Ruzie over (stief)kind

20-02-2018 15:02 107 berichten
.
anoniem_364908 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 19:01
99.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gaan ze met zijn 2-en of met een groep?
Kind van 9 moet toch eerst op ski-les, samen met andere kinderen? Die kan toch nog niet mee op zelfde piste als je vriend?
maritte schreef:
21-02-2018 09:01
Helemaal mee eens. Ik ga alleen off piste met een gids, ik heb namelijk echt niet de illusie dat ik als leek goed kan inschatten wat wel en niet kan.
En met kinderen erbij neem je gewoon al helemaal geen risico. Is gewoon ook nergens voor nodig: ga gewoon naar het snowpark om daar schansjes en tricks te oefenen, daarvoor hoef je echt niet van de piste.
Maar nergens staat toch dat TO’s vriend dat dan niet met een gids zou doen? Ik heb het echt over een metertje naast de piste hè, of tussen twee pistes die naast elkaar liggen. Niet over meters en meters buiten de piste, niet over met lawinegevaar tóch die kant op gaan. Puur over m.i. onschuldig ‘spielerei’. Dus idd niet de lawinewaarschuwingen negeren of domme dingen doen.

Wederom: wij weten niet welk type offpiste TO’s vriend bedoelt dus om gelijk uit te gaan van het onheil vind ik wat heftig.

Maar sowieso vind ik momenteel het risicomijdende gedrag van de samenleving lastig. Is natuurlijk een heel andere filosofische discussie. Maar de vraag heerst bij mij wel: heb je als ouder de taak om je kinderen aan zo weinig mogelijk risico bloot te stellen, of om ze tot zelfverzekerde steviger volwassenen op te laten groeien. M.i. hoort bij die laatste taak namelijk dat ze met ‘gevaar’ in aanraking komen. Dat ze zelf leren voorzichtig te zijn in plaats van nooit in een risicosituatie gezeten te hebben.

Klinkt misschien alsof ik kinderen bij open vuur neer wil zetten, maar dat bedoel ik niet. Meer dat je wel een open haard in huis kunt hebben en hen leert omgaan met de gevaren van vuur.

Zo kan wintersport ook werken: wat is veilig en wat niet. Dus idd alleen met een ervaren gids écht offpiste en verder binnen relatief veilige kaders samen experimenteren. En dan dus niet té heftig hè (voordat men denkt dat ik per sé op gevaar uit ben).
Alle reacties Link kopieren
Zwangeres schreef:
21-02-2018 11:48

Wederom: wij weten niet welk type offpiste TO’s vriend bedoelt dus om gelijk uit te gaan van het onheil vind ik wat heftig.
Wederom: we weten überhaupt nog steeds niet of de vriend van TO het serieus meende of dat hij gewoon een apart gevoel voor humor heeft door te zeggen dat die het niet kan beloven terwijl die het misschien niet eens van plan is.

Daarover gesproken: TO, heb je al een update?
Maartje2016 schreef:
21-02-2018 12:08
Wederom: we weten überhaupt nog steeds niet of de vriend van TO het serieus meende of dat hij gewoon een apart gevoel voor humor heeft door te zeggen dat die het niet kan beloven terwijl die het misschien niet eens van plan is.

Daarover gesproken: TO, heb je al een update?
Eens, het zou ook heel goed een flauwe grap kunnen zijn.
Ja, inmiddels een update.

Ik verdenk zwangeres er ondertussen van dat t stiekem mijn vriend is... want ik heb gisteravond precies dezelfde argumenten gehoord. (Al zou t wel een heel aparte 'nick' zijn).

Blijft staan of ik sowieso mijn zin door mag drijven... Ik ben tot de conclusie gekomen van niet.
Ik laat de verantwoordelijkheid bij mijn vriend.
anoniem_364908 wijzigde dit bericht op 25-02-2018 12:42
Reden: Te lang
61.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan vast een leuke tijd hebben! Leuk dat je ze laat gaan, zal je zoon ook geweldig vinden!

(En een knuffel omdat je je af en toe zorgen maakt, heel normaal, zul je altijd blijven houden :hug: )
Waarom kan hij die belofte niet doen? Hoe moeilijk is het om gewoon op de opengestelde pistes te blijven en niet daarbuiten te gaan? Wat is dan 'verantwoordelijkheid nemen'?
Wat zou die Franse man vooraf tegen zijn vrouw hebben gezegd, voordat hij met zijn kind op een piste ging skiën die gesloten was wegens lawinegevaar?
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft zo'n belofte nou voor meerwaarde? Hij heeft nu toch uitgelegd wat hij ermee bedoelde? TO is er niet bij en die zal toch echt gewoon vertrouwen moeten hebben dat het allemaal wel losloopt. Vorig jaar is alles ook goed gelopen, wie weet wat ze toen hebben uitgespookt met zijn 2en.
Zwangeres schreef:
21-02-2018 11:48
Maar nergens staat toch dat TO’s vriend dat dan niet met een gids zou doen? Ik heb het echt over een metertje naast de piste hè, of tussen twee pistes die naast elkaar liggen. Niet over meters en meters buiten de piste, niet over met lawinegevaar tóch die kant op gaan. Puur over m.i. onschuldig ‘spielerei’. Dus idd niet de lawinewaarschuwingen negeren of domme dingen doen.

Wederom: wij weten niet welk type offpiste TO’s vriend bedoelt dus om gelijk uit te gaan van het onheil vind ik wat heftig.

Maar sowieso vind ik momenteel het risicomijdende gedrag van de samenleving lastig. Is natuurlijk een heel andere filosofische discussie. Maar de vraag heerst bij mij wel: heb je als ouder de taak om je kinderen aan zo weinig mogelijk risico bloot te stellen, of om ze tot zelfverzekerde steviger volwassenen op te laten groeien. M.i. hoort bij die laatste taak namelijk dat ze met ‘gevaar’ in aanraking komen. Dat ze zelf leren voorzichtig te zijn in plaats van nooit in een risicosituatie gezeten te hebben.

Klinkt misschien alsof ik kinderen bij open vuur neer wil zetten, maar dat bedoel ik niet. Meer dat je wel een open haard in huis kunt hebben en hen leert omgaan met de gevaren van vuur.

Zo kan wintersport ook werken: wat is veilig en wat niet. Dus idd alleen met een ervaren gids écht offpiste en verder binnen relatief veilige kaders samen experimenteren. En dan dus niet té heftig hè (voordat men denkt dat ik per sé op gevaar uit ben).
Ik ben een enorme voorstander van je kinderen gevaren leren kennen, dus op dat gebied ben ik het volledig met je eens.

Maar voor het leren kennen van gevaren hoef je met een 9-jarige met, voor zover ik begrijp, 1 week snowboardervaring, echt niet de piste af of ergens op een paadje door het bos te crossen.
Zorg dat het kind eerst een goede techniek heeft op de gewone piste en ga daarna aan andere dingen denken (Toevallig een paar jaar geleden nog hulp verleend aan een jongetje dat op zo'n leuk bospaadje tegen een boom knalde en gelijk door kon naar het ziekenhuis).
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
21-02-2018 13:06
Ik ben een enorme voorstander van je kinderen gevaren leren kennen, dus op dat gebied ben ik het volledig met je eens.

Maar voor het leren kennen van gevaren hoef je met een 9-jarige met, voor zover ik begrijp, 1 week snowboardervaring, echt niet de piste af of ergens op een paadje door het bos te crossen.
Zorg dat het kind eerst een goede techniek heeft op de gewone piste en ga daarna aan andere dingen denken (Toevallig een paar jaar geleden nog hulp verleend aan een jongetje dat op zo'n leuk bospaadje tegen een boom knalde en gelijk door kon naar het ziekenhuis).
Maar er staat toch nergens dat ze off piste gaan snowboarden? Er staat off piste gaan, dat kan toch ook gewoon met je snowboard in je hand over een smal paadje tussen twee piste door betekenen, lopend dus...
Toch zou ik vriend vragen om voor vertrek nog even te lezen op wintersporters.nl want er bestaat niet zoiets als veilig off piste. Als jouw vriend een snowsafety cursus heeft gedaan, weet Joe hij hellingen moet beoordelen op lawinegevaar en zowel hij als zoon een lawinepiep dragen zou ik m gerust laten gaan. Als ie net als Zwangeres en vele anderen ten onrechte gelooft dat een beetje off piste ongevaarlijk is, zou ik m echt op het hart drukken dit niet te doen en zeker niet met lawinegevaar hoger dan2. Vriend let toch eer op lawineberichtgeving voor ie gaat?
Maartje2016 schreef:
21-02-2018 13:12
Maar er staat toch nergens dat ze off piste gaan snowboarden? Er staat off piste gaan, dat kan toch ook gewoon met je snowboard in je hand over een smal paadje tussen twee piste door betekenen, lopend dus...
Dat kan natuurlijk, maar waarom zou je dat willen doen?
Maartje2016 schreef:
21-02-2018 13:12
Maar er staat toch nergens dat ze off piste gaan snowboarden? Er staat off piste gaan, dat kan toch ook gewoon met je snowboard in je hand over een smal paadje tussen twee piste door betekenen, lopend dus...
Lopend kan net zo gevaarlijk zijn of zelfs gevaarlijker als je dat op een gletscher doet bijvoorbeeld. Vorig jaar nog os een man in een gletscherspleet gevallen en overleden. Was onder een lijntje doorgestoken achter een ander groepje aan en heeft op een vlak stuk zijn snowboard uitgedaan om een paar meter terug te lopen maar de piste. Die was ook niet heel erg ver off piste maar kam het niet navertellen.
maritte schreef:
21-02-2018 13:15
Dat kan natuurlijk, maar waarom zou je dat willen doen?
Dit dus. Vrijwel alle skiërs die off-piste verongelukken, waren zelf zo stom en eigenwijs om daar te zijn. En met een kind neem je sowieso geen risico. Ongelukken kunnen gebeuren, maar je kunt zelf beslissen om niet zo dom te zijn om off-piste te gaan.
maledive schreef:
21-02-2018 12:39
Ja, inmiddels een update.

Ik verdenk zwangeres er ondertussen van dat t stiekem mijn vriend is... want ik heb gisteravond precies dezelfde argumenten gehoord. (Al zou t wel een heel aparte 'nick' zijn).
En het is ook precies het soort 'off-piste' dat mijn vriend bedoelt. Dus een korte route tussen 2 pisten, of een paadje naast de piste.

Mijn vriend heeft mijn zoon vorig jaar zelf leren snowboarden. Hij vind dat leuk en vind het ook niet erg dat hij op die manier zelf minder aan zwarte pistes etc toekomt. Hij is dus altijd een heel betrokken vader.

Voor mij is het ook niet relevant dat hij een stief is. Maar mss dat het voor hem wel speelt wanneer hij t gevoel heeft dat ik m niet vertrouw.
Ik vind het dan ook geen optie om mijn zin door te drijven met het argument 'het is mijn zoon' - andersom heeft hij ook nog nooit dat argument gebruikt als we opvang uitdagingen hadden oid.

Blijft staan of ik sowieso mijn zin door mag drijven... Ik ben tot de conclusie gekomen van niet.
Dus, ik ga het loslaten. Ik laat de verantwoordelijkheid bij mijn vriend. Met vol vertrouwen. (Zorgen maak ik me toch wel, ook als ze alleen een stukkie gaan fietsen)
Andersom ben ik ook wel eens alleen met de kinderen weggeweest en ik zou t als een grove belediging ervaren als hij mij bepaalde dingen niet zou toestaan.

Wel bedankt voor al jullie reacties. Zowel de reacties die mij steunden in mijn oorspronkelijke standpunt als de reacties die mij toch van inzicht hebben doen veranderen.
Hahaha, nee ben zeker niet je vriend. Hoewel een dagje een man zijn me best leuk lijkt.

Klinkt alsof jullie het heel goed en volwassen hebben opgelost. Laat je niet gek maken door alle horrorverhalen. Jij vertrouwt je vriend en dat doe je niet voor niets. En inderdaad ook knuffel voor de zorgen die je echt wel een beetje zal hebben, is ook natuurlijk toch.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je vriend overigens een ontzettende baas dat hij met zijn (stief)kind een week gaat snowboarden. De meeste mannen die ik ken en die zonder partner gaan gaan dan met een eigen groep vrienden op pad om een week de bloemetjes buiten te zetten. Dat hij in plaats daarvan investeert in de relatie met jouw zoon vind ik als buitenstaander echt geweldig.
Alle reacties Link kopieren
murphy79 schreef:
21-02-2018 16:41
Ik vind je vriend overigens een ontzettende baas dat hij met zijn (stief)kind een week gaat snowboarden. De meeste mannen die ik ken en die zonder partner gaan gaan dan met een eigen groep vrienden op pad om een week de bloemetjes buiten te zetten. Dat hij in plaats daarvan investeert in de relatie met jouw zoon vind ik als buitenstaander echt geweldig.
Helemaal mee eens, groot compliment voor je vriend!
.
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 09:36
99.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
murphy79 schreef:
21-02-2018 16:41
Ik vind je vriend overigens een ontzettende baas dat hij met zijn (stief)kind een week gaat snowboarden. De meeste mannen die ik ken en die zonder partner gaan gaan dan met een eigen groep vrienden op pad om een week de bloemetjes buiten te zetten. Dat hij in plaats daarvan investeert in de relatie met jouw zoon vind ik als buitenstaander echt geweldig.
Helemaal eens.

Zoon en vriend, heel veel plezier op jullie skireisje :cheer2:

Koffiekop schreef:
21-02-2018 16:50
Omdat dat superleuk is en helemaal niet gevaarlijk.

TO, na je update zou ik zeggen dat je niks hebt om je reëel zorgen over te maken, los van de altijd aanwezige irreële moederzorgen die er altijd zijn. Vlak naast de piste of tussen twee pistes die naast elkaar liggen levert geen risico op.
Door de (diepe) sneeuw heen met een snowboard onder je arm naar een andere piste ploegen is heel leuk? Misschien vandaar mijn vraag, want ik zie dat helemaal niet als superleuk.
Dat het ongevaarlijk is zou ik al helemaal niet durven beweren, zeker bij kritieke sneeuwsituaties (hoge lawinestufe).
Wat meer informatie van wintersporters.nl: https://www.wintersporters.nl/weblog/be ... -off-piste
TO , laat je vriend voor ie gaat de link lezen die Maritte net gepost heeft. En voor alle mensen die geloven dat net buiten de piste ongevaarlijk is geldt hetzelfde . Meestal zal het goed gaan, maar jij zal net die ene zijn waarbij dat niet zo is....
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
22-02-2018 08:10
TO , laat je vriend voor ie gaat de link lezen die Maritte net gepost heeft. En voor alle mensen die geloven dat net buiten de piste ongevaarlijk is geldt hetzelfde . Meestal zal het goed gaan, maar jij zal net die ene zijn waarbij dat niet zo is....
Meestal gaat in een boom klimmen goed, zoon van een vriendin viel en brak zijn arm. Meestal gaat fietsen goed, maar ik heb iemand gekend die (volkomen nuchter en voor mobiele telefoons bestonden) door een boomwortel uit balans raakte met z’n hoofd op de stoep en is overleden. De meeste honden kun je prima aaien, maar iedereen kent verhalen van bijtende honden. Niks in het leven is helemaal zonder risico. Iedere dsg maken wij allemaal keuzes hierin. En gelukkig blijken dat in verreweg de meeste gevallen de juiste keuzes. Niemand laat een kind 10 meter hoog in een boom klimmen, maar wel op de stam van een omgevallen boom. Je aait geen onbekende hond zonder bij de eigenaar te checken of dat kan. Deze man gedraagt zich al negen jaar als een verantwoordelijke vader voor zijn stiefzoon en neemt hem mee voor quality time op wintersport. Dat is hartstikke leuk! Hij heeft al negen jaar blijk gegeven van prima in staat zijn om verantwoorde afwegingen te maken rondom zijn zoon. Dat lukt nu vast ook.
sophiax schreef:
22-02-2018 09:59
Meestal gaat in een boom klimmen goed, zoon van een vriendin viel en brak zijn arm. Meestal gaat fietsen goed, maar ik heb iemand gekend die (volkomen nuchter en voor mobiele telefoons bestonden) door een boomwortel uit balans raakte met z’n hoofd op de stoep en is overleden. De meeste honden kun je prima aaien, maar iedereen kent verhalen van bijtende honden. Niks in het leven is helemaal zonder risico. Iedere dsg maken wij allemaal keuzes hierin. En gelukkig blijken dat in verreweg de meeste gevallen de juiste keuzes. Niemand laat een kind 10 meter hoog in een boom klimmen, maar wel op de stam van een omgevallen boom. Je aait geen onbekende hond zonder bij de eigenaar te checken of dat kan. Deze man gedraagt zich al negen jaar als een verantwoordelijke vader voor zijn stiefzoon en neemt hem mee voor quality time op wintersport. Dat is hartstikke leuk! Hij heeft al negen jaar blijk gegeven van prima in staat zijn om verantwoorde afwegingen te maken rondom zijn zoon. Dat lukt nu vast ook.
Dit dus, helemaal mee eens
sophiax schreef:
22-02-2018 09:59
Meestal gaat in een boom klimmen goed, zoon van een vriendin viel en brak zijn arm. Meestal gaat fietsen goed, maar ik heb iemand gekend die (volkomen nuchter en voor mobiele telefoons bestonden) door een boomwortel uit balans raakte met z’n hoofd op de stoep en is overleden. De meeste honden kun je prima aaien, maar iedereen kent verhalen van bijtende honden. Niks in het leven is helemaal zonder risico. Iedere dsg maken wij allemaal keuzes hierin. En gelukkig blijken dat in verreweg de meeste gevallen de juiste keuzes. Niemand laat een kind 10 meter hoog in een boom klimmen, maar wel op de stam van een omgevallen boom. Je aait geen onbekende hond zonder bij de eigenaar te checken of dat kan. Deze man gedraagt zich al negen jaar als een verantwoordelijke vader voor zijn stiefzoon en neemt hem mee voor quality time op wintersport. Dat is hartstikke leuk! Hij heeft al negen jaar blijk gegeven van prima in staat zijn om verantwoorde afwegingen te maken rondom zijn zoon. Dat lukt nu vast ook.

Eens met het eerste deel van je verhaal. Kinderen moet je leren omgaan met gevaren en dat lukt je niet door ze bij gevaren weg te houden. Het is echter wel van belang dat je als ouder of begeleider goed het gevaar in kunt schatten, om zodoende een goede afweging te maken.

En ik denk dat de meeste toeristen in een berggebied niet goed in staat zijn om de gevaren in bepaalde situaties in te schatten. Dat blijkt ook al uit een aantal reacties in dit topic, waarin bijvoorbeeld gesteld wordt dat een paar meter van de piste helemaal geen probleem is en alleen maar leuk. Toppunt is de reactie van iemand die stelt dat je best af kunt steken tussen pistes, omdat het hele dal lawinevrij gemaakt wordt. Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen!

Hier in Nederland vinden we het heel normaal dat je met jonge kinderen nog niet op een plas of rivier gaat schaatsen als het natuurijs nog niet helemaal betrouwbaar is. In dat geval neem je ze mee naar een natuuurijsbaan. Evenzo zal bijna iedereen begrijpen dat je een 4-jarige, die net kan fietsen niet op een 80 km-weg zonder fietspad laat fietsen en ook door een drukke stad laat fietsen.

Maar het wordt dan wel weer normaal gevonden dat je een kind met 1 week snowboard-ervaring (dan ben je dus nog geen zekere snowboarder) wel stukjes naast de piste laat skieën of meeneemt op een doorsteekje.

Als je per se off piste wil (wat op meeste plekken gewoon mag natuurlijk), zorg dan in ieder geval dat je voldoende kennis hebt en volg een goede cursus, zodat je gevaren leert inschatten. En nee, die gevaren leer je niet door elke jaar een paar weekjes de sneeuw in te gaan.

TO heeft haar beslissing al genomen, maar in haar geval zou ik er zeker nog een gesprekje aan wagen, om zodoende in te schatten in hoeverre haar vriend de situatie en de gevaren ter plekke kan inschatten (misschien is het een zeer ervaren off-piste-boarder, maar dat weten we niet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven