Relatieproblemen

10-01-2019 22:19 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje mee, maar wilde nu zelf wat van me afschrijven.
Ik heb het gevoel dat de relatie met mijn vriend soms de verkeerde kant uit dreigt te gaan. Ookal heb ik nog steeds het gevoel dat we op een dieper niveau goed bij elkaar passen, oppervlakkige irritaties laten me soms twijfelen.
Hij kropt dingen op tot opeens de bom barst en heeft nooit echt geleerd om over dingen te praten (hij heeft sowieso geen goede jeugd gehad). De afgelopen 2 jaar heb ik hem geprobeerd in te laten zien dat het oké is om te praten en dat het juist een kans is om dichter tot elkaar te komen. Zijn oplossing bij een onenigheid is vaak zijn stem verheffen of weglopen. Net als nu..
Vandaag was ik wat eerder van huis weg en eerder thuis dan hij en ging ik onderweg naar huis boodschappen doen. Vervolgens kom ik thuis, ruim ik het huis op, vouw ik 2 wasjes weg en begin met koken.
Vriend komt thuis en we zitten even samen op de bank. Vervolgens sta ik op en vraag ik of hij zo de hond uit wil laten. Hij was moe en wilde een dutje doen. Prima, maar als ik vraag wanneer hij dan wel de hond uit zou kunnen laten (dan kan ik kijken of dat nog kan voor hond) antwoordt hij dat hij daar niet over na wil denken, moe is en gaat slapen.
Uiteraard wil ik hond niet de dupe laten zijn en ga ik de hond uitlaten. Vervolgens was ik over dit alles lichtelijk geïrriteerd, aangezien ik nog 2 werkafspraken had die avond en hij dus niks uitvoerde.
Toen ik thuiskwam van die afspraken zat hij nog steeds met zijn telefoon in bed. Ik ging in de woonkamer zitten. Vervolgens komt hij de woonkamer binnen met z'n jas aan en wilde eerst zonder iets te zeggen de deur uit gaan, vervolgens roep ik 'ga je weg?' en komt hij terug. Ik leg hem wederom uit dat ik het niet fijn vindt als we in zo'n sfeer uit elkaar gaan, waarna hij door me heen begint te praten, ik verhef mijn stem, hij verheft zijn stem en uiteindelijk barst ik in huilen uit. Ja, een beetje dramatisch van me, maar ik kan dat moeilijk binnen houden. Vervolgens zegt hij dat hij niks gedaan heeft en zegt dat ik aan het acteren ben en goed ben in manipuleren. Dat zeg je toch niet als je partner huilt??
Soortgelijke situaties, waar vriend niet wil meehelpen als ik hem dat vraag, gebeuren vaker. Als dat nu al zo is, moet ik er niet aan denken hoe dat straks met eventuele kinderen zou zijn. Maar vooral de manier waarop hij communiceert met mij en hoe hij zomaar weg wilt gaan doet me veel. Als hij het anders had gecommuniceerd was het oké geweest. (bijvoorbeeld: ik zie wat je allemaal doet en ik begrijp dat je me vraagt om ook iets te doen, maar ik kan het nu even niet opbrengen. Ik ga morgen zorgen dat jij niks hoeft te doen *knuffel*)

Ik ben me ervan bewust dat ik te gevoelig. Ik moet soms echt naar hem luisteren ipv ondertussen nadenken over welk antwoord ik kan geven. Ik moet het accepteren dat hij ruimte nodig heeft als hij boos is.

Ik ben het gewoon beu om telkens de verstandigste te zijn die naar hém toekomt om de lucht te klaren. Om vervolgens niet aangekeken (kijkt op telefoon met 'moeilijke' gesprekken) en steeds onderbroken te worden. Mijn geduld raakt op..

Ik ben benieuwd naar wat jullie van mijn verhaal vinden, of naar ervaringen van iemand die ook een conflicten-mijdende vriend heeft

Verder is het een schat. Hij verrast me met lieve dingen of uitjes, hij is ontzettend trouw, grappig en liegt niet. Ik wil ook niet uit elkaar.
Er zijn gewoon dingen waar we tegenaan lopen.
Jij verwijt hem dat hij niet praat, maar gaat wel zonder wat te zeggen geïrriteerd de hond uit laten.

Je zei in zo’n sfeer niet uit elkaar te willen gaan. Welke sfeer?
Hij wil z’n eigen gang gaan en geen gezeur aan z’n hoofd hebben. Klinkt alsof je met een man samen bent.
In een relatie krijg je niet alles perfect en zijn er wel paar dingen waar je tegenaan loopt, maar dat hoort erbij in een relatie. En niemand is perfect, slechte eigenschappen horen erbij. En je geeft aan dat hij geen goede jeugd heeft gehad, misschien hem een keer meenemen naar de psycholoog :)
Dus het huishouden is jouw verantwoordelijkheid en hij helpt (niet) mee?Waarom ben jij zo'n sloof?
Alle reacties Link kopieren
Als hij de energie heeft om uitgebreid aan jou te vertellen dat hij je waardeert en je te knuffelen, heeft hij ook de energie om de hond uit te laten. Ik vind je verwachting daarin onrealistisch.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
10-01-2019 22:41
Hij wil z’n eigen gang gaan en geen gezeur aan z’n hoofd hebben. Klinkt alsof je met een kleuter samen bent.
Ftfy :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
49 keer het woord "ik" gebruiken in je OP is ook een kunst.
Alle reacties Link kopieren
'Als dat nu al zo is, moet ik er niet aan denken hoe dat straks met eventuele kinderen zou zijn.'

Weet hij van jouw kinderwens? Wees dan voorbereid dat je veel alleen zal moeten doen. Deze man klinkt niet echt als daddy material.
Alle reacties Link kopieren
Dat "diepe niveau" haal ik er niet echt uit.
Alle reacties Link kopieren
Kan alleen zeggen dat dat soort ruzies misschien komen door de wekelijkse sleur. Moe van het werk etc. Maar als te vaak wordt gaat het wel irriteren ja.
Het is moeilijk te zeggen wie fout is. Soms hangt er al een vuiltje in de lucht en dan erger je je allebei op de ander. Waardoor de manier van het stemgebruik die irritatie bevestigd.
Doet hij op andere dagen wel iets in het huishouden of mag jij lekker alles doen?
Alle reacties Link kopieren
“ Als hij het anders had gecommuniceerd was het oké geweest. (bijvoorbeeld: ik zie wat je allemaal doet en ik begrijp dat je me vraagt om ook iets te doen, maar ik kan het nu even niet opbrengen. Ik ga morgen zorgen dat jij niks hoeft te doen *knuffel*) “
Serieus ? Dan had je een relatie moeten beginnen met een therapeut.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
10-01-2019 22:47
Dus het huishouden is jouw verantwoordelijkheid en hij helpt (niet) mee?Waarom ben jij zo'n sloof?
Dit.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
10-01-2019 23:52
Serieus ? Dan had je een relatie moeten beginnen met een therapeut.
Dit is precies wat ik tegen mijn vriend zei vorige week toen hij had gekookt en ik heel moe was. Zo raar is dit niet hoor. En zelfs al iets meer naar die richting was al beter geweest.
Alle reacties Link kopieren
@zimi
Ik ging niet zonder wat te zeggen de deur uit. Daar houd ik niet van. Ik heb iets gezegd in de trant van dat ik ook moe was en ook wil relaxen, maar dat het gewoon moet gebeuren. Toen gedag gezegd. Ik ben dan ook weg voor max een uur. Hij is nu nog steeds weg, niks van 'm gehoord.

@ManOpHetPrikbord
Er zit wat in.. Ik moet het wat meer loslaten als z'n manier van communiceren me niet aanstaat. Maar alles maar voor ons/hem doen omdat hij z'n gang wil gaan, nee dankje.

@Ezelsoortje21
Het klopt helemaal wat je zegt en het hoort er ook bij. Hij heeft al therapie gehad, is bij een psycholoog geweest en start binnenkort met een andere therapievorm (niet alleen voor slechte jeugd).

@DeKenau en @Bloody_Mary
Voor sommige dingen hebben we afspraken, het huishouden is niet alleen voor mij. Hij laat alleen soms zijn 'taken' liggen. Heb het idee dat de taken waar geen afspraken voor zijn gemaakt vaker op mij neerkomen, zoals boodschappen doen.

@lolapaloeza
Dankjewel voor je perspectief. Ik snap het ook wel dat hij moe is en nergens zin in heeft, maar als ik dat ook zou doen gebeurt er dus niks. Maarja, praktisch gezien helpt het me niks als hij het wat vriendelijker zou brengen. Dus ik had het los moeten laten.

@TheQ
Tja, het is een vrij lange tekst waarin ik uitleg geef over mijn probleem. Niet meer dan logisch dat er vaak het woord 'ik' in staat.

@P80
Ja, hij weet van mijn kinderwens. Hij denkt zelf ook wel kinderen te willen over een jaar of 5..

@karin6789
Klopt Karin, dit is ook een topic over de oppervlakkige irritaties die we soms hebben en niet over hoe diepgaand onze relatie is. Het één sluit het ander naar mijn mening niet gelijk uit.

@linnylow
Daar heeft het idd mee te maken. En het zou heel goed kunnen dat mijn toon niet fijn was en dat het net wat bij hem triggerde en andersom. Bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Misschien hangt het ook af van de manier waarop je dingen zegt.
Elke aktie geeft een bepaalde reaktie. En als je merkt dat hij vaak op een zelfde manier op je reageert zou je kunnen kijken of je dingen misschien anders kan brengen.
Als je bijv vraagt of hij de hond uit wil laten dan zou het hem misschien kunnen herinneren aan momenten van vroeger aan zijn moeder dat ze bevelen uitdeelde ( ik zeg maar wat)

Misschien kan je eens kijken of je een andere reaktie krijgt als jij het op een andere manier benaderd, bijv als jullie even op de bank hebben gezeten na je werk en hebben bijgekletst zeggen: Schat, zou jij zo denk je de hond even uit kunnen laten? Of zou het je zo uitkomen om even de hond uit te laten?
Zo geef je hem meer ruimte ipv dat het klinkt als een order of een bevel.
Het is een kunst om dingen te zeggen op een bepaalde manier zodat de ander zich niet beveeld voelt
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
11-01-2019 00:34
Dit is precies wat ik tegen mijn vriend zei vorige week toen hij had gekookt en ik heel moe was. Zo raar is dit niet hoor. En zelfs al iets meer naar die richting was al beter geweest.
Haha! Fijn om te horen dat het niet heel raar is om te verwachten. Iets in die richting zou ook al beter zijn idd. Maar dat ongeïnteresseerde/norse schoot me in het verkeerde keelgat
Als hij altijd te moe is voor huishouden/ koken/ de hond. Dan heb je wel een punt mbt kinderen. Als het een keer of af en toe is, dan kun je het accepteren. Een andere dag ben jij misschien moe. Doet hij weer wat meer. Denk daar goed over na. Als het altijd van jou af moet komen, word het zwaar met kinderen.

Misschien een idee om meer klussen te verdelen. Zijn klussen ook niet doen. De hond dan maar voor eigen rekening nemen. Het beest kan er niets aan doen dat je vriend liever op zijn telefoon zit dan hem uitlaat.
Alle reacties Link kopieren
Jullie klinken een beetje alsof jij soms in de moeder-/verzorgersrol zit in jullie relatie. Jij doet de meeste klusjes, doet ook de zijne als hij ze niet doet, spreekt hem erop aan als hij niet communiceert. Hij reageert daar vervolgens nogal kinderachtig op door nukkig te gaan doen. Mijn tips: laat het los als hij een keer de afwas niet doet, ga het niet voor hem doen. Maak alsnog afspraken over de klussen die nu steeds op jou neerkomen. Ga hem niet corrigeren als hij geïrriteerd is, maar wacht op een rustig moment om te bespreken wat dat met jou doet en overleg samen hoe hij dat anders zou kunnen doen. En hou deze gesprekken kort: je hoeft het niet dood te analyseren. Je wilt een afspraak voor ander gedrag maken. Dat kan soms in 3 minuten en soms iets langer.
Alle reacties Link kopieren
Waar is ie nu dan?
Alle reacties Link kopieren
zimi schreef:
10-01-2019 22:39
Jij verwijt hem dat hij niet praat, maar gaat wel zonder wat te zeggen geïrriteerd de hond uit laten.

Je zei in zo’n sfeer niet uit elkaar te willen gaan. Welke sfeer?
Dat ja, je blaast zaken die niets zijn op. Je wil dat je vriend 100% doet wat jij zegt maar zo werkt het niet in een relatie. Hij kan/wil de hond niet uitlaten: hoe veel gesprekken wil je daarover voeren? Jij wil met praten je zin krijgen TO en dat is net zo goed geen effectieve communicatie stijl.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Doe de hond weg en neem een huishoudster dan zijn er ook minder irritaties.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
cassettebandje schreef:
10-01-2019 22:19
De afgelopen 2 jaar heb ik hem geprobeerd in te laten zien dat het oké is om te praten en dat het juist een kans is om dichter tot elkaar te komen. Zijn oplossing bij een onenigheid is vaak zijn stem verheffen of weglopen. Net als nu..
....Ja, een beetje dramatisch van me, maar ik kan dat moeilijk binnen houden. Vervolgens zegt hij dat hij niks gedaan heeft en zegt dat ik aan het acteren ben en goed ben in manipuleren. Dat zeg je toch niet als je partner huilt??
Anders gezegd: jij vertelt hem dat zijn manier van communiceren niet goed is, jij weet het immers beter. Maar als hij je wijst op iets wat je zelf Est weet, armelijk dat huilen in een ruzie vooral voor een dramatisch effect zorgt en nogal manipulatief is, dan mag hij dat niet zeggen. Kritiek en openheid werkt in jullie relatie zo te lezen nogal in één richting. Hij is de gemankeerde jongen die therapie nodig heeft en van jou, vanaf je voetstuk, moet horen hoe het allemaal beter moet. Jij daarentegen bent boven iedere kritiek verheven.

Ik denk dat je relatie inderdaad in de problemen zit.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het kwalijk dat hij niet het empatische vermogen heeft om zich te beseffen dat alles wat hij laat liggen omdat hij moe is, op jou neer komt. De was kan je natuurlijk prima laten liggen. Maar de hond?! Je bent verantwoordelijk voor zo'n beest. Ik vind dat echt kinderlijk en puberaal gedrag. Dan heb je dat verantwoordelijksheids gevoel en besef nog niet, dat zou je als volwassane toch moeten hebben. Je moet toch eten dus ook boodschappen en koken moet gebeuren. Elke dag een pizza kan natuurlijk niet. Hij heeft er geen zin in. Dus moet jij het maar doen. Lekker dan. Nu weet ik natuurlijk niet of dit een incident is of vaker/bijna dagelijks gebeurd. Ik heb ooit samengewoond met iemand en het voelde alsof ik een puberzoon had ipv een partner. Ik maar werken en hij niks uitvoeren. In mijn omgeving zei iedereen dat ik het maar moest accepteren. Anders ben je een zeur. Nou ik dacht het dus niet! Dan ben je 10 jaar verder en doe je alles zelf. Dan ben ik liever alleen hoor. ik werd er heel ongelukkig van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven