Ruzie met ouders over vroeger

21-10-2020 18:53 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang verhaar kort, ik vanmiddag vreselijke ruzie met mijn ouders gehad. Ik ben 33 en heb 2 kinderen, zij zijn in de 60.

Ik heb geen leuke jeugd gehad. Mijn ouders zijn hoogopgeleide mensen die altijd alleen dingen deze vroeger die zij leuk vonden. Ik mocht alleen boeken lezen en klassieke muziek luisteren. Ik hoorde er nooit bij op school. Als we dan iets voor kinderen deden moesten we de hele dag aanhoren hoe vreselijk het was.

Ik was een heel onzeker en angstig meisje en had geen vrienden. Ouders hebben mij nooit proberen te helpen meer contacten te maken. Sport wilde ze niet hebben want dan moesten ze kleding wassen en op zaterdag naar wedstrijden rijden.

Ik voelde mij vaak te veel. Mijn hele puberteit was een en al geschreeuw dat ik het niet goed deed op school, uren overhoren door mn vader. Elke dag hoorde ik hoe moeilijke puber ik was, terwijl ik nooit wat heb gedaan...

Ook zijn mijn ouders communisten en had ik geen prive. Mocht nooit de deur op slot doen als ik ging douchen of een dagboek hebben. Ze hebben later zelf toegegeven mij te hebben bespied terwijl ik mijn eerste zoen kreeg na een afspraakje met een jongen.

Kreeg regelmatig te horen dat ik een nagel aan hun doodskist ben en of ik er maar nooit geweest was.

Enfin, inmiddels zien we ze regelmatig en altijd komt weer naar voren dat ze vinden dat mijn kinderen vervelend zijn. Vandaag echter zei mn moeder weer een dat ik ze eens aan moet pakken en dat als het haar kinderen waren geweest ze het wel had geweten. Ze had er zelfs een vuist bij in de lucht gestoken. Toen heb ik dus gezegd dat het daarom vast zo gezellig was vroeger bij ons thuis.

De boel escaleerde omdat ze geen kritiek kunnen krijgen en nu willen ze niet meer met mij praten. Ik moet eerst naar de balk In mijn eigen oog kijken voordat ik het heb over hun splinter.

Heeft iemand ook zoiets meegemaakt? Als ik trouwens wel eens met iemand praat over mijn Jeugd zitten ze allemaal met hun oren te klapperen. Maar het voelt nu alsof ik degene ben die iets heeft verpest.
Alle reacties Link kopieren
TO, wat ga je nu doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik snap het hoor, met het huis en dat je soms klem kan zitten. Bedenk je wel dat zij jullie vrijwillig geld hebben geleend. Je betaalt dat zoals afgesproken in termijnen terug, en verder ben je ze niks éxtra's verschuldigd. Hebben ze alweer iets van zich laten horen na jullie confrontatie? Ik zie eerlijk gezegd ook veel onvermogen aan de kant van je ouders, dat zeg ik niet om iets van hun gedrag goed te praten. Maar het heeft mij persoonlijk in het contact met mijn ouder geholpen om het zo te zien, dan weet je ook gewoon dat ze níet gaan veranderen, maakt t makkelijker voor jezelf. Normaal is het zeker niet. Ik kan me goed voorstellen dat dit het begin is van het laten verwateren van het contact. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen gelijk de BSO gemaild of ze plek hebben op de dag dat mn ouders altijd oppaste.

Verder hebben mijn ouders gisteren nog gebeld met de mededeling dat ze Voorlopig geen contact willen en dat ik zelf maar eens naar de balk in mijn ogen moet kijken ipv Naar de splinter in hun oog? Ze wilden hier verder niet op in wat dat dan zou zijn.

Verder verwacht ik morgen wel een brief van hun op de deurmat. Ze sturen namelijk in dit soort situaties altijd een brief ( heel kinderachtig). Ik ga die ongeopend retour sturen denk ik.

Weet je wat ik nou zo sneu vind? Ze hadden ook kunnen zeggen dat ze het naar vinden dat ik het zo heb ervaren, ongeacht of het waar is of niet ipv zo boos te doen.

Mijn vriend steunt mij heel erg, heeft ze ook nog gesproken gisteren. Mn moeder vertelde dat mn vader zat te huilen op zolder. Ook zei ze dat ik toen ik 4 jaar was een tijd heel gemeen heb gedaan tegen mijn broertje, alsof dat gelijk staat aan wat een volwassen vrouw tegen haar dochter doet, volstrekte waanzin.
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
22-10-2020 04:33
Bedankt voor alle reacties. Wat betreft het oppassen, ze passen nu een jaartje op en stonden erop dat ze gingen oppassen omdat vader nu met pensioen is. Man en ik hadden beide onze twijfels maar wilde ze toch een kans geven. Ze vinden het zelf heel goed gaan maar ze hanteren dezelfde stijl bij mijn kinderen als bij mij en dat heeft mijn ogen echt geopend.

Wat betreft de lening: we hadden een bouwdepot en spaargeld erbij voor ons huis vorig jaar toen bleek dat alles rot was en er 10000 euro bij kwam. We konden geen kant op, al ons spaargeld en bouwdepot zat er al in. Wij vinden het vreselijk dat we dat geld moesten aannemen, want mijn moeder gebruikt het inderdaad ook al argument waarom wij haar schofferen.

En weet je, het gaat ook wel eens maanden goed en hebben we het gezellig, maar gisteren was een soort uitbarsting en heb ik eindelijk gezegd wat mij al die jaren al dwarszit.

Ik heb ook een broer en die lijkt heel erg op mn ouders, leeft een beetje hetzelfde, zij hebben minder wrijving. Maar die heeft mogelijk nog meer Verhalen zoals ik, die is af en toe helemaal tot de grond gelijk gemaakt.

Ik heb in meerdere momenten in mijn leven therapie gehad en daar kwam het altijd naar voren.

Maar waar gaat het dan mis als je na zoveel therapie er nog voor kiest om je kinderen hieraan bloot te stellen, sterker nog: ze zonder toezicht aan hun ziekelijke zorg over te dragen?!

Met die verbouwing, er viel echt niets te schrappen? Die fijne keuken/badkamer? Na zoveel therapie is er niet uitgekomen dat je ervoor moet zorgen dat je je los moet maken van je ouders? Dat je je niet afhankelijk van ze moet opstellen? Dat de gezondheid van je kinderen en jezelf belangrijker is dan materiële zaken? Dat als je niet opgewassen bent tegen hen je meer afstand moet houden?

Ik vind het onbegrijpelijk dat je je kinderen hieraan blootstelt. Ga je daar nog mee door?
Je moeder spoort echt niet. Dit zijn allemaal pogingen jou te manipuleren: Geen uitleg geven (zodat jij aan ze gaat trekken en zij controle hebben, noemen dat je vader, op zolder nota bene, zit te huilen (jou schuldgevoel aanpraten), noemen dat je op je 4e(!!!!) gemeen was (wederom schuldgevoel aanpraten), brief sturen (hun zegje doen zonder jou weerwoord te gunnen). Echt het druiiiipt van de manipulatie.

Die brief ongeopend retour sturen is het allerbeste wat je kunt doen. Ontneem hen de controle en blijf bij jezelf.

Misschien herken je hier trouwens bepaalde dynamieken uit: https://docplayer.nl/174855868-De-ratmo ... allen.html (even inzoomen met de tools bovenin)
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
22-10-2020 08:13
Ik heb vanmorgen gelijk de BSO gemaild of ze plek hebben op de dag dat mn ouders altijd oppaste.

GOED ZO!

Verder hebben mijn ouders gisteren nog gebeld met de mededeling dat ze Voorlopig geen contact willen en dat ik zelf maar eens naar de balk in mijn ogen moet kijken ipv Naar de splinter in hun oog? Ze wilden hier verder niet op in wat dat dan zou zijn. OPGERUIMD STAAT NETJES!

Verder verwacht ik morgen wel een brief van hun op de deurmat. Ze sturen namelijk in dit soort situaties altijd een brief ( heel kinderachtig). Ik ga die ongeopend retour sturen denk ik. GOED ZO!

Weet je wat ik nou zo sneu vind? Ze hadden ook kunnen zeggen dat ze het naar vinden dat ik het zo heb ervaren, ongeacht of het waar is of niet ipv zo boos te doen. Laat die verwachting los. Dat kunnen ze niet.

Mijn vriend steunt mij heel erg, heeft ze ook nog gesproken gisteren. Mn moeder vertelde dat mn vader zat te huilen op zolder. Schuldkaart en emotionele chantage. Het was natuurlijk helemaal niet zo! Ook zei ze dat ik toen ik 4 jaar was een tijd heel gemeen heb gedaan tegen mijn broertje, Nou, dan zal ik mijn oudste ook maar even de oren gaan wassen. Dat is altijd het geval tussen broers/zussen onderling! Aan de ouders om dat in goede banen te leiden op pedagogisch verantwoorde manier! alsof dat gelijk staat aan wat een volwassen vrouw tegen haar dochter doet, volstrekte waanzin.
Volstrekte waanzin.

Volgens mij durf je nu toe te geven dat je nu alle kansen hebt gegeven maar zij niets aan nemen. En dat je nu mag stoppen met energie steken in deze mensen. Sterkte!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Je was vast als kind ook 'heel voorlijk' dus in tegenstelling tot alle andere kinderen wist je precies wat je deed.
En je arme ouders, nadat ze dat allemaal overleefd hadden hebt je ze dat geld natuurlijk afgetroggeld, en om nog een beetje leuk contact te hebben zijn ze maar gaan oppassen.
Echt, trap hier niet in!
Ook niet van al die berichten van forummers over dat je zo'n 'misbruik' van hen hebt gemaakt door een lening en oppas aan te nemen.
Normaal was dit heel fijn geweest en helemaal geen gek aanbod (ik ken zo 10 gezinnen die binnen 3 maanden hun huis kwijt zijn en de kinderen bij jeugdzorg als de ouders niet meer zouden helpen, helemaal nu met corona) als je wordt gemanipuleerd zie je dat niet direct vaak.
Dit klinkt zooo herkenbaar! Trap er niet in, blijf sterk! Die manipulaties kunnen jou niet klein maken!

Verbreek alle contact. Gooi die brief weg. Haal je schouders op en negeer elke poging die zij doen. Ook die van de flying monkeys (derden die worden ingezet om jou te manipuleren).

Je kan het!
Alle reacties Link kopieren
Ah, de welbekende brief. Daar had mijn moeder ook een handje van. Die kon ik niet retourneren want geen adres erop, dus heb ik die ongeopend in een grote envelop gegooid met op hun envelop een post it dat ze eens moesten stoppen met deze onzin en dat ze als ze wat kwijt wilden dat in een gesprek konden doen ipv een brief.

Zo lekker makkelijk altijd een brief. Dan krijg je namelijk geen weerwoord. Tot ik besloot ze gewoon niet gelezen terug te sturen. Had ze al die tijd in ´niets´ gestoken.

Inmiddels is de verstandhouding erg goed omdat ik gewoon niet meer over mijn grenzen heen laat gaan en ze dat nu wel doorhebben.
stokske schreef:
22-10-2020 08:13
Ik heb vanmorgen gelijk de BSO gemaild of ze plek hebben op de dag dat mn ouders altijd oppaste.

Verder hebben mijn ouders gisteren nog gebeld met de mededeling dat ze Voorlopig geen contact willen en dat ik zelf maar eens naar de balk in mijn ogen moet kijken ipv Naar de splinter in hun oog? Ze wilden hier verder niet op in wat dat dan zou zijn.

Verder verwacht ik morgen wel een brief van hun op de deurmat. Ze sturen namelijk in dit soort situaties altijd een brief ( heel kinderachtig). Ik ga die ongeopend retour sturen denk ik.

Weet je wat ik nou zo sneu vind? Ze hadden ook kunnen zeggen dat ze het naar vinden dat ik het zo heb ervaren, ongeacht of het waar is of niet ipv zo boos te doen.

Mijn vriend steunt mij heel erg, heeft ze ook nog gesproken gisteren. Mn moeder vertelde dat mn vader zat te huilen op zolder. Ook zei ze dat ik toen ik 4 jaar was een tijd heel gemeen heb gedaan tegen mijn broertje, alsof dat gelijk staat aan wat een volwassen vrouw tegen haar dochter doet, volstrekte waanzin.
Supergoed dat je meteen stappen hebt gezet. Je laatste alinea triggert mij enorm, mijn moeder kan kleine kinderen van 4 of 4 ook gemeen of manipulatief noemen. En dan niet het gedrag van het kind maar echt het kind zelf. Dan spoort er echt iets niet hoor, gelukkig zie je dat zelf heel helder in. You go, TO! En als je hier steun nodig hebt of van je af wilt schrijven, blijven doen! Hell, ik heb het geld niet op dit moment, maar zou je anders geld geven of lenen om meteen de resterende lening bij je ouders af te lossen zodat je ook daar vanaf bent. (hoewel nogmaals, je hun lening als ouders aan jou als niks bindends of afhankelijks moet zien, puur een zakelijk contract dat je inlost!)
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
22-10-2020 08:18
Je moeder spoort echt niet. Dit zijn allemaal pogingen jou te manipuleren: Geen uitleg geven (zodat jij aan ze gaat trekken en zij controle hebben, noemen dat je vader, op zolder nota bene, zit te huilen (jou schuldgevoel aanpraten), noemen dat je op je 4e(!!!!) gemeen was (wederom schuldgevoel aanpraten), brief sturen (hun zegje doen zonder jou weerwoord te gunnen). Echt het druiiiipt van de manipulatie.

Die brief ongeopend retour sturen is het allerbeste wat je kunt doen. Ontneem hen de controle en blijf bij jezelf.

Misschien herken je hier trouwens bepaalde dynamieken uit: https://docplayer.nl/174855868-De-ratmo ... allen.html (even inzoomen met de tools bovenin)

Goede analyse, helemaal eens
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan TO. Je ouders gaan niet zien wat ze fout doen/gedaan hebben.
Totaal overtuigd van zichzelf. Je kunt alleen zorgen dat jij en je kinderen er niet van te lijden hebben.

Ik snap de behoefte en de hoop op waardering. Veel mensen blijven om die reden te lang met hun ouders om gaan. Maar zwanger worden of een zaadlozing kunnen krijgen maakt je helaas niet automatisch een goede ouder of beter mens. Daar hoef je niks bijzonders voor te kunnen. Wel bijzonder hoe ze elkaar in hun manier van leven en de wereld zien hebben gevonden.

Je ouders hebben zelf de opening al gegeven om ze niet meer te hoeven zien, dus dat is mooi. Al is hun bedoeling om er het omgekeerde mee te bereiken, namelijk dat jij op hangende pootjes naar ze toe komt. Nou deze keer niet, doe nu maar eens letterlijk wat ze zeggen te willen. Kunnen je kinderen gelijk terecht op de bso? En kun je een oplossing vinden voor die lening? Inderdaad bank, maar als dat niet lukt desnoods maar een ander familielid en in uiterste nood zelfs een werkgever. Alles beter dan bij je ouders.

Ik hoop dat je een fijne schoonfamilie hebt TO, die het verlies je hoop wat kunnen verzachten.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat mijn jeugd heel anders was, is dit voor mij heel herkenbaar.
Manipulerende ouders zijn zo lastig om mee om te gaan.

Mijn ouders hebben altijd een enorme vinger in de pap gehad in mijn leven. Vrijwel alles ging op hun manier.
Door hele heftige gebeurtenissen hebben we in januari enorme ruzie gehad. Het was voor mij toen genoeg geweest.
Ik heb het contact toen verbroken. Ze hebben nog meerdere keren geprobeerd contact te zoeken maar ik ben nergens op in gegaan, vooral omdat het enorm manipulatief was.

Zoals met Moederdag een appje 'als je ooit van je moeder hebt gehouden, bel je moeder dan even op.. haar hart huilt'.
Hoe ik me voelde, na een scheiding, verhuizing, hele heftige kuttijd en dan ook nog breken met je ouders vroeg niemand.

Ik heb soms nachtmerries, vind het soms lastig om naar de supermarkt te gaan omdat de kams groot is dat ik haar tref, ik kom elke dag langs het huis van mijn ouders.
Maar het is een geweldige keus geweest, niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn zoon.
Zodat hij niet zo opzalgroeien als ik.

Kies voor jezelf en je kinderen.
Kuzu schreef:
22-10-2020 10:12
Ik heb soms nachtmerries, vind het soms lastig om naar de supermarkt te gaan omdat de kams groot is dat ik haar tref, ik kom elke dag langs het huis van mijn ouders.
Maar het is een geweldige keus geweest, niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn zoon.
Zodat hij niet zo opzalgroeien als ik.
Kan me jouw verhaal nog wel herinneren. Dikke knuffel :hug: en goed gedaan! Heb je wel eens EMDR overwogen? Dat kan helpen met de nachtmerries en situationele spanningen.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
22-10-2020 10:19
Kan me jouw verhaal nog wel herinneren. Dikke knuffel :hug: en goed gedaan! Heb je wel eens EMDR overwogen? Dat kan helpen met de nachtmerries en situationele spanningen.
Dankjewel, dat is lief.

Ik ga volgende week contact opnemen met de huisarts voor een doorverwijzing.

TO, wat ik nog wilde zeggen...
Ik heb heel hard gehuild toen ik een gesprek had met onze begeleidster van Veilig Thuis, wat een schat was dat.
Ze sprak ook met mijn zoon en die had haar al kleurend verteld dat het toch wel gek was, mama is toch volwassen, dan mag je toch bepalen over je eigen leven, waarom doen opa en opa dat dan nog steeds?
Die woorden herhaalde hij later nog eens tegen mij.
Als een kind van 7 dingen zo helder ziet en uitspreekt moet je daar iets mee.

Nu is mijn zoon nogal direct en confronterend, maar ik bedoel alleen te zeggen dat je kinderen meer meekrijgen dan je misschien nu beseft.
Wil je ze echt oplaten groeien met dit als voorbeeld?
Wat verdrietig Kuzu en wat heb je het goed gedaan! Ik heb vanuit mijn eigen behoefte aan controle en 'zicht hebben op' het contact niet helemaal verbroken, kan dit nog niet. Echt veel bewondering dat jij dit wel kunt, ook hartverscheurend maar helder hoe je zoontje het beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier veel herkenning. Echt, hou ermee op. Het is voor mij nu zo'n 3 jaar geleden en het leeft zoveel fijner.
Ik denk dat er zo eens in de 3-5 maanden een emailtje over en weer gaat van één zin en dat is het dan.

De kinderen hebben ze al dik een jaar niet gezien, maar dat komt omdat wij niet kunnen reizen (buitenland en strenge Covid-regels). Maar er is sowieso weinig band met de kinderen, ook hier heb ik gemerkt dat sommige opmerkingen van vroeger inderdaad herhaald worden tegen mijn kinderen.

Het enige waar ik tegenop zie is tzt hun overlijden, ik denk dat ik dan wel min of meer verplicht ben om te gaan.

Stuur die brief inderdaad retour, ze zeiden zelf toch dat ze geen contact wilden (gebeurde hier trouwens ook, dat mij letterlijk verteld werd dat "het duidelijk is dat wij elkaar niet liggen"), nou zak er dan in.
Alle reacties Link kopieren
rascalles schreef:
21-10-2020 19:52
Ah , dus je hebt vreselijke ouders maar ze zijn wel goed om geld te lenen en op je kinderen te passen ? Ik haak af.
Gatverdamme, je hebt echt geen idee waar je het over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ai Kuzu, dat is echt zo herkenbaar. Als ik alleen al het model auto zie rijden waar mijn moeder in rijdt dan krijg ik angstgevoelens. De breuk met mijn moeder is nu 4 jaar geleden en het wordt wel minder.
stokske schreef:
21-10-2020 19:26
Ze hebben ons 10000 euro geleend voor een verbouwing en ze passen op,doordat wij thuis werken horen we nu ook hoe dat gaat. Ik voel weer dezelfde vibe als vroeger
Arme kinderen, jij weet zelf hoe ongelukkig en onzeker jouw ouders jou gemaakt hebben vroeger.
Waarom sta jij het toe dat zij dit ook jouw kinderen aan doen?!
Alle reacties Link kopieren
hannaa46 schreef:
21-10-2020 18:56
Lekker rustig toch, dat ze niet meer met je willen praten?
+1
Alle reacties Link kopieren
lindaatje1900 schreef:
21-10-2020 19:16
Ik denk dat dit een te groot probleem is om zonder deskundige hulp een weg in zien te vinden.
Ik gun je deskundige hulp om alles op een rijtje te krijgen hoe het voor jou het beste is om mee om te gaan.
+1

Het is een rouwproces. Pas op het moment dat je beseft of accepteert dat je ook kunt rouwen om iets wat je niet gehad hebt, pas dan kun je verder.
Ik gun het jou en je kinderen van harte.
Alle reacties Link kopieren
Die lening was voor een onderdeel van het huis dat ècht per direct nodig was (herinner mij dat topic nog). Dat had te maken met veiligheid voor jouw kinderen, man en jezelf. Daar moet je jezelf niet te hard over aanpakken. Iedereen snapt wel dat als je tot de max zit qua financiering en er weer een of andere levensgevaarlijke constructiefout opduikt dat je dan niet de luxe hebt daar eerst vijf jaar voor te gaan sparen. En wie dat niet snapt, nou ja, daar verlies je niets aan.

Idd zo snel mogelijk aflossen die handel. En goed dat je BSO gaat regelen voor de kinderen. Ze ging nu een grens te ver. Ik heb geen advies want geen ervaring. Toch wilde ik schrijven dat je goed gehandeld hebt. Als het er op aan komt, ligt jouw loyaliteit en prioriteit bij jouw kinderen. En daarmee ben je al een betere ouder dan jouw ouders bijeen opgeteld.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Je mag trots op jezelf zijn to! En jij ook Kuzu!
Alle reacties Link kopieren
Heftig TO. Hopelijk kun je je eigen weg vinden :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven