Ruzie/contactbreuk met beste vriendin

14-11-2025 12:21 162 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

In juli heb ik met mijn beste vriendin een fixe ruzie gekregen over het onderwerp vaccineren. Onze dochters zijn even oud; wij laten onze dochter vaccineren, zij haar dochter niet. Ik heb hierover mijn mening gegeven, op een nette maar wel duidelijke en confronterende manier. Ik was namelijk geraakt doordat ze in eerste instantie niet eerlijk was over het feit dat haar dochter niet gevaccineerd is. Toen ik vroeg hoe het met haar dochter ging na de prikken, zei ze dat ze “wat hangerig” was, terwijl ze in werkelijkheid dus nooit is gevaccineerd. Daarnaast vond ik het moeilijk dat ze zonder dit te vertellen bij ons op kraamvisite kwam, terwijl mijn moeder door haar chemo een sterk verzwakte weerstand had. Ik had het liever eerlijk geweten dat haar dochter niet gevaccineerd was, ipv voorgelogen te worden dat ze dat wel was.
Zij vond mijn bericht echter onfatsoenlijk en verwijtend (om te kotsen zoals ze het verwoordde), alsof ik haar een schuldgevoel wilde aanpraten.

Hoewel ik nog steeds achter mijn standpunt sta, heb ik mijn excuses aangeboden voor de toon. Ik vond zelf dat het meeviel, maar het deed me wel wat dat mijn woorden haar zo raakten, omdat dat nooit mijn intentie was.

Zij gaf uiteindelijk aan dat ze mijn excuses niet begreep, dat ik volgens haar geen enkel respect had voor haar keuze en dat mijn manier van schrijven echt om te kotsen was en misselijkmakend is. Zij vond dat ik deed alsof haar dochter een ‘bacteriebron’ zou zijn voor kwetsbare mensen en noemde mijn visie op wel/niet vaccineren bekrompen.. Daarna heeft ze me op WhatsApp geblokkeerd. Kort daarna kreeg ik nog een bericht van haar vriend (waarmee ik geen enkel woord over het onderwerp heb gewisseld), die het nodig vond om mij even te berichten dat ik een onzekere narcist ben en dat ik niet weet waarover ik praat mbt vaccineren én dat ik beter onze dochter bij mijn moeder uit de buurt kan houden ivm “shedding“ na vaccinaties.

Sindsdien heb ik niets meer van haar gehoord. Vorige maand heb ik haar nog een bericht gestuurd met de vraag of we konden praten. Ik gaf aan dat ik er een naar gevoel aan had overgehouden en dat ik haar mis. Dat bericht is echter volledig genegeerd.

Ik vind dit heel moeilijk. Het voelt alsof het aprupt is geeindigd, over zo’n stom onderwerp…
Het doet pijn dat mijn excuses en het feit dat ik haar mis, compleet worden genegeerd. Ik krijg geen kans om iets toe te lichten of uit te spreken en voel me daardoor monddood gemaakt. Iets wat ik moeilijk vind. Tegelijk durf ik geen contact meer op te nemen, omdat ik bang ben dat dat gezien wordt als opdringerig, ik ben tenslotte niet voor niets geblokkeerd.

We liepen altijd zo gelijk op in het leven (zelfde soort jeugd, kids van zelfde leeftijd, beiden gescheiden etc), en ik heb er moeite mee dat we nu niets meer kunnen delen. Dat al het “goede” te niet wordt gedaan door deze ruzie. Vooral nu ik mijn dochter zo zie ontwikkelen, was het juist leuk om dit samen te delen gezien haar dochter dit ook zo zal doen.

Ik weet niet goed wat ik met dit topic wil.. vooral even van me afschrijven, omdat ik ermee zit
Taskmaster schreef:
14-11-2025 15:13
Dat vraag ik me af... Ik dacht dat het wel klopte... maar ik sta open voor suggesties! Ik bedoel iig dat je kind niet laten vaccineren dom is.
Je zin klopte helemaal.
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 14:52
Ook al verschillen onze visies over het onderwerp, we hadden daarover in gesprek kunnen blijven, zonder elkaar te willen overtuigen of mijn gelijk te willen halen. Ik had jouw (en jullie) keuze moeten respecteren en moeten onthouden dat we allemaal vanuit liefde en met de beste intenties keuzes maken voor onze kids. Wie ben ik om jullie daarover te oordelen, ofja veroordelen, zeker bij zulke belangrijke beslissingen..

Ik had moeten accepteren dat we het niet overal over eens zijn, maar elkaar wel in onze waarden moeten laten. Dat heb ik niet gedaan, en dat spijt me.

Ik mis ons contact. De fijne gesprekken over van alles en nog wat. Het contact met jou. Ik vond het altijd zo bijzonder dat onze kids even oud zijn en we een soort zelfde levenspad bewandelen (beiden geen fijne jeugd, beiden uitelkaar gegaan etc) juist daardoor voelde het zo waardevol om dingen met jou te kunnen delen. Ik mis het om met jou over X te praten, en om te horen hoe het met X gaat. Ze ontwikkelen zich zo snel… dit zie en beleef ik nu nog meer dan toen bij X.

Maar bovenal: ik mis jou als persoon.

Ik weet dat ik het fout heb aangepakt. Toch hoop ik dat we dit achter ons kunnen laten, want ik geef om je en ik mis je.

Ik hoop iets van je te horen. Weet dat mijn deur voor je openstaat.

Het is een mooi en net bericht. Ze wil er alleen (nu) duidelijk niet op reageren. Je zegt zelf dat je nog steeds woedend bent, bij haar speelt blijkbaar ook nog steeds iets. Of dat af gaat zwakken en ze je dan toch zal antwoorden kan alleen de tijd leren.

Dat ze elders op FB wel reageert heeft er trouwens echt niets mee te maken. Ze is kwaad op - of klaar met - jou. Dus reageert ze niet op jou.
Ik zou persoonlijk helemaal niet kruiperig gaan zitten doen, TO heeft gewoon gelijk.

Jammer van de vriendschap maar blijkbaar zijn ze beiden nogal van flink te keer gaan, al lees ik dat zelf niet echt per se van TO maar ik heb geen ander topic gelezen van TO, dus misschien was het echt om te kotsen, kan. Maar dat kan van die vriendin en haar partner ook gezegd worden.

Maar mbt onderwerp en het wappiegedrag zou ik echt al afgeknapt zijn qua persoon/vriendschap. Jammer dat zo loopt maar als vrienden hun wappiedenkgoed hoger stellen dan gezondheid van mijn familie/andere vrienden zijn ze vriend af.
Solsol schreef:
14-11-2025 16:04
TO, ik denk dat je je af moet vragen of jullie nog wel vrienden kunnen zijn. De een anti en pro vaccinatie raakt, zoals iemand al zei geloof ik, aan kernwaarden en als die niet overeenkomen wordt een vriendschap gewoon erg lastig. Nog los van hoe respectloos of respectvol de boodschap dan wordt gebracht.

Met alle netheid in de wereld en wederzijds respectvolle gesprekken, zou ik dus niet met een anti-vaxer bevriend kunnen zijn.
Eens.

Ik had moeten accepteren dat we het niet overal over eens zijn, maar elkaar wel in onze waarden moeten laten. Dat heb ik niet gedaan, en dat spijt me.

En soms kan dat ook gewoon niet, zeker over deze dingen. En mensen mogen ook kwaad worden soms. Jij en zij.

Bij andere onderwerpen met uitingen zoals racisme, discriminatie en genderhaat en seksisme, is er bijvoorbeeld ook geen mogelijkheid dat ik vrienden met je ben of dat ik gezellig kerst met je ga vieren.
Ook al hou je van iemand of ben je heel erg gewend aan ze in je leven, soms zijn de normen en waarden te ver van elkaar af om daar nog iets gezellig mee te gaan doen.
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 15:47
Daar heb ik echt geen moeite mee. Waar ik wél moeite mee heb, is dat er geen moeite wordt gedaan om te reageren op mijn excuses en mijn verzoek om er samen via een gesprek uit te komen, terwijl er ondertussen wél dingen openbaar worden besproken.

Maar het zal wel aan mij liggen :-)

Nb. Ik zal alle details in de topics wissen.
Joh, zelfs al zou zij willen, jij bent er helemaal niet aan toe om het goed te maken. Je hebt nog veel te veel last van je boosheid. Maar goed, zij waarschijnlijk ook.

Zij heeft het recht om het niet te willen uitpraten. Ze heeft het recht om je niet te willen spreken. Of jij (of wij) dat nou redelijk vindt of niet.
Dat ze dingen wel bespreekt met anderen, kan ik begrijpen. Dat ze dat in het openbaar doet is niet chic, maar ja,dat doe jij ook.
Wacht eens... Ik denk dat je het niet goed snapt... Mensen die gevaccineerd zijn krijgen ook nog corona en kunnen iemand anders ook nog besmetten he. Het enige wat een vaccinatie doet is er voor zorgen dat jij zelf minder kans hebt zwaar ziek te worden en gehospitaliseerd te worden wanneer je corona krijgt.
Het is dus belangrijk dat wie zich niet helemaal ok voelt, weg blijft van je moeder. Gevaccineerd of niet, maakt niet uit.
Ik werk in de zorg, wij werken met zeer kwetsbare mensen en zijn helemaal niet verplicht om ons te laten vaccineren.
Attraverso schreef:
14-11-2025 16:54
Wacht eens... Ik denk dat je het niet goed snapt... Mensen die gevaccineerd zijn krijgen ook nog corona en kunnen iemand anders ook nog besmetten he. Het enige wat een vaccinatie doet is er voor zorgen dat jij zelf minder kans hebt zwaar ziek te worden en gehospitaliseerd te worden wanneer je corona krijgt.
Het is dus belangrijk dat wie zich niet helemaal ok voelt, weg blijft van je moeder. Gevaccineerd of niet, maakt niet uit.
Ik werk in de zorg, wij werken met zeer kwetsbare mensen en zijn helemaal niet verplicht om ons te laten vaccineren.
Wie zegt dat het hier over een covid vaccinatie gaat? Bovendien hebben ze het er vantevoren over gehad en vriendin kiest ervoor om willens en wetens TO haar visie hierop te negeren. Ze heeft bewust haar ongevaccineerde dochter meegenomen en daarover gelogen.
Attraverso schreef:
14-11-2025 16:54
Dit topic gaat niet over corona. Dit gaat over kinderen/baby's die gevaccineerd worden volgens rijksvaccinatieprogramma. Bijvoorbeeld kinkhoest en mazelen
Klavertje-x schreef:
Daar heb ik echt geen moeite mee. Waar ik wél moeite mee heb, is dat er geen moeite wordt gedaan om te reageren op mijn excuses en mijn verzoek om er samen via een gesprek uit te komen, terwijl er ondertussen wél dingen openbaar worden besproken.

Maar het zal wel aan mij liggen :-)

Nb. Ik zal alle details in de topics wissen.
Ik krijg wel een beetje een beeld van hoe je in elkaar zit.
Klavertje-x schreef:
Eerder schrijf je 'niets te verwachten als reactie'. Kennelijk wel, je hoopt wel degelijk op een reactie en lijkt dat in zekere zin af te wachten. Zie mijn vorige bericht...
bijtie schreef:
14-11-2025 17:45
Ik krijg wel een beetje een beeld van hoe je in elkaar zit.
Dankjewel :-)
Je maakt natuurlijk excuses omdat je je spijt wil betuigen om iets dat je hebt gezegd of gedaan, maar excuses maken staat niet gelijk aan dat de ander die moet accepteren. En dat lijk je wel een beetje te willen of te denken. Daarnaast spreekt je boosheid echt nog wel flink door in je berichten, dus de vraag is ook even waar je nou precies over wil praten en waar je uit wil komen. Natuurlijk voelt ze die boosheid heus wel aan. En misschien is jouw niet malse tekst ook wel extra hard binnen gekomen, juist omdat je eerst zelf ook nog op de wip zat wat betreft vaccinaties en vervolgens ineens, zo'n beetje van het ene op het andere moment, haar de les ging lezen over dit onderwerp. Die hele gang van zaken is sowieso een beetje lastig te volgen, misschien voor haar dus ook, gezien het feit dat je nu je zieke moeder zo aanhaalt als reden waarom het je zo raakt. Maar nogmaals, als zij niks wil, dan houdt het gewoon op.
Koffiehagedis schreef:
14-11-2025 17:58
Eerder schrijf je 'niets te verwachten als reactie'. Kennelijk wel, je hoopt wel degelijk op een reactie en lijkt dat in zekere zin af te wachten. Zie mijn vorige bericht...
Ik vind dat het bij normale normen en waarden hoort dat je gewoon netjes reageert. In het echte leven zeg je toch ook niet niets terug wanneer iemand tegen je praat? Mijn moeder zegt altijd dat negeren een vorm van emotionele mishandeling is, en ze heeft me altijd geleerd om mensen netjes te woord te staan. Dat verwacht ik van anderen wel ja.
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 18:05
Ik vind dat het bij normale normen en waarden hoort dat je gewoon netjes reageert.
Wat deed je zelf ook alweer, waar je later je excuses voor aanbood?
Lori schreef:
14-11-2025 18:03
Je maakt natuurlijk excuses omdat je je spijt wil betuigen om iets dat je hebt gezegd of gedaan, maar excuses maken staat niet gelijk aan dat de ander die moet accepteren. En dat lijk je wel een beetje te willen of te denken. Daarnaast spreekt je boosheid echt nog wel flink door in je berichten, dus de vraag is ook even waar je nou precies over wil praten en waar je uit wil komen. Natuurlijk voelt ze die boosheid heus wel aan. En misschien is jouw niet malse tekst ook wel extra hard binnen gekomen, juist omdat je eerst zelf ook nog op de wip zat wat betreft vaccinaties en vervolgens ineens, zo'n beetje van het ene op het andere moment, haar de les ging lezen over dit onderwerp. Die hele gang van zaken is sowieso een beetje lastig te volgen, misschien voor haar dus ook, gezien het feit dat je nu je zieke moeder zo aanhaalt als reden waarom het je zo raakt. Maar nogmaals, als zij niks wil, dan houdt het gewoon op.
Ik voel van alles door elkaar: het ene moment ben ik zó kwaad, het andere moment verdrietig. Als ik terugdenk aan hoe alles verlopen is, overheerst vooral de boosheid. Maar wanneer ik er van een afstandje naar kijk, zonder in de details te duiken, voel ik vooral verdriet en mis ik haar. We hadden namelijk een fijne band. Het botste soms wel, maar over het algemeen deelden we echt alles met elkaar (ik kende nog net haar pincode niet). Juist daarom heeft het me zo geraakt dat ze erover heeft gelogen.
bijtie schreef:
14-11-2025 18:06
Wat deed je zelf ook alweer, waar je later je excuses voor aanbood?
Ik bedoelde dat ik het netjes vind dat je reageert.

Mijn excuses bood ik aan voor de toon en de lading van mijn bericht.
Ik vind het vooral grappig dat je nu ineens zo woedend en principieel bent terwijl je in je vorige topics vooral twijfels probeerde te zaaien over vaccinatie, door middel van verwijzingen naar 'goede boeken' van doorgewinterde wappies en zo.

Maar goed, het is fijn dat je nu in ieder geval blijkbaar ineens het licht hebt gezien.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
14-11-2025 18:12
Ik vind het vooral grappig dat je nu ineens zo woedend en principieel bent terwijl je in je vorige topics vooral twijfels probeerde te zaaien over vaccinatie, door middel van verwijzingen naar 'goede boeken' van doorgewinterde wappies en zo.

Maar goed, het is fijn dat je nu in ieder geval blijkbaar ineens het licht hebt gezien.
Ik ben gaan twijfelen nadat mijn oudste de 2e bmr prik niet mocht hebben (wegens medische redenen) icm de boeken en websites welke mijn vriendin me dus aanraadde (enkele weken voor onze ruzie).
Klavertje-x schreef:
Ik vind dat het bij normale normen en waarden hoort dat je gewoon netjes reageert. In het echte leven zeg je toch ook niet niets terug wanneer iemand tegen je praat? Mijn moeder zegt altijd dat negeren een vorm van emotionele mishandeling is, en ze heeft me altijd geleerd om mensen netjes te woord te staan. Dat verwacht ik van anderen wel ja.
Maar ze heeft toch al geantwoord? Ze wil geen contact. Snap dat dat lastig is maar dat niet respecteren is ook niet zo netjes.
Klavertje-x schreef:
Nogmaals: lees mijn vorige reactie nou eens... Ik ben het inhoudelijk met je eens, volledig. Maar ja, we gaan niet over wat andere mensen doen of hoe ze zich willen gedragen, wat je verwachtingen ook zijn. En wachten tot ze dat wel doen betekent lijden voor jou, in plaats van doorgaan met je leven.
Klavertje-x schreef:
Dat is een onterechte verwachting hier. Gewone normen, waarden en beleefdheid gaat hier niet op. Ze heeft het contact verbroken, ze heeft je geblokkeerd. Dat het jou toch gelukt is om haar te berichten, verplicht haar tot niets.

Je bent echt op zoek naar strohalmen nu, dit slaat echt nergens op.
Bbubbels schreef:
14-11-2025 18:15
Maar ze heeft toch al geantwoord? Ze wil geen contact. Snap dat dat lastig is maar dat niet respecteren is ook niet zo netjes.
Ze heeft dat niet geantwoord. Ze heeft het bericht genegeerd.
Koffiehagedis schreef:
14-11-2025 13:43
Naar als vriendschappen ineens over zijn. Dat vergt ook rouw, en dat komt soms pas na een paar maanden echt op gang. Ik denk wel dat je focus, naast het doorvoelen van het verdriet erom, mag liggen op accepteren. Ja, jouw berichtje was belerend, tegelijkertijd, wat zij jou heeft gestuurd en ook haar vriend er nog overheen is ook echt niet ok en zou ik zelf niet kunnen of willen vergeven. En het potentieel in gevaar brengen van mijn zieke moeder al helemaal niet.

Daarnaast is vaccineren zo'n groot onderwerp, als je daarover van mening verschilt (voor zover je dat zo mag noemen, vaccineren is immers gewoon wetenschap en feiten) is een goede vriendschap vasthouden lastig. Want wanneer treffen je kinderen elkaar dan bewust wel/niet, wat voor 'regels' hanteer je samen rondom kwetsbare mensen zoals bijvoorbeeld je moeder, hoe houd je rekening met en respect voor elkaars standpunt... Ik zou het als pro-gevaccineerde niet kunnen of willen, en je vriendin zo te lezen andersom al helemaal niet. Daarnaast heeft ze je al maanden geblokkeerd, dus houdt het op. En eerlijk, zo te lezen is dat op lange termijn ook gewoon beter voor jou en je gezin.
Je hebt helemaal gelijk. Maar mijn gevoel en mijn ratio lopen hierin nog niet gelijk.
Mijn partner zegt eigenlijk hetzelfde. Volgens hem hoeft ze er nooit meer in te komen (door dat ze hier dood leuk op bezoek kwamen en hij het met haar partner ook over vaccins had, en hij dus ook in zijn gezicht loog), en vindt hij dat mijn bericht überhaupt niet nodig was geweest; hij is heel nuchter en maakt zich niet druk om de keuzes van anderen wat betreft hún kinderen. Hij is het type: als hun kindje wat op loopt door hun keuze is dat niet zijn probleem.

Hij geeft ook aan dat de manier waarop ze daarna tegen me sprak, en zelfs hoe haar partner reageerde, echt walgelijk was. Het feit dat ze niet reageert op mijn excuus laat volgens hem duidelijk zien dat het haar totaal niet uitmaakt hoe ik me voel en benadrukt dat onze manier van denken op zoveel vlakken niet overeenkomt.
Hij vindt dat ik haar liever kwijt dan rijk ben.

Maar opnieuw: mijn gevoel en mijn verstand komen nog niet overeen. Soms doet het me echt veel verdriet, en het feit dat ik rationeel beter weet, verandert op dit moment niets aan dat verdriet.
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 18:28
Ze heeft dat niet geantwoord. Ze heeft het bericht genegeerd.
Ze heeft je geblokkeerd en daar mag je conclusies uit trekken. Ik ben ook anti-negeren, maar ja, het is nu eenmaal legaal om te doen en waar je mee hebt te dealen. 'Ja maar ik vind het niet ok wat ze doet' gaat niet maken dat ze anders doet. En ze mág het ook gewoon zo aanpakken. Dan kun je boos stampvoeten en je moreel superieur opstellen (wat 1 van de redenen is dat ze contact verbrak trouwens he...), maar je hebt er echt alleen jezelf mee door te doen wat je nu doet. En een topic openen waar je verdrietig en 'ik ben nooit zo zeker van mezelf of mijn mening' begint (kijkend ook naar je vorige topic, en eerdere nicks), maar daarna omslaat naar wat je nu laat zien aan gedrag, helpt je evenmin.
Klavertje-x schreef:
14-11-2025 18:38
Je hebt helemaal gelijk. Maar mijn gevoel en mijn ratio lopen hierin nog niet gelijk.
Mijn partner zegt eigenlijk hetzelfde. Volgens hem hoeft ze er nooit meer in te komen (door dat ze hier dood leuk op bezoek kwamen en hij het met haar partner ook over vaccins had, en hij dus ook in zijn gezicht loog), en vindt hij dat mijn bericht überhaupt niet nodig was geweest; hij is heel nuchter en maakt zich niet druk om de keuzes van anderen wat betreft hún kinderen. Hij is het type: als hun kindje wat op loopt door hun keuze is dat niet zijn probleem.

Hij geeft ook aan dat de manier waarop ze daarna tegen me sprak, en zelfs hoe haar partner reageerde, echt walgelijk was. Het feit dat ze niet reageert op mijn excuus laat volgens hem duidelijk zien dat het haar totaal niet uitmaakt hoe ik me voel en benadrukt dat onze manier van denken op zoveel vlakken niet overeenkomt.
Hij vindt dat ik haar liever kwijt dan rijk ben.

Maar opnieuw: mijn gevoel en mijn verstand komen nog niet overeen. Soms doet het me echt veel verdriet, en het feit dat ik rationeel beter weet, verandert op dit moment niets aan dat verdriet.
Ik snap je. Je uit je overigens niet verdrietig, maar boos en wat hooghartig. Kun je bij je vriend ook je ei kwijt hierover? En in therapie hier ook mee verder? Ik snap goed dat je moet rouwen, teleurgesteld bent, boos... Maar je gaat na deze maanden niet echt 'vooruit' in het verwerken en afsluiten van deze situatie en dit contact lijkt het. Dat lijkt me naar en vermoeiend, zo'n emotionele loop die maar blijft draaien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven