Relaties en politiek

27-07-2021 10:03 98 berichten
Hallo
Denken jullie dat je in een relatie heel verschillende politieke stemmers kan zijn?
Ben eens benieuwd naar jullie reacties.

PS een stem voor een bepaalde partij wil natuurlijk niet zeggen dat je het met alles eens bent, in die zin is het soms niet zo zwart wit, vandaar de vraag eens.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ligt er aan hoe zwart wit de ander het opneemt. En welke partijen. Twee uitersten is ook een verschil in normen en waarden en dat gaat mis.
Ook al vaak zat geweest hier op viva zo'n vraag/stelling.

Dat verschilt per persoon/stel.


Ik kan niets met iemand die SGP/Geert of Thierry stemt. Of zelfs VVD zou ik een beetje op afknappen na al dat gelieg en gedraai. En waar ze dan wel of niet mee eens zijn maakt mij dan niets uit.


Een ander vind dat dat allemaal geen probleem. En dan mag, iedereen mag zelf weten waar ze op afknappen en moet wie ze wel of niet een relatie willen en waarom ze dat wel of niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Als het echt een compleet ander spectrum is zeg ik ' nee'. Maar wat verschillen vind ik prima. Extreem links is voor mij een no go. Heel extreem rechts ook.
Alle reacties Link kopieren
Ons stemgedrag zit in redelijk tegenovergestelde kanten van het politieke spectrum, terwijl als we er inhoudelijke gesprekken over voeren in principe dezelfde zaken belangrijk vinden en vergelijkbare afwegingen maken. Maar op basis van onze levenservaring komen we uit bij een andere eindconclusie. Ik vind dat prima en daar heb ik respect voor, iedereen leeft in zijn eigen realiteit.
Ik zou er wel moeite mee hebben als het stemgedrag gebaseerd zou zijn op redenaties die voor mij kort door de bocht zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarschijnlijk klikt het dan toch ook op andere gebieden niet? Omdat de normen en waarden wat verschillen. Dan heb ik het wel over grote verschillen in politieke voorkeur. Dus links vs rechts
Theorie: als er een coalitie mee te vormen is, is het in principe ook geen bezwaar in een relatie. VVD en PvdA bijvoorbeeld, PvdA en Groenlinks, VVD en JA21. Maar PVV kan met niemand samen, behalve misschien met FvD'ers, terwijl een D66'er juist met bijna iedereen kan.
Alle reacties Link kopieren
Ja tuurlijk
Je denkt toch niet alleen maar in politiek?
Agree to disagree brengt je al een stuk verder
Je hoeft het toch niet over alles eens te zijn? De wereld en de politiek draaien ook wel door zonder dat jullie het eens zijn over belangrijke politieke issues
Nope. Mocht je mij tegenkomen op tinder dan graag tegenovergesteld aan je politieke overtuiging swipen.
maze schreef:
27-07-2021 10:37
Ja tuurlijk
Je denkt toch niet alleen maar in politiek?
Agree to disagree brengt je al een stuk verder
Je hoeft het toch niet over alles eens te zijn? De wereld en de politiek draaien ook wel door zonder dat jullie het eens zijn over belangrijke politieke issues
Kijk als jij dat vind en je vind iemand die dat ook zo ziet is dat prima. Dan werkt het ook.

Maar een ander mag prima zelf beslissen of daar zin in hebben.? Of dat hij/zij dat ook zo zien, lijkt me?

En niet over alles eens te zijn, lijkt me juist wel zo fijn als je over bepaalde belangrijke zaken wel ongeveer hetzelfde voelt.
Voor mij zou iemand die overtuigd op bepaalde partijen stemt en het helemaal eens is met het wereldbeeld en de ideeen van die partijen geen partner kunnen zijn. Want die zou op essentiele zaken teveel afwijken van waar ik voor sta en in geloof.

Een beetje anders, ja dat is leuk dan hou je elkaar scherp. Maar een heel groot verschil, nee dat zou niet werken.
Je kan ook van dezelfde partij zijn en op bepaalde punten totaal verschillen van standpunt. Een politieke partij is geen sekte.
kindrebel schreef:
27-07-2021 11:04
Je kan ook van dezelfde partij zijn en op bepaalde punten totaal verschillen van standpunt. Een politieke partij is geen sekte.
Ow zeker.

Maar er zijn partijen waar ik in geheel op afknap.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
27-07-2021 10:59
Kijk als jij dat vind en je vind iemand die dat ook zo ziet is dat prima. Dan werkt het ook.

Maar een ander mag prima zelf beslissen of daar zin in hebben.? Of dat hij/zij dat ook zo zien, lijkt me?

En niet over alles eens te zijn, lijkt me juist wel zo fijn als je over bepaalde belangrijke zaken wel ongeveer hetzelfde voelt.
Ik spreek ook namens mezelf en niet wat anderen zouden moeten doen
FeeLucifer01 schreef:
27-07-2021 11:06
Ow zeker.

Maar er zijn partijen waar ik in geheel op afknap.
Precies.
maze schreef:
27-07-2021 11:06
Ik spreek ook namens mezelf en niet wat anderen zouden moeten doen
Je had het over je ipv ik.

Dus vandaar.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
27-07-2021 10:24
Ook al vaak zat geweest hier op viva zo'n vraag/stelling.

Dat verschilt per persoon/stel.


Ik kan niets met iemand die SGP/Geert of Thierry stemt. Of zelfs VVD zou ik een beetje op afknappen na al dat gelieg en gedraai. En waar ze dan wel of niet mee eens zijn maakt mij dan niets uit.


Een ander vind dat dat allemaal geen probleem. En dan mag, iedereen mag zelf weten waar ze op afknappen en moet wie ze wel of niet een relatie willen en waarom ze dat wel of niet willen.
Zo irritant dat linkse geleuter en dan altijd ff benoemen dat je niet op de PVV stemt hoor :nut:
Altijd favoriet in dit soort topics.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
27-07-2021 11:08
Je had het over je ipv ik.

Dus vandaar.
O oké
MissMaran schreef:
27-07-2021 11:11
Zo irritant dat linkse geleuter en dan altijd ff benoemen dat je niet op de PVV stemt hoor :nut:
Altijd favoriet in dit soort topics.
Mooi voorbeeld.

Je kan dan gewoon geen relatie hebben met iemand, daar zit dan toch helemaal niets leuks en geils aan? :-D :-D
Sommige partijen gaan voorbij aan waarden die ik essentieel vind. Ik zou dus niet in een relatie kunnen zitten met iemand die dat ok vind. Dat heeft niks met "agree to disagree" te maken.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
27-07-2021 10:24



Ik kan niets met iemand die SGP/Geert of Thierry stemt. Of zelfs VVD zou ik een beetje op afknappen na al dat gelieg en gedraai. En waar ze dan wel of niet mee eens zijn maakt mij dan niets uit.


Maar hoezo dan niet?
Is dat alleen in een relatie zo of ook met familie/buren/collega’s/vrienden etc?
Alle reacties Link kopieren
Ligt er helemaal aan hoe belangrijk het voor jezelf en je partner is. Kan je de ander’s mening respecteren, accepteren en af en toe een gezonde discussie voeren? Of wordt t een ruzie elke keer als het over politiek gaat?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit een relatie zou kunnen krijgen met iemand die op FvD (inclusief afsplitsingen), PVV, of SGP heeft gestemd. Of zo iemand zou daar inmiddels enorme spijt van moeten hebben en het nooit meer doen. Er zijn nog wel wat partijen waar ik moeite mee zou hebben, maar deze partijen gaan voor mij een grens over.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
HP2021 schreef:
27-07-2021 11:15
Sommige partijen gaan voorbij aan waarden die ik essentieel vind. Ik zou dus niet in een relatie kunnen zitten met iemand die dat ok vind. Dat heeft niks met "agree to disagree" te maken.

Ja, dit dus.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
maze schreef:
27-07-2021 11:17
Maar hoezo dan niet?
Is dat alleen in een relatie zo of ook met familie/buren/collega’s/vrienden etc?
Daar ben ik niet tot aangetrokken en woon ik niet mee samen en heb ik ook geen seks mee. Dus totaal iets anders.

En vrienden ben je met mensen die je kiest op bepaalde waarden en overeenkomsten, of je een leuke klik hebt, tenminste ik wel, dat is toch niet raar ofzo?

De rest is net hoe ze doen/ zich uiten..of ik daar leuk mee om wil gaan of niet. Is toch niet raar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven