Ruzie met ouders over vroeger

21-10-2020 18:53 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang verhaar kort, ik vanmiddag vreselijke ruzie met mijn ouders gehad. Ik ben 33 en heb 2 kinderen, zij zijn in de 60.

Ik heb geen leuke jeugd gehad. Mijn ouders zijn hoogopgeleide mensen die altijd alleen dingen deze vroeger die zij leuk vonden. Ik mocht alleen boeken lezen en klassieke muziek luisteren. Ik hoorde er nooit bij op school. Als we dan iets voor kinderen deden moesten we de hele dag aanhoren hoe vreselijk het was.

Ik was een heel onzeker en angstig meisje en had geen vrienden. Ouders hebben mij nooit proberen te helpen meer contacten te maken. Sport wilde ze niet hebben want dan moesten ze kleding wassen en op zaterdag naar wedstrijden rijden.

Ik voelde mij vaak te veel. Mijn hele puberteit was een en al geschreeuw dat ik het niet goed deed op school, uren overhoren door mn vader. Elke dag hoorde ik hoe moeilijke puber ik was, terwijl ik nooit wat heb gedaan...

Ook zijn mijn ouders communisten en had ik geen prive. Mocht nooit de deur op slot doen als ik ging douchen of een dagboek hebben. Ze hebben later zelf toegegeven mij te hebben bespied terwijl ik mijn eerste zoen kreeg na een afspraakje met een jongen.

Kreeg regelmatig te horen dat ik een nagel aan hun doodskist ben en of ik er maar nooit geweest was.

Enfin, inmiddels zien we ze regelmatig en altijd komt weer naar voren dat ze vinden dat mijn kinderen vervelend zijn. Vandaag echter zei mn moeder weer een dat ik ze eens aan moet pakken en dat als het haar kinderen waren geweest ze het wel had geweten. Ze had er zelfs een vuist bij in de lucht gestoken. Toen heb ik dus gezegd dat het daarom vast zo gezellig was vroeger bij ons thuis.

De boel escaleerde omdat ze geen kritiek kunnen krijgen en nu willen ze niet meer met mij praten. Ik moet eerst naar de balk In mijn eigen oog kijken voordat ik het heb over hun splinter.

Heeft iemand ook zoiets meegemaakt? Als ik trouwens wel eens met iemand praat over mijn Jeugd zitten ze allemaal met hun oren te klapperen. Maar het voelt nu alsof ik degene ben die iets heeft verpest.
Ze hebben je jeugd vergald, toen kon je er niets aan veranderen. Nu laat je je volwassen leven vergallen en kun je daar iets aan veranderen. Doe het voor jezelf en je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
21-10-2020 19:00
Je hebt ze niet nodig. Je hebt ze niet nodig. Je hebt ze niet nodig.
Helaas ligt het niet zo simpel. De band verbreken met je ouders is niet zo eenvoudig als dat je zou denken.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-10-2020 19:10
Ben jij nog afhankelijk ergens voor van je ouders TO???
Ze hebben ons 10000 euro geleend voor een verbouwing en ze passen op,doordat wij thuis werken horen we nu ook hoe dat gaat. Ik voel weer dezelfde vibe als vroeger
stokske wijzigde dit bericht op 22-10-2020 04:18
2.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
21-10-2020 19:26
Ze hebben ons 10000 euro geleendvoor een verbouweing en ze passen om,doordat wj thuis werken horen we nu ookkhoe hat gaat. Ikweer weer dezelfde vibe als vroeger
Stop ACUUT met je kinderen naar deze GIFTIGE mensen te laten gaan!

Zoek ZO SNEL MOGELIJK een manier om die lening af te lossen, sluit daarvoor een andere lening af.

Maak die banden en afhankelijkheid zo snel mogelijk los.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
21-10-2020 19:09
Het ligt gevoelig, natuurlijk wil
Ik leuk contact. Maar nu loop ik alleen op mn tenen. Heb zoveel voorbeelden. Met carnaval heeft mijn noeder mij zo angstig gemaakr datik mijn jas niet uitmocht tijdens se optocht. _anders werd ik ziek

Ik was noodsbang. Ze zou langs de kant gaan staaten kijken ofde jas aan bleef. Uiteraard mocht de hele klas zonder jas en bleef de juf ookpusheen( de arme meid). Maar ik was zo vresellijk bang voor mn moeder, de lol was er al van af

Of ft ik we. Klassenfeeate had en dan rond 21 uur se lichten aan gingen ondsatbi ik op hegaald werd. Nou da droop je echht af
🤔
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
VakantieNL15 schreef:
21-10-2020 19:29
🤔
Volgens mij is die post met dikke tranen geschreven. :"-( :heart:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
21-10-2020 19:31
Volgens mij is die post met dikke tranen geschreven. :"-( :heart:
En/Of met een paar flinke glazen wijn, wat ik heel begrijpelijk vindt.
Lieve TO, hoe jouw ouders je behandeld hebben is niet normaal. Sterker nog: ik denk dat het wel dichtbij kindermishandeling komt.

:hug:

Wat doreia zegt: probeer de financiele en emotionele banden te verbreken. Geld terugbetalen, andere oppas.
lindaatje1900 schreef:
21-10-2020 19:24
Helaas ligt het niet zo simpel. De band verbreken met je ouders is niet zo eenvoudig als dat je zou denken.
Ik heb het gedaan.
Ik had een innerlijke stem, een onvolwassen onzekere stem die continue zei dat ik hun liefde en erkenning nodig had en dus bleef ik daarnaar zoeken. Uiteraard kreeg ik dat nooit, enkel afwijzing, inbreuk op mijn persoon. Uiteindelijk ging er bij mij een knop om; de realisatie dat ik ze helemaal niet nodig had. Pas toen ik het idee, dat ik van mijn ouders liefde en erkenning nodig had, losliet, kon ik groeien naar echte volwassenheid. Daarbij was het noodzakelijk dat ik het contact verbrak. Ik heb de zin 'Ik heb ze niet nodig' vaak tegen mezelf gezegd.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
21-10-2020 19:26
Ze hebben ons 10000 euro geleendvoor een verbouweing en ze passen op,doordat wij thuis werken horen we nu ook hoe dat gaat. Ik voel weer dezelfde vibe als vroeger
Waaaaaaarom zou je je ouders in vredesnaam op laten passen op jouw eigen kinderen?

En je man weet wat voor vreselijke opvoeding jij hebt gehad?
En die vindt het prima dat deze rare mensen op zijn kinderen passen?
En waarom geld geleend bij deze mensen??
Geen prima, prima is geen goed.
Herken het voor een stuk.
Mijn vader heeft uiteindelijk contact met mij verbroken.
Ik had er daarvoor vaak over nagedacht, therapie. Van alles.

Ik begrijp dus ook dat je kan twijfelen.
Bij mij was het de diepe wens om wel geaccepteerd en gewaardeerd te worden. Bij contact verbreken liet ik die mogelijkheid ook los.

Dat mensen hier zeggen... Laat ze los, waarom heb je nog contact stellen absoluut een terechte vraag.
Gevoel en verstand lopen niet altijd synchroon en soms kost het, veel, tijd om tot deze best heftige keuze te komen.

Neem hiervoor de tijd. Neem eventueel tijdelijk afstand om jezelf de ruimte te geven om tot een voor jou goed besluit te komen. Al dan niet met deskundige hulp.
Dit hoeft niet perse contact verbreken te zijn. Dit is een optie, net als nog vele andere opties.

Sterkte! Niet gewenst zijn doet pijn!
En... Het ligt niet aan jou!
( moet ik nog best regelmatig tegen mezelf zeggen)

En... Dit zijn mijn ideeën hierover. Niet per definitie de juiste!
Doreia* schreef:
21-10-2020 19:27
Stop ACUUT met je kinderen naar deze GIFTIGE mensen te laten gaan!

Zoek ZO SNEL MOGELIJK een manier om die lening af te lossen, sluit daarvoor een andere lening af.

Maak die banden en afhankelijkheid zo snel mogelijk los.
Heel eens!
Cateautje schreef:
21-10-2020 19:23
De behoefte om geliefd te zijn bij je ouders zit in het dna en kan niet zomaar weggepoetst worden helaas. Dit is de reden dat ouders hun kinderen volledig kapot kunnen maken.
Eens!
Best een ingewikkeld proces met verschillende mogelijke uitkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij een goede stap dat je ruzie met deze mensen hebt gehad. Dat is een gezonde reactie van jou op hun gedrag.

Ik lees niets waaruit blijkt dat het goed is om ze in je leven te hebben, of dat van je kinderen. Ik raad je aan om afstand te nemen. En eens met iemand te gaan praten over je jeugd. Van vrienden weet je al dat jouw ervaringen niet normaal zijn, maar je draagt ze wel mee. En als je mensen die jou zo behandeld hebben nog vaak ziet, kun je denk ik wel wat hulp gebruiken om van ze los te komen.

Hoe vinden je kinderen het bij oma en opa? Voelen ze zich veilig, geliefd? Herken je de signalen als dat niet zo is?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
21-10-2020 19:26
Ze hebben ons 10000 euro geleendvoor een verbouweing en ze passen op,doordat wij thuis werken horen we nu ook hoe dat gaat. Ik voel weer dezelfde vibe als vroeger
To leen die 10.000 van een bank en betaal terug en laat ze niet op je kinderen passen. Je weet beter dan dit.

Ik kom ook uit een extreem links milieu en je verhaal is deels herkenbaar. Behalve dat mijn ouders wel milder zijn geworden sinds de dood van hun ouders. Jouw ouders niet, je wil echt niet van deze mensen financieel afhankelijk zijn en oppassen is een slecht plan.

Mijn moeder reikkt mij op Koningsdag met 28 graden ook rustig een winterjas aan omdat het anders te koud is. Je moet er geen woord aan willen verspillen. Hang die jas op en loop de deur uit. Je bent als volwassen vrouw aan niemand verantwoording verschuldigd tenzij je je financieel laat sponseren. Word nu eens echt onafhankelijk.
viva-amber wijzigde dit bericht op 21-10-2020 19:45
0.37% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het zou me helemaal niets verbazen als die 10.000 euro uitgeleend is om de TO te binden.
Waarom ga je er nog heen?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-10-2020 19:41
Het zou me helemaal niets verbazen als die 10.000 euro uitgeleend is om de TO te binden.
Daar is ze zelf bij. Je kan ook lenen of een bouw depot afsluiten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ze hebben je vroeger geïndoctrineerd en het gaat nu gewoon verder. Heb je iets van therapie? Het klinkt alsof je nooit hebt geleerd naar jezelf te luisteren en je grenzen te herkennen (die moet je namelijk eerst zien en voelen voordat je ze kan aangeven). Hoog tijd dat jij als moeder dat gaat verwerken zodat je zelf in balans komt. De ruzie is alleen maar goed denk ik. Zij zijn deze weerstand niet van je gewend en daarom krijg je nu de negeerstand.

En verder eens met de rest; héél snel de afhankelijke banden doorsnijden!!!


Edit: je spreekt trouwens over "we". Zijn er siblings? Hoe staan die erin?
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 21-10-2020 19:47
26.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze klinken eerlijk gezegd als mijn opa en oma, de ouders van m’n vader. Wat een enorme opluchting was het toen we daar niet meer naartoe gingen (ik was een jaar of 12). Ik was dolblij dat m’n moeder (al nooit de favoriete schoondochter) van zich afbeet bij dergelijke afschuwelijke opmerkingen over ons als kinderen.

M’n vader is er nog een aantal jaren alleen naartoe gegaan, totdat ook hij concludeerde dat hij niets uit de relatie haalde. Echt, maak gewoon een einde aan het contact. Ik kan me niet voorstellen dat je je kinderen hier een plezier mee doet, alleen dat moet al voldoende motivatie zijn om de stekker eruit te trekken.

:hug:
-nienke- wijzigde dit bericht op 21-10-2020 19:45
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Even serieus; je hebt zelf een vreselijke jeugd gehad, weet dat ze niet veranderd zijn, maar laat ze nu zonder enig bezwaar op je eigen kinderen passen??? Daar snap ik helemaal niets van.
Alle reacties Link kopieren
.
stokske wijzigde dit bericht op 22-10-2020 04:21
99.52% gewijzigd
viva-amber schreef:
21-10-2020 19:44
Daar is ze zelf bij. Je kan ook lenen of een bouw depot afsluiten.
Dat kunnen wij niet weten of dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-10-2020 19:45
Dat kunnen wij niet weten of dat kan.
Dan kan je niet verbouwen...iets met consequenties. Acceptatie van consequenties hoort bij een leven als volwassene.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Klinkt alsof je aan het herbeleven bent. Ga alsjeblieft voor jezelf zorgen en vraag bij de huisarts om een doorverwijzing naar een psycholoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven