één stabiele en veilige haven hebben. Dat is je plicht!
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben problemen, zegt hij. Die zou hij graag opgelost willen zien. Jij geeft een probleem aan dat hij niet erkent. Maar het is wel iets dat jij als een groot probleem ervaart, en terecht! Maar goed, hij bepaalt kennelijk dus ook nog wat de problemen zijn en jouw probleem, het feit dat hij te veel drinkt, dat erkent hij niet.

Dit zijn al meerdere redenen bij elkaar om bij hem weg te gaan. Want zo gaat het hem niet worden. Je moet hém voor de keuze stellen:
afkicken, of jij en de kinderen zijn weg. Want tsja, gedeeld ouderschap zit er natuurlijk ook niet in. Je kunt je kinderen niet bloot stellen aan zo'n zuiplap. Mag hij kiezen of hij voor zijn gezin gaat of voor de alcohol, in deze letterlijke bewoording.

En denk niet dat de oorspronkelijke man terug komt. De alcohol staat in de weg. Je bent hem daarom kwijt. En door bij hem te blijven, faciliteer je min of meer zijn verslaving. En door weg te gaan, geef je een heel belangrijk signaal af wat nog een mogelijkheid biedt dat hij ooit tot inzicht komt. En tot inzicht komen doet hij heus niet als je bij hem blijft.
Hij komt ook niet tot inzicht als TO weggaat, grote kans dat het nog harder gaat. Deze man is in zijn huidige toestand gewoon doorlopend handelingsonbekwaam en kan geen beslissingen nemen.

Dit wordt sowieso een opname en detox als hij al zou willen.
Alle reacties Link kopieren
mamavantweekids schreef:
26-04-2020 22:37
Bedankt voor je reactie w203, het is er in geslopen en ik besef mij dat ik hierin mee ben gegroeid. Doordat hij zo boos werd en aangaf niet met mij verder te willen zijn mijn ogen geopend. Ik heb tijd genomen om zelf kritisch te kijken naar de situatie en kon niet meer om
zijn alcoholgebruik heen. Ik blijf echter de man achter de verslaving zien en daar ben ik dolgelukkig mee geweest. Dat maakt het nu ook zo moeilijk.
“Hoe erg moet de pijn worden voordat je iets gaat veranderen” dit geldt voor hem maar ook voor jou.
Mensen met een verslaving moeten over het algemeen eerst rock-bottom gaan.
Alles (dreigen te) verliezen voordat er hulp wordt aanvaard.
Het is ook hartstikke moeilijk, niet voor niets wordt verslaving een familieziekte genoemd.
Er gaat pas wat veranderen als hij het besef krijgt dat alcohol alles van hem gaat afpakken wat hem lief is.
Ik heb in die situatie gezeten, ik was zo iemand als jou partner en ben ook bijna alles kwijtgeraakt.
Het heeft mij een kliniek en een aantal jaren droogstaan gekost om vol te beseffen hoe ziek ik eigenlijk was en wat ik had aangericht.

Maak een plan en ga ervoor, je kinderen mogen niet meegesleurd worden in zijn waanzin van gebruik.
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte TO!
Super goede posts hierboven mij.
Ik denk dat ze gelijk hebben....
Ik wens je heel veel kracht toe, komende tijd zal niet makkelijk worden.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
26-04-2020 22:07
Ik heb in de verslavingszorg gewerkt, en 6 halve liters is veel, maar daar nog geen uitzondering. Bij een tray per dag functioneer je verder niet meer goed. Er zijn wel mensen die 2 flessen wijn en een berg bier drinken op een dag, of die inderdaad nog praten na een fles wodka, zeker wel, maar die doen verder niet zoveel meer naast drinken.

Functioneren in een gezin, je bed uitkomen, naar je werk gaan, dat hou je met die hoeveelheden niet of maar heel kort vol.

Dus deze to, die vertelt een half verhaal.

Het zou zomaar kunnen zijn dat TO ook drinkt.
Het verhaal is niet volledig. Ik weet niet helemaal waarom dit een gedachte is die de hele tijd bij me naar voren komt.
Er ontbreekt wat.
Alle reacties Link kopieren
En wat zeggen jullie kinderen ervan?
Ze zijn oud genoeg om het gedrag van je vriend aan zijn alcoholgebruik te linken.
Heb je al eens goed geobserveerd wat het drinken en de problemen binnen jullie relatie met hen doen?
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
En wat waren ZIJN punten dan, dat hij zo niet verder wil met de relatie...?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
26-04-2020 23:28
En wat waren ZIJN punten dan, dat hij zo niet verder wil met de relatie...?
Zijn alcoholgebruik maakt haar “geen leukere vrouw”, aldus de openingspost.

De sfeer is goed verziekt en er lopen twee kinderen rond, die blijkbaar geen prioriteit zijn. Anders had TO haar vriend wel eerder voor de keuze “afkicken of ik vertrek met de kinderen” gesteld.
De toekomst is niet meer wat het was
TO noemt zichzelf conflictvermijdend, nou dan weet je het wel.

Deze relatie is totaal ongelijkwaardig en zit gigantisch scheef, waarschijnlijk heeft ze al jaren haar kop diep in het zand uit angst om hem te verliezen. Ook nu lees je in haar openingspost en reacties niets dan angst en onwil om hem te verlaten. Die gaat écht niet weg. Zonder kinderen: zelf weten. Maar de kinderen zijn er, en hebben iemand nodig om hun veiligheid te geven. Wie gaat dat zijn?


Ik ben ook nog steeds benieuwd of hij auto rijdt met drank op. Of zit hij de hele dag thuis en doe jij alles? Werken, kinderen, huishouden? Hoe is jouw leven, TO?
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
26-04-2020 21:12
Ik vind de hoeveelheid tamelijk ongeloofwaardig en ik ben toch echt tussen de alcoholisten opgegroeid.
Maar goed, als dit echt zo is, dan is het klaar nu. Hij moet geholpen worden en jij moet voor je kinderen zorgen.
Ik had een vriendin die op een verjaardag 3 flessen rosé weg tikte. Trouwens, zij zoop elke avond een fles wijn leeg. Dus dagelijks 3 flessen is nog een kleine jongen. 😁
Er zijn zelfhulpgroepen voor partners van alcoholisten. Daar ontmoet je lotgenoten en luister je naar hun verhalen en krijg je ook mee hoe jou leven eruit ziet als je blijft. Kan heel verhelderend zijn. Inzicht geven ook.
Kijk eens op deze site:
https://www.aa-nederland.nl/partners/

Kinderen 9 en 11 begrijp ik? Krijgen echt wel mee wat hun vader doet. Dat moet je echt niet willen hoor! Emotioneel zijn jullie beide niet voor ze beschikbaar hij door zijn ziekte verslaving en jij door de stress die het met zich mee brengt. Feit dat je het niet kunt veranderen en jij codependent gedrag laat zien. Wat als ze het aan de juf of meester vertellen. Zeggen ze nooit waarom drinkt papa zoveel? Voelen ze zich veilig? Is hun veiligheid gewaarborgd? Zijn ze gelukkig? Hebben ze het gevoel dat voor ze zorgt. Komt zo in me op...

Doe er zelf wat aan nu het kan. Je kunt iemand niet redden. Helen met je liefde e.d. Verslaving is een progressieve ziekte.
In stand houden van zijn verslaving doe je met de dynamiek waar jullie in verstrikt zitten. Praat met je huisarts en vraag die om hulp die heeft vast raad. Misschien ook al eerder geholpen zoals met de depressie en dat hij toen stopte met drank? Je verhaal doen kan al opluchten. Is ook beter als er ecbt actie word opgelegd. De schade die je kinderen oplopen kan immens zijn. Ik bedoel het echt goed. Lijkt me een zware situatie waar jullie in zitten als gezin. Hoop dat je eruit komt. Goed dat je een topic bent gestart. Hoop dat het wat antwoorden en tips geeft waar je echt wat aan hebt!
anoniem_396120 wijzigde dit bericht op 27-04-2020 01:25
Reden: Correctie
10.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij begint al in de ochtend en drinkt 3 flessen :woa:

Waarom wacht je zolang voor je aan de bel trekt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een man die 3 liter wijn per dag wegtikt, en daar ga jij een kind mee maken :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven